Thursday, May 8, 2014

Go RVing

Kanske en litet kryptisk rubrik. :) RV = Recreational Vehicle eller husbil/husvagn på svenska.
"Go RVing" är alltså att ge sig ut med sin husbil/husvagn.

Husbilar är stort i USA. Man har husbilar dels som semesterbostäder men en hel del människor bor också i dessa bilar. En helt annan livsstil som fascinerar tycker jag. Man är fri att åka precis vart man vill och behöver inte ha hyreskontrakt eller äga en fast bostad. Det knepiga dock är att hitta platser där man kan "bo" utan att komma i bråk med "lagens långa arm".

Det finns "RV Parks" där man kan stanna längre eller kortare tid men det kostar givetvis en slant. Men det är en plats som är okej att parkera på. De som bor i sina husbilar i mina trakter har tidigare kunnat stanna ute i skog och mark under den varmare årstiden. Numera har dock "United States Forest Service" - som märkligt nog också har personal inom så kallad "law enforcement", dvs de kan fungera som poliser - börjat varna dessa människor och kan utfärda mycket stora straff om man överskrider gränsen för hur länge man kan stanna i National Forests. Böter på $5000 eller 6 månader i fängelse är straffet. US Forest Service personal kan till och med bötfälla bilister numera som kör för fort på vägar inom deras områden.

Att bo i husbil i mina trakter under vintern skulle bli mycket kallt (normala vintrar) så de som är RVers beger sig oftast söderut. Arizona är en populär stat för dessa "snowbirds". Snowbirds är personer som "flyr" sin mer nordliga bostadsort under vintern och reser söderut. De är ofta pensionärer.

Jag kom mer i kontakt med denna livsstil när jag lärde känna R. Han har bott i sin husbil under lång tid och trivs så länge som han inte behöver oroa sig för att bli tillsagd av den alltmer polisliknande Forest Service-personalen. Han brukar resa söderut när vintern kommer och han har varit många vintrar i just Arizona. Quartzsite är en ort som väldigt många snowbirds åker till. Jag besökte Quartzsite 2007. Den gångna vintern tillbringade han också i staten Nevada där det inte alls blir lika kallt som vi kan ha det. Nu tillbringar han större delen av tiden i södra Oregon eftersom det verkar litet mera avslappnat ute i skogarna med kontroller.

Känslan att kunna resa vart man vill tycker jag är rätt tilltalande och att leva på en mindre yta tror jag verkligen går om man bara vill. Man måste vara minimalist såvida man inte har en husbil som är nästan lika stor som ett mindre hus. Det finns sådana också.
Om man bara använder sin husbil under semestern kan man ju faktiskt ta med sig en del saker hemifrån som kan vara bra att ha. Och då rör det sig ju oftast om kortare tid man är ute och reser så problem med parkering borde inte vara något att bekymra sig för.

Numera har också en hel del amerikaner blivit tvingade att leva i till exempel husbilar eftersom de helt enkelt inte har råd med vanliga bostäder. Som jag skrivit här tidigare - det finns många, många som är fattiga i dagens USA.

Den här typen husbil har R. Av någon anledning har jag inget kort på hans husbil utan det får bli en lånad bild. Rs bil börjar bli gammal och har en del "krämpor". Vi får se hur länge han kan ha den kvar.


Bilden lånad från nätet.

26 comments:

My kids' Mom said...

Hej Anne-Marie,

Hoppas allt är bra med dig.

När vi bodde i Florida åkte vi lite söder ut och campade och stötte då på stora capingplatser med de medt fantastiska RV's man kan tänka sig. Vi fick veta att det var så kallade "snow birds", människor från norra USA som åker ned och övervintrar i Florida. Det var nog mest pensionärer, men jag har aldrig sett maken till husbilar. En del hade till och med open fireplaces (gas) inne :-)

Det där med US Forest Service och lagar och regler…allt är så himlans reglerat i USA! Jag kommer att sakna allemansrätten :-)

Ha en toppen dag!

Kramar, Anneli

Första året i Hjo said...

