Friday, May 30, 2014

Smörmjölk och vinflaskor

Som utlandssvensk kan det ta ett tag att lära sig tycka om maten dit man flyttar. I början saknade jag verkligen den svenska maten men efter 17 år här har jag i stort sett ställt om mig och saknar numera det jag äter här i USA de gånger jag är på besök i Sverige.

Något jag provade när jag kom hit var så kallad "buttermilk" - därav rubriken smörmjölk ;). Det var något jag provade en gång och aldrig mer. Absolut inte min grej. Den har en syrlig smak som inte passar tycker jag när det är mjölkkonsistens. Yogurt är en helt annan sak och då det skall vara syrligt.

Buttermilk var ursprungligen den vätska som blev kvar efter det att man kärnat smör. Numera lär man tydligen framställa buttermilk från vanlig mjölk och så tillsätter man goda bakterier, vilket den gammaldags produkten har helt naturligt. Mataffären i Mt Shasta har buttermilk så det finns tydligen en efterfrågan.


Ibland kollar jag på Hemnet för att se hur astronomiskt dyrt det blivit i till exempel Kärrdal där jag bodde. Helt otroligt vilken prisutveckling det varit och kanske fortfarande är. Det blir också att jag tittar på det område där mamma bodde för att se vad de lägenheterna säljs för.

Något jag märkt alldeles nyligen är att vissa mäklare har placerat ut en eller flera vinflaskor och glas på olika platser i lägenheten. Har fortfarande inte fattat varför det skulle dra köpare. Någon som vet? Jag tycker mest det ser mysko ut eftersom allt annat är så avskalat och stylat så till den milda grad att man undrar om någon bor eller har bott i lägenheten. Kanske en ny trend med vin i lägenhetsannonser.

En annons som tydligen slog alla rekord i sidvisningar hos Hemnet var någon som kommit på den mycket annorlunda idén att placera ut paprikor i olika rum i större och mindre högar. Till och med i en säng och i badkaret fanns det paprikor!?! Ungefär 448,000 visningar har den här villan fått på 36 dagar så något är det som drar tydligen. http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-saltsjobaden-solsidan-nacka-kommun-skyttevagen-35-6188807

Idag var det "Classified Staff Day" på jobbet som uppmärksammar oss som är Classified Staff. Jag klarade mig bra utan den dagen i år. ;)

Och utanför huset där jag bor blommar vackra, mörkröda rosor.


20 comments:

My kids' Mom said...

Hej Anne-Marie,

Jag har faktiskt aldrig provat "Butter MIlk", men det låter inte så lockande heller. Kanske som med svenskt messmör för utlänningar :-) Däremot är jag galet förtjust i Amerikanernas Half-n-half då jag vill ha något tjockare i kaffet än mjölk men tycker att 40% grädde som finns här i Sverige är för mastigt. DEt finns produkter här som heter "kaffegräddde" och "matlagningsgrädde" med jag tycker att de kommer med en kemisk bi-smak.

Det där med Hemnet…Home-styling har ju blivit så populärt i Sverige nu. Man ska tänka på att de-clutter, ta bort allt "personligt" osv. Ibland bjuds det även tilltugg på visningar och jag ser att i Stockholm t.ex. kan visningar vara nästan som en Champagne mottagning. Har du sett "Milion Dollar listig" i USA? Där tar de t.o.m in en chef ibland. Grovt pretantiöst och överdrivet tycker jag. Jag skulle nog tycka det var konstigt att titta på en lägenhet med paprikor i alla rum. :-)

VIlka fina rosor!

Ha en underbar helg!

Kram Anneli

Anonymous said...

Buttermilk måste vara Kärnmjölk. Kärnmjölk är det som blir kvar när man kärnar smör. Det fanns förr att köpa i affären. Jag tyckte heller inte om den syrliga smaken, men vi använde den när det skulle bakas bröd. Numera finns den inte att få tag på i affärerna här. Jag tror att efterfrågan blev så liten att man slutade sälja den och att bagerierna tar hand om kärnmjölken.
/Kristina

Desiree said...

