Wednesday, February 20, 2013

Yaktrax och Q

Igår snöade det i Weed. Till och med så mycket att jag var tvungen att skotta. Inte min favoritsysselsättning just nu med tanke på foten. Det gick men jag känner idag att hela foten och benet känns tröttare. Tur är det att huset jag hyr ligger väldigt nära gatan.
Det var vinterstormen Q som drog in över västkusten. Ytterligare en storm som namngivits av The Weather Channel. Man kan verkligen undra var de fått idén med bokstaven Q från eftersom deras förklaring till namnet är The Broadway Express subway line i New York City. Hmmm.

Under flera veckor har jag kunnat parkera precis utanför den byggnad där jag arbetar genom ett speciellt, kortvarigt parkeringstillstånd. Vi har inga "vanliga" parkeringsplatser utanför min byggnad utan bara handikapplatser. Av någon outgrundlig anledning kan jag inte fortsätta parkera där och måste nu parkera på någon av de "vanliga" parkeringsplatserna längre bort.

Litet nervös var jag, skall erkännas, i morse eftersom det kom ytterligare litet snö igår kväll och det frös på under natten. Jag klarade mig helskinnad till jobbet men det tog en bra stund att ta mig från parkeringen till kontoret. Gångvägarna hade inte halkbehandlats - mysko tycker jag. Pratade med en lärare idag och han hade lika svårt som jag att förstå hur man planerar - eller kanske inte planerar. Så kallad "ice melt" läggs ut men ibland först senare på morgonen.

Hur som helst tog jag mig från min bil till kontoret iförd Yaktrax och ett par kryckor som jag använde som gångstavar. Min vän C lät mig låna dessa kryckor. Har egentligen inte använt dem eftersom de är för långa men i morse var de perfekta som gångstavar.

Yaktrax verkar vara motsvarigheten till broddar. Man trär på dem på en sko eller känga och undertill finns det spiralkedjor som skall se till att man inte ramlar på hala vägar. Jag köpte mina Yaktrax i en affär i Mt Shasta och tydligen finns de även att köpa i Sverige. Idén till Yaktrax lär ha kommit från de skoskydd som sherpas har i Himalayabergen. https://www.yaktrax.com/

Man skall inte gå inomhus med Yaktrax eftersom det kan bli ordentligt halt men utomhus på snö och is verkar de fungera rätt bra. Det var min första gång att prova den här typen skoskydd men det lär nog bli fler gånger. :)



18 comments:

Saltistjejen said...

Så smart! jag har aldrig tidigare hört talas om dessa men de verkar otroligt bra om det är halt ute. Hoppas nu att du klarar dig från att ramla med din fot!
Kramar!!

Äventyret framtiden said...

Bra att det går att få tag på halkskydd av något slag. Broddar fungerar ju lika fastän jag har förstått att de inte går under hela foten. När det uppstår halka så snabbt så är det rent av farligt att röra sig ute utan att ha någonting säkert på fötterna. Vi har ju våra svallisar vid vår infart som inte går att göra åt. Vatten rinner ner från skogen och bergen och varje vinter fryser det på just där. Halt som bara den. Vi försöker sanda, men det kommer mera svallis. Borde nog också tänka på någon form av halkskydd. Ibland känns det som om en hjälm också vore av nöden. Man slår sig så "förbålat" om man faller handlöst
Var rädd om dig!
Kramar!

eastcoastmom said...

Ser smart ut, ska komma ihåg om/när vi flyttar tillbaka till CT.

olgakatt said...

Rejäla "traktorsulor" och broddar är ett måste i halkan.
Jag vet personer som tycker det är pinsamt och bara för gamlingar och hellre skulle dö än ta på broddar. Ungefär lika intelligent som att vägra ridhjälm eller cykelhjälm för att det inte skulle vara klädsamt.

Har du varit hos läkare med din fot och fått den röntgad?
Jag tycker det går litet misstänkt långsamt med förbättringen för en stukning.

Desiree said...

Det är superbra med broddar på skorna som dessa du köpt. I Sverige finns det flera olika varianter och de kan verkligen behövas ibland då det är glashalt ute. Du gör helt rätt i att köra med dessa och med kryckorna och sedan ta det försiktigt så att du inte halkar igen. Det får gå långsamt om det gör det men det viktiga är att du kommer fram helskinnad till jobbet. Hoppas att värsta snön och vintern lättar lite hos er nu.
Kram!

Annika said...

