Thursday, May 15, 2014

Vilda och odlade jordgubbar

Igår köpte jag årets första jordgubbar. Ekologiska "gubbar" från Kalifornien. Mmmm, de var riktigt goda. Åt dessa precis som de är - inget socker, ingen grädde eller glass.
Numera köper jag bara ekologiska jordgubbar eftersom de "vanliga" lär besprutas med väldigt många olika bekämpningsmedel. Kalifornien och Florida är de stater i USA som producerar flest jordgubbar.


Häromdagen tog jag en promenad i skogen som finns runt skolan och såg då vilda jordgubbar. Blir det jordgubbar där hinner nog de vilda djuren först. :)



Jag växte upp med jordgubbar från eget trädgårdsland i Enebyberg. Vi hade ett rätt stort trädgårdsland med många plantor. De var mycket mindre än jordgubbarna vi kan köpa i affärerna här i Kalifornien men de var fantastiskt söta och goda. Eftersom både min mamma och jag hade en namnsdag under fruntimmersveckan brukade vi ha jordgubbstårta den dagen och det var alltid lika spännande att se hur många jordgubbar vi kunde skörda eftersom det var i slutet av jordgubbssäsongen.

När Sverige gick med i EU minns jag att det spreds något rykte om att våra svenska jordgubbar var för små. Det ryktet lär inte vara sant som tur är. http://ec.europa.eu/sweden/about-us/myths/index_sv.htm

Jag är väldigt dålig på växter och deras namn och fick göra litet efterforskning på nätet - den här blomman heter "False Solomon's Seal". Den växte på många ställen i skogsområdet.



Vackert tycker jag med den skira grönskan mot den blå himlen.



Igår slogs det värmerekord här och där. Ute i Lake Shastina var det runt +35 och i Medford i södra Oregon var lika varmt. Medfords tidigare rekord hade stått sig sedan 1939. Även i Weed var det hett. Vi har A/C på jobbet men jag har ingen hemma så det varmt inomhus.

26 comments:

Anonymous said...

Hej, vilka smaskiga jordgubbar.
Vilda jordgubbar va ju kul. Trevliga bilder. Ja ekologiska,
jordgubbar. Är ju att föredra.
Ja 36 grader är varmt. Ja har AC,
i bäggehusen. Ja när man ska lägga,
sig och det är varmt. Ingen bra
kombination. Hoppas att ni får,
ett svalkande regn. Någon gång,
emellan.Hälsningar Stig.

Anna said...

Det du har på bilderna är vipprams. Den är släkt med ramslök.
Växer det smultron vilt i dina trakter?

Anonymous said...

Hej Anne-Marie!
Ja jordgubbar e gott men det ska vara grädde eller glass till tycker jag.
Vilken värme ni har! Här i Gbg ska vi få sommar ett tag nu med början idag. Passar bra för det är Gbg varvet i morgon. 60000 pers ska springa i stan!! Vilken fest!!
Själv ska jag åka hoj(amerikansk givetvis) så mycket jag kan!
Fina bilder igen A-M!
Ha det gött!
Perra.

Channal said...

Vilken värme! Jag är glad om det blir tjugo grader här hemma. Solmogna jordgubbar är så gott! De små är godast! Mer sötma i dem! Smultron är ännu godare! Jag har smulgubbar i mitt land! De är en korsning, helt ljuvliga! De som finns att köpa i affärerna på vinterhalvåret är stora och vackra men smakar NADA!

Längtar tills de svenska kommer! Just att bara få äta dem som de är.

Trevlig Helg! Kram Anna

em said...

Om du plockar späda vipprams (Maianthemum racemosum), innan de blommar, kan du ge dem ett lätt uppkok och du får något som påminner en aning om sparris.
Margaretha

My kids' Mom said...

Hej, vad härligt!

De första jordgubbarna är alltid så söta och goda. Finns det smultron i USA?
Jag köpte ekologiska blåbär från Alaska på Costco när jag var i USA och de var stora och jättesöta och goda.

Hoppas värmen lättar upp lite :-)

Ha en toppen helg!
Kram, Anneli

Annika said...

Härligt med jordgubbar. Ibland tycker jag man får tag på riktigt goda sådana.
Mums!!
Smultron har jag vilt här också, men det är INTE goda. Smakar inte alls som dem hemma. Så jag ser dem mer som ogräs och river dem ur mitt land. SÅ illa smakar de...
Ni har så varmt, och vi har SÅÅÅÅ mkt regn. Börjar oroa mig för jordskred snart.
Men imorrn ska det bli fint igen...
Kramar och ha en trevlig helg!

