Saturday, March 2, 2013

Olika matkultur

Den senaste tidens debatt om hästköttet i Europa fick mig att fundera på det här med olika matkultur.
Något som blir påtagligt när man kommer till ett nytt land - antingen som turist eller immigrant - är att matkulturen är ny och annorlunda.

Mitt första år i USA var en omställning trots att USA och Sverige ändå har relativt lika matkultur. Jag hittade inte sådant jag var van vid och jag fick se vad jag kunde använda i stället. Det tog sin tid faktiskt att ställa om sig.
Numera upplever jag när jag kommer till Sverige att jag saknar det jag vant mig vid i USA och jag får leta med "ljus och lykta" efter viss mat i Sverige.

En av mina vänner i Sverige reste till Kina för många år sedan och upplevde den kinesiska matkulturen. Jag fick se många av hans bilder efter det att han kommit hem som visade hur annorlunda matkulturen är där. Man äter helt andra saker än vad vi är vana vid och tycker det är helt naturligt. Den matkulturen vi har verkar konstig för kineserna.

Det här är en del av vad man äter i Kina - vilket för oss både i Sverige och USA troligen verkar konstigt och oaptitligt:

  • Sparvar - de rostas och friteras på spett
  • Kolunga, gåsmage, get- och kycklingfötter, aphuvud, fiskögon
  • Hund
  • Katt
När jag först läste om hästköttskandalen i Europa kom det minnen från min barndom och att man faktiskt åt hästkött då. Har för mig att det hette - och fortfarande verkar heta - hamburgerkött. Det var inget konstigt då. Såg på nätet att hamburger (häst)-kött fortfarande säljs i Sverige som pålägg.
I USA säljs inte hästkött - i alla fall inte med märkningen hästkött, i dagens läge kanske man inte alltid vet vad det är man köper - och det finns en helt annan inställning till att äta just denna typen kött. Däremot i Italien och Japan äter man mycket hästkött.

Det som verkar oaptitligt och motbjudande i ett land är rena delikatessen i ett annat. Allt har med kultur och tradition att göra. Även om det kan vara svårt att förstå hur man kan äta viss mat.

Beijing "fast food" marknad - bland annat ormar och grodor.


Bilden lånad från: wildabouttheworld.com

26 comments:

olgakatt said...

Efter fyra resor i Kina kan jag intyga att man äter en hel massa saker som vi skulle ha svårt för. Man säger i Kina att man kan äta allt på fyra ben utom bord och stolar och allt som flyger utom flygmaskiner. Plus en faslig massa annat....
Jag älskar kinesiskt kök, särskilt från sydliga provinser men jag håller mig väldigt vegetarisk. Även om jag smakat nykokt varm silkesmask....
Och i Frankrike har jag ätit grodlår och massor med sniglar. Gott!
Vad vi äter eller inte sitter mellan öronen, det är bara att konstatera.

Charlie sa ... said...

Intressant och så sant! Matkultur är ett brett ämne och det vore spännande att dyka djupare i ämnet. Det man i ett land aldrig skulle kunna tänka sig, är en delikatess i ett annat.


Ha en skön söndag!

KRAM
Lotta

Äventyret framtiden said...

Det sitter mellan öronen:)
Vi har ju våra olika kulturer beroende av vilka tillgångar det finns att använda.
På Island äter man mjölksyrad haj som är nedgrävd i ett år ungefär innan den åter tas upp och äts
Hästkött är gott och det är ju egentligen inte det som är orsaken till uppståndelsen. Orsaken är att man har kallat annat kött till hästkött för vinnings skull. Bedrägeri är aldrig bra
Hästköttet fick ett uppsving i Finland i och med skandalen i Europa. Nu frågar folk efter det, för att det är både gott, billigare och hälsosamt:)

kramar
Karin

Freedomtravel said...

Jag ser inget som helst problem med att äta hästkött, men jag ser ett stort problem i att tillverkarna av färdigmat inte vet vad som finns i deras produkter. Allt har lejts ut till underleverantörer, och ingen vet vad som sker längst bort i kedjan. Om de inte vet vad det är för kött - vet då de vad det är för styckdelar, vad det är för olja, vad det det är för smaksättare osv osv. Den känslan är obehaglig tycker jag!

I övrigt håller jag med! Det är ju kulturellt vad som anses normalt. I många länder äter man väl inte kräftor. Andra äter inte gris. Vi äter inte gärna katt...

Jenny said...

Det här märkte jag mycket när jag var utbytesstudent. Väldigt intressant med olika mat :)

Desiree said...

