Tuesday, October 8, 2013

Tomt i huvudet

Nej, jag har inte stängt på grund av USAs "government shutdown". Har fått några undringar var jag håller hus. Det har bara varit tomt i huvudet den senaste veckan. Om jag inte har något att skriva, då blir det inga blogginlägg. Känner inte för att skriva bara för att skriva och publicera inlägg. Så nu vet ni det. :)

Har en känsla av att det är en reaktion efter det senaste året med allt som hänt. Egentligen skulle jag behöva en MYCKET lång ledighet vilket jag inte kan ta eftersom man i USA har litet semester och jag maxade min semester när jag fick åka till Sverige efter mammas bortgång. Men jag känner mig litet tom på energi och jag vet att det är dags att göra något annat men jag kan egentligen inte göra så mycket förrän mammas dödsbo är mer avklarat.

Bouppteckningen skall vara klar eftersom begravningsbyrån begärde förtur i behandlingen. Annars kan det tydligen ta lång tid att få en bouppteckning godkänd av Skatteverket. Många månader ibland.
Nu på söndag är första visningen av mammas lägenhet. Utgångspriset ligger litet lägre än andra lägenheter i samma område. Mycket beroende på att mamma aldrig "uppgraderade" lägenheten. Väggarna har sett bättre dagar. Har ingen aning om hur "trycket" är i Stockholm efter lägenheter i förorterna. Jag håller tummarna att det inte skall ta många månader att sälja lägenheten eftersom vi ju nu betalar hyra för en tom lägenhet.
Jag känner mig väldigt långt bort från hela processen och saknar litet att inte själv kunna göra saker. Men eftersom jag anlitade en begravningsbyrå är det de som sköter det hela. Och tidsskillnaden är stor - telefonsamtal kan bara ske under min natt när man arbetar i Sverige. Det har jag gjort tillräckligt.

Litet undrar jag också hur en ekonomisk "haverering" i USA - vilket mycket väl kan ske nästa torsdag den 17 då USA når sitt skuldtak om ingen gör något - påverkar övriga finansmarknader. Allt hänger ihop idag och eftersom dollarn troligen skulle bli värd mycket mindre och svenska börsen och svenska räntor påverkas av det som händer i USA vet jag inte hur fastighetsmarknaden kan se ut framöver. Vill väldigt gärna att mammas lägenhet säljs snart.

Dödläget i USA börjar bli mer och mer märkbart för människor. Min skola är del av staten Kalifornien och inte USAs federala regering så vi har inte märkt något direkt ännu men om det här blir långvarigt och det kanske även blir så att USAs skuldtak kollapsar nästa vecka, tror jag inte att någon ens vet vilka konsekvenserna kan bli. Nu till helgen kommer olika grupper att protestera i Washington DC. Det är helt klart att folk börjar bli upprörda och frustrerade eftersom inget tycks hända för att lösa situationen.

Det har blivit höst i Weed med kalla nätter och inte alls lika varma dagar som vi brukar ha. Vi har få lövträd eftersom vi ligger 1000 meter över havet men det finns en del. Hittade de här fina röda buskarna idag när jag gick mellan några byggnader på skolområdet.




Jag lade ut en bild för ett litet tag sedan med en skylt som bad om att få tillbaka en stol som någon "lånat". Fortsättning följer tydligen. :)

16 comments:

My kids' Mom said...

Anne-Marie,

Vackra bilder från Weed går utmärkt om du inte orkar eller har inspiration att skriva :-) Det är så det blir på min blogg ibland. Gansak ofta nu för tiden känns det som pga stress och brist på energi.

Lycka till med försäljningen av din mammas lägenhet. OM du känner för det så kan du ju länka till hemnet eller mäklarens hemsida där lägenheten ligger utlagd så får den ju lite extra marknadsföring. Bara en idé.

Ha det så gott.

Kram

Anonymous said...

Hej

Det brukar gå fort att sälja lägenhet i Stockholm.
När jag sålde min var det visning på söndagen och den var såld på onsdagen efter.

Det stod i DN häromdagen att många lägenheter säljs innan visning.

/Cula

malix said...

lägenheten behöver du nog inte bekymra dig om. Underbart vackra bilder älskar just den där röda färgen. häftigt med skylten :) efter högtryck kommer låg tryck och lågtrycken är vilotider så även för människor. Lätt att säga men svårare att göra Ta hand om dig

Unknown said...

Hej,

Ska först nämna att jag började läsa din blogg i augusti och verkligen fastnat för den. Ingången var efter att jag googlade på surfing i Hawaii :) Bor även i Norrtälje just nu (i väntan på en lägenhet som håller på att byggas i Bromma), så jag har ju passerat Täby och Enebyberg när jag åkt in till jobbet i Sthlm.

Skuldkrisen, eller the showdown snarare, följer jag rätt mycket (är rätt intresserad av amerikansk politik). Och som skandinav, där välfärdsstaten är legio, blir man först något förvånad över hur mycket politisk strid frågan om sjukförsäkringen väcker. Men i USA är ju inte denna sak självklar, som jag har förstått det har frågan om välfärdsreformer varit under stark debatt sedan New Deal-reformerna genomfördes på 30-talet.

Håller tummarna att det trots allt löser sig i elfte timmen (vilket det brukar göra). Ställer USA in betalningarna riskerar vi ju ytterligare en global recession.

Saltistjejen said...

Inte alls konstigt att du varit "tom i huvudet" som du beskriver det. Jag är nästan säker på att det är en reaktion på allt du gått igenom senaste tiden. Sådant sliter och tar mycket energi både fysiskt och psykiskt. Jag tror dt bästa är att lyssna på kroppen och inte göra mer än man känner att man orkar eller vll, så länge man själv (eller andra) inte blir orolig över att man gått in i någon form av depression. Men att det tar tid att bearbeta ens förälders bortgång med både det praktiska och det mentala är helt klart.
Sköt om dig nu!
Kram!

