Monday, November 29, 2010

Flygplatser med utmaningar

Att flyga här i USA innebär nuförtiden inte bara att bli scannad och kroppsundersökt utan man måste ofta även vara beredd på stora förseningar på många av de stora flygplatserna på grund av dåligt väder.

The Weather Channel (väderkanalen som bara sänder väder 24/7 här i USA) har gjort en sammanställning över de "10 värsta väderflygplatserna" i USA. Alla har jag inte egen erfarenhet av men några har jag flygit från/mellanlandat på och jag kan nog bara hålla med The Weather Channel. Vi börjar bakifrån:

10) Anchorage International Airport, Alaska. Har aldrig varit i Alaska men att det är ordentliga vintrar där står ju helt klart. Snö är alltså en av Anchorages utmaningar. Men inte bara snö kan ställa till det utan även vulkanaska. Alla minns väl Islands vulkanutbrott i våras när flyglinjer fick ställa in sina flighter över hela Europa. Alaska har många vulkaner, runt 50, som fortfarande anses vara aktiva.

9) Hartsfield-Jackson International Airport, Atlanta, Georgia. 59 miljoner människor passerade genom den här flygplatsen under de första 8 månaderna i år!!! Inte dåligt. Självklart blir allt extremt väder kännbart med en gång med så många passagerare. Tydligen regnar det mycket och det är också vanligt med åskoväder som för med sig både hagel, mycket kraftiga vindar och till och med tornados.

8) Lambert St Louis International Airport, Missouri. Har aldrig varit här heller men beroende på Missouris läge mitt i landet har de ofta intensivt och växelrikt väder. Här är det åskoväder som mest påverkar flygplanen. Inte mindre än mellan 45 och 50 dagar har åskoväder per år. Man får också en del snö som ställer till det på banorna.

7) San Francisco International Airport, Kalifornien. Här har jag varit många gånger och varit med om allt möjligt slags väder. Är det inte alltid soligt i Kalifornien? :) Nej, inte i San Francsico. De har många dagar med låga moln och dimma som gör att San Francisco International Airport faktiskt är den flygplats i USA som har flest förseningar! San Francisco har två andra rätt stora flygplatser - Oakland International Airport och San Jose International Airport. Båda har bättre väder.

6) Philadelphia International Airport, Pennsylvania. Inget speciellt utmärkande mer än att de ofta har låga moln vilket inte bra för flygplanen.

5) Logan International Aiport, Boston, Massachusetts. Det är USAs blåsigaste flygplats och de får även en hel del snö. Men det är också ofta låga moln och dimma som orsakar förseningar.

4) Minneapolis-St Paul International Airport, Minneapolis, Minnesota. Vad för slags associationer ger Minnesota? Snö! Trots all snö är det ovanligt att flygplatsen stänger på grund av dåligt väder men det blir ofta förseningar. Kanske det är "vikingablodet" (det finns många skandinaviska ättlingar i Minnesota) som gör att man verkligen försöker hålla flygplatsen öppen. ;)

3) Newark Liberty/JFK/LaGuardia, New York. Det finns tre stora flygplatser i New York. Mitt minne av Newark är att flygplanet var så försenat att vår flight från Stockholm (vilket var samma plan som bara vände) kom fram efter det att Newark stängt! Det blev övernattning på ett hotell och flyg dagen därpå. Mer än 100 miljoner flyger via de här tre flygplatserna. Det är ofta det kommer kraftiga regn, blåser och snöar i New York.

2) Detroit Metropolitan Wayne County Airport, Detroit, Michigan. Den här flygplatsen har lyckats att ha nöjda kunder och passagerare trots riktigt dåligt väder. 137 dagar per år regnar och snöar det och åska är också vanligt. Men de har byggt flygplatsen så att de kan hålla igång flygtrafiken bra, men har trots detta ofta förseningar.

1) O'Hare International Airport, Chicago, Illionois. Jätteflygplatsen i Chicago har fått förstaplatsen och jag kan bara hålla med. De har dåligt väder och det är ofta stora förseningar. SAS flyger via Chicago för sina Stockholmsflygningar så det är svårt att undvika O'Hare om man kommer från västkusten. O'Hare har allt - regn, snö, åskoväder, blåst, låga moln osv. Första gången jag flög via Chicago hade blixten slagit ner i det tågsystem som förbinder alla deras terminaler. Det gick alltså inte att komma från en terminal till en annan. Senast jag kom via Chicago kom det litet snö och vips så var det förseningar på flera timmar som gjorde att jag, och andra med mig, missade sina anslutningsflygplan. Ofta kan det ta en hel dag att komma ikapp en dag med dåligt väder och försenade och inställda flyg.

Att undvika de här flygplatserna är svårt eftersom de är de flygplatser man kommer till när man åker till och från USA eller mellanlandar för att resa vidare. Men bara att veta om vad som kan vänta kan vara till hjälp. Jag brukar alltid se till att jag har mycket tid mellan olika flighter.

