Saturday, November 13, 2010

SPAM

Spam är inte bara skräppost i datorn utan även något man kan köpa på burk bland annat här i USA. Jag fick precis ett epostmeddelande som var spam och har den konstigaste avsändaren och rubriken jag någonsin sett. Avsändaren var: AdeandMamataMuhammad och rubriken löd: Assalamulakum Warahmatullahi Warabraakatu. En riktig tungvrickare. :)

SPAM är "fattigmansmat" - den engelska beskrivningen säger att SPAM innehåller: chopped pork shoulder meat with ham meat added, salt, water, modified potato starch and sodium nitrite. Inte bara amerikaner äter SPAM utan denna "delikatess" säljs också i Europa, Australien, Asien och Sydamerika.

När SPAM kom på 30-talet fanns bara originalreceptet. Nu finns det många olika varianter: Spam Classic, Spam Hot & Spicy, Spam Less Sodium, Spam Lite, Spam Oven Roasted Turkey, Hickory Smoked, and Spam Spread. Jag har smakat på Spam Classic och det var inte gott. Däremot är Spam Oven Roasted Turkey faktiskt ätbar ;). Inget jag skulle vilja äta alltför ofta men det är något man kan ta till om inget annat finns.

Storkonsumenter av SPAM bor på Hawaii (inget jag minns att jag såg när jag bodde där) och i de amerikanska territorierna Guam och Northern Mariana Islands. I Hawaii har till och med Burger King tagit med SPAM på sin meny.

Det finns många rykten och skämt kring SPAM. Ingen vet riktigt vad SPAM står för men några skämtsamma varianter är:
"Something Posing As Meat", "Specially Processed Artificial Meat", "Stuff, Pork and Ham", "Spare Parts Animal Meat" and "Special Product of Austin Minnesota".

Det finns till och med SPAM festivaler i olika delar av USA! Hormel Foods Corporation huvudkvarter i Austin, Minnesota, tillverkar SPAM för Nordamerika och Europa och varje år har de en festival som sammanfaller med 4 juli - Spam Jam heter den. De har även ett museum, the Spam Museum.
I Hawaii firar man en liknande festival i april i Waikiki.
Shady Cove i södra Oregon firar en årlig Spam Parade and Festival.
Ja, jag vet inte riktigt vad jag skall säga om det här.

Tänk vad man kan hitta på med SPAM. ;)

7 comments:

Elin said...

Är så intresseant o läsa din blogg o kul o se hur olika sverige och usa är i mycket.. Skulle vara kul o se hur tex. godis avdelningen på affären ser ut där jämfört med här hemma i Sverige.. Vore också kul att se fler avdelningar om du har lust :) Då kanske du kan skriva lite vad som är mest skillnad på de olika avdelningarna etc.

Har sett så många amerikanska bloggare som är fascinerade av vårat lösgodis..

Trevlig Helg /Elin i Sverige

Anna, Fair and True said...

Man tänker nästan på kattmat när man ser det. Jag har dock aldrig provat och tänker nog låta det förbli så :)

Anne-Marie said...

Elin: Jag hade ett inlägg om choklad för inte så länge sedan. Skall tänka på dina önskemål - får se vad det kan bli. :) Kul att du gillar jämförelserna mellan Sverige och USA.

Anna: Du går inte miste om något egentligen. Kattmat hade jag faktiskt inte tänkt på. När man tar ut biten ur burken är det en hel bit så man får skära upp den i bitar. Litet grand som kalvsylta faktiskt. Det var länge sedan jag åt kalvsylta.

Katarina said...

Jag visste inte vad SPAM var förut, men min L. som bott på Guam, har berättat att det var något som många åt ofta där.

För egen del så har jag aldrig ätit det. Däremot vet jag att många barn idag växer upp på SPAM food..

Anne-Marie said...

Katarina: Jag har, som sagt, inget minne av en massa SPAM på Hawaii. Undras just varför öarna Guam och Hawaii är så stora SPAM-konsumenter? Att växa upp med SPAM verkar ju inte vara någon höjdare. Litet grand som att äta hamburgare hela tiden.

tennswede said...

Kan tillägga att jag har aldrig sett så mycket godis som på svenska stormarknader. De hade i regel åtta långa rader bara med godis, när jag var hemma sist.

Anne-Marie said...

Tennswede: Intressant hur mitt inlägg "förvandlades" till godis. ;) Svenskarna är väl det folk som kanske äter mest lösgodis i världen. Det kan man ju undra vad det beror på.