Monday, October 28, 2013

Gråmulen måndag

Det blir inget djuplodande inlägg idag utan bara några tankar denna gråmulna måndag. :)

Efter flera veckor med fantastiskt sommarväder blev det helt plötsligt riktig höst här i Weed.
När jag vaknade i morse var det helt mörkt (vi har ännu inte ställt om till vintertid i USA) och regnet strilade utanför fönstret.
Det blev aldrig riktigt ljust idag utan molnen har hängt lågt och berget har varit helt försvunnet förutom några få minuter när det skymtade fram under eftermiddagen. Det lilla jag såg av berget såg vitt ut. Jag hade fått rapporter från R som varit en bit upp på berget i natt att det hade kommit en hel del snö där han var.

En sådan här dag känns det inte alls som om jag bor i Kalifornien. Jag kunde lika gärna ha bott i Stockholm. Träden har gula löv och efter vinden som kom igår har många löv fallit till marken.

Jag påverkas en hel del av hur vädret är. En dag som idag känns litet trög och motig och att inte ha riktigt dagsljus påverkar också. Fortfarande minns jag en november i Stockholm när vi bara hade 3 timmar med sol. Det var en lång månad. Och jag minns att jag var trött.

Efter en titt på Dagens Nyheters nätupplaga såg jag att ett riktigt höstoväder dragit in över England, Tyskland och även Sverige. Träd hade fallit, många var utan ström, flyg, båtar och tåg hade fått ställas in och en båt hade gått på grund. Sturups flygplats hade ett tag lika starka vindar som vi kan ha i Weed. Fortfarande förundras jag över att det oftast inte blir rapporter i massmedia när vi på västkusten har dessa enorma oväder med orkanstyrka på vindarna. Det varkar vara naturligt och inget man bryr sig om att nämna.

=============================================
Här är en liten uppdatering om mannen som sköts till döds här i Weed i förra veckan. Han var tydligen bara på genomresa till sin släkt i Oregon från Montana. Han hade en psykisk sjukdom och tydligen en rädsla för poliser. Elden han gjort upp utanför Greyhoundstationen var för att hålla sig varm. Den lilla busstationen har bara öppet några få timmar per dag.
Jag gick förbi där idag och såg brännmärkena från elden. Hade den fått fortsätta hade troligen hela byggnaden kunnat brinna ner till grunden. Men han var inte beväpnad utan bara troligen rädd och i panik. Tragiskt att det hela slutade som det gjorde framför allt då mannen var psykiskt sjuk. Det blir säkert en fortsättning på den här händelsen när utredningarna fortsätter.
http://www.nbcmontana.com/news/whitefish-man-killed-in-california-police-shooting/-/14594602/22654088/-/4e879s/-/index.html

Weed i höst"kläder".




11 comments:

Malix said...

Tragiskt, funderar på hur de poliser mår nu när det gått några dagar om de liksom tänker att de kunde handlat annorlunda och sånt som man gör när det vart lite jobbigare jobb än vanligt. Jo du hästen är en tid för sig, stormen hörde vi bara talas om om den inte kommer som idag i stället :)

Äventyret framtiden said...

November är den månad som "tar på " allra mest för min del. Mörkret är så kompakt på något sätt, liten känsla av Mordors rike (Tolkien) infinner sig alltid. Det gäller verkligen att försöka pigga upp sig på alla sätt och vis för att ta sig igenom utan att känna sig deppad.

Det är tragiskt när dylika dödskjutningar sker. Mycket. Säkert får du anledning att uppdatera ännu.
Som jag ser det utan att veta mera, så var poliserna också rädda. Med tanke på att så många går omkring med vapen i USA, så behövs kanske bara en handgest för att den ska missförstås. Det är verkligen tragiskt.

kramar
Karin

Äventyret framtiden said...

November är den månad som "tar på " allra mest för min del. Mörkret är så kompakt på något sätt, liten känsla av Mordors rike (Tolkien) infinner sig alltid. Det gäller verkligen att försöka pigga upp sig på alla sätt och vis för att ta sig igenom utan att känna sig deppad.

Det är tragiskt när dylika dödskjutningar sker. Mycket. Säkert får du anledning att uppdatera ännu.
Som jag ser det utan att veta mera, så var poliserna också rädda. Med tanke på att så många går omkring med vapen i USA, så behövs kanske bara en handgest för att den ska missförstås. Det är verkligen tragiskt.

kramar
Karin

olgakatt said...

Hoppas att mellersta Kalifornien har bättre väder nu i november när jag snart reser dit.
Stormen ställde inte till några skador hos oss men många i närheten är utan ström och lär få vänta i dagar.
I radion hör jag föraktfulla kommentarer från stockholmare som menar att det varit onödigt att ställa in tåg och varna för att gå ut. De är välkomna att sitta utan ström och telefon några dagar eller att hamna mellan nedfallna träd på småvägarna. Eller att se sin försörjning förstöras när skogen faller. Antagligen är det den mentaliteten som gör att vedermödorna i dina trakter inte heller räknas!