Marina said...

Visst är jordgubbar bland det godaste man kan äta! Här kan jag dock säga att jag bara har ätit när vi var till Cameron Highlands i Malaysia där de odlar jordgubbar. I affärerna finns det bara gubbar från USA och de är ungefär tre gånger så stora som våra svenska och lika fina i flera veckor där de ligger och det känns sådär...

Desiree said...

Vilda jordgubbar har jag aldrig stött på. Kallar man inte smultron i USA för just wild strawberries? Jordgubbar är alltid gott, gillar dem både precis som de är eller tillsammans med lite glass.
Ja men där ser man du har ju Vippsramslök som liknar den ramslök vi har här. Borde smaka samma förmodligen. Gott att plocka och ha i en soppa eller göra en örtolja av eller en pesto.
Trevlig helg.

Annica said...

Jordgubbar! Mums! Här uppe i norr blir jordgubbarna extra söta och smakrika tack vare de ljusa sommarnätterna. Har man smakat dem "duger" (nästan!) inga andra. ;) Jodå, även de söderifrån är goda.
När jag var i USA blev jag bjuden på Strawberry Shortcake. Jättegod - jag har faktiskt bakat den här hemma ett par gånger. Mums! :D

Anne-Marie said...

Stig: Nu tycks det som om det jag såg i skogen faktiskt var smultron vilket ju låter mer logiskt. Alltid lär man sig något nytt. :)
Att ha en sådan värme så tidigt i maj är inte alls bra med tanke på torkan. Antar att du läst om bränderna i San Diego-området som sprtts mycket snabbt och tvingat många människor på flykt.
Nu har det blivit litet svalare hos oss som tur är men fortfarande är det onormalt varmt. Regn vet jag inte hur det blir med. Vet bara att det är mycket torrt redan.

Anne-Marie said...

Anna: Men så bra med kunniga bloggläsare. :) Har faktiskt heller inte hört talas om vipprams på svenska. Där ser du hur litet jag kan. ;) Jag kan en hel del svenska växter men vipprams var obekant för mig.
Som jag skrev till Stig var det nog smultron (vilda) som jag såg i skogen. Borde ha gjort ännu mera koll innan jag skrev.

Anne-Marie said...

Hej Perra,
Jordgubbar är gott med både tillbehör och som de är tycker jag.
Det är alldeles för varmt här så tidigt på året. Den typen värme brukar vi få först framåt juli/augusti.
Oj så många deltagare i loppet. Låter bra att du hojar amerikanskt. ;)
Roligt att du tyckte om bilderna.
Ha en fin helg med hoj och löpare!

Anne-Marie said...

Anna: Litet väl varmt så tidigt tycker jag. Vi har många månader kvar då det kommer att vara lika varmt och kanske varmare.
Skulle gärna ta litet av ditt svalare sommarväder. :)
Jordgubbar som är mindre tycks smaka mer, det är min erfarenhet också. Nu verkar det som om det jag såg i skogen faktiskt var smultron. Har aldrig smakat smulgubbar. Låter gott! :)
Våra jordgubbar i Kalifornien är ofta väldigt stora och kan vara rätt smaklösa. De ekologiska som jag köpte var riktigt goda.
Ha en fin helg! Kram!

Anne-Marie said...

Margaretha: Tänk att vipprams var obekant för mig. Tur att du och andra kunniga bloggläsare kan upplysa mig. :)
Tror inte att jag skulle vilja plocka dessa växter jag såg pga alla som går i skogen med hundar. De växte precis utmed skogsstigen. Tack för tips i alla fall!

Anne-Marie said...

Hej Anneli,
Jag måste säga att de ekologiska jordgubbarna smakar mycket bättre än de "vanliga". Plus att man inte behöver få i sig massor med bekämpningsmedel.
Ja, tydligen finns det smultron (vilda) eftersom det var dessa jag måste ha sett i skogen. Har dock aldrig ätit smultron här i USA.
Amerikanska blåbär är rena jättarna jämfört med de svenska. Allt är som sagt större här. :)
Ja, det är litet väl varmt. Antar att du läst om alla bränder i San Diego-området.
Ha en fin helg! Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Jag måtte helt ha missat att det var vilda smultron jag såg i skogen. Har aldrig smakat smultron så har ingen aning om hur de är jämfört med de svenska. Ni har säkert mer av dessa eftersom det är mer regn hos dig.
Jag var glad att jag hittade de ekologiska jordgubbarna eftersom de var riktigt goda. Inte alls smaklösa som vissa jordgubbar ibland kan vara.
Det verkar som om allt regn faller i östra USA och västra USA, framför allt Kalifornien, skall helt torka ut. Vågar inte ens tänka på hur det kan bli senare i sommar med stora skogsbränder.
Ha en fin helg och kramar!!

