Tuesday, November 9, 2010

Svenskar och väder

Svenskar lär vara det tredje mest väderintresserade folket i världen med tanke på hur många som bloggar om vädret. Mer än 100 000 av 300 000 svenska bloggare har skrivit om vädret under året. Bara Storbritannien och Kina lär vara värre.

Ingen tycks riktigt veta varför vi svenskar är så väderfixerade. Kanske det är för att vi har en så kort sommar och vi blir panikslagna om solen inte skiner. Jag trodde att jag var tvungen att tillbringa varje stund utomhus på sommaren när jag först kom till Kalifornien. Snart insåg jag att solen faktiskt sken i stort sett varje dag och det var till och med skönare att vara inomhus eftersom det var så varmt.

Jag minns en sommar när jag jobbade och hur det under mer än 1 månad var samma mönster varje vecka. Solen sken måndag-fredag och när helgen kom blev det mulet och regn. Inte konstigt om svenskar kastar sig ut i parker och trädgårdar när solen kommer fram. Det är rätt skönt att kunna ha ett litet mer avslappnat förhållningssätt till sommaren när man har sol och värme under flera månader.

En länk från en av skolans bibliotekssidor går till Executiveplanet.com. De skriver bland annat om olika länder och deras "egenheter". Om oss svenskar säger man bland annat att vi inte är särskilt bra på "small talk" men att vi är bra på att prata om vädret. Det går alltid att hitta något att säga om vädret - hur varmt eller kallt det varit, hur mycket det regnat eller snöat, att solen inte synts på flera veckor, osv, osv. Ett säkert ämne med andra ord. :) Alla kan säga något om vädret. Och de flesta har någon åsikt om vädret.

Idag har tydligen ett snöoväder dragit in över Sverige och nyheterna domineras återigen av väder. Och de svenska bloggarna! För att inte vara sämre kan jag rapportera att Mt Shasta området varit riktigt kallt och otrevligt idag. Det har blåst, snöat till och från och det är kallt. Sådär, nu har jag också bloggat om vädret - som en riktigt svensk. ;)

16 comments:

Saltistjejen said...

Hahaha! Det är så sant så! Visst pratar svenskar mycket om vädret. och är intresserade. jag tror att det är så som du säger att en av de stora orsakerna är klimatet i Sverige. Med korta somrar som ofta inte är varma utan kan vara både kalla och regniga. Men också det att vädret kan skifta väldigt snabbt! Jag tror även en orsak kan vara att Sverige är ett land med stor del kuststräcka samt vi har många större insjöar och i norra delen bergskedjor. I just denna typ av naturområden kan vädret skifta extra snabbt och förr när fler arbetade och/eller bodde och levde i och med naturen (som fiskare, skogsarbetare etc) så kunde ju väderomslag betyda nästan liv eller död. Alltså var det viktigt att hålla koll på vädret. Både temperaturer, vindar och nederbörd. Den här kulturen kan säkert sitta kvar idag även om de flesta idag inte är så väderbereonde i sitt dagliga liv. Även här i New York är folk ärtt intresserade av vädret. Och även här skiftar vädret snabbt mellan sol, regn och olika temperaturer. Jag tycker även att "maerikaner" överlag är MER väderfixerade än svenskar. Just vad gäller mediabevakning etc. ofta larmas det här på nyheterna om snöstormar och varnas hit och dit. Skolor stängs men sedan kommer det bara ett par snöflingor och det blir 1 cm snö i Central park.... Snopet! Så är det ofta under vinterhalvåret här.
Kram!

Katarina said...

Mitt i prick! Idag har inte mindre än fem av mina bloggvänner ett tema om det svenska snöovädret!

Freedomtravel said...

Ja, haha, mitt i prick... Jag vet inte varför vi är så, men jag gissar också att man blir besatt av fint väder när det inträffar så sällan.

En annan sak är ju när vädret var som igår: Man blir genomblöt, kollegorna kommer försent på morgonen, strömmen gick i en halvtimme på jobbet och man läser i tidningen om människor som kört av vägen och dött i halkan. Kanske inte sååå konstigt egentligen att man pratar om det?

Eller är det bara en ursäkt för att inte prata om viktigare saker...?

em said...