Butter milk finns här också. Den tyska motsvarigheten till filmjölk är just Buttermilch. Den smakar som fil men är betyligt rinnigare. Jag är inte så förtjust i den just för att den har exakt samma konsistens som mjölk. Gillar den lite tjockare filen som man har i Sverige.
Homestylning är hur stort som helt i Sverige och mäklarna tar till allt mer extrema knep för att locka till sig både säljare och köpare.
Vet inte riktigt varför vinglas men kan tänka mig att de försöker sälja en image om lycka, glamour, festligt liv om man blir lycklig nog att äga just den där lägenheten så är den så fin och trivsam att man mer än gärna bjuder in vänner på mingel och festligheter kanske?
Vin signalerar semestertider, fest, helg, indirek ska väl vinglasen och vinet förknippas med goda och härliga tider.
Men du har rätt i att priserna på boende i Stockholm stigit och fortsätter att stiga. Det är dyrt med boende i Stockholm och på andra håll i Sverige också för den delen då det gäller storstäderna.
Fina rosor. Trevlig helg.

Gunilla Nardin said...

Jag minns att vi kopte ett brod som
hette karnmjolkslimpa nar jag var liten,Den var nog gjord pa "buttermilk".

Homestyling ar ju valdigt populart i
Sverige.Forresten sa verkar det som att de flesta hem ar vita och svarta ,forekommer knappt nagra fler farger.Dessutom har manga exakt samma prydnadsgrejer,samma
vaser o dyl. ofta fran Svenskt Tenn.Fint, ja kanske , men inte sa mysigt tycker jag.
Har i Frankrike ar man mer individualistiska och inreder efter sitt eget tycke och smak.

Aven i Göteborg har priserna skjutit i hojden pa bostadsmarknaden,helt otroligt!

Ha en go weekend
Stor Kraam!!
Gunilla i Frankrike

Anonymous said...

Har ätit Buttermilch i Tyskland för länge sedan, inte så förtjust. Bostadesmarknaden är knepig. Styling av bostäder blir mer och me vanlig vad jag förstår i Sverige. För mycket , tycker jag, men hänger inte med riktigt på den svenska bostadsmarknaden. Ha en fin helg!

Anonymous said...

Buttermilk - filmjölk säljs mycket här i GA. Används i många recept.

När man ser "paprikainredningen" så ser den närmast löjlig ut tycker jag.

Ha en fin helg.
Kram
BM

Anonymous said...

Jag har svenska kompisar som äter buttermilk istället för filmjölk, men jag tycker den är för blaskig för det. Däremot använder jag den ofta när jag bakar bröd, för när man bakar med bikarbonat istället för jäst behövs någonting syrligt för att brödet ska jäsa.

Anne-Marie said...

Hej Anneli,

Nej, buttermilk är inte min grej. Messmör kan jag tänka mig tar litet tid att vänja sig vid. Kanske litet som med inlagd sill.
Half and half är en bra variant till grädden och den verkar vara en favorit även hos amrisarna. Minns att Michael alltid hade half and half i sitt kaffe.
Jag skrev ett inlägg nyligen om ämnet karragenan (ett naturligt ämne som trots allt inte är bra för kroppen) och som tycks tillsättas i många olika
produkter, bland annat grädde.

Man undrar varför det blivit så poppis med att styla hem i Sverige. Tror du att det är så även på mindre orter eller är det mest i Stockholm och andra större städer?
Nej, jag har faktiskt aldrig sett det program du nämner. Det hela verkar litet absurt i mitt tycke att man lägger ner så väldigt mycket energi på det hela.
Paprikorna var mycket märkliga tycker jag. Vem kommer på en sådan idé? Men har man nästan en halv miljon sidvisningar kanske det kan löna sig. ;)

Ha en fortsatt fin helg! Kram!!

Anne-Marie said...

Kristina: Nu minns jag att det fanns kärnmjölkslimpa när jag var liten. Finns den kvar eller har den också försvunnit?
Däremot minns jag inte att jag såg något som hette kärnmjölk i affärerna. Kanske jag var för liten.
Vissa saker tycks försvinna och kommer kanske aldrig tillbaka.

