Friday, January 5, 2007

Tsunamis i Oregon


Såg ett intressant TV-program igår kväll. Det handlade om tsunamis (uttalas soo-nahm-ee enligt FEMAs hemsida) i Oregon. Alla minns vi väl den enorma tsunamin för ett par år sedan när så många svenskar berördes.

Innan jag kom till USA visste jag väldigt litet om geologi och varför det finns vulkaner och jordbävningar men när jag var elev här gick jag flera geologikurser. De var otroligt intressanta och eftersom jag bodde vid foten av en vulkan, Mt Shasta, var det väldigt givande att förstå mer om hur vulkaner och jordbävningar fungerar.

Tydligen är det så att två plattor möts utmed USAs västkust och ute i havet finns en spricka i jordskorpan som växer.
Forskarna är nu ense om att det inte är frågan ifall det kommer att bli en tsunami på USAs västkust utan när. Eftersom förkastningslinjen/sprickan går så nära kusten skulle det bli en mycket kort förvarning innan tsunamin svepte in over land. Troligen skulle miljoner människor beröras eftersom större delen av Oregons befolkning bor utmed kusten. Även Washington skulle beröras och då framför allt Seattle där det också bor en massa människor.

Eftersom jag bor så långt från kusten skulle jag inte direkt beröras men jag tycker ändå att det är bra att känna till sådana här saker. Att bo på USAs västkust är inte samma sak som att bo i Sverige. Marken är fortfarande ung här och är inte samma urberg som vi är vana vid från Sverige.

Bilden är från Wikipedias hemsida:

2 comments:

Anonymous said...

Oj då befinner sig hawaii i stor fara. En våg där skulle nog svepa över hela Oahu!

Anne-Marie said...

Anonym: Hawaii hade en tsunamivarning tidigare i år när Chile hade sin stora jordbävning. De klarade sig utan skador men visst ligger Hawaii sårbart ute i havet.