Wednesday, May 21, 2014

Semestertankar

Snart har jag semester! Åh så skönt det skall bli att vara ledig.

Denna sommaren är den första när jag inte "måste" åka till Sverige vilket onekligen känns litet konstigt och annorlunda. Under alla år som jag bott här är jag den som åkt. Varje år. Mina föräldrar kom aldrig på besök vilket fortfarande känns trist. Min pappa som var den vana världsresenären blev sjuk redan första året jag var här och min mamma var rädd för att flyga och byta flygplan - hon trodde hon skulle komma bort på de enorma flygplatserna. ;)
Eftersom det har varit en maratonresa och mycket påfrestande resa med tanke på hur långt jag har från Weed till en större flygplats och avståndet från USAs västkust till Sverige, måste jag erkänna att jag faktiskt inte saknar resan till Sverige nu under sommaren. När det blir besök i Sverige igen vet jag inte i skrivande stund. Nu måste jag ju också antingen bo hos vänner eller på hotell när jag kommer och hälsar på. Det finns ingen naturlig plats där jag enkelt kan bo längre. Förutsättningarna har helt förändrats i och med mammas bortgång.

Men semester vill jag självklart ha så jag kommer att ha ett par veckors semester med start denna veckan på fredag. Och då beger jag mig norrut till staten norr om Kalifornien - Oregon. Min vän C och hennes man flyttade ju dit under hösten förra året och vi har inte träffats sedan dess.

Jag kommer att ta Greyhoundbussen eftersom den går till den ort där de bor och kommer att stanna ca 5 dagar. Det skall verkligen bli roligt att se hur de bor och komma bort från det inrutade livet i Weed.

Dessutom har vi helgdag i USA på måndag i nästa vecka. Det är Memorial Day som firas. Och skolan har även stängt på tisdagen. Då är det den sista dagen som vi har så kallad "furlough day", dvs den obetalda ledigheten som vi dragits med under så lång tid. Jag kommer absolut inte att sakna jobbet. :) Resten av ledigheten kommer jag nog att "ta dagen som den kommer".
Men jag har alltså en arbetsdag kvar så det blir "business as usual" i morgon.

Idag blev det ett besök hos en mycket professionell öron- näsa- och halsläkare i Mt Shasta eftersom jag behövde få ena örat rengjort. Tänkte att det är lika bra att få det avklarat innan semestern. Nu hör jag som vanligt igen vilket känns väldigt skönt.

Så här fint ligger mottagningen där jag var idag.

32 comments:

Anonymous said...

Hej, Det låt som en trevlig semester med vänner. Bättre än,
en jobbig res tripp till sverige.
Ja många, håller sej borta från
sverige i tio års perioder. Du,
har känslan för sverige. Och
behöver inte komma varje år. Du,
kommer att ha en trevlig semester.
Hälsningar Stig.....

Desiree said...

Låter som bra semesterplaner. Skönt att slippa stressen och pressen av att känna att du måste ta dig till Sverige. Vi kommer inte heller att åka till Sverige på semsester i sommar utan håller oss här nere på kontinenten. Låter trevligt med ett besök hos din vän i Oregon. Oregon är ju så vackert med mycket fin natur. Låter härligt och avkopplande. Helt rätt att ta resten av semestern som dagen kommer. Vilken fin läkarpraktik.
Kram!

Channal said...

Känns lite sorgligt att din mamma är borta och att hon aldrig kom till dig! Har du inga syskon eller andra släktingar här i Sverige?

Hoppas du får en härlig semester med bussen... spännande att se allt på vägen!

Haha! Jag var på VC och en sköterska spolade mitt ena öra! Lite obehagligt men skönt! Jag trodde innan att jag skulle ha behövt hörselapparat!

Kramar Anna

eastcoastmom said...

Att alltid vara den som reser och hälsar på, det måste ha varit tufft.
Tycker dina semesterplaner låter jättebra.

Gunilla Nardin said...

Nu har internet kommit igang har igen sa
jag passar pa att skriva litet.

Just nu nu askar det har och regnet vraker ned,man blir lite
orolig for vi har haft nedslag i huset tidigare.men det brukar inte halla pa sa varst lange.
Trevligt och behovligt med lite semester,aven om du inte reser till Sverige.Det finns ju sa manga platser att besoka i det
stora landet.
Oregon later spannande.Och att
aterse en gammal van. Det maste
finnas mycket stora skogar dar kan jag tanka mig.
Sjalv har jag bokat resa till Sverige i juli.
Sa vackert det ser ut kring vardcentralen.