Anne-Marie said...

Marina: Intressant att ni får jordgubbar ända från USA. Och visst är de stora. Mycket större än de svenska. Att de håller sig så länge tror jag inte är något bra tecken. De kanske konserveras av alla bekämpningsmedel.
Låter spännande med malaysiska jordgubbar!

Anne-Marie said...

Desiree: Men visst var det smultron som jag såg. Jag tycktes helt ha missat detta till att börja med. Tur att ha läsare som har koll på saker och ting. :)
Smakfulla och söta jordgubbar är goda både utan och med tillbehör.
Tänk att du också visste att det var vipprams.
Om den växte litet mer "isolerat" skulle jag kanske plocka men inte när den växer precis utmed skoggstigen där folk går med hundar. Bra att veta i alla fall att den är ätlig.
Ha en fin helg! Kram!

Anne-Marie said...

Annica: Det visste jag inte att jordgubbarna blir sötare pga de längre dagarna.
Våra svenska jordgubbar tycker jag är godare än de amerikanska men tyvärr finns det inga svenska "gubbar" hos mig.
Tror inte att jag provat Strawberry shortcake faktiskt. Smakar säkert väldigt gott. :)

Anonymous said...

Vad gott det ser ut med jordgubbar och det som du skriver om jordgubbstårta får det att vattnas i munnen på mej! VAckra bilder!

Gunilla N said...

Sa vackra bilder fran din skogspromenad.Tror nog som andra har att det var smultron du sag.
Dem kan du ju plocka sedan ,nu nar du vet var de finns menar jag.

Laser om branderna i S.Kalifornien.
Blaser Santa Ana vindar hos dig
ocksa?
Saa svart att hitta ekologiska jordgubbar har,sa jag har atit
de vanliga. Vet inte hur mycket
besprutade de ar,och det ar kanske
bast sa !?

Efter en sadan varme som ni har,
sa brukar det ju vanligen braka loss, sa kanske far ni lite regn
iaf?

Ha nu en riktigt skon weekend.
Stor Kram!!
Gunilla

Anne-Marie said...

Lena: Jordgubbar är väldigt gott tycker jag. Och som svensk har man ju litet krav. :)
De amerikanske är ofta väldigt stora och litet smaklösa men de jag köpte var riktigt goda.
Roligt att du tyckte om bildern - tack! :)

Anne-Marie said...

Gunilla: Absolut att det var smultron. Det var bara jag som var "vimsig". ;)
Tror att jag avstår från att plocka eftersom även smultronen växte precis vid stigen där hundar kissar och människor går och rör upp en väldig massa damm. Jag låter djuren i skogen smaska i stället.
De stora bränderna i södra Kalifornien kan ha varit anlagda. Det verkar vara en trolig teori. Hemskt att människor utför sådana illdåd.
Nej vi har inte direkt Santa Ana-vindar i mina trakter. Det blir varmt ändå.
Jag hoppas verkligen att vi inte får åska. När det är så här torrt får blixtnedslag katastrofala effekter. Förra sommaren hade vi omfattande åskoväder med enorma mängder blixtar (tror det var runt 20,000 eller mer) och det var de som startade de enorma skogsbränderna hos oss - trots att det kom en del regn. Så åska, nej tack!
Ha en fin helg du också!
Varm kram!

Fullblodsekologen said...

Mums så gott det där ser ut. Går och väntar på att jordgubbssäassongen här i Sverige ska börja. Håller mig också till enbart ekologiska annars står jag över, besprutade jordgubbar är rena värstingar. Kram!!

Anne-Marie said...

Annelie: Är du redan i Sverige? Tycker det inte var länge sedan du åkte till Spanien. Antar att tiden går väldigt fort. :)
Jordgubbar lär vara de allra värsta när det gäller bekämpningsmedel.
Kram!!