Ett ämne jag diskuterat oräkneliga gånger, med vänner av olika nationaliteter. Och alltid kommer vi till samma slutsats som du - fast alltid med diverse förbehåll och tillägg.
Som att mina vänner på kontinenten påstår att även de pratar väder. Alla tycks vara överens om att det är en bra öppningsfras, se'n kan man glida över till något annat.
Precis som du Anne-Marie, blev jag nog medveten om väderpratet när jag insåg att man aldrig bryr sig om att släpa ut maten till varje måltid, hur fint vädret än är. Det finns ju kvar efter maten. Men på ostkusten tycker jag nog att man äter på sin veranda minst lika ofta som vi.
Och Saltistjejen har rätt i att amerikanarna blir panikslagna av tre snöflingor. Det beror förstås lite på var man bor, men faktum är att inte ens på orter där det alltid snöar på vintern är man rustad för det, snöröjningen är usel och många byter aldrig däck.
Och hur skulle man klara en bloggtorka om man inte kunde ta' till ett väderinlägg!?
Margaretha

Anna - Man ser floden said...

Det finns mycket att säga om vädret.

För det första tycker inte jag att det är konstigt att svenskar prata så mycket om vädret. Många av oss, jag själv inräknad, lider svårt att vinterdepressioner. Och då menar jag inte att vi tycker att vädret är lite trist, utan vi blir verkligen sjuka av gråheten. Dessutom har forskarna kommit fram till att i Sverige får vi för lite D-vitamin. Ett vitamin som vi måste ha för att förhindra benskörhet etc. Läste en artikel i Aftonbladet om det.

Jag har också upplevt alldeles många somrar med uruselt väder men knappt en solglimt. Dessutom ska ju helst semester och fint väder komma samtidigt.

Jag har läst att vädret i vissa delar av Kalifornien och Portugal är ganska lika. Vi upplever också det som Anne-Marie skriver att ute och inne tappar lite av sin betydelse. Jag har till exempel inte solat aktivt på 7 år.

Vi skriver ganska mycket om vädret i vår blogg. Vår målsättning är att göra en månadssammanställning om vädret, under månaderna sept-april. Vi tar naturligtvis upp regnstatistik men försöker också ha en lite mer personlig touche. Vi vet att många i Sverige är intresserade. Om man vill förkorta vintern lite så ligger södra Europa nära och bra till. Men många undrar hur är vädret där egentligen på vintern.

2 länkar till Aftonbladet Hälsa som beskriver vikten av D vitamin:
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6099383.ab
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3079990.ab

Marika said...

Det verkar som att vädret är viktigt för svenskar ;) Dock jag en av få som gillar när första snön kommer :) Med rätt däck och rätt kläder kan man inte vara emot det! Så fint så fint.

Du har en himla trevlig blogg :)Ha det bra!
/ Marika

Annika said...

Jag skriver nog också ganska mkt om vädret på min blogg, tror jag. Det brukar vara uppskattade inlägg.
Är ju lite av en vädernörd själv också, och gillar att hålla koll.
Tycker att rätt många snackar väder här med, men inte lika många som hemma.
Däremot blir det ju kaos grande vid snöfall, och vi har ju snö ngra ggr varje år. Snöröjningen är dålig, och ingen har vinterdäck. SÅ tja...egentligen är det väl inte märkligt att folk freakar ut vid snö. har märkt att jag själv dragits in i det där också.
Hehe...
Men solen känner jag ingen panik med längre. Vi har så många soltimmar att jag helt kopplat av det där "äta ute" måstet. Dessutom är det ju ofta alldeles för hett på sommaren för att man ens orkar vara ute.
Men väder är intressant, och ett bra samtalsämne som man kan inleda konversationer med.
Small talk är inget svennar är mästare på, nej...
Och det är en konst att kunna kallprata.
Kram!!

Uora said...

Haha - nu har jag också bloggat om vädret :-)
Det är sådär lagom intetsägande och jag föredrar nog prat om väder i stället för "Var jobbar du?" som annars är standardöppningen i svenska samtal..

Anne-Marie said...

Saltis: Du har helt rätt tror jag att svenskarnas väder"fixering" kan vara en kvarleva från bondesamhället. Lyssnade faktiskt på ett kort inslag från SvT Play innan jag skrev det här inlägget där Åke Daun pratade om att det var en kvarleva från den tidsperiod då väldigt många levde på landet. Amerikanska meteorologer är fanatiska ibland när det gäller snöstormar osv. Tänk på Jim Cantore på The Weather Channel som är som en skådespelare - har svårt att tänka mig att de svenska meteorologerna skulle kunna ha lika mycket inlevelse. ;) Amerikaner är helt paranoida tycker jag när det gäller snö. Till och med i områden som får snö varje år. Jag fattar det inte. Jag körde inte bil i Sverige och ändå känner jag mig modigare än vad många amerikaner verkar som kryper fram i 20 miles per hour. Halkkörning borde vara obligatoriskt i alla stater i USA. Det är en stor brist här. Kram!

Katarina: Kul! Antar att vädret hos dig inte varierar så mycket. När Michael och jag bodde på Hawaii var det samma temperatur, samma vädertyp varje månad. Litet tjatigt faktiskt.

