Saturday, May 10, 2014

Mors Dag - två olika dagar

I morgon (söndag) firar vi Mors Dag här i USA. I Sverige dröjer det ytterligare ett par veckor innan de svenska mammorna blir firade. Väldigt många länder firar Mors Dag just den andra söndagen i maj, det vill säga i morgon.

Nu har jag ingen mamma längre som jag kan fira mer än i tanken. Jag vet att hon har det bra nu och det känns tryggt och fint. Allt som oftast känner jag tacksamhet över att hon inte längre behöver vara förvirrad, ramla och kanske slå sig och ha en kropp som inte mår bra. Och jag känner också tacksamhet över att jag inte längre behöver oroa mig för henne från andra sidan jordklotet.

Och att vara kvar själv - utan föräldrar och syskon - har blivit något jag inte funderar så mycket på länge. Självklart slås jag ibland av att det inte finns någon riktigt nära släkt men det är inget jag känner oro för.

När jag var och handlade i Mt Shasta litet tidigare idag såg jag inte särskilt mycket som påminde om Mors Dag. Det fanns litet ballonger i mataffären Ray's men det kändes som om dagen inte uppmärksammades så mycket där. Annars är ju alla sådana här dagar tillfällen för affärsmännen att tjäna litet extra pengar.

Den gångna veckan har varit behaglig med litet omväxlande sol och moln och en del regnskurar. Idag regnade det och snöade det omväxlande när jag var i Mt Shasta. Jag ser inte många blommor här i Weed. Många blommande träd har redan blommat över och andra blommor tycks inte ha kommit upp ännu. Nu till veckan skall det bli högsommarvärme igen med uppemot +30. Fortfarande känns det alldeles för tidigt.

Jag hittade inga blommor jag kunde plåta i närheten av min bostad utan det får bli litet fina kottar och rönnblommor som avslutning. Som en hyllning till min mamma.



23 comments:

Charlie sa ... said...

Fint du skriver Anne-Marie. Du utstrålar en inre säkerhet, slås ofta av det när jag läser dina tankar.

Vår mammor finns alltid med oss, på olika sätt!

Varm kram

Lotta

Desiree said...

Även om det kan kännas tomt och saknaden kan vara stor så tror jag absolut att jag också skulle känna tacksamhet över att man slapp ständig oro över att något skulle hända. Ibland kan ett gott slut vara det bästa för alla.
Här firas också morsdag idag söndag den 11 maj men som du säger så dröjer det i sverige ett par veckor till innan morsdag infaller. Massor av ballonger, blommor, buketter och chokladaskar i alla butiker. Jag får dock fira min mamma lite då mors dag infaller i sverige. Skicka ett kort då istället och ringa och gratta.
Kramar och fina kottar.

Katta said...

Fint skrivet A-M. Att ständigt oroa sig för något långt borta som kankse inte mår bra eller har det svårt, är svårt, för alla inblandande. Att nu inte behöva oroa sig måste kännas bra. Lilla mor har kämpat på och nu råder lugn. Detta med morsdagar är så oliak var i vrlden man bor, jag menar hur de firas. Jag ser att mina gamla familjer i USA har alla rest iväg på minisemestrar och gottar sig i sol, bd och måltider. Hemma i Svedala är det väl aknske en blomma, kankse en present och kanske en tårta som gäller?

AM du utstrålar styrka och att du lämnat en del tankebitar bakom dig. Kram och ha en bra dag!

Marina said...

Här är det också mors dag idag. Jag kom på det efter att ha slagit på datorn i morse, annars måste jag erkänna att jag inte hade en aning. På något vis känns det tyvärr som om även de här dagarna som mors dag och fars dag också tas över av det kommersiella mer och mer, men visst är det lite mysigt att kanske ge bort en liten blomma, men det behöver liksom inte vara mer än så...

Gunnel said...

Håller med dig om att det känns skönt och veta att ens mamma slipper lida, men saknaden finns alltid kvar. Din blogg är mycket intressant. Min son bor i USA sen 14 år tillbaka, men jag åker bara över en gång om året och då hinner man inte riktigt komma in i allt. Ha det bra

Gunnel said...

Håller med dig om att det känns skönt och veta att ens mamma slipper lida, men saknaden finns alltid kvar. Din blogg är mycket intressant. Min son bor i USA sen 14 år tillbaka, men jag åker bara över en gång om året och då hinner man inte riktigt komma in i allt. Ha det bra

Anonymous said...

Hej, fina trevliga bilder. Sommar
värmen kommer snart. Även i SVERIGE.

Det har vi väntat på. Hälsningar
Stig.

olgakatt said...

Vår mor har redan från vår barndom förbjudit oss att gratulera på Mors Dag. Hon menar att det är ett kommersiellt jippo. Men vi passar ju på ett antal andra dagar, det har hon inget emot!Konsekvent? Nja.

Martina said...

Fina tankar och fint skrivet.
Frankrike firar oftast, dock inte alltid, mors dag samtidigt med Sverige. Och sen kommer fars dag bara nagra veckor senare.
Kramar

Anne-Marie said...

Lotta: Tack - roligt att höra att du får den upplevelsen. :)
Jag är otroligt tacksam att jag fick ett helt år att bearbeta känslan av att bli "själv" kvar innan min mamma gick bort. Jag minns hur rädd jag var när hon först blev sjuk och att det hade varit mycket jobbigt om hon gått bort då.
Varm kram!