Sedan vi flyttade till Hjo har vi förstått att det är mycket vanligt med husbil även i Sverige. Fritt förstås att kunna ta med sig bostaden vart man vill. Lite trångt bara i mitt tycke. För- och nackdelar, som med allt annat.

Annika said...

Ja,men de husbilar jag ser längs vägarna här är OUT of THIS WORLD! Som bussar! OCh de är nog otroligt bekväma. Campingplatserna är ju ofta fina här, så jag antar att de oftast bor på sådana. Välidt vanligt är det också att se en stor RV med bil på släp. Kan tänka mig att det måste vara otroligt jobbigt att åka på småresor med en stor RV.
Vi har en ganska stor RV-försäljare rätt så nära oss. De RVs man ser där är som lyxvillor modell busstl. Du kan ju tänka dig driften av en sådan. PUST!
Jag skulle gärna ta en tripp genom USA i RV, ingen buss, men i en mindre RV. Det skulle vara så otroligt läckert.
Kramar!

eastcoastmom said...

Vi ska hyra RV och bila nästan 2 veckor nu i sommar, Colorado, Wyoming, Montana och Utah. Har bokat camping i Yellowstone, men måste boka fler ställen.

Men att bo nån längre tid i en RV... njaä...

Freedomtravel said...

Intressant läsning, tycker vi förstås! Ett liknande fenomen finns i Sverige, men då handlar det om pensionärer som tillbringar vinterhalvåret i Spanien eller Portugal till exempel, i sin husbil. Det börjar bli vanligare och vanligare! Många av dem har dock en lägenhet att bo i på sommarhalvåret i Sverige. Det finns ju folk som bor året runt i husbil också, men det är nog betydligt ovanligare i Sverige.

Desiree said...

Visst har man friheten vilket måste vara underbart men det gäller ju att man kan leva utan fast inkomst, annars tappar man ju frihetskonceptet om man måste in till ett jobb varje dag.
Jag tror att jag skulle tycka att det var för trångt och för krångligt med avsaknad av rinnande vatten, egen tvättmaskin med mera för att jag skulle gilla det en längre period. Campinglivet har aldrig riktigt varit min grej.Jag skulle dock kunna tänka mig att göra det under en begränsad period. Lite för trångt i längden. Men jag förstår samtidigt att det är väldigt poppis bland pansionärer i USA som vill passa på att resa runt och se sig om.
Kram!

Gunilla N said...

Detta fenomen existerar aven i Frankrike.Mest pensionarer forstas men aven yngre som lever billigt i husvagn i Marocco, dar man ju talar franska , vilket gynnar fransman som vi ju vet helst haller sig till sitt eget modersmal.Skulle nog kunna tanka mig en manad eller tva boende i en stor husvagn, men vill allt ha en fast plats att komma tillbaka
till nar den forsta tjusningen
ebbat ut.
Apropa regler och lagar, sa sant
som jag sitter har och skriver detta sa,.. ar vi saaa enormt previligerade i Sverige med Allemansratten,vilken lyx att kunna campa,plocka bar och svamp varhelst vi
vill och kanner for, utan att bli bortkorda,utan att forboka,bara
driva omkring liksom.
Detta ar verklig vardagslyx!
Alskar Sverige och dess natur.
Skulle nog kunna tanka mig att
resa runt i en husbil i sommar.

Ha en riktigt go weekend AM
Stor Kram!
Gunilla

Anonymous said...

Hej, husbil är trevligt har en
på 6,2 meter. skatten har ökat
från väldigt lite. Till väldigt
hög på några år. Fast nya säljer,
väldigt bra nu igen. Det är nog,
billigare kostnader i USA. Man,
träffar mycket trevligt folk. När,
man reser runt. Samman hållningen,
är mycket stor bland husbilfolket.
Hälsningar Stig.....

Channal said...

Älskar road trips! Känner flera som har husvagn/husbil som sommarstuga! Blir ett gift tror jag! Säkert jättemysigt men inget för mig tror jag. Men man ska aldrig säga aldrig!

Tragiskt att det finns en sån stor fattigdom i ett så rikt land!

Trevlig Helg! KRAM Anna

Annica said...

