Thursday, May 17, 2007

På promenad


Bilförare här i Kalifornien är otroligt bra på att stanna för de som går. Jag blir lika glatt överraskad varje gång det händer. Trots att jag bott här i 10 år. Efter att ha växt upp i Stockholm tycks jag fortfarande tro att bilförarna inte kommer att stanna utan bara fortsätta i full fart medan jag får stå och vänta på att korsa gatan. Så är det inte här. Jag minns hur det var i Stockholm och att det var ett "krig" på gatorna mellan de som gick och bilförarna.
Nu har det nog blivit litet bättre i Stockholm eftersom det blivit lag på att de som går har företräde vid övergångsställen. Men inte är det som här i Kalifornien. Faktiskt var det lika bra också i Oregon.

Något jag också märkt på mina promenader är att vägarna här blir sämre och sämre (kan det bero på alla pengar som går till kriget i Irak?) Jag har en genomfartsgata utanför min lägenhet och den har stora sprickor som går tvärs över gatan. Bilarna skramlar när de kör så troligen blir bilmekanikerna rika.

USA är fortfarande bilens förlovade land.

No comments: