Sunday, November 28, 2010

Första Advent

Redan igår tog jag fram min fina svensk-amerikanska adventsljusstake (svensk design, köpt i USA). Jag är troligen den enda personen i "downtown Weed" som har en adventsljusstake eftersom man inte firar advent i USA. Inga adventsljusstakar och inga adventsstjärnor syns här. Eftersom man ofta tar in sin julgran tidigare här i USA än vad man gör i Sverige kan man se julgransbelysning. Självklart ser man också utomhusbelysning som ibland tar över hela trädgården men ännu har jag inte sett den här överdådiga belysningen i Weed.

Att gå på promenad i kvällsmörkret Sverige under den här tiden på året är fint. Överallt ser man ljusstakar och stjärnor som lyser i fönstren. Det har tydligen snöat igen i södra Sverige så det måste vara en riktig stämning så här på första advent.

Stämningsbild från igår kväll.

17 comments:

Marianne said...

Så fint du har gjort i fönstret! Det blev extra fin stämning med den där vasen röda blommor. Jag ska se om jag kan hitta någonting liknande att ha här.

Malin said...

Glad första advent!

Marie said...

Åh så mysigt!

olgakatt said...

Jag har danska vänner som har stuga här och de älskar alla ljusen i fönsterna här inför jul och efter jul. De köper elljusstakar till alla sina vänner och försöker införa seden till Danmark som de menar ser så mörkt och trist ut när de kommit hem från Sverige den här säsongen. Litet som du beskriver det i Weed.
Men i ditt fönster är det fint!

Saltistjejen said...

Just advent kan jag sakna att man inte firar här. Att man liksom får en försmak på julen utan att brassa på för fullt på en gång.
Hopas du har en mysig och stämningsfull Första advent!

Mimmi said...

Fin bild!

Jag har också Svenska adventsljusstakar, men jag har inte tagit fram dem än - borde ha gjort det nu i helgen, men, men...

Nån gran blir det inte i år, eftersom jag åker till Sverige till Jul och Nyår, och maken inte direkt bryr sig. ;o)

Trillingnöten said...

Fint! Jag håller med om att det är mysigt denna tiden på året när alla satt upp fina ljus i fönstren :) Man går omkring och myser hela tiden. Och alla affärer på stan och gatubelysningen som fått en extra fin utsmyckning när julen närmar sig!

Anne-Marie said...

Marianne: De där röda blommorna är tygblommor som jag faktiskt köpte i en affär som heter the Dollar store där allt kostar en dollar! De har hängt med ett bra tag men är riktigt söta.

Malin: Glad första advent till dig också¡

Marie: Det ser riktigt fint ut och det känns litet roligt att troligen vara den enda i mitt område som har just en sådan här ljusstake.

Anne-Marie said...

Olgakatt: Så i Danmark har man inte alls den här seden att pynta inför advent. Det kände jag faktiskt inte till. Jag trodde att det kanske var något nordiskt med ljusstakar och stjärnor. Man lär sig alltid något nytt. :)

Saltis: Det är mysigt med adventspyntningen och visst vore det trevligt om man hade tagit till sig den traditionen i USA. Här verkar man julpynta tidigt med julgran och den typen prydnadssaker och ha överdådiga utomhusbelysningar. Hoppas att ni fick en fin första advent trots Es förkylning!

Anne-Marie said...

Mimmi: Advent har ju precis börjat så du hinner säkert. :) Har faktiskt inte haft julgran på väldigt många år. Många i USA har ju konstgjorda granar som ser riktigt riktiga ut. Det verkar bättre tycker jag än att behöva köpa ny gran varje år. Fast, då har man ju inte den goda lukten.

Trillingnöten: Jag tycker faktiskt att den svenska julpyntningen är mer smakfull än den amerikanska. Det ser så konstgjort ut här i affärerna - i Stockholm är det trevligare och bättre julpyntning. Eftersom det väl dessutom finns en hel del snö nu i Sverige blir det litet extra stämning.

gladmymlan said...

ja här är det snö snö o kallt o snålblåst:) vi trotsade alla vädergudar o gick på julskyltning, tog lite glögg o värmde oss med, finns glögg i usa? har ni nån ledighet vid jul, och är det juldagen som är den "riktiga julafton" för amerikanare?
kram på sej!

Annika said...

JÄTTEFINT har du gjort det!!!
Precis, ser man en 7-armad ljusstake eller adventsstjärnor i fönstren kan man ge sog den på att det bor en svenne (eller finne) där...
Men å andra sidan brassar de ju jul både ute och inne på annat sätt. Härlig tid nu! Riktigt fin!!!
PS, min granne har tagit efter den svenska sedan med 7-armae ljusstakar så det är hon och jag på gatan som har sådan i varje fönster. VÄLDIGT trevligt att se för mig!! Blir så glad varje ggn!!
KRAM!!!

Anonymous said...

Men ändå kan man köpa advent ljusstake i usa fasst man ej firar det där!

eantonia said...

Den här bloggen skall jag kolla in! :)

Anne-Marie said...

Gladmymlan: Glögg finns hos IKEA - inte i "vanliga" affärer. Det stämmer att juldagen är den stora dagen i USA - julafton firas inte alls här. Skolan jag arbetar inom har faktiskt stängt från 24/12 till 2 eller 3 januari. De som inte har det så bra jobbar de flesta dagarna. Det där med klämdagar finns inte i USA.

Annika: Tack! Jaså finnar har också adventsljusstakar. Du är ju "expert" på julbelysning och julprydnader. :) Kul att din granne har tagit efter den svenska seden med adventsljusstake. Jag har ett hus mittemot som har någon slags fönsterprydnad med ljus. Inte riktigt samma sak men faktiskt rätt snyggt. KRAM!

Anonym: Man får köpa adventsljusstakar i affärer som säljer svenska/skandinaviska varor.

Eantonia: Om du menar min blogg ;) varsågod!

Katarina said...

Jag gillar också adventsljusstakar! Jag tog med mig mina i de två stora boxarna som jag hade med mig från Sverige!

Anne-Marie said...

Katarina: Visst är adventsljusstakar fina. Har ni alltså samma strömstyrka i Filippinerna som i Sverige? Här i USA kan man ju inte enkelt använda svenska, elektriska apparater utan någon slags transformator.