Monday, November 22, 2010

Rekordkyla, innetofflor, flip flops och shorts

Under den gångna helgen fick vi rekordtidig snö och under veckan kommer det att bli rekordkallt. De har talat om -10 till -20 på natten. Det är mycket kallt i norra Kalifornien så här års. Hur mitt hus kommer att vara att bo i under denna kyla vet jag inte eftersom det, som bekant, inte är världens bästa isolering i hus i mitt område. Mina extrafönster med plast har varit en "välsignelse" nu när det blivit kallare. Utan dessa ramar hade jag frusit konstant.

Trots snö och kyla har jag märkt att elever ibland kommer med innetofflor till skolan!?! Varför man inte tar på sig riktiga kängor och skor är ett mysterium. Jag skulle aldrig komma på tanken att ge mig iväg till jobbet med mina innetofflor. Har man börjat ha på sig innetofflor i skolor och på arbetsplatser i Sverige också? Läste på nätet att det tydligen inte är alldeles ovanligt här i USA. Ibland "slår man på stort" ;) och beger sig ut iklädd pyjamas! Tror folk att man vill se deras nattkläder? Är folk så lata att de inte orkar ta på sig kläder eller är det ett mode kanske? Vad vet jag, men konstigt är det.
Bilden från Zappos.com

Att se folk i flip flops och shorts under vintern är (som jag tidigare skrivit om) inte alls ovanligt. Det är ännu konstigare tycker jag. Att gå i snö och minusgrader med flip flops verkar ju inte vara någon höjdare.

I natt har vi blivit utlovade att få ännu mera snö. De här bilderna är från min lunchpromenad när solen faktiskt tittade fram en stund.





17 comments:

Saltistjejen said...

OJ! Ni har verkligen fått vinter!!!! Hoppas du inte fryser. men annars tycker jag så här års att det är mysigt med snö. Den lyser upp en del i mörkret.
Kram!

Jummi said...

Hej jag undrar hur länge kommer du typ bo i USA? :)

Anonymous said...

Tror inte det är "exklusivt" amerikanskt att gå ut i skor som är eller ser som innetofflor ser det ofta här ... både bland ungdomar och vuxna.
Något som jag alltid har stört mig på är när människor har keps eller mössa på sig inomhus oavsett årstid... fattar inte hur man tänker där.
Det med innetofflor/skor ute är nog lite av en mode grej också ! kolla bara hur ugg "skorna" ser ut och dem är ju sjukt populära i hela världen.

Annika said...

Imorse då jag skutsade karolina till skolan kom en tjej släntrande på väg in i skolan med pyjamsbraller och tofflor. Såg ut som hon just vältrat sig ur sängen...
Sjukt fult om du frågar mig. Tycker verkligen illa om att se sånt, men det är så vanligt här att hälften vore nog. Klär sig skolkids verkligen så hemma??
JA, och detta fenomen då man ser shorts och flip-flops på vintern är galet också. Eller, full vintermundering och sen flip-flops...FATTAR noll. Eller UGGs och short...
Kepa eller mössa inomhus är fö förbjudet på den skola K går på. Bra, tycker jag...
Kram!!

Anonymous said...

Ha ha ha ha ha. Jag hatar kyla och du bor i kalifornien men där det är sug klimat varför flyttar du inte till ett ställe i kalifornien där det finns palmer och itne snö det skulle jag göra. hatar vintern

Anonymous said...

Ha ha ha ha ha. Jag hatar kyla och du bor i kalifornien men där det är sug klimat varför flyttar du inte till ett ställe i kalifornien där det finns palmer och itne snö det skulle jag göra. hatar vintern

Livsnjutaren said...

Oj vad härligt. Här har vi 30 cm nu. I mörka Småland;) Men jag tycker det är mysigt även om det blåser och yr.

Anne-Marie said...

Saltis: Idag är det kallt. Bara runt noll-gradigt mitt på dagen till och med. Det "skall" vara runt 8-10 grader varmare så här års i mina trakter. Jag är sparsam med uppvärmningen eftersom det är dyrt både med el och fotogen (kerosene) men mina ramar med plast fungerar bra. Saknar de vattenburna elementen som jag var van vid från Sverige. Kram!

