Friday, February 8, 2013

Att ta ut pengar på banken - nja

Idag är vi lediga eftersom skolan är stängd. Man firar tydligen Lincolns födelsedag redan idag även om den officiella dagen är 12 februari. Inte mig emot att vara ledig. :) Gillar verkligen att man i USA har litet fler helgdagar utspridda under olika delar av året.

Jag fortsätter litet på penga- och banktemat från häromdagen. När jag pratade med en kompis nyligen i Sverige sade hon att man numera inte alltid kan ta ut pengar om man går in på bankkontoret till en kassa. Jag tappade hakan eftersom jag inte hängt med i den utvecklingen. Har aldrig varit med om att man i USA inte kan ta ut pengar även inne på bankkontoret från en kassa. Det är alltså utvecklingen i Sverige med mindre och mindre kontanter inom bankvärlden. Tydligen kan man fortfarande ta ut pengar från bankomater.

Det som däremot är normen numera i USA är att man blir utfrågad av bankpersonalen vad man skall ha pengarna till om man tar ut en litet större summa - runt $1000-2000. Det är ingen stor summa men man har alltså inte rätten att bara ta ut pengarna numera utan skall kunna redogöra för vad man skall ha pengarna till.

Sant? Ja. Det hände mig för inte så länge sedan. Och jag har läst om många som råkat ut för samma sak på olika håll i USA. Det känns som om de pengar jag satt in inte riktigt är mina eftersom banken har skyldighet att veta vad jag skall använda dem till. Det står i bestämmelserna för banker i USA numera att bankpersonalen måste ställa frågan. Eftersom jag visste om detta innan jag gick in på banken - och jag hade på känn att jag skulle bli utfrågad - hade jag tänkt ut vad jag skulle svara. Stämde det med sanningen? Nej. Men som jag ser det har de absolut ingenting att göra med vad jag skall använda mina pengar till.

Om man skall ta ut litet större summor måste man också meddela banken i förväg eftersom de måste förbereda uttaget. Vet inte ens hur mycket kontanter banker har numera på sina bankkontor.

Eftersom jag är ledig idag passade jag på att gå till min bank och lösa in den check ;) som jag fick från försäkringsbolaget med ersättning för läkarbesöket i december. Jag bytte bank förra året eftersom den jag hade stängde flera kontor och deras omdömen och betyg såg allt annat än bra ut. Banker i mina trakter har ofta stora lokaler trots att det inte bor många här.

Ingången till min bank i Weed.


Det är kallt idag. Bara några få plusgrader nu på eftermiddagen. Berget skymtade fram ur molnen en stund.

16 comments:

Mrs Clapper said...

Det känner jag igen här ifrån Sverige, att de frågar vad man ska ha pengarna till! Vet dock inte om det är standard eller om det bara "råkade" bli så, men jag skulle plocka ut ca 60.000 när vi bytte bostad och då frågade de. Däremot så kunde jag utan problem bara ringa till kontoret och be dem föra över en liknande summa till en annan persons konto... Känns inte så säkert.

em said...

Banker utan pengar ställer till det för affärsfolket. Jag har talat med så många småföretagare som är irriterade.
Vår bank har minskat öppettiderna nu, så jag har ingen möjlighet att gå dit. Och eftersom min bank inte är lika tillmötesgående som Mrs. Clappers, har det behövts ett antal telefonsamtal för att få dem att skicka en fullmaktsblankett, så att en kompis ska kunna utföra mina ärenden.
Jag kan ju lösa in penningförsändelser, om jag sätter in det på mitt konto. Problemet är att när amerikaner envisas med att skicka checker, så kostar det massor att lösa in den. Är beloppet lågt, kan det kosta mer att lösa in den än vad den är utställd på!
Margaretha
som nog kommer
att sy in sin
tjugofemöring
i madrassen
i framtiden.

olgakatt said...

Med den nuvarande inlåningsräntan (nästan 0%) kan man lika gärna ha pengarna i madrassen. Med risk för att sedlarna blir ogiltiga innan man hinner blinka...Trist för arvingar som hittar madrassen.
Vissa banker har fortfarande kontanthantering så det gäller att vara kund på rätt ställe.
Jag har aldrig blivit tillfrågad om vad jag ska pengar till men jag har hört att det är svårt att få sätta IN större kontantbelopp utan att kunna redogöra för var pengarna kommer ifrån.
Värst just nu är bankernas enorma vinster och miljardutdelningar till aktieägarna. Kriminellt om man frågar mig. Skattepengar räddade bankerna häromåret, vi kunder gör allt servicejobb själva, får ingen ränta på sparpengarna och ägarna skrattar hela vägen till Bahamas...

Anonymous said...



HEJSAN !

Ja om banken har pengar. Får man
ta ut 15000 kr. Min, bank hadde
datorproblem. Då var maxgränsen,
2000 kr. Hur långt räcker dom
pengarna. Nej nu har det blivigt,
dåligt. Varför inte bygga
säkerhetsburar som är 100%
Säkra. Nej det var bättre
förr. Hälsningar Stig

Anonymous said...