Ha nu en riktigt trevlig semester!
Stor Kram!!
Gunilla

Anonymous said...

Sverigebesök, ja!
Jag kom till USA 1951 och kom inte tillbaka till Sverige förrän -60. Som gift bodde jag i Palo Alto, Cal. Vi hade ingen stor inkomst, och att resa tvärs över kontinenten plus Atlanten var inte bara dyrt, det var också en lång resa. På den tiden fanns det inga jetplan. När jag och mina två töser äntligen reste "hem", fick vi flyga till Los Angeles (SAS) Mellanlandade i Canada och Island för re-fueling, innan vi kom till Köpenhamn ca 20 timmar senare.

Min mor kom 1955, året efter jag fick min förstfödda. Hur hon skrapade ihop pengar, kan jag inte förstå. Hon kom med båt till New York. Jag hade kontaktat Travelers Aid och bett om hjälp. En äldre svenske kom ombord och hjälpte henne med immigrationsgrejet. Han var med henne till flygplatsen och satte henne på ett plan till San Francisco. Det mellanlandade i Chicago; kanske även byta plan. Hon kunde INGEN engelska alls men lyckades köpa sej en hotdog.

Hon stegade av planet i SF och gick med bestämda steg till byggnaden, precis som om hon var mycket välberest. Vi såg henne genom fönstret. "På den tiden" gick man av planet ner på marken direkt.
Jag var SÅ stolt över min mor, som utan tvekan gett sej av på en så lång resa till utlandet. Men hon MÅSTE helt enkelt träffa sitt nya barnbarn och min make. Hon stannade ett par månader. Helt underbart. Och hon gillade sin svärson!!! :)

Ruth i Virginia

malix said...

Semester låter härligt och här längtar jag men jag har långt kvar innan, du som är minimalist skulle ju kunna bo i husvagn när du åker till Sverige, då har du ju billigt boende och ändå möjligheten att vara själv och umgås när du vill umgås.
trevlig semester och ha det så bra

Första året i Hjo said...

Har du åkt hem till det gamla landet varje år kan du få slippa i år. Verkar som vårt resande till Frankrike, som vi alltid längtat till, inte känns så angeläget längre nu när vi inte arbetar längre. Det var några veckors andningshål om året. Trevlig semester i Oregon.

Anonymous said...

Trevlig semester Anne-Marie.
Kram
BM

Channal said...

Hej igen!
Nu har jag tittat på innehållsförteckningen på både keso och crème fraiche. Det finns inga E-nummer i dem! Tittade i affären på andra produkter E407 såg jag ingenstans. Phu så skönt!

KRAM Anna

Freedomtravel said...

Skönt på ett sätt att kunna välja semester och inte behöva göra så lång resa. Låter som en trevlig semester! Själva ska vi mest jobba den här sommaren men det blir desto mer resande senare, så det är inte synd om oss ;)

Anne-Marie said...

Stig: Eftersom det tar ca 1,5 dygn för mig att åka till Sverige - ibland längre beroende på hur förbindelserna är - är det en väldigt jobbig resa. Plus tidsskillnaden vilken är 9 timmar.
Eftersom jag inte har någon nära familj längre som jag "skall" besöka blir det säkert annorlunda nu betr. mina Sverigeresor jämfört med hur det var tidigare.
Det skall bli trevligt att träffa min kompis och se den delen av Oregon.

Anne-Marie said...

Desiree: Jag tror inte att jag riktigt fattat ännu hur annorlunda det är nu när jag inte behöver åka och hjälpa min mamma. Egentligen har jag ingen jag måste prata med om vad jag skall göra betr. semester, boende etc. Litet märklig känsla men jag vänjer mig successivt.
Ni har trevliga planer också tycker jag med resor nere på kontinenten.
Jag ser fram emot att träffa C igen och se en del av Oregon jag inte besökt särskilt mycket.
Kram!

Anne-Marie said...