Anne-Marie said...

Desiree: Hade ingen aning om att buttermilk kunde vara liknande filmjölk i smaken. Jag tycker den svenska filmjölken och yogurten (vissa sorter i alla fall) är väldigt rinniga jämfört med den amerikanska yogurten. Och då äter jag en helt naturell yogurt utan några tillsatser alls - bara mjölk och goda bakterier - Nancy's yogurt.
Jag tycker nog att home stylingen i Sverige (kanske mest Stockholm och andra storstäder?) har gått litet väl långt.
Även om man har plockat undan och snyggat till hemma när det tas bilder tycker jag att det skall synas att det faktiskt bor människor i bostaden. Om den inte redan är tom förstås som min mammas lägenhet var.
Det ser så sterilt ut tycker jag i många annonser.
Ja, du har troligen rätt beträffande vinflaskor och glas. Eftersom jag inte dricker vin (eller annan alkohol) kanske jag inte förstår det hela. ;)
Stockholms bostadspriser är inte rimliga. Man skall inte behöva betala 1,5 miljon för en liten etta på Östermalm.
Ha en fin helg! Kram!

Anne-Marie said...

Gunilla: När jag såg en annan kommentar slog det mig också att jag åt limpor (som barn) som hette kärnmjölkslimpa. Tyckte om den minns jag.
Det där med allt i vitt (svart var en nyhet för mig) ser otroligt trist ut. Det ser så sterilt ut och känns nästan kallt på något sätt. Nu är jag ingen förespråkare av 70-talstapeter ;) men litet mer fantasti vore väl trevligt. Och som du säger, allt ser likadant ut. Men i Sverige verkar man ju ofta göra likadant så det kanske inte är så konstigt. Bra att fransmännen har litet mer individualitet. :)
Man måste vara rik eller ta mycket stora lån om man vill äga en bostad i en storstad i Sverige nuförtiden.
Ha en fin helg! Stor kram!!

Anne-Marie said...

Lena: Intressant att denna buttermilk finns litet överallt. Den verkar inte vara någon riktig favorit hos någon tycks det som. :)
Stylingen av bostäder har gått litet väl långt tycker jag. Man kan ha ett snyggt hem utan att det ser helt opersonligt ut.
Ha en fin helg du också!

Anne-Marie said...

BM: Intressant att buttermilk jämställs med filmjölk. Svensk filmjölk är väl ändå tjockare i konsistensen än den amerikanska buttermilken? Eller har jag helt fel?
Ytterligare ett exempel på att USA är en hel kontinent med oändliga variationer på utbud av varor.
Paprikorna såg onekligen fåniga ut. Inget naturligt alls utan mest en ploj troligen.
Ha en fin helg! Skriver snart. Kram!

Anne-Marie said...

Sara: Nog är buttermilk mycket tunnare i konsistensen än filmjölk. Har inget minne av att jag ens tyckte att de var jämförbara.
Bra att buttermilk fungerar när man bakar bröd. Du kan mer än vad jag kan. :)

Marina said...

Eftersom jag är en storkonsumenter av filmjölk har jag provat allt som kan tänkas likna fil på något vis, alltså även buttermilk. Den var rätt ok som filmjölkssubstitut tyckte jag, men det bästa alternativet har till sist blivit en variant av osötad naturell yoghurt. Jag har insett att det finns inget som den svenska filen, så jag tar det när jag kommer hem istället.

Anonymous said...

OK- Jag är Mrs. Annorlunda. Jag GILLAR buttermilk. En sommardrink av hälften orange juice och hälften buttermilk funkar utmärkt som en snack. Och för bakning (som jag sällan gör), förstås.

På tal om svart-vitt. Noterade när jag var i Sverige förra året, att alla hem gick i svart-vitt-grått. Bodde hos en systerson; hans sovrum hade en svart vägg, och lakan och filt var svarta. Nästan så man blev mörkrädd.
Vad har hänt med klarblått, rött och orange som brukade finnas i hemmen förr? Minimalismen har tagit över svenska heminredningen tydligen.