Ja det där med matkultur är spännande ämne. Jag tror jag skulle bli vegetarian om jag flyttade till Kina. Jag skulle nog vara lite rädd för att äta olika grytor och soppor med olika kött i.
Jag håller helt med Freedomtravel ovan. Jag tror inte att folk äcklar sig eller opponerar sig så mycket emot just hästkött utan att skandalen handlar om att producentera inte verkar ha en aning om vad som finns i deras produkter. Hästkött är inget som är farligt och som du säger så säljs det fortfarande som smörgåspålägg och heter då hamburgerkött. Hästkött och men resten av köttet i dessa färdigprodukter? Vad är det för delar, slakteriavfall? Kan det finnas giftiga tillsattser eller hormontillsattser som de inte känner till om de inte ens känner till vad för slags kött deras produkter innehåller.
Men som tur är så äter jag nästan aldrig halvfabrikat mat.
Skulle du vara nyfiken på att åka till Kina själv någon dag?

Anne-Marie said...

Olgakatt: Du är proffs på Kina och mat i detta enorma land. Kan tänka mig att det stämmer att de äter i stort sett allt på fyra ben. :) Vilket ju är rätt främmande för oss i Sverige och i USA.
Tror nog att jag också skulle hålla mig till mycket vegetariskt om jag besökte Kina.
Har inte prövat varken sniglar eller grodlår. Har däremot ätit kanin när jag var i Frankrike. Vi visste inte vad det var förrän i efterhand.
Kulturen är helt avgörande verkar det som när det gäller mat och vad man äter och inte äter.

Anne-Marie said...

Lotta: Man förstår nog inte riktigt hur stor skillnad det kan vara innan man befinner sig i landet - antingen som turist eller immigrant.
Det är intressant att fundera kring sådana saker som hur kulturen formar oss.
Ha en fin söndag i "the big Apple". :) Kramar!

Anne-Marie said...

Bra uttryck - mellan öronen. :) Visst har vår matkultur formats efter vad som fanns att tillgå. Idag blir det kanske litet mer "flytande" eftersom man importerar mycket mat. I USA undrar jag ibland över varför folk fastnat i "fast food"-kulturen.
Jag kanske uttryckte mig litet oklart i inlägget betr. hästköttet - det är självklart inte bra att märka något med ett annat namn. Men det intressanta tycker jag är att man i USA inte ens direkt äter hästkött medan det i Sverige är en del av kulturen.
Det där med nedgrävd haj låter litet magstarkt. ;)
Kramar!

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Det är självklart inte bra att märka något med ett annat namn. Så skall det ju inte gå till. Tror nog att det förekommer oftare än vad man vet tyvärr.
Nu var det väldigt länge sedan jag åt hästkött men vad jag minns smakade det gott.
Ni som rest så mycket måste ha varit med om det mesta i matväg. :)

Anne-Marie said...

Jenny: Visst är det intressant att se hur olika matkulturen är beroende på land och vad man är van vid.
Ser att det är du som skrev till mig. :) Jag hoppas verkligen att det löser sig med ditt visum och senare immigration. Tror nog att det är bra att ni kommer att bo tillsammans under 6 månader och kan se att det funkar.

Anne-Marie said...

Desiree: Du och C får verkligen prova på olika slags matkulturer. :) Skulle nog äte rätt försiktigt tror jag om jag åkte till Kina. Nej, har faktiskt ingen längtan alls att åka dit.
Visst är det upprörande att man märkt hästköttet med annat och precis som du säger vet man ju inte alls vad som kan dölja sig i dessa förpackningar.
Jag äter nog också rätt litet halvfabrikat men ibland blir det "turkey lunch meat" (ekologiskt). Det är bara att hoppas att det är vad det står på paketet. Kram!

Jane said...

Hund och katt är ju egentligen olagligt att äta i Kina, det finns numera bara i de fattiga regionerna. Men visst, de äter allt fast jag tycker att det var lätt att hitta mycket att äta, mest pga det vegetariska utbudet.

Dessa dagar är jag glad över att jag aldrig äter färdiglagad:)

Äventyret framtiden said...

Sent omsider så märkte jag att jag skrev lite omvänt i min kommentar till dig angående hästköttet, men jag märker att du har förstått det hela ändå:).
Tack för det!

Kramar
Karin

Anonymous said...

När vi var i New Mexico kunde man köpa korv gjord på kanin och skallerorm.../Maria

Anne-Marie said...

Jane: Jaha, så du har varit i Kina. Det måste ha varit en upplevelse. Verkar vara en smart väg att gå och äta vegetariskt.
Det enda färdiglagat jag ibland köper är ekologiskt. Inget annat.

Anne-Marie said...

Karin: Jag såg inga oklarheter i din kommentar. :) Kram!

Anne-Marie said...

Maria: Det låter ju rätt annorlunda. ;) Vet inte om jag skulle vilja äta den sortens korv men alla har ju olika smak.

Anna said...

Ja jag haller med det ar sa intressant med olika matkultur det ar val tur att det finns annars skulle varlden vara sa trakigt! hehe.. ja dar med hast skandalen.. jag mindes jag at hast skinka. den var gott.. jag tycker det ar inte varre . vi ater ju kor sa hast ar inte sa skillnad.. forstar inte hur det blev sa stor pa det? I guess its Media...
Mvh Anna fran DC!!

