Tuesday, January 23, 2007

Newegg, Lenovo & IBM

Här på västkusten (i Kalifornien) finns det ett företag som heter Newegg.com. De säljer datorer, skrivare, digitala kameror, olika dataprogram, diverse elektronisk utrustning osv.
De får jättebra betyg av köpare och verkar vara ett företag som ligger bra till i olika undersökningar.

I höstas köpte jag en laptop genom dem och har varit nöjd med mitt köp. Häromdagen fick jag anledning att ringa till tillverkaren av min laptop (Lenovo). Lenovo tog över IBMs datordel för ett par år sedan. Under mitt samtal med Lenovo/IBM framkom det att min garanti bara skulle gälla till juli i år och jag köpte min dator först i slutet av oktober. Det verkade ju inte riktigt!
Jag fick också veta att Newegg inte var en "authorized dealer" och eftersom de inte var det skulle Lenovo/IBM inte kunna ändra datumet för min garanti.

Eftersom jag inte gärna ger upp så ringde jag Newegg och undrade vad det var frågan om. Efter ett par dagar återkom Newegg och sade att de var listade under ett annat namn hos Lenovo/IBM! Jaha, då fick jag ringa igen och tala om det här för Lenovo/IBM och efter ett par fax och ytterligare ett telefonsamtal skulle allt kunna rättas till.

Som kund känns det ibland som om man måste veta alla små detaljer och vara otroligt påläst. Nu är det bara att avvakta och se om de uppdaterar datumet. Annars blir det väl att ringa igen. Skam den som ger sig!

Bilden från Neweggs hemsida

2 comments:

Lotta K said...

Hej! Precis sa ar det alltid tycker jag. Man maste veta sjalv och far undervisa andra pa vagen om saker som har med deras jobb att gora. Och ingen ar sarskilt forvanad heller vilket jag tycker ar det konstigaste av allt...!!

Anne-Marie said...

Hej Lotta!
Välkommen till min blogg. Det hela ordnade upp sig så nu har jag min garanti ett år från den dag jag verkligen köpte datorn.
Håller helt med dig om att man får undervisa andra.