Saturday, October 19, 2013

Var är Halloweenpyntet?

De senaste dagarna har vi haft brittsommar. Soliga, fina dagar. Nätterna är kalla. Inte dumt när termometern visar litet drygt +20 frampå dagen.

Idag blev det en liten tur till postkontoret i Weed där jag har min postbox. Och jag passade också på att ta en promenad till mataffären. På vägen dit fick jag en fråga av en bilist om jag ville ha skjuts. Nej tack sade jag, jag är ute på en promenad. Av någon anledning såg han förvånad ut.

Jag gick förbi mitt gamla hus - måste erkänna att jag saknar det litet grand - och tittade efter Halloweenpynt utanför villorna. Det var i stort sett obefintligt. Och det är bara ungefär två veckor kvar innan det är Halloween. En högtid som inte fanns i Sverige när jag bodde där och som jag, av någon anledning, inte riktigt tagit till mig här i USA. Och jag verkar inte ensam i år. Så tomt på Halloweenpynt har jag nog aldrig sett Weed. Tror att många har ont om pengar och sparar in på sådant som inte är helt nödvändigt.

Litet pumpor hade man i alla fall i mataffären.


Och så såg jag något jag aldrig sett tidigare - Slimcados. De lär ha mindre fett än den vanliga avocadon. Köpte den inte idag men det kanske vore intressant att prova. Här är litet mer information om Slimcadon: http://thegardeningcook.com/slimcado-information/


Även om det är rätt varmt har hösten definitivt tagit Weed i ett stadigt grepp. Träden har gula, bruna och litet orange löv. Vi har inte den där prakten som man kan se i östra USA med lövträd i alla möjliga färger.



===================================================

Igår fick jag mitt tuberkulostest avläst och allt var "a okay" :) så nu skall det väl inte bli några problem med lönen. MEN de nöjde sig inte med att göra olika kontroller för ett par dagar sedan utan samma kontroller skulle göras även igår! Men hallå, jag var ju där bara ca 48 timmar tidigare. Deras förklaring var att dessa kontroller var nödvändiga för att mitt besök skulle kunna kallas ett besök. No more comments. ;)

15 comments:

Charlie sa ... said...

Oj då, ord och inga visor om vad som utgör ett besök ;)

Skönt att allt var ok!

Jag har börjat Halloweenspana och sett en hel del bra. Måste ha med mig kameran nu handväskan! Gillar det här. The more the merrier ;)

Kram!
Lotta

Anonymous said...

Hej! Förra året så pynta jag med Halloween grejor, spindlar, nät mm men i år så känner jag inte för det, vet inte varför, så det blir inget. Intressant om de avocados som du satte ut en bild på. När vi var till the Commissary sist (flottans matbutik) så hade de just såna och jag har aldrig i hela mitt liv sett så stora förut. Både min man och jag stod och gapade, kul att du skrev om dem. Här har vi haft runt 10 grader idag och friskt och härligt i luften. Jag älskar hösten och den är lik den i Sverige men inte lika kall. Ha det bäst! Kram Maria G

Desiree said...

Hi hi det där med att få fråga om man behöver skjuts eller lift då man är ute och promenerar råkade jag ut för flera gånger i Alabama.
Trist att det inte är mer halloween pynt hos dig. Tycker ni har fina höstfärger även om de inte är fullt lika färgsprakande som på östkusten. Här är det också fina höstfärger nu men inte heller lika spektakulära som de ofta är i USA.
Kram!

Desiree said...

Jo vad skönt att allt var ok med tb testet. Trist att inte få all info på en gång om hur många tester som ska göras, när och hur lång tid det kommer ta. Helt ok med tester men man vill ju gärna få info så man kan plannera.
Har aldrig hört om Slimcados innan. Hur smakade de? Någon skillnad från vanliga avocados?

Malix said...

Halloween är mer för affärerna, fast det var rätt kul när barnen va små och köpa utkläningskläder och sånt, så där värst firas det inte....
otroligt vacker höst tycker jag det har varit men nu har den liksom somnat in här på Dal. Vintern börjar traska in, grymt mycket rönnbär verkar ni ha (kallt i år då) :/
ha en fin söndag

Katta said...

Vilka fina pumpor! Jag ahr heller aldrig sett denna benämning på avacados.. När man går och väntar på ett besked är det alltid lika skönt att få det. Speciellt skönt att allt var OK. Njut av hösten hos er!

Anne-Marie said...

