Thursday, February 21, 2013

City of Weed - gammaldags småstad

Det är inte första gången jag skriver om City of Weed. Ibland kan jag inte sluta förundras över hur gammaldags det är här i den allra nordligaste delen av Kalifornien.

Varje månad får jag en räkning - en så kallad "utility bill" - för vatten/avlopp/sophämtning. Den kan man inte få via nätet utan den sänds med posten.

Det som väl är ännu mera gammaldags är att den inte går att betala via nätet utan den går bara att betala antingen om man skickar en check ;) eller så kallad "money order" med posten eller går till deras kontor och betalar den eller lägger betalningen genom en springa på utsidan av deras byggnad.


I måndags när jag var ledig var även City of Weeds kontor stängt så jag lade min betalning med en check i springan. Nog har vi en viss gammaldags småstadscharm. :)

När jag skrev om detta i ett inlägg för ett par år sedan fick jag en del kommentarer där man sade "men det måste väl gå att betala via nätet". Det var obegripligt att vi är så gammaldags. Jo, det är vi. :) Jag frågade till och med en gång och nej, det var inget alternativ med nätbetalningar. Här står det svart på vitt.


I byggnaden där City of Weed finns ligger även Siskiyou County Court. Ibland när jag har gått in på kontoret för att betala min "utility bill" har det varit olika rättegångar och då är den lilla rättegångssalen fylld till bristningsgränsen. Det finns en sådan där röntgenmaskin som skall kolla väskor och liknande men den har man ställt åt sidan. Risken för attentat i lilla Weed är troligen minimal. I samma byggnad ligger även Weeds polisstation.




Utanför står Abner Weed - mannen som grundade staden. Han som byggde timmerbruket som lades här på grund av de starka vindarna (som The Weather Channel aldrig rapporterar om ;)) som skulle torka timret. Bakom Abner ser man hur det såg ut förr i tiden med timmerbruket (som fortfarande finns här och är i gång).








Nog är Weed en gammaldags småstad. Det är bara att konstatera. :)

20 comments:

eastcoastmom said...

Det där med checkbetalningar är ju så otroligt vanligt i USA, vi betalar vår fastighetsskatt med check varje kvartal - det går att betala via bank men då kostar det 50 dollar extra varje gång.

Men check är ju ganska praktiskt också, så enkelt att betala hantverkare med check, man har liksom alltid kontanter hemma!

Äventyret framtiden said...

Det är charmigt med småstäder som fortfarande "hänger" lite efter.
Ibland saknar jag den möjligheten att gå till en firma för att betala räkningen:). Det blir ju mera personligt så, fastän jag nog vet att det är väldigt mycket smidigare via nätet.
Trevligt inlägg!
Ha en fin dag!
Kramar

Desiree said...

Jag tycker ändå att det är charmigt att det finns kvar sådana här ställen där tiden liksom har stått still de senaste 50 åren.Som Pettas säger så blir det mycket mer personligt även om det också blir mer omständigt. Jag tror du skulle sakna en hel del av just detta även om du flyttar till ett mer modernt ställe i framtiden.
Kram och trevlig fredag.

Anonymous said...

Wow, otroligt! Jag tycker att checksystemet är uråldrigt men kan även hålla med om att det är bra ibland när man inte har kontanter. Här uppe i Seattle området kan vi betala via nätet och det gör vi med det mesta. Vi får en del räkningar via posten och en del med mail, men samtliga betalas via nätet och en del dras automatiskt. Det är ju så himla praktiskt! Jag kan ju tycka att Weed verkar charmigt men det är ju lätt att säga när man inte bor på en plats. Jag skall ta mig i kragen och svara på dina mail! Ha en toppen helg! Kram Maria G

Annika said...