Anne-Marie said...

Anna: Välkommen hit! Tror inte att jag sett dig här tidigare.
Visst skulle världen bli enahanda och trist om alla åt samma sak. När jag var barn åt vi hästkött och vad jag minns smakade det riktigt gott. Antar att det folk reagerat nu inför är att man inte talat om att det är hästkött utan sagt att det är något annat. Men i USA verkar det ju nästan vara tabu att äta häst.

Anonymous said...

Jag håller med tidigare talare att det sitter mellan öronen. Nu sist vi var hem till Sverige handla jag Hamburgerkött (häst) och min man tyckte det var jätte gott. Fattar liksom inte varför, man äter ju kor och grisar. Sedan köpte jag även rökt renkött, också exotiskt för en amerikan men det gick bättre än hästköttet. Jag själv tycker att så länge det är gott, så va sjutton då är det väl bara att go for it! ha! ha! Kommer ihåg när jag var hembjuden till en kompis ifrån Libanon (när jag bodde i Sverige),de hade lite allt möjligt och hennes mamma hade lagat olika rätter som vi fick smaka. Det var bl a en jättegod biffrätt med vitlök och persilja och jag var ju bara tvungen att ta mer och frågade sedan vad det var. Jo, det var lever och jag höll på att smälla av efter som jag aldrig gillat det. MEn bestämde mig på en gång att det var gott ändå och tog lite till!!!
Ha en bra start på veckan! Kram Maria G

Annika said...

När min svenska kompis och hennes amerikanske man åkte på besök till Sverige så beslöt sig familjen där för att laga blodpalt åt honom. Det tog lång tid för honom att återhämta sig kan jag säga.

När jag växte upp gillade jag både blodpudding och pölsa. Kändes naturligt att äta det - jag var van.

Å andra sidan var det väldigt svårt för mig att vänja mig vid delikatesser som jordnötssmör och sylt, rootbeer (som jag fortfarande inte gillar) och Dr. Pepper när jag kom hit till USA. Jello tycker jag inte heller om och det är dessutom gjort av gelatin som kommer från benrester från kor och grisar. Plus konstgjorda smakämnen och färgämnen förstås. Dessutom fattar jag inte alls varför det ibland blandas med lite russin, coolwhip och skit och kallas för SALLAD. Men det är en gammal och populär tradition i min ingifta familj. Smaken (och vanorna) är som baken...

Fullblodsekologen said...

Hej där! Hittade precis hit, trevligt. Ja det där med att vi äter lite annorlunda stämmer verligen. Bor i Spanien och efter 20 år har jag fortfarande inte vant mig vid att det i köttdiskarna ligger flådda fårhuvuden med ögon och allt kvar jämte grisöron och annat för mig helt oätligt. Brrrrr! Kram från andra sidan klotet/Annelie

Anne-Marie said...

Maria: Jag håller med dig - är det gott så varför inte. Men när vi ätit kanin i Frankrike (utan att veta om det) blev jag litet ledsen. Man ser ju den där söta kaninen framför sig. I USA är det tydligen nästan tabu att äta hästkött eftersom man använt hästen under så lång tid i olika sammanhang. Det har man väl i och för sig även gjort i Sverige så vet inte riktigt vad skillnaden är.
Renkött åt jag i Sverige. Men efter Tjernobyl var jag väldigt försiktig pga den radioaktivitet som kom till Sverige.
Lever har jag ätit men gör det inte längre pga att det är kroppens utrensningsorgan och numera finns det väl så mycket skit i både människors och djurs lever/levrar (säger man så i plural?) att det nog är bra att undvika. Ha det fint! Kramar!

Anne-Marie said...

Annika: Blodpalt har jag aldrig ätit och har ingen aning om hur det smakar. Kan tänka mig att det kan vara litet "magstarkt" kanske om man inte är van vid det. Blodpudding åt jag då och då när jag bodde i Sverige. Pölsa minns jag inte om jag ätit. Kanske att vi fick det i skolan någon gång.
Jordnötssmör tycker jag om - och det är ju dessutom rätt nyttigt om man äter den typen som bara har jordnötter och inga andra tillsatser. Mandelsmör är också gott och nyttigt. Rootbeer har jag nog aldrig druckit och inte heller Dr Pepper. Dricker aldrig soft drinks eller andra söta drycker. Dricker faktiskt bara vatten. Jello, nej tack. Varför äta en så konstgjord sak.
Smaken är som baken och kulturen. :)

Anne-Marie said...

Annelie: Välkommen och roligt att du hittat hit. :) Nej, det är ju inte precis sådant vi är vana vid från Sverige att se fårhuvuden och grisöron. Uppenbarligen har mycket att göra med vad man vant sig vid under sin uppväxt. Kollade in din blogg litet - återkommer säkert. Du ser ut att ha en liknande inställning som jag har :) Kram!