Lotta: Vet inte riktigt vad jag skall säga om "besöksreglerna". Låter litet märkligt minst sagt. Men jag är tacksam att allt var okej och att jag inte behöver bli utan lön.
Tydligen firar vi "Weedites" (min benämning på oss som bor i Weed ;)) inte direkt Halloween. Har en känsla av att det är mer på gång hos dig.
Kram!!

Anne-Marie said...

Maria: Kanske det är en allmän känsla hos många att inspirationen tryter med tanke på Halloween. Kanske de senaste veckornas "trams" i Washington har satt sina spår.
Visst var de där "slimcados" litet spännande. Jag köpte ju ingen så har ingen aning om hur de smakar. Läste att de lär vara litet sötare än vanliga avocados.
Här var det ytterligare en brittsommardag i dag med runt +20.
Kram!!

Anne-Marie said...

Desiree: Jag fattade noll av mannens förvåning att jag inte ville ha skjuts. Men vissa personer kanske bara kör sina bilar utan att promenera.
Jag var mycket lättad av att tb-testet var okej. Att ens lön hänger på ett sådant test är ju en rätt stor sak.
Det jag reagerade inför var att samma kontroller som gjordes första gången skulle göras igen efter bara 48 timmar. De tröttnade nog på mig eftersom jag ifrågasatte det hela. ;)
Jag köpte aldrig någon slimcado så kan tyvärr inte ge någon rapport. Får se om jag provar.
Kram!!

Anne-Marie said...

Malix: Antar att Halloween kommit till Sverige sedan jag flyttade till USA. Minns inget firande eller annonserande när jag bodde där.
De allra flesta helger verkar vara mer för affärerna än för oss privatpersoner nuförtiden.
Det där med mängden rönnbär vet jag inte om det stämmer nuförtiden. Min mamma sade alltid att om det var mycket rönnbär skulle det bli en sträng vinter. Den som lever får se. :)

Anne-Marie said...

Katta: Pumpor är vackra tycker jag. Ibland har de litet fler olika sorter men det verkar "sparsmakat" i år.
Att ens lön hänger på ett tb-test gör ju att man absolut inte vill ha fel besked. Nu blev det ju helt okej. :)
Vi hade ytterligare en fin brittsommardag med runt +20 idag. Bara att tacka och ta emot. :)
Kram!

Saltistjejen said...

Här dekorerar vissa mycket men andra inte. Det är ju lite annorlunda dock eftersom NYC är en storstad och de flesta inte har "egna hus". Men det är roligt att se dekorationerna när man går runt på stan tycker jag. Fast E är fortfarande lite rädd för vissa väldigt läskiga sådana.
Vi har nästan inget sådant hemma utan enbart pumpor. Har ingen plats för en massa dekorationer så de enda dekorationer vi faktiskt har och som tar plats i skåpen är för jul. Och det är ändå inte så mycket.
Låter knasigt med ditt besök också och att du var tvungen att göra om testerna! Nästan lite som en "healthinsurancegrej". Skönt ändå att du fick grönt för TB testet!
kram!

Annika said...

Jag har också sett en del väldigt bra i Halloweenväg häromkring, och jag måste göra klart mitt eget också. Älskar den här tiden på året!
Älskar Halloween och hösten.
Ska bli intressant att e se hur många barn det kan tänkas komma iår.
USCH vad jobbigt att du var tvungen att göra om den där kontrollen. SUCK!!
Kram!

Anne-Marie said...

Saltis: För några år sedan var det mycket mera pynt och saker här i Weed. Allteftersom folk har fått mindre pengar märks det också i pyntandet.
Eftersom Michael och jag inte firade Halloween har jag aldrig riktigt tagit till mig denna högtid.
Visst var det knasigt att behöva göra om samma tester - blodtryck, temperatur osv. Så mycket kan ju inte saker och ting förändras på 48 timmar. Man tar sig för pannan. ;)
Kram!

Anne-Marie said...

Annika: The Queen of Halloween! :) Vet att du älskar denna tiden på året. Fast Sötis måste ha en varnings"dekal". ;)
Jag jobbar på Halloween på kvällen så de kommer inte att få något godis hos mig.
Suck är ordet. Jag bara skakade på huvudet och tänkte att "jag ger upp, det finns ingen logik". De gjorde faktiskt inte alla tester i fredags eftersom de nog märkte att jag var litet "jobbig". Jag kan bli det hos läkare. ;)
Kram!!