Det är ju mycket bekvämt att ha hemmet med sig, att kunna "slå läger" (nästan) var som helst och inte vara beroende av hotellrum. Det ger naturligtvis en härlig frihet.
(Men man kan hyra många hotellrum för vad en husbil kostar, både i inköp och drift.)
Att någon månad under sommarhalvåret upptäcka världen med husbil vore trevligt, men absolut inte att ha den som permanent bostad. Jag beundrar människor som kan bo på så liten yta. Då gäller det att vara social. Och gärna nykär. ;)

Eftersom jag aldrig längtat efter sommarstuga, båt eller husvagn/husbil så förstår nu alla att jag är en mycket trist och ospännande typ som trivs bäst hemma - på landbacken! ;)

Anne-Marie said...

Hej Anneli,
Det finns helt otroliga husbilar som är nästan lika stora som en mindre villa. Helt onödigt tycker jag men detta är ju landet där allt är stort - eller hur. ;)
Det finns många som åker söderut, till exempel från Kanada, under vintern. Precis som fåglarna drar de söderut.
US Forest Service har blivit mycker mera polisiärt - som så mycket annat i USA. Tyvärr.
Jag saknar fortfarande allemansrätten och blir tokig ibland på alla skyltar som talar om "No trespassing", "Private Property" osv.
Hoppas att du mår litet bättre.
Kramar!

Anne-Marie said...

Hans: Det blir säkert fler och fler husbilar även i Sverige.
Visst är det litet trångt men samtidigt blir man ju mindre begränsad när det gäller vad man kan ta med sig när man är ute och reser.
Så sant - allt har för- och nackdelar.

Anne-Marie said...

Annika: Eftersom du bor i en väldigt "upscale" del av USA har ni säkert även mer "upscale" RVs. Här är även husbilarna litet mer skamfilade och mindre.
Ibland kan man se otroligt stora RV-bussar på I-5 och jag undrar hur mycket det kostar att köra en så stor bil/buss. Framför allt här i mina trakter då bensinen är väldigt dyr - dyrare än på Hawaii!
Att resa i sin egen husbil och kunna ta den tid man vill måste vara perfekt. Och man hinner ju se landskap och städer. När man flyger blir det ju inte att man egentligen kan se sådant. Har man en mindre husbil är det säkert lättare också att köra. Och givetvis att parkera.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Eastcoastmom: Det är jättebra tycker jag att man kan hyra en RV. Kul att ni skall ut på en så omfattande roadtrip. :)
Vem vet, du kanske blir såld på att ha en RV!

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Jag hoppades att du skulle kommentera. :) Du och din man har ju expertkunskaper inom husbilsområdet.
Att bo i husbil i Sverige kan nog vara svårt eftersom det blir så kallt under vintern. Sverige har ju ingen del som förblir sommarvarm året runt.
Trevligt att pensionärerna har upptäckt husbilar.

Anne-Marie said...

Desiree: Absolut. Min vän R är faktiskt pensionerad så han har den inkomsten varje månad. Jag tror att en hel del personer här i USA som gjort RVing till en livsstil har egna företag och kan ta dessa med sig "on the road".
Visst är det en helt annan livsstil med färre saker och inte fullt lika bekvämt. Av någon anledning fascineras jag av tanken att leva så.
Moderna husbilar har helt andra bekvämligheter - även de mindre - än de äldre husbilarna.
Kram!!

Anne-Marie said...

Gunilla: Ja, vi vet att fransmän inte vill prata andra språk - även om de kan. ;)
Marocko låter hett och torrt. Kanske ett bra klimat att bo i en husbil?
Jag följer en blogg som skrivs av ett amerikanskt par. De levde flera år i sin RV och reste runt i olika delar av USA - de har egna företag som gjorde att de kunde arbeta "hemifrån". Nu är de i Europa och reser runt utan husbil. För vissa tycks tjusningen inte ebba ut utan det blir en livsstil. Jag vet inte vad jag skulle känna efter en längre tid.
De flesta som bor i Sverige vet inte hur bra de har det med allemansrätten. Det är först när man flyttar utomlands som det blir väldigt påtagligt. Jag älskar Sveriges natur. Har saknat den i 17 år.
Ha en fin helg du också!
Stor kram!