Det är svårare att kunna sätta IN pengar på ett konto i svenska banker än att ta ut dem - oavsett om det är en liten summa eller en större eftersom banken inte vill ha kontanter. Min lilla barnförening skulle få betala 90 kr för att köpa en Loomispåse och lägga den i en "sevicebox" för att sedan få pengarna insatta på kontot. Sedan måste vi ha bankkort för att få ut pengarna i bankomaten. Följden har blivit att vi helt övergått till att ha kontanterna i en kassalåda hemma hos kassören. Det blir för dyrt på annat sätt. Kan man kalla det utveckling?
/Kristina

Jane said...

Det är mycket irriterande med bankerna i Sverige, tänk bara på alla äldre som måste ha bankomatkort.

Jag har dock inte haft några problem med att ta ut kontanter här, och har aldrig blivit frågad vad jag ska göra med dem. Nu måste jag springa rätt ofta på banken med alla checkar men har jag bara en eller två så löser jag in dem i automaten eller via mobilen.

Anne-Marie said...

Mrs Clapper: Den summan du nämner är ju rätt mycket större än $1000-2000. Litet mera förståeligt är det kanske att de frågar vid ett sådant tillfälle. Men fortfarande tycker jag att de absolut inte har ett dugg att göra med vad man skall ha pengarna till. Men så är det nuförtiden - mer och mer kontroll och "storebror" som har insyn.

Anne-Marie said...

Margaretha: Det låter egentligen fullständigt absurt att banker inte har pengar. Men eftersom bankvärlden blir mer och mer absurd är det ju inte så konstigt.
Amerikaner och deras checkar. ;) Vet hur dyrt det kan vara att lösa in en check från ett annat land. Egentligen bör nog alla internationella transaktioner gå via elektroniska medel. Det finns en hemsida där man kan få olika valutakurser men även skaffa ett konto (gratis) för att göra sådana elektroniska transaktioner: http://www.xe.com/ucc

Anne-Marie said...

Olgakatt: Minns när jag var yngre och man kunde tjäna en hel del varje år genom ränta som kom på insatta pengar. Nu är det skrattretande med i stort sett ingen ränta alls. Här i USA har jag ett så kallat "checking account" som inte ger någon ränta alls. Men, som du säger, kunde man nog lika gärna fylla madrassen.
Kan tänka mig att bankerna också i USA undrar var man fått pengarna från om man kommer med en större summa.
Bankirerna på Wall Street har begått så många olagliga handlingar vid det här laget att det är helt otroligt att inte fängelserna fyllts med folk därifrån. Och de fortsätter att åderlåta USA.

Anne-Marie said...

Stig: Man kan undra hur mycket kontanter de har på ett bankkontor. Det verkar ju inte vara några stora summor eftersom de måste aviseras.
Bara för 15-20 år sedan var det en helt annan bankkultur. Nu är det vi som har konton som får lida för vad de "stora pojkarna" hittar på.

Anne-Marie said...

Kristina: Som jag skrev till Margaretha låter det egentligen helt absurt att banker inte vill ha pengar. Det låter som Moment 22 tycker jag.
Nej, utveckling kan man nog inte kalla det.
Många i USA tror att det mycket snart kommer att bli en värre ekonomisk kris än 2008 och att det till och med kan bli "bank holidays" när bankerna stänger och mest troligen devalveras också valutan i och med detta.

Anne-Marie said...

Jane: Varför Sverige verkar ha självutnämnt sig som ett kontantlöst samhälle fattar jag inte. Visst blir det problem för människor som kanske inte har den senaste tekniken.
Jag tror inte att bankerna frågar betr. litet mindre summor men de skall (enligt de bestämmelser som finns för bankerna numera) ställa frågan om man skall göra litet större uttag. Fortfarande tycker jag att t ex $2000 är ett rätt litet uttag.

Desiree said...

Lite märkligt att man ska behöva redogöra vad man ska ha pengarna till. Men jag kan förstå att man kanske behöver meddela i förväg om man ska ta ut en större summa eftersom många banker ser till att försöka att inte ha så mycket pengar hemma utan måste skicka efter pengar om det rör sig om större summor. Men 2000 dollar tycker jag inte är en så stor summa.
Kram!

Anne-Marie said...

Desiree: Jag tycker det är "storebrorsfasoner" faktiskt att de skall veta vad man skall använda pengarna till. Det är den utvecklingen jag ser i USA tyvärr - att "storebror" lägger sig i mer och mer. Visst kan det verka vettigt att man talar om ifall man skall ta ut större belopp men 2000 dollar är ju ett rätt litet belopp. Kram!

Anonymous said...

How does your marriage quantity up in terms the signs, the
sooner the twosome can begin marriage counseling.


My web blog: pre marriage counseling

Anonymous said...

forever Say any blogging job paid on news cornerstone or weekly or monthly foundation.

evidently, the jeopardy and reinforcement pendulum is Blogging is what has spurred the increase of the millions of blogs Currently online and active.

Yet a criminal trial is the merely high school-profile news program result that
is some the Theme of kids, blogs and journals. You as
well motive to take how System of rules, quick to admit
your message and parcel it with the domain. You feature played out a and wait for writer to download and set up
your musical theme.

Also visit my web site ... click here