Smart!!
Smart.
Mkt bra investering.
OM jag bodde där skulle jag lätt införskaffa detsamma.
HATAR då det går emellan tö och kyla och fryser på.
Vet hur vidrigt det är även om vi haft noll sådant väder här denna vinter.
USCH att halka är verkligen en mardröm.
Jag hoppas att din fot blir bättre och bättre för var dag.
KRAM!!

Mimmi said...

Vad smart! :o)

Min plats i solen said...

Klokt av dig att använda broddar vännen. Speciellt med tanke på din fot. Här i Sverige säljer de broddar på apoteket och vad jag kan förstå så går de åt som smör i solskenet varje år. :)

Ta nu hand om dig och gå försiktigt i halkan.

Kram Lotta

Anne-Marie said...

Saltis: Jag hade faktiskt inte heller hört talas om Yaktrax förrän min kollega nämnde, för ett par månader sedan, att han skaffat dessa halkskydd. De är otroligt lätta och verkade fungera bra. Litet knepiga att sätta på men det gick. Kramar!

Anne-Marie said...

Karin: Jag har aldrig tidigare haft halkskydd men efter det som hände tidigare verkar det vara en nödvändighet. Och ju äldre man blir, desto mer behövs de nog eftersom kroppen blir skörare.
En kompis i Sverige skrev precis till mig (hon är lika gammal som jag) att hon fallit på is och brutit handleden. Hon skulle nu på jakt efter broddar.
Jag gillar de här Yaktrax-skydden eftersom de täcker hela sulan och de väger ingenting nästan.
Låter litet vådligt med er infart. Kanske dags med både hjälm och broddar. ;) Var rädd om dig också Karin. Kramar!

Anne-Marie said...

Eastcoastmom: Verkar vara en riktigt bra uppfinning. Läste en del recensioner att de tydligen inte håller så länge men jag kommer bara använda dem när de verkligen behövs.

Anne-Marie said...

Olgakatt: Jag hade nog inte ens tänkt tanken att ha halkskydd. Men nu verkar det vara nödvändigt. Helt riktigt som du säger - vissa människor skadar sig hellre än att verka "töntiga".
Har faktiskt inte röntgat fotleden men det som också hände var ju att jag skadade den på nytt till viss del veckan efter det att jag skadat mig första gången. Trots att jag gick så försiktigt steg jag litet snett utomhus på isen och snön. Det blev sämre och har nog fördröjt läkningen en hel del. Jag var på väg att bli bättre bara en vecka efter första skadan och så hände snedsteget. Jag har inte haft ont mer än bara några få dagar egentligen i början.

Anne-Marie said...

Desiree: Jag var glad att det fanns Yaktrax även här i "obygden" ;). Litet knepiga var de att sätta på men de är otroligt lätta och man märker knappt att man har de på sig.
Jag kommer att använda dem när det behövs. Nu till helgen pratar de om mer snö troligen. Jag hoppas att ovädret gör som de säger, dvs går litet längre norrut. Börjar verkligen bli trött på snö och is. Vi har haft för mycket av den varan i år. Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Det var tur att jag fått tips om dessa från min jobbkollega. Jag hade aldrig hört talas om Yaktrax tidigare.
De verkar behövas i år. Så mycket och långvarig snö, is och halka har vi nog aldrig haft sedan jag kom hit för 16 år sedan. Det brukar ligga kanske en vecka men vi hade snö och is säkert en månad från strax innan jul och nu även senare.
Jag tror att jag hade blivit mycket bättre snabbare om jag inte trampat litet fel utomhus veckan efter det att det hänt första gången. Kramar!

Anne-Marie said...

Lotta: Det kändes nödvändigt att köpa de här halkskydden. Ser verkligen fram emot varmare temperaturer med bara regn. Jobbigt med snö som smälter och sedan fryser på.
En kompis i Sverige (som är lika gammal som jag) skrev precis att hon ramlat på isen och brutit handleden. Hon skulle köpa broddar nu.
Ha det fint Lotta! Kram!

Anne-Marie said...

Mimmi: Jag såg nästan inte din kommentar. :) Visst är det smart och de var inte dyra, bara runt $20. Jag hoppas att de skall hjälpa mig att stå på fötterna.

Charlie sa ... said...

Superbra! Broddar. Säkert och mycket stabilare.

Ja, ta verkligen hand om dig och var försiktig även om du har bra skor. Man vet aldrig.

Trevlig helg!

KRAM
Lotta

Anne-Marie said...

Lotta: Jag tyckte det var lika bra att köpa Yaktrax eftersom det verkar fortsätta med vintern här. Kändes mycket säkrare och de verkar hjälpa. Självklart får man använda sitt sunda förnuft fortfarande. ;)
Jag gör mitt bästa att ta det försiktigt.
Ha en fin helg du med! Kramar!