Tuesday, February 6, 2007

Grekisk fisksoppa

Jag har inga ambitioner att bli en matbloggare. Det finns många andra som kan göra det bättre än jag, men jag tänkte någon gång då och då lägga in ett recept som är enkelt och gott.

Under några somrar för många år sedan åkte till Kreta och även till Rhodos i Grekland. Grekisk mat är jättegod och det här receptet likaså. Håll till godo:

Jag brukar göra mer än vad receptet säger så att jag kan frysa in och ha till fler måltider.

300 g fisk
1 buljongtärning
3/4 l vatten
ca 1/2 dl olja
1/2 gul lök
1/2 grön paprika
3 tomater
3 potatisar
1/2 citron

1. Skär grovt lök, paprika och tomater.
2. I en kastrull slår du vatten, buljongtärning, olivolja, lök, paprika, tomater och 1/4 tsk vitpeppar. Låt soppan sakta sjuda i 45 min.
3. Skala potatisen och skär den i centimetertjocka skivor. När soppan kokat i 30 min. lägger du i potatisen.
4. Rensa fisken och skär den i portionsbitar.
5. När 45 minuter gått häller du i citronsaften. Smaka om du behöver salta. Buljongtärningen kan vara salt nog.
6. Nu lägger du i fisken och låter den sakta sjuda. Är fiskbitarna 4 cm tjocka är de färdiga på ca 8 min. Är de 5 cm får du beräkna ytterligare 3-4 min.
Strö över hackad persilja och servera genast.

Bilden från stock.xchng

1 comment:

Annika said...

Hey! Jag ska ha lunch här imorrn. Funderade just på fisksoppa, så det får det bli. Ditt recept ser lätt ut. Hoppas det är det också...