Så här ser ofta San Francisco ut - låg dimma som också gör det svårt att flyga. Bilden från upi.com.

12 comments:

olgakatt said...

Jag måtte haft tur som inte hindrats av väder varken i Atlanta, San Fransisco, Newark eller JFK. 36 timmars försening från Newark härom året berodde på trasigt flygplan, det var illa nog!
Däremot har jag åkt buss land och rike runt i Sverige p g a dåligt flygväder, inte kul när man ska på ett möte som är slut när man kommer fram!

Äventyret framtiden said...

Väldigt intressant! För oss som bor på en ö i havet och många gånger får ställa in resor eller kommer försent till flygplatser i Sverige och i Finland p.g.a att överfarten inte har fungerat finns stor förståelse.
Men visst är det jobbigt när man måste ändra på planerna. Vi som skall flyga till Madeira den 24 januari från Helsingfors, reser redan den 22 januari för att vara säkra på att komma fram i god tid.
Men ibland hjälper ju inte ens det.
Allt rår inte människan på ännu.
En fin dag önskas!

Katarina said...

Kul sammanställning. Atlanta är väl den flygplatsen jag använt mest då vi visades i just Atlanta. Stor men välorganiserad. Om vädret gör det omöjligt att flyga ja, då har jag inga problem med att förstå förseningar!

Här är det ofta förseningar pga vädrets nyck!

Ha de bra!

em said...

Även om det kan vara svårt att landa i dimman - så är bilden från S.F. otroligt vacker!
Margaretha
med datordimma

Sparkling said...

Jag har varit på Atlantas flygplats flera gånger och på Detroits en gång, aldrig haft några problem vad jag kan minnas, så jag har väl haft tur :)

Annika said...

KUL sammanfattning. O'hare var väntat! DEn är ju enorm, och med deras stränga vintrar, vindar och iskyla är det inte konstigt.
Har under alla mina år till och fr USA inte drabbats av speciellt många förseningar.
Tacksam för det!
Ja, bilden av SF är enormt vacker!!
Kram!!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Ja, du måste verkligen ha haft tur som inte drabbats av dåligt väder. Var glad för det! :) Att råka ut för ett trasigt flygplan kan ju hända även i strålande väder. Kuska runt i Sverige med buss verkar ju inte vara någon höjdare när man har ett möte att passa.

Karin: Kan tänka mig att ni får ta till litet extra i tid för att vara på den säkra sidan. Madeira låter som ett trevligt resmål. Har själv aldrig varit där men har förstått att det skall vara väldigt vackert. Nej, vädret känner man sig litet maktlös inför ibland. Ha en fin dag du med!

Anne-Marie said...

Katarina: Atlantas flygplats var ju i alla fall inte den värsta väderflygplatsen. Vädret kan verkligen ställa till det ibland, framför allt åska och snö. Jaså, ni har också nyckfullt väder. Blir det annorlunda dit ni nu flyttar? Ha det gott!

Margaretha: Tydligen byggdes flygplatsen i San Francisco med för litet utrymme mellan de två banorna och det är den största anledningen till alla förseningar de har. Datordimma nu igen! Jag "lider" med dig.

Anne-Marie said...

Sparkling: Du har nog haft tur eller rest på rätt tid av året. Vintern är väl troligen den värsta tiden även om givetvis åska kan ställa till det på sommaren.

Annika: Roligt att du gillade listan. Eftersom du väl i stort sett kan resa direkt till Sverige blir det kanske litet annorlunda. Så snart som man har anslutningsflyg blir det mer osäkert och till och med en liten försening kan få stora följder. Jag minns när jag sprang - ja sprang - på O'Hares flygplats för att hinna med mitt flyg till Stockholm. Som tur var hade de väntat ett tag men jag var den sista personen som klev på planet. Jag var otroligt glad eftersom ett missat plan hade inneburit vistelse på flygplatsen till nästa dag. Jag hann med planet, men inte min väska. KRAM!

Mimmi said...

Lustigt, Nr 5 (Boston, Logan) är "min" flygplats, och jag har aldrig under mina snar 15 år av flygande in och ut, varit försenad en enda gång. Men jag har nog haft turen på min sida, för jag har ju hört om förseningar m.m. på grund av vädret på nyheterna.

Nu bara för att jag skrev det här så kommer det säkert bli förseningar när jag skall flyga till Sverige den 22:a December. ;o)

Anonymous said...

När jag skulle flyga från Detroit till Chicago i våras så var Uniteds flight (den jag skulle med) inställd pga dåligt väder, men jag blev genast ombokad till Delta och fick flyga med dem istället. Från samma flygplats och i stort sett samma tid...

Anne-Marie said...

Mimmi: Murphys' Law kanske träder in. :) Hoppas allt går bra.

Pennysdagar: Ja, ibland har man tur att bli ombokad och kommer iväg som planerat. Jag hade en annan upplevelse i Chicago. Jag blev ombokad men det planet var hur försenat som helst. Alla andra plan lyfte och vi satt kvar.