Thursday, February 27, 2014

Shasta Valley - den blåsiga dalen

Windy Weed vore ett passande namn för vår lilla stad. Just i vinter har det inte blåst som det brukar men "normala" vintrar innebär för det mesta mycket starka vindar.

Weed ligger i den allra sydligaste delen av Shasta Valley. Denna dal sträcker sig norrut från Weed fram till Yreka-området. Det verkar som om vindarna "pressas fram" mellan kullarna och kan nå imponerande hastighet. Förra vintern, då många hustak skadades i Weed, hade vi vindar uppemot 90-100 km/timme under ett par av ovädren. Det är otrevligt tycker jag när det blåser så mycket eftersom vi har många stora träd här och äldre tak på många hus. Som trogna bloggläsare kanske minns, skadades taket på det hus jag då hyrde och det var otäckt när jag såg delar av taket blåsa iväg. Jag till och med blåste omkull när det ovädret drog fram.

Igår hade väderlekstjänsten lagt upp en så kallad "Wind Advisory" för Weed. Det finns olika grad av "advisories" och "warnings" för väderhändelser. En Wind Advisory innebär oftast vindar mellan 30-40 mph och byar uppemot 55 mph. Det motsvarar ungefär 55-72 km/h och byar på 88 km/h. Det var blåsigt igår och i natt men inte alls så blåsigt som man hade trott att det skulle bli. Det regnade i alla fall som tur var. De oväder som drog in över Weed förra vintern hade alla "High Wind Warning" och då blåser det alltså ordentligt. Ofta ser man den här texten: "Locations include: the southern Shasta Valley... especially around Weed."

Man använde sig av de kraftiga vindarna för att torka timmer här i Weed. Under lång tid fanns ett stort timmerbruk som var en viktig arbetsplats. Företaget finns kvar men i mycket mindre skala. Många av husen i Weed byggdes för de som arbetade inom timmerbruket.

Jag har inga nytagna bilder av Shasta Valley så det får bli litet "repriser". :)

Mt Shasta ligger söder om Shasta Valley och den här bilden (som jag tog för 2-3 år sedan) visar verkligen hur stort berget är med topp och bas.


Det finns jordbruk och boskap i Shasta Valley. Och man kan åka "bakvägen" i stället för den stora motorvägen I-5 vilket jag brukar göra. Då kan man se hur lantligt här är.



De kullar som ligger utspridda över hela Shasta Valley är rester av olika vulkanutbrott som Mt Shasta haft för länge sedan.




Här ser man Mt Shasta från den norra delen av Shasta Valley.


De har utlovat mer regn de närmaste dagarna. Jag har nog aldrig sett fram så mycket emot regniga dagar som jag gör denna vinter.

24 comments:

Fullblodsekologen said...

Så vackert det är!! Ha en riktigt fin helg. Kram

Fullblodsekologen said...
This comment has been removed by the author.
malix said...

vindar är aldrig roliga, det är krafter som skrämmer mig. vackra bilder berget är en sak för sig helt underbart. Här är det mera grått än vanligtvis känns det som nu längtar hela jag till alla vårtecken och de underbara björkarna med det känns som det tar tid. Ha en fin dag och helg nu när den ligger där och väntar på dig. själv jobbar jag men bara det kortaste helgpasset.

Marina said...

Naturens krafter är mäktiga oavsett om det handlar om vind eller vatten, ibland otäckt mäktiga. Härligt ändå att man faktiskt hittat ett användningsområde för den hårda vinden.

Annika said...

AM, jag älskar området du bor i. Jag gör verkligen det. SÅ dramatiskt, så vackert!! OCH så berget. GUD vad fint det är.
Ska maila dig via FB om en stund.
Trevlig helg från ett iskallt, -12, NOVA.
KRAMAR!!

Desiree said...

Det är vackert i dessa trakter. Jag tycker om den Kaliforniska landsbyggden. Tyckte om när vi körde omkring på de mindre vägarna. Man upplever så mycket mer när man kör just småvägar. Fina bilder. Jobbigt då det blåser jättemycket. Är det året runt som det brukar blåsa mycket eller är det vissa perioder som är blåsigare?
Kram och ha en fin helg.

Gunilla N said...

Sa antligen har ni fatt regn,tror alla i kalifornien uppskattar detta,harda vindar ar ju mindre kul forstas.
Sa vackra vidder och utstrackta
landskap,ser precis ut som i en vilda vastern film tycker jag.
Pa det forsta fotot ser man verkligen hur stort och praktfullt berget ar.
Ha nu en riktigt mysig helg!!
Kram pa dig!
Gunilla

Annica said...

Det ståtliga berget vakar över sitt vackra, böljande landskap. Och vad det är fint när man ser boskap ute i naturen. Så ska det vara.
Eftersom jag bor vid kusten så känner jag till det där med blåst. De vindstilla dagarna här är lätt räknade, men vi har sällan så starka vindar som ni har. Det är verkligen obehagligt när vinden dånar och lyfter tak och knäcker träd. Tack och lov är det inte ofta det händer i mina hemtrakter.
Ha en skön helg!

Charlie sa ... said...