Ja, det är onekligen gammaldags att det går till så.
MEN aj vad kan tycka att Weed verkar charmigt då jag läser hos dig.
Lite som att tiden stått stilla där i bergen i NoCA.
Inte dumt, även om jag VET att du är less.
Peter och jag betalar sgs samtliga räkningar via nätet.
Skönt.
Men ja, weed har sin stora charm.
Skulle önska att jag kunde komma och hälsa på dig.
OCH det kanske jag kan nästa år då Peter och jag ska resa från LA upp till Kanada. MEN vi ska väl kanske tro att du inte bor kvar i Weed då.
KRAMAR!!

Saltistjejen said...

Tack för att du visar din hemstad! Tycker den verkar väldigt pittoresk på många vis. Och det är roligt att den har historia. Men visst jag kan också förstå att det kan vara mycket som känns komplicerat och omständigt när man bor på en sådan plats.

Checkar är väl något som hela USA har och själv har jag ytterst svårt för det systemet dock. Tycker det känns väldigt förlegat och gillar det inte men det beror säkert på att jag fortfarande inte kunna vänja mig vid det. Haha! Det mesta betalar vi via internet numera. och lönen får jag direkt in på mitt konto. Det fick jag inte först då vi flyttade hit och varje gång jag bytt arbetsplats har jag fått första lönerna via check innan man fixat direct deposit.

Kram och ha en fin helg!

Jane said...

tack och lov kan vi betala vatten, gas etc på nätet, det dras automatiskt. Det som jag tycker är modernt är att ma ninte får någon sluträkning utan man betalar verkligen för det man använt.

Mysig liten stad;)

Malix said...

oj vilken längtan jag får till att åka över, nu är det ju så att jag har tankarna att faktiskt ge mig av men det är ju lite si och så med det praktiska. Men är det så att jag någon gång verkligen gör så är ett frö sått endast av att jag tittar in hit några gånger i månaden känns lite som jag redan varit där. Du har en fantastisk förmåga till att nästan till och med få hit dofterna, asså jag kan nästa känna hur det är att gå där och trampa på era gator, nästan så jag hör mumlet av pulsen i er lilla småstad :)

Charlie sa ... said...

Jag måste säga att du fått mig så nyfiken på Weed och jag skulle inte ha något emot att komma till den speciella och vackra plats! Med gammeldags charm ;)

Jag måste få till en CA-resa!

KRAM
Lotta

Anne-Marie said...

Eastcoastmom: När jag kom till USA 1997 använde man faktiskt fortfarande checkar - även om de säkert var på "utdöende" - i Sverige. Så för mig var det inte så konstigt att komma in i att använda checkar i USA. Och visst är de vanliga som betalningsmedel och jag tycker nog att det är rätt praktiskt. Men det verkar som om man i Sverige knappt kan förstå att ett land som USA fortfarande använder checkar.

Anne-Marie said...

Karin: Det finns nog många mindre orter i USA som är gammaldags, precis som Weed.
Jag betalar de allra flesta av mina räkningar via nätet men det är till större företag än City of Weed.
Ibland känns Sverige rätt begränsat ifråga om hur man kan betala. Det verkar finnas fler möjligheter i USA.
Roligt att du tyckte om inlägget. :) Ha en fin lördag. Kramar!

Anne-Marie said...

Desiree: Visst finns det charm med att saker och ting inte är supermoderna. Ibland känns Sverige väldigt opersonligt jämfört med USA just när det gäller valmöjligheter och hur man kan göra olika saker.
Jag är så van nu vid hur man till exempel betalar i USA att jag skulle bli helt förvirrad troligen om allt var supermodernt. ;) Ha en fin helg. Kramar!

Anne-Marie said...

Maria: Jag tycker det är bra att det finns fler valmöjligheter här i USA hur man kan betala olika saker. I Sverige verkar allt så "kliniskt rent" nästan och det skall vara supermodernt - och litet tråkigt. Jag har vant mig vid hur det går till här och tänker inte så mycket på det men jag kan förstå att det varkar vara rena "dinosauritiden". ;) Tack för ditt mail. :) Kramar!

