Monday, January 8, 2007

Ansöka om pass i USA


Det här blir litet mer ett faktainlägg eftersom jag tyckte att det var så viktig information för svenskar i USA.
Fick reda på idag att det kommer att bli mycket krångligare att ansöka om pass i USA från och med i år. Hittills har man tydligen kunnat åka till vilken svensk ambassad/konsulat som helst och lämna in sin ansökan men det kommer att helt förändras. I och med de nya biometriska passen (som har ett data chip) kommer även bestämmelserna kring fotografier att bli hårdare. Med början i mars kommer det svenska konsulatet i New York att bli det första som har en så kallad fotostation. Senare under 2007 kommer Washington D.C. och Los Angeles också att få fotostationer. Jag vet inte om det blir fler än dessa tre.

När alla fotostationer införts måste man åka dit för att lämna in sitt pass och kan alltså inte göra det på det konsulat som ligger närmast där man bor. I mitt fall kan jag nu åka till konsulatet i Portland i Oregon men när Los Angeles fått sin fotostation (Los Angeles "servar" tydligen 13 stater i västra USA) skulle jag att vara tvungen att åka dit bara för att lämna in min ansökan. Tala om kostnad för att kunna förnya sitt pass.
Man skall tydligen tills vidare kunna hämta ut sitt pass på annan plats än där man lämnade in det mot en liten avgift.

Har man ett pass som går ut rätt så snart kan det kanske vara bra att förnya det nu eller också göra det vid besök i Sverige.

5 comments:

Annika said...

Vad krångligt och ytterst jobbigt det där låter. SUCK!
Nästan lättare att förnya på svensk mark, eller hur? jag förnyade mitt pass 00. Inga större problem då, men allting blir ju krångligare och mer bökigt. Tack för infon!

Toini said...

Hmmm jag undrar hur det blir här uppe i Canada då. Mitt pass gäller till 2013, så jag har ju några år kvar än. Det är otroligt att dom måste göra allt så krångligt.

Anonymous said...

När jag försökte att förnya mitt Svenska pass i Sverige så så dåm på Polisen att det inte gick om man inte var skriven i Sverige. Det var ju ett tag sedan så det kan ju ha ändrats.

Anne-Marie said...

Anonym: Polisen i Sverige vet inte vad de pratar om! Så länge du är svensk medborgare kan du ansöka om pass i Sverige även om du inte längre är skriven i Sverige. Det gäller att stå på sig och veta vad som gäller. Men det är tydligen rätt många utlandssvenskar som upplevt detta problem - tyvärr.

Anonymous said...

Ansökan om nytt svenskt pass kan ske i Sverige. Sökande ska, enligt 6 § passlagen styrka sin identitet och sina personuppgifter och därmed också sitt svenska medborgarskap genom ett intyg från bosättningslandet där det framgår att man inte bytt medborgarskap. Till exempel motsvarande vårt personbevis. Alltså ett myndighetspapper.


Rekommenderar att ansökan görs från hemlandet eftersom utredningen om medborgarskapet kan ta lång tid.

År 2001 ändrades den svenska lagen till gagn för de personer som innehar/önskar inneha dubbelt medborgarskap. Passökande över 22 år som efter 2001 har utvandrat har enligt ovanstående lagändring rätt till dubbelt medborgarskap och behöver därför inte styrka sitt svenska medborgarskap. Detta pågrund utav att man inte kan förlora sitt svenska medborgarskap utan måste aktivt avsäga sig medborgarskapet hos migrationsverket. DET FINNS DOCK LÄNDER SOM STÄLLER KRAV PÅ ATT MAN AVSÄGER SIG MEDBORGARSKAPET. T ex Danmark och Norge.

För fortsatt information är det Migrationsverket som är den rätta instansen att svara på medborgarskapsfrågor
Migrationsverket, 0771-235 235