Thursday, November 11, 2010

80-tals musik

Det var ett tag sedan - 80-talet. Jag hade precis börjat jobba på mitt första arbete i Solna. Vad jag minns var 80-talet ett rätt optimistiskt årtioende - folk hade jobb, tjänade rätt bra och det fanns en framtidstro som inte riktigt verkar finnas nu.

Mycket bra musik kom ut under 80-talet som fortfarande står sig. Jag lyssnar mycket på en amerikansk radiokanal via nätet som spelar Top 40 och även litet äldre musik. Nyss spelades en av Prince låtar från Purple Rain (80-talsmusik). Prince hör till en av mina favoriter. Hittade en kul lista med BillBoard topplåtar från 80-talet - håll till godo: http://www.popculturemadness.com/Music/Number-One-Songs-80s.html

Här kommer några av 80-talets topplåter som är "still going strong". :)

Februari/mars 1980: "Crazy Little Thing Called Love" med Queen



Januari 1981: "(Just Like) Starting Over" med John Lennon



Hoppar över 1982 och går till mars/april 1983: "Billie Jean" med Michael Jackson



Oktober 1984: "Let's go Crazy" med Prince



Juli 1985: "Sussudio" med Phil Collins



Augusti 1986: "Glory of Love" med Peter Cetera



Februari/mars 1987: "Livin on a Prayer" med Bon Jovi



Mars 1988 - "Father Figure" med George Michael



November 1989 - avslutningsvis en av våra svenska storheter Roxette med "Listen to Your Heart"

6 comments:

Marie said...

Tack snälla söta, precis vad jag behövde efter min första vecka som anställd i USA, härligt optimistisk 80talsmusik!!

Anne-Marie said...

Marie: Vad roligt att du gillade låtarna. :) Ja, du har ju börjat jobba. Såg det på din blogg. Vad roligt att du hittat ett jobb även om det inte är ditt drömjobb. Det är inte det lättaste i dagens USA. Har Alaska hög arbetslöshet?

Annika said...

Ja 80-talet var GULD musikmässigt. Eftersom jag var tonåring och i tidiga 20-åren då betyder den musiken massor!!
Kram!!

Anne-Marie said...

Annika: Visst fanns det mycket härlig musik. Det var kul och se den där listan och minnas vissa låtar som i alla fall jag i stort sett glömt bort. Kram!

Mimmi said...

Ah, det ljuva 80-talet! Jag erkänner att jag är ett 80-tals freak, jag ÄLSKAR musiken från 80-talet, och tröttnar nog aldrig på det. 80-talet var helt fantastiskt. :o)

Anne-Marie said...

Mimmi: Jag gillar "nutidsmusik" lika bra men visst är det kul med litet äldre låtar. Och många som står sig tycker jag.