Annika said...

Lgh kommer du att sälja fort. Det är jag övertygad om.
Och att du är tom på energi är inte konstigt. Jag skulle också önska att du finge lite ledigt.
Ja, jag har läst om alla protester i DC till helgen. Ingen ide att åka in till stan då, jag har hört att man planerat att helt täppa till vägarna till stan.
Vi får se.
Men jag fattar att folk börjar få NOG.
Kramar!

Desiree said...

Tycker inte heller att det är ett dugg konstigt att du känner dig både urlakad och att det tommt i huvudet. Du har gått igenom jättemycket senaste halvåret. Synd att man har så lite semester i USA. Du hade behövt komma iväg och få koppla av.

Jag tror inte att det ska behöva ta så länge att sälja lägenhet i Stockholm. Det borde nog gå att få sålt inom någon månad. Jag kan tänka mig att det blir skönt att få ett helt avslut på det hela med tanke på hur den eknomiska/politiska situationen ser ut i USA just nu. Hoppas innerligt att det löser sig. Det är verkligen ingen lätt situtation just nu i USA.
Det glädjer mig att du har lite fint höstväder att njuta av. Buskarna ser otroligt vackra ut med sin intensiva röda färg. Så praktfulla.
Kram vännen.

Anonymous said...

Hej lägenheter är ju en bristvara
i stockholm. Är lägenheten, till
ett lägre pris. Ja den säljs nog fort. I ett krisområde i sverige,
kostar 1 rum och kök. 6000 kr, ja
det var nog insatsen när huset var
nytt. Det fixar sig nog smidigt,
men det ligger lite oro i hela
värden. Kan bli riktigt knepigt. Ja,
hoppas att det löser sig. hälsn. stig

Anne-Marie said...

Anneli: Tack för att du undrade var jag höll hus. :) Det finns inte alltid spännande motiv tycker jag här i Weed så det får bli som det blir med inläggen.
Funderade på en länk för mammas lägenhetsannons men vet inte om jag riktigt vill lägga ut den här på bloggen. Får se. Den finns hos Hemnet.
Ha det bra! Kram!

Anne-Marie said...

Cula: Det stämmer att jag sett flera gånger att lägenheterna tas bort innan visningen. Tror dock inte att det kommer att bli så med mammas lägenhet.
Det är bara att hålla tummarna att det inte tar alltför lång tid. :)

Anne-Marie said...

Malix: Tack för att du undrade var jag höll hus. :)
Vi får se hur lång tid det tar med lägenheten.
Den där skylt"monologen" kanske fortsätter. ;)
Visst var buskarna vackra med sin röda färg.
Jag känner mig inte direkt nedstämd. Det är mer att jag ibland blir "tom i huvudet". Och det blev jag nu under några dagar. Ha det bra!

Anne-Marie said...

Mattias: Roligt att du hittat hit. :) Men vet aldrig vilken länk som leder till en blogg.
Enebyberg är mitt "gamla hem" och Täby var min mammas hem under de senaste 10 åren. Det har förändrats mycket i båda kommunerna under de senaste åren.
Jag tror att den nya, nationella sjukförsäkringen kan vara bra men inte i den form som den klubbades igenom. Det finns många detaljer i den som de flesta inte vet om. Och som de styrande inte heller kanske vet om till 100% eftersom många inte ens läste lagtexten! Det är något skrämmande minst sagt.
Jag hoppas att folk skall ta sitt förnuft tillfånga i huvudstaden.

Anne-Marie said...

Saltis: Tack för din omtanke! :)
Nej, jag är inte deprimerad. Men ibland blir det litet tomt i huvudet. Litet kan det ju också bero på att jag bor och arbetar i Weed och det händer ju inte så där väldigt mycket i denna lilla stad. Jag börjar mest bli otålig att få klart mammas dödsbo eftersom jag vet att det är dags att ta ett nytt steg och det är svårt att planera när jag inte alls vet när allt blir klart i Sverige. Ha det bra Saltis! Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Tack för din omtanke! :)
Det vore inte dumt att ha en längre tids ledighet. Litet planer har jag nog på att ta långledigt när allt är klart med dödsboet.
Jag hoppas att det inte tar alltför lång tid med lägenheten. Och att folk i huvudstaden tar sitt förnuft till fånga.
Det kommer tydligen både lastbilar och veteraner till "your neck of the woods" ;) under helgen. Kan förstå att de vill visa att de tröttnat. Kramar!

Anne-Marie said...

Desiree: Nej, jag tror det är rätt naturligt att få litet reaktioner då och då efter det året som varit. Vi får se vad jag gör framöver när väl dödsboet är avklarat. Långledigt vore inte helt fel. :)
Alltfler pratar om de möjliga konsekvenser som kan komma om USA faktiskt "slår i taket" nästa vecka. Inga ser särskilt trevliga ut. Alla verkar överens om en global påverkan. Till och med kanske en global ekonomisk depression.
Visst var buskarna vackra. De lyste riktigt utmed gångvägen.
Kram till dig vännen!

Anne-Marie said...

Stig: Jag kommer att känna mig litet lugnare när väl lägenheten säljs. Allt annat är enklare att påverka. Hade varit trevligt om det skett litet tidigare men när man anlitar andra som sköter om saker och ting kan man inte påverka lika mycket själv.
Bostadspriserna i Stockholm är ju helt löjliga egentligen. Inga bostäder är värda det de säljs till nu.
Jag hoppas att folket i Washington tar sitt förnuft till fånga.