Wednesday, November 10, 2010

Positiva nyheter

Ville komma med en liten uppdatering för medborgarskapsansökan. Fick idag ett epostmeddelande från USCIS att de mottagit min ansökan och initialt accepterat den. Egentligen betyder det bara att jag skickat alla de papper som de vill ha till att börja med. Det kan komma begäran om att jag skall skicka mer papper litet senare. Jag skickade min ansökan till en så kallad USCIS Lockbox Facility i Phoenix, Arizona. Tydligen skickas den nu till Immigrationsverkets National Benefit Center som, när de gjort sitt, skickar den till kontoret i Sacramento. Tala om byråkrati. :)

När jag ansökte om mitt gröna kort befann sig USCIS inte i datoråldern men nu har de faktiskt hunnit ikapp rätt bra verkar det som. Jag hade bifogat en blankett som sade att jag ville ha en epost-bekräftelse när de accepterat min ansökan. Och den kom som sagt idag. Och jag har också skapat ett konto på immigrationsverkets hemsida där jag skall kunna kolla statusen för min ansökan.

Nu vidtar väntan. Väntan på att det första brevet som kallas för Notice of Action skall komma. Sedan bör ett brev komma om att jag skall åka och lämna fingeravtryck. Tydligen får man veta ett par veckor innan man skall komma till Sacramento och lämna fingeravtryck. Får se hur lång tid det tar innan det blir av.

Att ha att göra med USCIS kräver tålamod och att ha koll på alla möjliga detaljer. Och att ha framförhållning. Man måste veta i förväg vad som krävs så att man kan vara förberedd.

En mycket god nyhet på "hemmafronten" är att min hyresvärd kommer att få sin egen el på fredag denna vecka. Det har varit en lång månad med den gula förlängningssladden som har satts in i mitt uttag utomhus i stort sett varje dag. Och jag har ett stort hål i marken utanför huset som inte kunnat fyllas igen förrän elbolaget har varit här. Jag kommer att fira på fredag! :) Jag har bävat litet inför min elräkning för oktober. Igår fick jag den via nätet och jag fick titta både en och två gånger eftersom den var lägre än månaden innan! Jag fattar ingenting och nu känns det litet oklart hur mycket jag skall be om ersättning - vilket jag blivit lovad att få. Varför räkningen är lägre är ett mysterium.

I morgon har vi helgdag i USA och skolan är stängd. Det är den dag då alla krigsveteraner hyllas på Veterans Day. Det skall bli skönt med en ledig dag. Hade det varit i Sverige hade vi säkert haft en klämdag på fredagen. Men nu är det här USA och då jobbar man som vanligt på fredagen.

11 comments:

Lollo said...

Tycker det är mycket lustigt att alla mina tre barn (som går på två olika skolor) ska gå i skolan. De har bara en halvdag och får early dismissal, liksom, varför? Varför inte bara vara helt lediga som ni är på er skola? Nej har har vi en halv ovettig dag...

Saltistjejen said...

Å vad härligt!!!
Jaså, är det helgdag imorgon?? Jag har så dålig koll på de här dagarna. Fast vårt dagis verkar ha öppet som vanligt iallafall. Tur! Ibland kan vi komma på oss med att vi dagen innan inser att dagis ska vara stängt och då kan det bli lite panik eftersom vi inte alls planerat för detta på våra resp jobb...! ;-)
Kram!

em said...

Grattis till att ha passerat det första nålsögat!
Undrar om vi svenskar inte är världsbäst på att ordna ledigheter - klämdagar är ett exempel, men också vår vana att börja firandet kvällen före den egentliga helgen. Även om aftonen inte är helt ledig så är det ju nästan alltid halvdag. Bra för de anställda även om nationalekonomerna grumsar.
Jag som inte heller håller reda på helgerna får en del otrevliga överraskningar när jag ska uträtta ärenden.
Inte förrän du sa' det har jag tänkt på att Veterans Day sammanfaller med Rememberance Day - och för den delen även med Martinmas. Bara att välja vad man vill fira.
Ha en skön ledig dag - passa på att fira både den låga elräkningen, och Mårten - kanske med en croissant som man gör i Polen.
Margaretha

Annika said...

