Thursday, May 1, 2014

Första maj / Loyalty Day i USA

Tänk att april redan är slut. I morse vände jag blad i mina almanackor för maj.

Första maj har varit en helt vanlig dag här i USA. Ingen ledighet och en lång dag med besök hos bilmekanikern på förmiddagen. Och nu jobb till sena kvällen.

Det har tydligen snöat och varit kallt på olika håll i Sverige. Här har det varit +28-29 idag. Rekord slås på löpande bana eftersom det inte "skall" vara så varmt så här års.

Jag kör med amerikanska och svenska almanackor hemma och även en som kombinerar båda länderna. I min amerikanska almanacka såg jag två beteckningar för den första maj: Loyalty Day och National Day of Prayer.
Eftersom jag är nyfiken av mig var jag ju tvungen att ta reda på vad det var för dagar eftersom jag aldrig hört talas om dessa.

Loyalty Day beskrivs så här av Wikipedia " It is a day set aside for the reaffirmation of loyalty to the United States and for the recognition of the heritage of American freedom."
Den började uppmärksammas redan på 20-talet och man avsåg att den skulle ersätta firandet av Internationella Arbetardagen. På 50-talet gjordes den till en "legal holiday" men det tycks inte som om någon egentligen firar denna dag eller ens vet om att den finns. Eftersom man haft en rädsla för "Ryssen" och "kommunismen" i USA skulle denna dag vara en motvikt och dagen kallades till att börja med "Americanization Day".

National Day of Prayer är en dag "when people are asked to turn to God in prayer and meditation". (Wikipedia). Den inträffar inte alltid första maj utan den första torsdagen i maj. Varje år gör USAs president ett uttalande denna dag och så även i år.

Bara att titta i en almanacka gör att man kan lära sig nya saker. :)

Nu slår det ut med raketfart - träd, gräs och blommor. Kaliforniens statsblomma är California Poppy (poppy = vallmo) - som också kallas "golden poppy, California sunlight, cup of gold", kärt barn har många namn antar jag :) - har börjat slå ut. Hittade några blommor utanför en bank här i Weed.



Faran med att äta vallmofrön fick Elaine hos Seinfeld vara med om.

14 comments:

My kids' Mom said...

Godmorgon Anne-Marie,

Var glad över det vackra vädret! Vi landade till snöslask igår på Arlanda efter att ha haft +32 när vi lämnade San Diego. Vilken chock!

Vad passande att du skriver om National Day of Prayer! Jag såg skyltar på vägarna och i närheten av kyrkor där det stod olika teman man skulle be om på National Day of Prayer. Det verkar som om att man kommer överens omvad man skall be om på vissa ställen och i vissa kyrkor.

Ha en underbar dag!

Kram Anneli

olgakatt said...

Numera har vi så många dagar tillägnade olika mer eller mindre absurda ting, t ex kanelbullens dag och liknande. Men sista april och första maj gillar jag. Jag tog studenten sista april för nu 49 år sedan, det är ett trevligt minne att fira.
Att låta nazister ha demonstrationsttåg på första maj som i Jönköping är skamligt!
I Skåne kunde vi glädja oss åt vackert väder båda dagarna, inga långkalsonger behövdes!

Channal said...

Haha jag bara älskar Seinfeld. Saknar den serien kom jag på nu!

Du är som jag! Nyfiken och vill ta reda på saker! Tänk att man nästan varje dag lär sig något nytt fast man är över 50!! Härligt!

Kramar Anna

Marina said...

Det är alltid kul med något nytt att stoppa in i ram-minnet - tack så mycket!

Annika said...

Ja, Seinfeld alltså, Vilken briljant serie "om ingenting". Tänk så ofta man talar med vänner om "det och det avsnittet". Eller, detta snacka de om i Seinfeld. Ja, en verkligt bra serie.
Visste inte alls om detta med day of prayer eller Loyalty day. Se där, tack för den vetskapen.
Vi har efter regn en masse nu det perfekta vädret, sol och 23 grader. Love it.

