Thursday, January 25, 2007

Körkort i Oregon

Eftersom varje stat i USA har sina egna körkort måste man skaffa ett nytt körkort när man flyttar. Även om mitt körkort från Kalifornien gäller 10 år till - jag fick förnya det några månader innan jag flyttade - måste jag nu se till att jag får ett körkort för Oregon.

Har pluggat intensivt under de senaste dagarna och börjar känna att huvudet börjar bli proppfullt med information. I Oregon måste man klara ett skriftligt prov för att få sitt körkort. Tydligen skall man inte behöva köra upp om man har ett giltigt "out-of-state" körkort.

Jag pluggar teorin litet motvilligt eftersom det känns litet överdrivet att behöva göra ett skriftligt prov om man har ett giltigt körkort från en annan stat och har kört i snart 10 år här i USA. Så olika är väl ändå inte reglerna från stat till stat?

I staten Washington som ju ligger precis norr om Oregon behöver man inte ta ett skriftligt prov om man har ett giltigt körkort från en annan stat.

Men det är bara att följa reglerna och jag har som mål att ha mitt Oregon körkort mycket snart.

3 comments:

Annika said...

DET kommer du att ha också!!! Snart är körkortet ditt. Utan problem.
Lycka till!

JaCal said...

Lycka till! Och nä - så olika kan det ju inte vara... Tyckte det Californiska körkortetsprovet var rätt lätt - är ju mycket som är lika, även om det finns en del specialregler. Får man svänga höger mot rött i Oregon?

Anne-Marie said...

Hej JaCal!

Jodå, man får svänga höger mot rött även här om det inte står något annat. Tyckte det var mycket konstigt när jag först kom till USA eftersom det ju inte är tillåtet i Sverige.