Monday, September 8, 2014

Redan september och fortfarande sommar

September är en höstmånad i Sverige. Ibland kan det vara brittsommar (Indian summer på engelska) men ofta regnar det en del och dagarna blir kortare.
Man tar fram litet varmare kläder och kan gå ut svampskogen. :) Att vandra i skogen och leta efter svamp brukade jag göra varje höst. Ofta tillsammans med min kompis G som kan svamp. Jag lärde mig mycket av honom.

Jag längtar efter något som liknar höst här. Att inte bara ha sommarkläder. Att se regn. Att känna den där speciella känslan i luften som är en föraning om höst.
Något som händer är i alla fall att dagarna blir kortare. I morse var det påtagligt skumt ute när jag klev upp vid halvsjutiden. Och det blir, tack och lov, mörkt tidigare på kvällarna. Jag säger tack och lov eftersom det har blivit svalare på nätterna då de är längre.
Den kommande veckan kan man absolut inte tro att det är september om man tittar på prognosen för temperaturerna. Det tycks fortsätta vara mellan +30-35 enligt The Weather Channel de kommande 10 dagarna.
Vi har haft så varmt under 2 månader nu. Varje dag. Jag börjar undra om det ens kommer att bli svalare här. Kanske vi kommer att ha julafton med +25. Inget förvånar mig längre.

Trots hettan ser man att träden börjat få litet gula och röda löv. Det kan säkert också bero på torkan men jag antar att träden även följer dygnets längd. Det är konstigt på något sätt att ha sommarhetta samtidigt som hösttecken i naturen. Något stämmer liksom inte. Det är märkvärdigt så mycket vi påverkas av vädret och naturen.

Tog en promenad igår i närområdet och såg rönnbär, vedstaplar och ett mycket bart berg. De som bott här längre än vad jag har gjort säger att de aldrig sett berget så bart som nu i år.
Vedstaplarna är ett säkert hösttecken i mina trakter. Man ser också en hel del pickup trucks som kör omkring och levererar ved eftersom många har vedspisar där jag bor. Kanske vi alla kan spara på både ved och elräkningar denna höst om värmen fortsätter. :)





Och i kväll lyser månen stor och rund. Den ser gul ut. Det lär vara en så kallad supermåne som ser större ut än en vanlig fullmåne. Den här litet suddiga bilden är från igår. Månen ser nästan ut att hänga från en av telefonledningarna. :)

16 comments:

Channal said...

Vackra stora rönnbär och samma måne lyser stor även här!

Visst är det skönt med årstider! Varje tid har sin charm. Förstår att du längtar efter hög krispig luft!

Kramar Anna

Gunnel said...

Jag kom hem från Dallas igår, och när jag vaknade i morse öste regnet ner och det var bara 12 grader. Lite väl stpr omställning från förra veckan när jag vaknade till sol och ca 30 grader. Fast man har mer energi att jobba i "vårt" väder. Kram

Annika said...

Vi har också sommar än, men regn har vi ju med jämna mellanrum. Idag blir det regn tex.
ÅÅÅ jag vad jag förstår att du längtar dig tokig efter regn och svalare temps.
Jag kan riktigt känna din längtan.
Jag längtar efter hösten också. Här brukar kylan, den relativa, komma i mitten av okt. Då brukar vi slå på värmen i huset. Då brukar jag också börja med vinterkläder igen.
Månen ja...så mulet här nu att jag inte såg den igår, och samma lär det bli ikväll, trist.
Jag håller ALLA tummar för regn för er del.
Eftersom rönnbären är så många borgar det för en sträng vinter hos er ;-) Alltid ngt :-)
Ditt berg är magiskt!!!
Kramar!!

Desiree said...

Vackra rönnbär men vilken hetta ni fortfarande har. Pust, det är jag glad för att jag slipper. Visserligen har vi fått en fin släng med sommar här som inte sitter fel alls eftersom sommaren här varit ganska kass i år. Men det är ganska lagom med 25 grader och inte 35 grader. Fortsätter hålla tummarna för att ni får lite svalare och lite regn till och med.

Katta said...

Hösten är speciell. Fina vackra och störa rönnbär du visar oss. Vi har gott om rönnbär men de är nog inte lika stora som de du fotat. Härligt!

Annica said...