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Självklart blir man beroende av sol om man inte har mycket sol. Här skiner solen under flera månader och jag önskar att det kunde komma litet moln och regn ibland under sommaren. Här har vi "för" mycket sol känns det som ibland. Ja, kanske man inte pratar om djupare och viktigare saker eftersom man har vädret att prata om. Det är mindre "farligt" och utmanande, den saken är ju klar.

Margaretha: Visst är vädret en bra öppningsfras. Det var ingen kritik betr. det i mitt inlägg. Efter mer än 13 år här har jag aldrig stött på någon amerikan som pratat väder lika mycket som kanske jag gör. Jag är fortfarande väldigt svensk där. Snöröjningen här i Mt Shasta området är faktiskt rätt bra men många som kör verkar väldigt osäkra och rädda. Trots att vi har riktiga vintrar under flera månader varje år. Och vi får mycket mer snö än vad jag någonsin upplevde i Stockholm. Ja du, man kan prata hur mycket som helst egentligen om väder och vind. Och vi har ju The Weather Channel som sänder väder 24/7. :)

Anne-Marie said...

Anna: Jag minns att jag ofta var väldigt trött under vinterhalvåret när jag bodde i Sverige. Inte så att jag fick en regelrätt depression, men jag var trött. Eftersom vi hade en hel timmes lunch där jag jobbade gick jag ut och gick varje lunch medan det var ljust. En november minns jag när det var sol under bara några få timmar under hela månaden. Det var trist. Här kan vi ha flera dagar i sträck med mulet, regn/snö och blåst men sedan blir det ofta några dagar med bättre väder och sol. Och vi har ju inte de riktigt korta dagarna här i Kalifornien. Under vintern blir det mörkt runt 17-tiden. Vitamin D känner jag mycket väl till och det är väl så att man kanske måste ta tillskottspreparat om man inte kan vara ute i solen. Jag har heller inte aktivt solat på många, många år. Mycket beroende på att solen känns mycket varmare än vad den gjorde för t ex 20 år sedan och det känns inte bra att steka sig.

Marika: Tack för dina fina ord om min blogg. :) Visst är snö fint - om man inte behöver skotta. :) När Michael och jag bodde utanför Mt Shasta fick vi otroliga mängder med snö och jag har aldrig skottat så mycket som jag gjorde där. Här i Weed får vi litet mindre snö och i Lake Shastina där jag bodde tidigare kommer det ofta ingen snö alls under vintern. Mycket underliga klimatzoner som finns här. Och detta inom bara några mils radie.

Anne-Marie said...

Annika: Visst är det kul att ta del av extrema väderförhållanden. Minns din "namngivna" stormar förra vintern. :) Jag fattar fortfarande inte varför folk inte har dubbdäck i områden som får snö och vinter varje år. Kanske något jag missat - men skulle själv inte vilja köra omkring här utan dubbdäck. Dags att sätta på dem snart. Kan tänka mig att er fukt sätter "käppar i hjulen" för att verkligen njuta av utomhusaktiviteter. Här har vi ju sällan fuktigt och mest torr värme. Small talk är en konst som jag nog fortfarande inte bemästrat så som amrisarna har. Kram!

Uora: Du är inte ensam om att blogga om vädret. :) Att fråga om var man jobbar kan nog vara rätt svenskt det med. Tror inte att amrisarna frågar den sortens fråga lika ofta. Intressant med de här skillnaderna tycker jag.

Anna, Fair and True said...

Det är vi och engelsmännen som är så fixerade. En anledning sägs vara att vi har mycket väder eller olika väderförhållanden även om skillnaderna kan vara små (men det är i alla fall mer varierat väder och klimat än t ex i Spanien eller i Kalifornien) och den andra att vi båda är reserverade med hög integritet och då är det enda "säkra" samtalsämnen med främmande vädret. Man vill ju inte råka säga något fel! ;)

Anne-Marie said...

Anna: Det ligger säkert mycket i båda påståendena. Visst är vädret varierat i Sverige. Och vädret är ju svårt att säga något fel om. :) Även om jag bor i Kalifornien och vi har samma slags väder under sommarmånaderna (sol och varmt) är vintern i Mt Shasta området helt annorlunda. Även om Weed och Lake Shastina ligger bara på ca 1,5 mils avstånd är det helt olika klimat. Det kan vara snöstorm i Weed och i Lake Shastina skiner solen och det är behagligt. Mycket märkliga klimatzoner inom ett litet område.

Anna, Fair and True said...

Intressant att det kan vara så varierat i ett sådant litet område!

Anne-Marie said...

Anna: Visst är det underligt. Jag har förvånats många gånger över hur stora skillnaderna kan vara här mellan orter som ligger väldigt nära varandra.