Ruth i Virginia

Anne-Marie said...

Marina: Intressant att ni också har buttermilk där du nu bor.
Jag har egentligen inte ätit filmjjölk sedan jag var relativt liten så för mig var det ingen förlust att inte hitta filjmjölksmotsvarighet här i USA. Jag äter bara en osötad, naturell yogurt och har gjort under många, många år. De andra med smak innehåller så mycket socker och andra tillsatser att man blir mörkrädd nästan.

Anne-Marie said...

Ruth: Vad bra att alla inte tycker lika! :) Också med tanke på det du fortsätter att skriva.
Vad är det med denna inställning i Sverige att göra likadant och följa trender nästan slavist?
När jag tittar på lägenhetsannonser ser jag väldigt sällan färger. Det har funnits några få annonser med litet mer färg och mönster och det är nästan så att man hajar till och undrar vad som hänt.
Fram för mer kreativitet tycker jag. :)

Annica said...

Vissa dagar tar jag dator-ledigt och då kan en och annan kommentar komma lite sent. Som nu t.ex. ;)
Kärnmjölk smakade jag som barn - och tyckte den var rätt förfärlig. Däremot tycker jag om filmjölk och så givetvis riktigt gammaldags långfil. Gott tillsammans med lite socker, ingefära och nersmulat tunnbröd. Härlig sommarmat!
Förr om somrarna satte man långfilen själv med hjälp av "täta" som man fick av någon bekant som redan hade långfil. Man fick en liten mängd, kanske någon deciliter, som blandades med någon/några liter mjölk (gärna fet direkt från bonden) och så fick alltihop stå och mogna. Hade man riktigt bra mjölk så bildades ett gräddlager ovanpå filen och det rördes ner i filbunken. Men om man var först i "fil-kön" så kunde man hinna få en sked eller två med rena "gräddfilen". Mums!
Läs om långfil:
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5ngfil

Här i mitt närområde är det en skriande brist på bostäder och det har naturligtvis medfört att priser på villor och bostadsrätter skjutit i höjden. Nyligen såldes en helt vanlig fyrarummare i stan för bra mycket över fyra miljoner. Och en villa, visserligen mycket fin och med härlig sjöutsikt över Södra Hamnen, såldes för just under tio miljoner. Det är inte klokt, i alla fall inte i den här stan. Skillnad om det vore i någon av storstäderna. En liten etta centralt här kostar nu flera hundratusen. Det är synd om alla ungdomar som ska sätta bo. Och för att få en hyresrätt måste man ha stått i bostadskö i flera år.

Paprikorna är det tokigaste jag sett i homestyling. T.o.m. i och framför tvättmaskinen hade man placerat dem. Ja, ja, allt går att sälja med mördande reklam, som någon sjöng på radion i min ungdom.
Och så är det så inne med vitt och shabby chic. Jag tycker det ser tråkigt ut. Och så att alla har likadant. Boring!!! ;) Nej, ett hem ska vara trivsamt, personligt och visa att det bor folk där. :D




Anne-Marie said...

Annica: Inga problem alls med sena kommentarer. :)
Det enda jag ätit är, som sagt, kärnmjölkslimpa men har aldrig smakat kärnmjölk.
Har heller aldrig provat långfil faktiskt. Intressant att läsa litet mer om hur man tillverkade långfil.
Det var också intressant att höra att bostadspriserna rakat i höjden där du bor. Jag trodde att det var framför allt i Stockholm och Göteborg som det blivit astronomiskt dyrt. Det är inte klokt egentligen att det blivit så här eftersom själva husen och bostäderna ju inte alls har ett sådant värde. Mina föräldrar köpte villan i Enebyberg (Enebyberg hör till Danderyds kommun vilken väl fortfarande är Sveriges rikaste kommun) 1965 för litet drygt 100,000 kronor. Det du. :) Och det var ingen liten villa.
Paprikorna är så löjligt att man knappt orkar kommentera det hela. ;) Visst är det "lika" väldigt trist och allt det vita. Nej, fram för mer individualitet.