Sunday, May 25, 2014

Klockspelet och Oregon Garden

Bussen var packad med folk i fredags men resan gick bra och det var verkligen roligt att träffa C igen. Det är litet drygt 52 svenska mil mellan Weed och Woodburn i Oregon. Ingen kort resa med andra ord.
Och jag fick återse Joey - min hundkompis. :) Han är en sådan fin, liten hund.

Jag har aldrig varit i Woodburn innan C och hennes man flyttade dit. Det är en stad som ligger söder om Portland - Oregons största stad. Jag slogs av hur otroligt grönt och lummigt det är i västra Oregon när jag åkte med bussen. Även Woodburn med omgivningar är väldigt lummiga.

Igår utforskade vi litet närområden. Bland annat fick en skobutik besök och jag kunde köpa sommarskor som jag verkligen behövde. Tydligen får man åka långt för att hitta skor. :) Woodburn har en stor så kallad “Outlet Mall“ med massor med affärer. Vi har ju som bekant knappast några skoaffärer där jag bor. Eftersom det är Memorial Day weekend var det många som var ute och handlade.

Den lilla staden Mt Angel har ett berömt Glockenspiel (klockspel) (som också är en restaurang) som vi tyvärr inte fick se och höra eftersom det bara spelar ett par gånger om dagen. Däremot kunde vi se att Mt Angel har en mycket stark tysk influens eftersom många skyltar hade tysk text och även en del hus såg ut som hus gör i delar av Tyskland och Österrike.




Vårt största utflyktsmål var Oregon Garden. En stor botanisk trädgård med blommor, träd och ett hotell med restaurang. Det var verkligen en oas med en fantastisk grönska. Den här delen av Oregon påminner litet om Sverige faktiskt med tanke på naturen. Helt annorlunda än den torra, karga naturen som vi har där jag bor.













"Pot heads" i Oregon Garden. ;)




25 comments:

Annica said...

Vad kul att få läsa om din resa, det blev ju en riktigt lång semestertripp. Men "kortkort" - om man jämför med dina resor över Atlanten. ;)
Jag har ögonfröjdats åt dina härliga bilder. Så mycket fint och spännande att titta på.
Oregon, då tänker jag en hisnande vacker och dramatisk kust, höga berg och även stora skogar - och dito timmerbilar.
Faktiskt så bor en av mina amerikanska släktingar i Portland, men jag har aldrig varit dit på besök. Tyvärr. Skulle gärna sett denna natursköna stat.
Ha en fortsatt trevlig ledighet!

Anonymous said...

Hej, ja en bra start på en trevlig
semester. Trevliga bilder, ha det
bra resten av semestern. Hälsningar Stig....

Första året i Hjo said...

Kul att läsa om Oregon. Trevlig fortsättning på semestern.

Annika said...

Vad fint att du har det så bra!
Fortsätt med det!
Gillar dina foton!
Kramar!!

Fullblodsekologen said...

Vilka härliga bilder!! Roliga "krukgubbar" det där. Ha en bra dag! Kram/Annelie

Gunilla N said...

Stammer gott att naturen dar liknar Sveriges.Mycket vackert och
sa fina blomster.Dit skulle du kanske flytta nar du trottnar pa Weed!?
52 mil..hmm...ung. lika langt som mellan Göteborg och Stockholm ju.
Inte saa stort avstand.


Njut av ledigheten AM
Stor Kram!!
Gunilla

Desiree said...

Det ser grönt och fint ut. Trevlig minisemester. Gillade krukgubbarna som sitter på sin bänk. Fyndig och kul idé.
Kram!

malix said...

vilka fina bilder, ha en underbar semester och njut av dina dagar

malix said...

vilka fina bilder, ha en underbar semester och njut av dina dagar

Channal said...

Underbara pioner! De är så vackra. Fin tripp du har varit på! Både fått en dos skor och blommor =)

KRAM Anna

Äventyret framtiden said...

Tack för trevlig tur också för min del tillsammans med dig!
Ljuvliga pioner!
och jag borde ha varit med på riktigt och köpt mig skor jag med...:). Nu ska jag bläddra vidare i allt det jag har oläst på din sida.
Kramar!

Marina said...

Hade jag inte vetat varifrån bilderna var hade jag absolut gissat att de första var tagna någonstans i Tyrolerområdet!

Anne-Marie said...