Mäktigt och vackert! Dina bilder är fantastiska.

Skönt med regn!! Äntligen, det behövs. Vi har snö fortfarande och kallt! Burr. Snart hoppas jag på varmare väder.

Ha en skön helg!

KRAM
Lotta

Anne-Marie said...

Annelie: Det är som vackrast på våren när det finns en del grönt gräs. Sedan blir det väldigt brunbränt. Men de stora vidderna och berget är märktiga.
Ha en fin helg du också! Kram!!

Anne-Marie said...

Malix: Vindar kan verkligen "röra om" och de riktigt starka kan jag vara utan. Men Weed brukar ha många ovder i vanliga fall under vintern. Inte så i år.
Våren kommer när man minst anar. :)
Ha en fin helg!

Anne-Marie said...

Marina: Människan är liten i förhållande till vädrets krafter - orkaner, tornados, kraftiga regn osv.
Timmerbruket var stort i Weed men har minskat avsevärt i storlek. Men man kan fortfarande se stora trädstammar som väntar på att bli timmer.

Anne-Marie said...

Annika: De vida vidderna gör att allt känns litet mer dramatiskt och storslaget. Skulle berget inte finnas här vore det ett helt annat landskap.
Och berget ser väldigt olika ut beroende på vilken sida man befinner sig.
Tack för meddelandet. :)
Kylan fortsätter alltså hos er. Din slags vinter.
Ha en fin helg! Kramar!!

Anne-Marie said...

Desiree: Jag förstår inte varför folk hellre kör motorvägen än de mindre vägarna. Självklart kommer man fram litet snabbare men det är ju oftast bara marginellt.
Roligt att du tyckte om bilderna.
Det brukar blåsa på vintern - om det är som det brukar. På sommaren är det ofta rätt vindstilla. De kraftiga vindarna uppstår när lågtryck drar in från Stilla Havet.
Ha en fin helg du också och kram!!

Anne-Marie said...

Gunilla: Vi behöver tydligen också snö enligt meteorologerna eftersom den sakta smälter under sommaren. Regn är bra men för att lindra torkan behövs även snön.
Tydligen har det regnat mycket idag i södra Kalifornien. Och kanske det snöar uppe i Sierra Nevada-bergen.
Nej, riktigt hårda vindar klarar jag mig utan.
Landsbygden i västra USA har litet "Wild West" över sig. :)
Berget tar andan ur en ibland.
Ha en fin helg och kram till dig!

Anne-Marie said...

Annica: Berget vakar definitivt över Siskiyou County. Det har varit med om mycket. :)
Det finns stora delar av Kalifornien som är väldigt lantliga och har stora jordbruksområden. Vår Shasta Valley hör inte till Central Valley (som jag skrev om alldeles nyligen) men den har också vissa odlingar.
Blåst kan vara påfrestande tycker jag, framför allt när blåsten tar andan ur en. Jag blir alltid lika imponerad att våra träd klarar de starka vindarna - för det mesta i alla fall.
Ha en fin helg!

Anne-Marie said...

Lotta: Tack! Vi har definitivt vyer och väldigt litet bebyggelse. Och berget är ju den centrala punkte här som alltid drar ögonen till sig.
Ni har haft väldigt mycket kyla och snö i vinter. Vilken omställning för dig som varit i tropiska trakter så nyligen.
Ha en skön helg Lotta! Kram!!

Channal said...

OMG! 20-30m/s är ju storm! Stormar är mäktiga. 88km = 88.000m! 88km/s måste vara värsta orkanen!! Eller fattar jag fel?!

KRAM!! Anna

Channal said...

Jaha! Per timma! Förstår inte riktigt det tänkesättet. Måste räkna på det.

Kram igen :-)

My kids' Mom said...

Naturen är så mäktig i Kalifornien! Vilka vackra bilder. Jag hoppas att ni får jättemycket regn. Jag talade med vänner i Californien och det bara öste ned. Heja Vädergudarna!

Kram och ha en trevlig helg,

Anneli

My kids' Mom said...
This comment has been removed by the author.
Anne-Marie said...

Anna: Det är skillnad mellan m/s och km/h. Jag fick själv slå upp för att se hur det hela förhåller sig. Den här länken ger bra information: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vindstyrka.
Vindstyrka mellan 89-102 km/h räknas som storm med stora skador på egendom och träd. Det var den kalibern som vi hade förra vintern.
Det kan blåsa något helt otroligt här och att blåsa omkull som jag gjorde indikerar ju hur blåsigt det var.
Kram!!

Anne-Marie said...

Anneli: Kaliforniens landskap kan verkligen vara mäktigt. Framför allt när man har de vida vyerna som vi har här.
Idag har det varit uppehåll men igår regnade det till och från.
Men det intressanta är att även om det regnar kan vi fortfarande ha torka. Det är snön uppe i bergen som hjälper till att lindra torkan.
Vädergudarna får allt hjälpa till ännu mer. ;)
Ha en fin helg du också! Kram!!

Channal said...

Aha, tack! 88km/h är 25m/s - halvstorm!

Håll i hatten och ta det lugnt i stormen!

KRAM o nattinatti från Sweden! Anna