Anne-Marie said...

Desiree: Den sista två månaderna innan min mamma gick bort var hon inte glad över hur hon mådde. Och jag kunde höra att hon blev mer förvirrad och inte var sig själv.
Att veta om att man är förvirrad - vilket hon gjorde - men inte kunna göra något åt det måste vara hemskt.
Jag funderade flera gånger på om jag skulle flytta hem till Sverige och ta hand om henne men det kändes inte heller rätt att ge upp hela mitt liv. Det tyckte inte min mamma heller. Även om Hemtjänsten inte kan ersätta en helt personlig hjälp hade hon mycket hjälp därifrån i alla fall.
Fint att du kan fira din mamma litet om ett par veckor. Jag gjorde egna teckningar till mamma när jag var liten.
Kram!!

Anne-Marie said...

Katta: Tack! :) Jag har jobbat en hel del inombords för att komma dit jag kommit.
Att slippa oroa sig är jag väldigt tacksam för. Och att mamma inte behöver ha sin gamla, sjuka kropp är jag också tacksam för.
Mors Dag firas nog väldigt olika beroende på i vilken del av världen man bor. Har faktiskt ingen aning om hur en "typisk" Mors Dag är i USA eftersom jag inte har barn.
Ha en fin dag och lycka till med allt kring ditt nya liv! Kram!

Anne-Marie said...

Marina: Jag tycker det viktigaste är att man kanske kommer ihåg mamma eller pappa.
När min mamma levde fick hon alltid ett kort och/eller en blomma. Så också min pappa. Även om jag hävdade som yngre att jag var hans ständiga Fars Dags-present eftersom jag föddes på Fars Dag. :)

Anne-Marie said...

Gunnel: Välkommen hit! Tror inte att jag sett dig här tidigare. Vet att jag har sett dig till exempel hos Pettas Karin. :)
Roligt att du tycker om bloggen. :)
Mina föräldrar kom faktiskt aldrig till USA och hälsade på eftersom min mamma var rädd att göra en så lång resa själv och min pappa - som var en van världsresenär - blev sjuk mitt första år i USA. Han gick bort redan 2001. Min mamma gick bort förra sommaren.
Fint att du kan åka och hälsa på din son.

Anne-Marie said...

Stig: Men visst är det trevligt om det inte blir högsommarvärme alltför tidigt.
Vi har så många månader med varmt väder framför oss - och troligen skogsbränder - att jag gärna har det litet svalt ett tag till.

Anne-Marie said...

Olgakatt: Din mamma har hittat ett bra system, eller hur. ;)
Visst är alla dessa dagar tillfällen att sälja mer. Jag blev förvånad att jag inte såg mer i affären än vad jag gjorde.

Anne-Marie said...

Martina: Tack! :)
Såg hos Wikipedia att det var väldigt olika när man firar Mors Dag. Norge firar den i februari. Det hade jag ingen aning om.
Fars Dag är ju i november i Sverige. Jag till och med föddes på Fars Dag. Ingen dålig present. ;)
Kramar!

My kids' Mom said...

Vad fint du skriver…

Kram,

Anneli

Annika said...

Du skriver jättefint.
Precis som Lotta tycker jag också att du utstrålar en inte säkerhet.
Härligt.
Ja, Mors Dag är stort i USA. Tycker om den dagen. Varför inte fira, och uppmärksamma, sin mamma den dagen!
När görs det annars? Nej, dagar som mors dag och dylikt har jag inget alls emot. Det måste ju inte vara så himla märkvärdigt, en god frukost och en god middag räcker gott och väl!
Men jag tycker nog det syns otroligt i handeln, men det är är här. Hos dig är det en helt annan sak, förstår jag.
Kramar!!

Anonymous said...

Hej Anne-Marie.
Du skriver så fint, oavsett vad du har för ämne. Detta inlägg va speciellt tycker jag.
Jag har min mamma kvar och hon är pigg i ben och tanke än trots en ålder på 84! jag ringer henne på väg hem från jobbet varje dag och vi träffas ganska ofta. Kommer att kännas jobbigt den dagen hon går bort.
Ha det gött!
Mvh Perra.

Anne-Marie said...

Anneli:
Tack! :)
Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Tack! Blir glad för alla fina ord. :)
Som jag skrev till någon annan har jag jobbat inombords för att komma dit där jag nu befinner mig. Inget som kommit helt automatiskt.
Mors Dag är absolut trevligt för mammorna. Nu har jag ju ingen egen erfarenhet av denna dag men jag kan tänka mig att många mammor uppskattar att bli litet uppvaktade.
Nej, våra områden är som natt och dag. Skulle vara intressant att ha ett "reportage" om två så olika städer på våra bloggar - sida vid sida. :)
Kramar!!

Anne-Marie said...

Hej Perra,
Tack för dina snälla ord. Blir glad. :)
Så bra det låter att du kan umgås så ofta med din mamma. Ibland kände jag att min mamma inte riktigt fick den uppmärksamhet hon kanske skulle ha haft eftersom jag bodde så långt bort - detta var medan hon var frisk. Men jag gjorde så gott jag kunde.
Ha en fin dag!