Trots högsommarvärmen så är det i alla fall lite höstkänsla i dina rönnbärsbilder. Vilka mängder av stora, vackra bär! Färgsprakande rönnar är verkligen ett av höstens signum.
Sverige har en släng av brittsommar just nu (t.o.m. här uppe i norr), runt 20 grader och sol. Alldeles underbara dagar! Mycket mer behagliga och njutbara än sommarens klibbiga, de runt 30. Nu kan man andas och leva igen. :D

Hoppas att era meteorologer har helt fel när de fortsatt spår 30-35 heta grader för de kommande tio dagarna. Vad ni behöver är ju veckovis av ihållande regn. Jag lovar att göra en liten egenhändigt amatörkoreograferad regndans för Kalifornien innan jag somnar. Den bedrövliga uppvisningen borde sätta sprätt på vädergudarnas tårkanaler. ;)

Vad snyggt du hängt upp den runda, vita lampan! ;) Tidigare i kväll hängde samma lampa här utanför, men sedan kom några moln och skymde den. Det är fint med fullmåne.

Må väl! Kram!

Anne-Marie said...

Anna: Rönnbären lyser vackert och de är många men jag tror inte att det betyder något. :)
Månen hade igår kväll en mycket ovanlig gulaktig färg pga brandröken. Intressant effekt.
Det vore underbart med krispig luft, moln och regn.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Gunnel: Det var en rejäl omställning. Kan tänka mig att det även kanske är hög luftfuktighet i Dallas.
Visst är det mycket lättare att arbeta i 12 grader. Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Ni verkar ha haft regn till och från hela sommaren. Som bekant har det inte varit fallet här.
Så lång tid med så hög värme som vi haft i sommar har jag aldrig varit med om under mina 17 år här. Jag tvivlar på att det kommer att regna. Har faktiskt börjat ställa in mig på att det nog inte kommer att göra det så länge som jag är här.
Vi kan nog få kyligare (under normala förhållanden) än oktober pga höjden över havet. Men det verkar inte bli så i år.
Som jag skrev till Anna hade månen en mycket ovanlig gulaktig färg igår kväll pga brandröken. Litet intressant faktiskt.
Uppriktigt sagt tror jag inte att antalet rönnbär betyder något hos oss. :) Kanske det var så när vi var små. Vi hade mycket rönnbär även förra hösten och vintern var den varmaste jag varit med om.
Jag råkade komma till hemsidan för Mt Shasta Ski Park idag och tänkte - undras just om de får stänga pga att det inte kommer snö. Det är inte otroligt.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Desiree: 25 grader har jag inget emot alls. Det är normalt här i början av september. Dock inte 35 grader.
Skönt att ni fått litet mer sommar innan det blir höst.
Rönnbären lyser riktigt vackert. :)
Kram!

Anne-Marie said...

Katta: Jag växte upp med ett rönnbärsträd som stod på gränsen mellan vår och grannens trädgård så jag har ett speciellt förhållande till rönnbär. Vi hade många fåglar som kalasade på bären varje höst.

Anne-Marie said...

Annica: Rönnbären tycks inte bry sig om hettan. Antar att mycket beror på antal timmar med dagsljus. Det är märkbart mörkare nu både på morgonen och kvällen.
Härligt att du kan fungera igen med litet svalare temperaturer. Att ha runt +30 inomhus som du hade är faktiskt rätt olidligt. Eftersom det ofta blir svalare på nätterna hos mig kan man få ner temperaturen inomhus även om man inte har luftkonditionering. Nu har vi haft ovanligt många varma nätter denna sommar.
Jag tittade på den litet mer lokala väderprognosen i kväll och det är hett väder som förutspås.
Det hade regnat otroligt i södra Kalifornien häromdagen men det förstörde mer än det hjälpte tyvärr.
Jag kan nästan se regndasen som utförs i norra Sverige. ;) Du borde lägga ut en YouTube-snutt. :)
Jag kan tyvärr inte ta bra bilder med min enklare digitala kamera som fångar månen utan att det blir suddigt. Igår var det en mycket annorlunda, och litet konstig, gulaktig färg på månen pga brandröken.
Ha det gott! Kram!

Anonymous said...

Vilka rönnbär! Här i Wales är det fortfarnde sommar, 25 grader igår och sol, ja det är faktiskt sant. Det regnar inte alltid här. Härliga dagar!

Fullblodsekologen said...

Sägs det inte att det ska bli en kall vinter om det är mycket rönnbär? I fall det stämmer så blir det en riktigt kall vinter hos dig.....
Kram/Annelie

Anne-Marie said...

Lena: Rönnbären är rätt imponerande. :)
Men +25 är litet mer drägligt och normalt än +30-35 - även hos oss.
Härligt att ni har brittsommar.

Anne-Marie said...

Annelie: Det var när vädret var normalt. Det är inte normalt längre. Som jag skrev till någon annan hade vi massor med rönnbär även förra vintern och det var den varmaste och regn/snöfattigaste vintern jag varit med om under mina 17 år här. Kram!