Jummi: Typ bo i USA ;) - inte vet jag. Hur skall man svara på det? Hmmm.

Anonym: Vet inte var du bor eftersom du inte har varken namn eller profil (suck) - antar att du bor i Sverige? Det kanske är en modegrej med inneskor utomhus. Vet faktiskt inte vad ugg-skor är. Mössa inomhus - också litet konstigt och onödigt.

Anne-Marie said...

Annika: Det måste vara ett mode att se ut som om man precis klev upp ur sängen. Fult, fult tycker jag också. Vintermundering och flip flops går inte ihop. Kanske det är en protest till viss del att det är vinter eller också har något "slagit slint" däruppe. ;) Mössa inomhus är onödigt men det ser man ju överallt. I vår skola finns inga sådana förbud. Kram!

Anonym: Sug klimat? Jag har varit borta från Sverige för länge för att fatta vad det betyder. :) Det är inte helt enkelt att bara flytta. Tror du att man hittar jobb hur som helst? Nej, inte i Kalifornien. Jag bodde på Hawaii ett år och det hade sin fördelar men det var konstigt att alltid ha sommar faktiskt.

Anne-Marie said...

Livsnjutaren: Jag önskar att jag verkligen kunde uppskatta snön och kylan. Mitt ideala klimat vore nog en mycket mild vinter, och sedan en varm sommar. Vet inte riktigt var den typen klimat finns. Visst kan det vara vackert med snö och onekligen lyser snön upp.

Mrs Clapper said...

Jag läste det här inlägget igår och tänkte "Men gud så dumt". Dumt alltså att gå med flipflops såhär års inomhus. MEN idag såg jag min första! Helt galet! Och vi har ju snöstorm... Kändes väldigt märkligt, men rolig timeing när jag precis läst ditt roliga inlägg!

Freedomtravel said...

Vilken vinter ni har! Här pratar de om "arktiskt kyla" men tidningarna älskar ju som vanligt att överdriva. Har inte sett nån i tofflor dock. Stövlar och päls är det som trängs på tunnelbanan... :)

Anne-Marie said...

Mrs Clapper: Så även i Sverige har det här löjliga modet tagit fäste. Vill man frysa fötterna av sig och kanske få lunginflammation antar jag att det kan vara ett bra sätt. ;)

Freedomtravel: Ja, det är alldeles för tidigt och alldeles för kallt. November brukar inte vara så här vintrig. Har läst på DN om all snö och kyla som även kommit till Sverige. Kanske det är en istid som är på gång.

Marianne said...

Ja titta ni har ju lika mycket snö som vi! Utom att granarna tittar fram lite bättre än här.

Märkligt beteende det där att gå ut i pyjamas! Det skulle jag aldrig göra. Har inte sett att någon gör det här, aldrig faktiskt. Fast kortbyxor är väl tradition att pojkarna i England har även under vintern? Så var det i alla fall förr, konstigt nog. Eller så hade de inte råd med långbyxor.

Anne-Marie said...

Marianne: Vad trevligt att du tittade in här. :) Mycket av snön har faktiskt redan smält men i natt var det kallt. Brrrr. Kaliforniska hus är inte byggda som svenska hus. Lyckliga du som kan vara i ett svenskt hus i vinterkylan. Visst har engelska pojkar fortfarande kortbyxor även på vintern. Kanske man vänjer sig. Jag tror att många i Kalifornien förnekar att de är vinter - bara för att de bor i Kalifornien.

Anna, Fair and True said...

Haha, just de där ser ju verkligen ut som tofflor! Mina Uggs är desto snyggare! http://www.thestylepa.com/2008/10/bargain-knitted-boots-for-less.html

Fast jag har de bara utomhus - en del går inomhus med dem.

Anne-Marie said...

Anna: Jag snodde toffelbilden från nätet. Kanske inte folk har riktigt så rosa tofflor men jag har sett både det ena och det andra som har sett mycket underligt ut och som inte borde ha lämnat hemmet. :)