Ingen ledighet hos oss heller. I min kommun håller skolorna öppet som vanligt. men de som jobbar inom the fed gov har ledigt.
USCIS ja, inget kul att ha med dem att göra. Men tänk sen slipper du dem!
Underbart. Jag hpller som bäst på att skriva i min ansökan!
Kram!!

Åsa said...

Hej, jag håller mina tummar för att din ansökan går din väg! Du skriver bra och jag är glad att du fortsatte skriva. Jag har läst din blogg i många år nu och hoppas du fortsätter :) Kram från Åsa

Marie said...

Hoppas du haft en underbar ledig Veterans Day!!

Anne-Marie said...

Lollo: Tänk jag visste inte att skolorna hade olika öppethållande i USA. Men det är ju som med allt annat - olika regler i alla stater och olika städer. Jobbigt med en halvdag sådär. Det blir liksom inget vettigt av dagen.

Saltis: Jag tror att Veterans Day i huvudsak är en "federal holiday" dvs det är människor med statliga jobb (posten, statliga myndigheter osv) som har ledigt. Och så tydligen en hel del skolor. Jag vet att massor med företag har öppet som vanligt. Kram!

Anne-Marie said...

Margaretha: Det känns bra att ansökan i alla fall kommit litet framåt på "resan". Det där med halvdagar och klämdagar har jag helt kommit ifrån här i USA men minns ju hur det var i Sverige med kortare dag innan t ex julafton och påskafton. Svenskar är bra på att ha ledigt. Amrisarna kunde lära sig litet av det tycker jag. Det var en lugn dag idag när jag kunde pyssla en del hemma. Tät dimma på morgonen men senare kom solen fram. Vad är Martinmas? Rememberance Day är väl Canadas motsvarighet till Veterans Day?

Annika: Intressant att skolorna har så olika regler ifråga om öppethållande. Återigen ett bevis för att USA är en hel kontinent och att man aldrig kan veta vad som gäller fram stad till stad eller stat till stat. Att söka medborgarskap bara baserat på antal år med grönt kort verkar litet enklare med tanke på att man inte behöver skicka med lika mycket papper. Kram!

Anne-Marie said...

Åsa: Tack! :) Vad roligt att du följt min blogg under så lång tid. Det var en period när jag inte hade inspiration men nu känns det roligt och så länge som det gör det och jag har något att skriva om fortsätter jag. Kram!

Marie: Ja, det var skönt att slippa jobba "kvällspass" idag. Brukar arbeta till 21 på torsdgarna. Litet drygt när jag skall vara tillbaka på jobbet 7.45 på morgonen dagen därpå.

em said...

Martinmas kalls också St. Martin's Day. Den Martin som åsyftas är helgonet St. Martin av Tours.
I Sverige har Mårten namnsdag den 11 november och den 10 november är Martins dag, och det är faktiskt två olika personer man firar. Den 11 november är helgonet Martins dag, han blev över 80 år, det finns olika uppfattningar om när han föddes och dog, dödsåret varierar mellan 395 0ch 402. Men man vet att han dog den 8 november och begravdes den 11 november. Den 10 november var Martin Luthers födelsedag och fick sitt namn därför att han föddes på Mårtensafton.
Och gässen är inte ett skånskt påhitt utan legenden om helgonet Martin berättar att han inte ville bli vald till biskop, därför gömde han sig i en gåsstia. Men gässen kacklade så in i norden att han upptäcktes - och så blev han biskop i alla fall.
Oj, det blev långt fast jag försökte att bara få med huvuddragen.
Margaretha

Anne-Marie said...

Margaretha: Du kan din historia! :) Intressant att läsa om Martin/Mårten. Hade ingen aning om alla desa detaljer. Tack.