Annica: Nu är jag hemma igen. Det var några intensiva dagar och mycket trevligt att titta på. Men bussresan med Greyhound tar sin tid. Mycket längre tid än om man tar bilen. Nu har jag en litet äldre bil med en rätt liten motor så jag ger mig ogärna ut på längre resor ute på motorvägarna. Det gick bra att sitta på bussen. :)
Trevligt att du har en släkting i Portland. Omgivningarna är mycket vackra - de påminner en del om Sveriges natur. Mycket trevligare än det torra vi har där jag bor.
Roligt att du tyckte om bilderna - tack! :)

Anne-Marie said...

Stig: Roligt att du tyckte om bilderna - tack!
Det var en trevlig vistelse. Och mycket vi hann med att se.
Nu har jag ytterligare ca 12 dagar kvar på min semester.

Anne-Marie said...

Hans: Oregon är en trevlig stat. Framför allt den västra delen. Naturen påminner mycket om Sveriges.
Tack - det blir ytterligare ca 12 dagars semester.

Anne-Marie said...

Annika: Det var verkligen roligt att träffa C igen efter så många månader.
Nu är jag tillbaka i Weed igen efter några händelsrika dagar.
Roligt att du tyckte om bilderna - tack! :)
Kramar!!

Anne-Marie said...

Annelie: Roligt att du tyckte om bilderna. :)
Vi åkte ett litet "tåg" i den botaniska trädgården och guiden var den som pratade om "pot heads". Det kan ju ha mer än en innebörd. ;)
Kram!!

Anne-Marie said...

Gunilla: Det intressanta är att bussen tar ca 8,5 timme! Och kör man bil kanske det tar runt litet drygt 5 timmar. Jag tar ogärna min lilla bil som är litet äldre på sådana långresor uppe bland bergen. Folk kör riktigt fort vilket jag inte kan göra med en mindre motor.
Naturen är faktiskt väldigt lik Sveriges och jag kände mig mer hemma där faktiskt än vad jag gör här i Weed (med tanke på naturen).
Vet inte om jag skulle vilja bo där permanent eftersom det bor väldigt många människor i Portlandområdet och jag har kommit bort helt och hållet från storstäder.
Stor kram!!

Anne-Marie said...

Desiree: Det var underbart med grönskan till skillnad från det torra här i Kalifornien.
Hela området kring Portland - faktiskt hela norra Oregon (västra delen) är väldigt lummigt.
Visst var krukgubbarna fyndiga. :)
Kram!!

Anne-Marie said...

Malix: Roligt att du tyckte om bilderna. Tack - jag kommer fortsätta att njuta av ledigheten. :)

Anne-Marie said...

Anna: Pionerna hade varit ännu vackrare bara ett par dagar tidigare. Guiden som körde ett litet "tåg" vi åkte med i delar av den botaniska trädgården sade att det kommit störtregn och förstört många blommor.
Det var en trevlig minisemester. Och bra med både skor och blommor. :)
Kram!!

Anne-Marie said...

Karin: Tack för att du hängde med. :) Pionerna var fantastiskt vackra och som jag skrev till Anna hade de varit ännu vackrare bara ett par dagar tidigare innan några störtregn.
Man får passa på att handla skor när man är i en större stad.
Det har varit litet tunnsått med inlägg den senaste tiden men det blir ju så när man är på resande fot.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Marina: Den lilla staden Mt Angel hade massor med skyltar på tyska vilket var litet egenartat att se här i USA. Tydligen hade många med tyskt påbrå flyttat dit för länge seddan.

My kids' Mom said...

Hej!
Vad kul att få följa med på din resa i bilder och ord. Klockspelet fick mig att tänka på Tyskland :-) Vilken mäktig flod Columbia floden är. Har du tänkt på att naturen i USA verkar så mycket större än naturen här hemma. Träden är längre och floderna bredare :-)

Jag önskar en fortsatt trevlig ledighet.

Kram, Anneli

Anne-Marie said...

Hej Anneli,
Roligt att du "hängde med". :)
Mt Angel-staden var väldigt tyskinspirerad. Jag kände mig nästan förflyttad till Europa.
Träden på västkusten är mycket, mycket större än våra svenska träd och allt är mera mäktigt här i USA. Till och med vädret är mer våldsamt än i Sverige.
Tack - jag tror att ledigheten kommer att gå alldeles för fort.
Kram!!