Ha en riktigt fin helg.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Hej Anneli,
Jag såg och kommenterade hos dig (vilket du självklart såg ;)) att det måste ha varit en omställning för dig med så tvära kast i vädret.
Visst är det fint med sol och värme. Men det känns litet tidigt tycker jag med så varmt. Det är stor skillnad mellan Weed/Mt Shasta och San Diego ifråga om när värmen kommer. Nu skall det bli svalare igen några dagar vilket jag inte alls har något emot.
Intressant att du till och med sett sådant som hade med National Day of Prayer att göra. Jag har inte alls sett något sådant i mina trakter.
Ha en fin helg - såg att du och Lando varit ute vid sjön och i skogen. :) Kram!!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Det tycks som om man uppfinner alla möjliga slags dagar för att kunna sälja litet mer. Ofta verkar det vara så tycker jag.
Loyalty Day har tydligen funnits väldigt länge även om knappt någon tycks veta om denna dag.
Förstår att du har fina minnen av just denna tiden på året. :)
Skönt att slippa långkalsonger!

Anne-Marie said...

Anna: Seinfeld var en genial serie. Den står sig fortfarande. Ett par av mina andra favoritserier är "Friends" ("Vänner") och "Big Bang Theroy". Gillar humorn som finns i dessa serier.
Man kan alltid lära sig nya saker oavsett hur gammal man är. Och att blogga tycker jag gör att man lär sig ännu mer.
Kramar!

Anne-Marie said...

Marina: Varsågod! Jag lär mig mycket hos dig och får se vackra och exotiska bilder. :)

Anne-Marie said...

Annika: Det är märkligt egentligen att man kan relatera en hel del till en TV-serie. Men så är det ju. Seinfeld var en mycket bra serie. En klassiker faktiskt.
Jag visste heller inte om dessa dagar. Att blogga och läsa andras bloggar är verkligen allmänbildande.
Det tycks ha regnat väldigt mycket på östkusten. Och här blir det torrare och torrare. Redan.
Ha en fin helg du också. Kramar!!

Katta said...

Själv känner jag mig lite dagvill efter tre veckors ledigt med en hel del resande. När jag bodde utomlands hade jag också olika almanackor, dock var det inte helt enkelt i Malaysia. Eftersom där finns flera olika kulturer, det blev lite kinesiskt, malajiskt och indiskt firande. Den svenska almanackan var rätt ointressant då. Ha en fin helg och njutbar naturen. Kram

Gunilla N said...

Jag har alltid en svensk almanacka till hands har i Frankrike,kul att ha koll pa svenska viktiga datum osv.

Av nagon anledning sa har "Seinfeld" aldrig varit nagon succe serie har, kanske krockar den med fransk humor,ja, vet ej varfor.
Den kaliforniska vallmon har en underbar farg ,skulle kunna plocka
en bukett och ha inne,men kanske
ar den fridlyst som statsblomma.

Ja nu ar den basta manaden har,
min favorit,med forsommar och lagom varme.Alskar Maj manad!

Ha en riktigt go weekend AM!
Har blir det shopping av, ar i skriande behov av sommarplagg.

Stor Kram!!

Anne-Marie said...

Katta: Man blir verkligen dagvill om man är ute och reser.
Jag tycker det är rätt trevligt att ha en svensk almanacka för att kunna se helgdagar och namnsdagar osv.
Ha en fin helg! Kram!

Anne-Marie said...

Gunilla: Jag tycker också att en svensk almanacka "hör till". Framför allt om man skall ha kontakt med svenska myndigheter så behöver man ju ha litet koll på alla helgdagar och klämdagar.
Nej, Seinfeld kanske inte riktigt går ihop med den franska mentaliteten. Kan dock tyvärr inte tillräckligt om hur fransmän är egentligen. Du kanske kunde ha en blogg? ;)
Det var en bra undran du har betr. vår vallmo. Har ingen aning faktiskt om den är fridlyst eller inte. Det blir mer "googlande". :)
Ha en fin shoppingdag! Stor kram!