Anna: Du följde nog inte min blogg när jag skrev om min mammas bortgång förra sommaren och allt som följde med den stora omställningen. Nej, jag har inga syskon och ingen annan nära släkt. Har bara 4 kusiner varav 2 bor i Stockholm och 2 i Skåne.
Jag skrev en del på bloggen om att bli kvar själv vilket ju nu är fallet. I och med att min man Michael gick bort 2007 har jag ingen släkt i USA heller.
En underlig situation egentligen men jag vänjer mig successivt. Och jag är mycket tacksam att jag inte längre behöver oroa mig för äldra, sjuka föräldrar från andra sidan jordklotet.
Skall bli väldigt skönt att ha litet ledigt. I USA har vi ju inte alls samma mängd med semester som i Sverige.
Min läkare spolade faktiskt inte örat utan sög ut vaxet. Väldigt smidigt och bra tycker jag eftersom jag blir yr när folk spolar vatten i mina öron.
Men så bra att du inte har E407 i dina mejeriprodukter!
Kramar!!

Anne-Marie said...

Eastcoastmom: Det var litet jobbigt att åka den långa sträckan varje år. Och när mamma blev äldre fick jag ju också hjälpa henne en hel del så det var ju inte alls bara semester för min del.
En liten minisemester är alltid trevligt. :)

Anne-Marie said...

Gunilla: Roligt att se dig igen här på bloggen. :)
Usch, det låter inte trevligt att vara i ett hus där det finns risk för åsknedslag.
Jag har inte planerat semestrar egentligen under nästan 17 år förutom mina Sverigeresor så det är litet konstigt att inte ha dessa planer i år.
Michael och jag gjorde några resor medan han levde men jag åkte då också till Sverige.
Oregon liknar Sverige litet mer än vad Kalifornien gör eftersom det är grönare i den västra delen - dit jag skall - än vad vi har här. Den östra delen av Oregon (där jag bodde innan Michael gick bort) är väldigt torr, sk "high desert".
Du har ju inte fullt så långt till Sverige vilket måste vara skönt.
Vi får se om det blir inlägg under semesterresan - kommer nog ta datorn med mig.
Ha det gott! Stor kram!

Anne-Marie said...

Ruth: Trevligt att se dig igen på bloggen. :)
Vilken underbar historia med din mamma. Jag önskar att min mamma hade varit litet modigare och faktiskt kommit hit även om hon hade rest själv.
Eftersom hon bara hade en dotter så hade det verkligen varit roligt om hon hade fått se hur jag bor. Hon sade att hon ångrade sig att hon inte hade rest medan hon var relativt pigg. Hon hade väldigt svår benskörhet under flera år som gjorde att det var svårt för henne att sitta under många timmar.
Mina föräldrar fick i alla fall träffa Michael (min make) eftersom han följde med mig till Sverige en sommar.
Det var lång tid som du inte hade möjlighet att åka till Sverige. Men på den tiden fanns ju inte alls samma transportmedel som vi har idag plus att allt var dyrare.
Tack för din solskenshistoria!

Anne-Marie said...

Malix: Kan man alltså hyra en husvagn under semestern? En husvagn som står någonstans?
Jag har inget svenskt körkort och har aldrig haft så jag skulle vara en ren trafikfara om jag gav mig ut och körde på vägarna. ;) Reglerna skiljer sig en hel del mellan Sverige och USA plus att jag inte kan köra bil med växel. Har en automat här i USA.
Ha det bra!

Anne-Marie said...

Hans: Vad bra att jag slipper. :)
Arbetar man inte blir det nog helt annorlunda. Då blir det ju litet grand som att ständigt ha semester.
I USA har vi heller inte alls lika mycket semester som i Sverige. När jag berättar om våra 5 veckor i Sverige tittar de storögt på mig.
Tack - det skall bli trevligt att se den delen av Oregon.

Anne-Marie said...

BM: Tack! :)
Jag hör av mig via mejl när jag är tillbaka i Weed.
Kram!!

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Resan från Weed till Sverige blir väldigt lång eftersom jag har så långt till en större flygplats.
Jag känner mig litet "ovan" fortfarande att ha litet mer valmöjligheter vart jag skall åka. De två senaste somrarna hade jag egentligen inga riktiga semestrar eftersom jag det ena året fick hjälpa mamma väldigt mycket när hon först blev sjuk och förra året var det ju begravning och genomgång av lägenheten.
Ja, ni kommer verkligen att vara ute på resande fot mycket framöver. Ett helt annat slags liv än att jobba.

Annica said...