Annika said...

Jag påverkas inte så mycket av mörker, tror jag. Och det har jag aldrig gjort. Skulle lätt kunna bo i Norrland. Jag är så knäpp att jag ser det som det enda positiva med att ställa om tiden på söndag är att vi får mörkare kvällar.
Ja, jag vet...KNÄPP :-)
Jag vet att du sagt förr att de inte rapporterar om vädret så mkt från era trakter. Underligt egentligen.
Ni har ju verkligen er beskärda del av mycket dramatiskt väder. Från östkusten är det ju alltid snabba att rapportera när vi får dramatiskt väder.
USCH vilken tragisk, och totalt onödig, dödsskjutning.
Kramar!!

Desiree said...

Fint med alla fina höstlöv. Ja det var något vi aldrig vande oss vid då vi flyttat hem till Sverige från AL. Mörkret var för svårt och tungt. Här är det riktigt mörkt nu kvällstid då de ställt om klockan i söndags. Gillar inte! Men jag tröstar mig med att det iallafall inte blir fullt lika mörkt här som i Stockholm. Dina bredgrader ligger ju ännu mer sydligt så du har det nog liiite bättre. Men jag vet precis hur det känns. Det är svårt när det är mörkt och gråmulet och man känner att man knappt får något dagsljus. Jag påverkas oerhört utav sådant. Jag tröstar mig också med att vintern är lite kortare här och våren kommer lite tidigare. Känns bra.
Kram!

Anne-Marie said...

Malix: Jag tror att många poliser kan bli så uppe i "the moment" att de kanske inte tänker lika klart som de annars skulle göra. Eftersom mannen var obeväpnad och han tydligen hade en psykisk sjukdom verkar det hela litet väl våldsamt tycker jag.
Hösten har kommit även till norra Kalifornien. Det som skiljer den från Sveriges är att vi har många fler soliga dagar. :)

Anne-Marie said...

Karin: Som tur är har vi mycket mera sol här i Kalifornien än vad man har i norra Europa. Det är jag tacksam över. Mörkret kan verkligen vara kompakt ibland på de nordligaste breddgraderna.
Jag kan också tänka mig att Weeds poliser helt enkelt är ovana att hantera litet mer våldsamma händelser. För det mesta är det väldigt lugnt här. Man kanske missbedömde mannens tillstånd i stundens hetta. Visst är det tragiskt. Verkligen.
Kramar!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Söder om den allra nordligaste delen av Kalifornien där jag bor är det ofta rätt bra väder men vädret är ju "ur led" nuförtiden i stort sett överallt så man vet ju aldrig.
Skönt att ni klarade er utan stora skador efter ovädrets framfart. För att svara på din fråga till mig (på din blogg) - nej, våra hus är absolut inte byggda bättre för att klara av oväder. Hus i Kalifornien överlag är rätt dåligt byggda tycker jag. När vi hade ett mycket stort oväder i december förra året var det många hustak som skadades ordentligt. Bland annat taket på det hus jag hyrde då.
Man undrar varför folk i Stockholm inte fattar mer. Storstadsmentalitet antagligen.

Anne-Marie said...

Annika: Ja du är knäpp. ;) Skämt åsido - jag föredrar nog också ljusare morgnar. Fattar inte varför vi inte kan ha normaltid året runt. Det gick ju bra i Sverige fram till mitten på 80-talet.
Det där med väderrapportering är intressant tycker jag. Läste en artikel som absolut inte verkade osann utan den sade att The Weather Channel (som ju är den stora rapportören i USA) med avsikt inte rapporterar mycket från västra USA. Det hade de själva sagt. Och det stämmer. Om du tittar på deras rapportering under kanske 30 minuter - när de inte har andra program - så pratar de egentligen bara om den östra halvan. Så var det inte för 10 år sedan. TWC köptes för några år sedan av något stort företag och efter det har de ändrat sin rapportering. Det lär bero på var de flesta människorna bor och det är ju i östra USA. Och var de flesta kan se annonser som sänds under programmet! Det du. Tala om snedvridna nyheter.
Eftersom dödsskjutningen skedde bara ca 300 m från där jag bor kändes det litet mer påtagligt.
Kramar!

Anne-Marie said...

Desiree: Jag vet att du verkligen led av mörkret i Sverige. Skönt att du har det litet ljusare nu även om kvällarna blivit mörkare efter tidsomställningen.
Basel ligger på 47 graders latitud och Weed på 41 graders latitud så det är inte särskilt stor skillnad. Stockholm ligger på 59 grader. Det är stor skillnad.
Idag syntes solen en del av dagen i alla fall och det blev väldigt mycket ljusare igen. Just de där dagarna när det aldrig blir ljust tycker jag är jobbiga.
Kram!