Anne-Marie said...

Annika: Jag har för mig att jag lade ut bilder för ett par år sedan hur det ser ut inne på kontoret där man betalar räkningarna. Det är rena 50-talet. Visst har Weed sin charm även om det är fattigt och nedgånget.
Jag betalar i stort sett alla andra räkningar via nätet vilket jag tycker är väldigt enkelt och praktiskt.
Jag hoppas innerligt att jag inte skall vara här så länge som till nästa år. Vill väldigt gärna träffa dig men vi kanske kan ses på östkusten. Som du säger, jag har faktiskt fått nog men måste bli litet bättre i foten för att kunna ta tag i saker och ting.
KRAMAR!

Anne-Marie said...

Saltis: Det är litet skillnad att visa Weed jämfört med dina skyskrapor. ;) Weed ligger rätt otillgängligt till även om vi har den stora motorvägen bara någon kilometer från där jag bor. Det blir påtagligt när jag skall till en större flygplats.
Du kom ju relativt nyligen till USA så kan tänka mig att du hade med dig Sveriges "system". Som jag skrev till Eastcoastmom så användes checkar faktiskt fortfarande i Sverige(sporadiskt) när jag kom hit 1997. Nu är jag så van vid checkar och money orders att jag inte ens tänker på det, men jag vet att man i Sverige inte fattar riktigt hur vi kan ha sådana "antika" betalningssätt. Kram!

Anne-Marie said...

Jane: Jag betalar i stort sett alla andra räkningar via nätet - el, telefon, kreditkort etc. V1 ldigt smidigt och praktiskt.
Här i Weed får man använda upp till en viss mängd vatten varje månad till samma summa. Går man över den kostar det mer.
Weed har sin charm trots att den är fattig och nedgången. Kram!

Anne-Marie said...

Malix: Det låter som om du är på väg till USA. :) Och har du läst min blogg vet du att det inte är alldeles lätt att flytta hit. Du får ta en sväng hit som turist först. Vad roligt om jag kan inspirera dig genom mina små berättelser om Weed. :) Tack för dina fina ord!

Anne-Marie said...

Lotta: Du är så välkommen hit! :) Vore väldigt roligt att träffa dig här även om jag också inte alls skulle ha något emot att komma till dina otroligt vackra omgivningar. Tycker så mycket om husen där du bor och havet. Nog är Weed en speciell plats med sin alldeles egen charm. KRAM!

Bettan said...

Håller med dig om att det är väldigt begränsat i Sverige hur man kan betala. Vet inte hur det är på landsorten, men i större städer finns det snart inga banker med kontanthantering, postkontoren är nerlagda. Man kan fortfarande skicka in räkningarna och betala med giro, men det är väl stort sett det enda sättet. För bankerna tar hutlöst betalt om du vill betala över disk, och checkar vet jag inte ens om det finns kvar.
Valmöjlighet finns det inte, och det tycker jag är tråkigt.
Mina gamla släktingar har det jobbigt, de har ju inte datorer..
Om jag en gång kan åka till USA, tror jag att Weed är en stad jag skulle vilja beöka, du får den att låta väldigt fin :)

Anne-Marie said...

Lisbeth: Sverige verkar ha begränsat de olika sätten man betalar. Här i USA finns det fortfarande en hel del olika varianter. Gillar faktiskt det. Det där att banker inte har kontanter låter ju egentligen helt absurt men jag vet att det är så det har blivit.
Min mamma - som har vaskulär demens och får väldigt mycket hjälp från Hemtjänsten - har också en God Man numera. Innan hon blev dålig betalade hon antingen via giro eller gick till banken. Hon har ingen dator så kan ju inte betala via nätet.
Roligt att jag lyckas framställa Weed på det sättet :) - har ju egentligen fått nog av Weed och tycker nog att det är rätt nedgånget. Mt Shasta är nog trevligare egentligen att besöka.