Anne-Marie said...

Stig: Trevligt att du har en husbil.
Jag har ingen aning om egentligen vilka kostnader folk har för de större husbilarna här i USA. Allt kring bilar är nog litet billigare här än i Sverige.
De som flyttar söderut - snowbirds - har ofta en riktig sammanhållning och lever i "flock" som fåglarna. ;)

Anne-Marie said...

Anna: Det kanske inte passar alla med husbil men som du säger, man skall aldrig säga aldrig.
Minns en mycket rolig (i mitt tycke rolig) svensk film som heter "Vi hade i alla fall tur med vädret". Där är man ute på husvagnssemester i Sverige. :)
Antalet fattiga ökar hela tiden i USA. Läste någonstans att fler tar emot någon slags hjälp från regeringen än som arbetar heltid. Den ekvationen kommer inte att fungera i längden.
Ha en fin helg! Kram!

Anne-Marie said...

Annica: Det finns alla möjliga val man kan göra under semestern - husbil/husvagn, motell/hotell, camping osv. Tur att det finns olika alternativ för alla smaker.
Det krävs nog en viss mentalitet och inställning till livet för att trivas att bo permanent i en husbil. Jag tycker det verkar intressant. Om jag sedan skulle klara av det är en helt annan sak.
Om man bor själv går det nog bra i en mindre husbil. Är man en hel familj krävs ju litet större utrymme.
Jag har ingen längtan efter båtar eftersom jag blir sjösjuk. Husbil skulle jag mycket väl kunna tänka mig att prova på. Tur att inte alla vill ha en husbil - det skulle bli trångt på vägarna. :)

Fullblodsekologen said...

Det känns ibland som om alla har husbil (ja inte jag då). När vi var i Moseldalen förra året var det helinvasion, har aldrig sett så många husbilar tillsammans. I Spanien är det mest turister som kommer med sina husbilar, de parkerar precis överallt så nu har det satts upp bommar som husbilarna inte kommer under för att de inte ska ockupera hela stränderna. Kram/Annelie

Anonymous said...

Hej, ja när husbil eller husvagn
blir 30 år. Då är det billigt endast 65 kr i registeravgift.
Då är det kanske billigare än
USA. Att försäkra dom, är ganska
billigt. Och det är lite olyckor,
med dom trots mängden på vägarna.
Hälsningar Stig......

Anonymous said...

Kanske det är kul att köra omkring i husbil och säkert praktiskt, i synnerhet om man har barn - MEN va´ fula dom är!
Och att hamna bakom en sån där bjässe på smala vägar, kan höja blodtrycket. Kommer ihåg när vi körde på Kenai-halvön i Alaska. Stora Winnebagos, populärt RV märke har, masade sej fram.

Min ödmjuka åsikt är att husvagnar förstör ett vackert landskap och vackra stränder.

Ruth i Virginia

Anne-Marie said...

Annelie: Vi är några som inte har husbil. :)
Man blir ju väldigt fri egentligen om man har husbil eftersom man kan åka (i stort sett) var som helst.
Men det är klart, det får ju inte bli så att "vanligt folk" inte kommer fram eller att stränderna helt ockuperas av husbilar.
Här i USA får man nog inte ens parkera på stränderna. Det finns speciella parkeringar dit man hänvisas.
Kram!

Anne-Marie said...

Stig: Oj det var billigt. Det är ju bara ca 10 dollar.
Nej, så billigt är det inte i USA. Alla stater har - som vanligt - olika regler men jag kan inte tänka mig att någon kan registrera sin husbil för endast 10 dollar.
Jag betalar runt 70-80 dollar per år för min bil i registreringsavgift.

Anne-Marie said...

Ruth: Alla har rätt till sin åsikt. :) Sedan behöver ju inte andra hålla med givetvis.
Om man kör en långsammare bil skall man släppa fram andra när det finns möjlighet. På smalare vägar brukar det ju alltid finnas ytor där man kan köra av vägen och låta andra bilar passera.
Nej, vackra kanske de inte är men många tycks tycka om sina husbilar. Och, som sagt, en hel del bor - antingen påtvingat eller av eget val - i husbilar.