Givetvis kommer din semester i år att kännas annorlunda. Under många år har din sommarledighet inneburit långresa till Sverige, men nu kan du bestämma själv vad du vill göra. Och eftersom mödrar aldrig slutar att önska sina barn allt det bästa, så vill din mor att du nu njuter härliga lediga dagar då du bara tänker på dig själv.
Det låter trevligt att du ska göra en resa norrut och hälsa på goda vänner. Det blir skön och välförtjänt avkoppling från vardagen. Hoppas vädret visar sig från sin bästa sida.
Vilken vacker blomprakt utanför din ÖNH-läkares mottagning! Och vilken fin gräsmatta!
Ha det nu riktigt, riktigt bra!
Kram från ett (snart!) dygnet-runt-ljust Norrbotten!

Anne-Marie said...

Annica: Det blir helt annorlunda nu när det inte finns någon riktigt nära familj i Sverige. Jag tror inte att jag riktigt fattat detta ännu eftersom det är så nytt.
Min mamma har säkert inget emot att jag tänker på mig själv. :) Jag har egentligen en väldigt unik situation i och med att jag nu inte har en enda person - förutom mig själv - som jag måste ta hänsyn till.
Oregon är en trivsam stat. Inte alls så stor befolkning som Kalifornien. Tror att det bara bor ca 3-4 miljoner människor där. Och jag bodde ju en kortare tid i nordöstra Oregon innan Michael gick bort.
Ja gräsmattan får säkert mycket vatten för att se så där grön ut under torkan vi har.
Ha det gott Annica! Kram till dig!

Anonymous said...

Hej Anne-Marie!
Va skönt med semester! Hoppas den blir härlig och givande för dig!
Mvh Perra.

Annika said...

Skönt med lite ledighet.
Och jag förstår att du inte saknar resan hem eftersom du verkligen fick maxa resorna hem under en period.
Tycker att jag reser hem mkt mer än jag får besök. Lite trist.
Och snart blir det tuffare eftersom vi har en dyr skola att betala, ja du vet.
Men jag åker hem i sommar, hela familjen åker. Ska bli skönt.
Önskar dig en riktigt fin resa till Oregon!
Kramar!

Katta said...

Vad härligt att få återse en god vän och samtidigt få lite semester. Ni amerikaner är inte direkt bortskämda med ledighet. Ha en bra resa. Kram

My kids' Mom said...

Godmorgon Anne-Marie,

Har du provat öron-ljus som man kan köpa på hälsoboden här i Sverige. DEt finns säkert i USA också. Det är ett tunnt ihåligt vaxljus. Man stoppar ena änden i örat och den andra änder nänder man på och så låter man ljuset brinna ned halvvägs. Värmen och bak-suget löser ur och drar upp vaxet ur örat. Det hela tar ca. 5 minuter och om man törs klippa upp ljuset när det hela är över kan man se vaxet från örat. Om du vill kan jag skicka ett par. Ha en skön helg och ledighet! Kram, Anneli

My kids' Mom said...

Till Ruth i Virginia,

Vilken fantastisk historia!

Tack för att du delar med dig!

Mvh, Anneli i Dalarna

Anne-Marie said...

Hej Perra,
Det blir inga svenska bokstaver idag eftersom jag inte har mitt vanliga tangentbord.
Inte alls dumt med ledighet.:) Vi har haft en trevlig dag idag med litet olika aktiviteter.
Ha det bra!

Anne-Marie said...

Annika:
Som jag skrev till Perra blir det inga svenska bokstaver eftersom jag inte har mitt vanliga tangentbord.
Ja, ni far kanske halla igen litet framover med tanke pa skolavgifterna.
Det blev arligt talat litet tjatigt pa slutet att aka varje ar til Sverige. Och de senaste tva aren var ju inte precis nagra nojesresor.
Har haft en riktigt fin dag idag.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Katta: C och jag har inte setts pa ca 8 manader och vi brukade gora en hel del tillsammans nar vi bada bodde i Mt Shasta-omradet sa det var verkligen roligt att ses igen.
Hittills har det varit en riktigt trevlig vistelse med olika aktiviteter.
Nej du, vi har verkligen inte nagon "svensk langd" pa semestern haer USA.
Kram!

Anne-Marie said...

Hej Anneli: Nej, jag har faktiskt aldrig provat "oronljusen" och jag har last litet olika utlatanden om dessa. En hel del sager att de inte fungerar.
Michael provade vid ett par tillfallen och de fungerade inte alls.
Min lakare har som en liten "dammsugare" som suger ut vaxet och jag tror att jag hellre later honom ta hand om rengoringen. Tack i alla fall for ditt erbjudande. :)
Kram!!