Wednesday, October 9, 2013

Avsäga sig sitt medborgarskap

Sverige tillät inte dubbelt medborgarskap före 2001. Alla som fick ett annat medborgarskap innan dess förlorade sitt svenska. Numera tillåter Sverige dubbelt medborgarskap. USA tillåter officiellt egentligen inte dubbelt medborgarskap men det tycks inte vara någon som hindrar folk att bli dubbla medborgare trots detta.

Som jag tidigare skrivit om här på bloggen är skattelagarna i USA några av de mest komplicerade som finns. Och USA slutar inte att vilja veta vad deras medborgare hittar på även om de inte längre bor i USA. Som amerikansk medborgare skall man till exempel fortsätta att deklarara även om man bor i ett annat land.

Så länge som jag bott i USA och deklarerat (antingen själv eller Michael och jag tillsammans) har jag också skickat en blankett varje år till US Department of the Treasury. Där har jag rapporterat hur mycket jag haft på mina svenska bankkonton. Detta är något som man skall göra om man har mer än motsvarande $10,000 i tillgångar men många vet inte om att man skall skicka in denna blankett eller så har de struntat i det. Det är en separat blankett som inte skickas med deklarationen.

Från och med 1 juli 2014 kommer en ny lag att träda i kraft som förkortas FATCA - Foreign Account Tax Compliance Act. Den säger att utländska banker MÅSTE rapportera bankkonton som amerikanska medborgare och green card holders har utomlands. Just nu håller US Department of the Treasury på att förhandla med många länder, bland annat Sverige, eftersom det måste finnas en överenskommelse mellan USA och det andra landet. Finns inte denna överenskommelse nästa år kommer USA att "bestraffa" till exempel en bank med en skatt på 30%. Många länder är inte glada över denna nya lag eftersom det kommer att innebära mycket extra arbete och kostnader. De skall till exempel rapportera personens namn, adress och det som finns på kontot/kontona.
Dessutom måste man som privatperson fylla i ytterligare en blankett om man har mer än motsvarande $50,000 på sitt konto. Denna skall tydligen skickas till IRS (skattemyndigheten).

Ser ni att det är komplicerat? Och att USA vill veta allt om alla? Ingen svensk myndighet har någonsin bett att få veta vad jag har på mitt konto här i USA! Det tycker jag är värt att notera. Man kan bli bötfälld $10,000 om man inte meddelar vad som finns på det utländska bankkontot.

Eftersom många amerikaner som bor utomlands tycker att "storebror" börjar lägga sig i litet väl mycket har allt fler börjat avsäga sig sitt amerikanska medborgarskap. http://online.wsj.com/article/SB10001424127887323977304579002780562003814.html.
Det är ett stort steg att avsäga sig sitt medborgarskap. Jag skulle aldrig ge upp mitt svenska. Att ha två medborgarskap är en förmån. Men jag kan förstå att folk reagerar inför allt fler regler och kontroller.
När jag får mitt arv från mamma framöver måste det också rapporteras till USA. Trots att arvet kommer från Sverige. Känns litet märkligt skall erkännas.

Uträttade ett par ärenden efter jobbet idag och såg att hösten definitivt kommit till norra Kalifornien och Weed.







21 comments:

malix said...

det låter krångligt frihet under uppsikt skulle det stå som slogan för USA då :) höstens färger är så otroligt sprakande och vackra kanske är det sista andningen innan dvalan som gör vackerheten för att vi ska uppskatta även mörkret som redan är här i alla fall men 12 grader skulle vi få i helgen :) ha en fin dag

Katta said...

Intressant. Själv önskade jag bli av mitt Green Card då jag bodde i Malaysia. Det fanns inte ens rutiner eller blanketter för ändamålet vid US ambassad där. Jag ville bli av med det just pga. att jag är svensk medborgare, med verksamhet i Malaysia och Filippinerna och med ett GC på "halsen" Jag har flera bekanta som vi haft verksamheter med i Asien och som redan avsagt sig sitt amerikanska medborgarskap, bl.a. med det du tar upp i ditt blogginlägg. Det har inte upplevts enkelt eller positivt att med ett am. medborgarskap samtidgt bedriva veksamheterer i både USA och andra länder, samtidigt. Sedan är "letandent" av nya medborgskap också intressanta. Kram

eastcoastmom said...

Det är knappast Land of the free, egentligen. Samma regler gäller ju för oss med Green Card, vi måste fortsätta deklarera och skatta i USA även nu när vi bor i Spanien! Men eftersom skatten trots allt är högre här, behöver vi inte betala inkomstskatt i USA, bara saker som fastighetsskatt.

Annika said...

NEJ, jag skulle heller aldrig säga upp mitt svenska. Aldrig.
Precis, the land of the free är verkligen en sanning med modifikation. DET är då säkert.
Vilka vackra färger ni har. Vi har fortf mer grönt än gult på våra träd. Men snart kommer explosionen även här.
Idag ösregn och 11 grader. LOOOVE IT!!
Kram!

olgakatt said...

Om det bara gällde att hindra folk att illegalt gömma tillgångar i skatteparadis skulle jag inte protestera. Men det du beskriver är ju helt absurt. Det vore väl något att protestera emot istället för mot ett vettigt sjukförsäkringssystem!

Desiree said...

Ja det du tar upp är ett gissel. Vi måste varje år deklarera i USA eftersom vi båda är Amerikanska medbogare. C kommer troligtvis att ge upp sitt amerikanska medborgarskap då han ärver sina föräldrar som har en stor gård med tillhörade skogsmark i Blekinge. Han har inge lust att skatta bort allt för mycket på det arvet. Jag förstår honom till fullo. Jag kommer att behålla mitt amerikanska medbogarskap. Kniper det så får jag ansöka om nytt green card till C om det går. Nåväl än så länge har vi inte kommit till den dagen så den dagen den sorgen både vad gäller arvet för C och eventuell avsägning av medbogarskap.
Jag tycker nog att USA lägger sig i för mycket.
Kram!

Freedomtravel said...

Kollegans man är amerikan och hon har klagat en del över just det här...

tennswede said...

Desiree, vet inte riktigt om det fungerar så. Skatt har väl med hemvist att göra inte medborgarskap eller visum. Om C bor utanför U.S.A. så skattas det väl inte i U.S.A. Om hemvisten för skatteskäl är utanför U.S.A.Det är väl därför vi har dubbelbeskattningsavtalet.

Anne-Marie said...

Malix: Mycket bra slogan. :) Och boken "1984" har vi passerat med råge här i USA. Skrämmande tycker jag. Vi har haft väldigt fint väder idag med sol och uppemot +17. Så får det gärna fortsätta. :)

Anne-Marie said...

Katta: Vad märkligt att det inte fanns rutiner för att "bli av med" sitt green card. Förfaller inte statusen om man befinner sig utanför USA under mer än 1 år? Men man kanske måste "aktivt" avsäga sig kortet dessutom. Jag tycker det är otroligt mycket "storebror" numera i USA med alla möjliga slags kontroller och insyn i precis allting. Kram!

Anne-Marie said...

Eastcoastmom: Nej du, "land of the free" kanske existerade för 100 år sedan i större utsträckning. Inte nu tycker jag. Otroligt mycket kontroll och insyn i allra minsta vrå av folks privatliv. USA har ju ett "tak" för hur mycket man kan tjäna utomlands för att behöva betala skatt i USA. ALlt under det slipper beskattning vad jag förstått.

Anne-Marie said...

Annika: Nej, det svenska medborgarskapet är något man skall värdera högt och behålla. Läste alldeles nyligen att svenska pass är hårdvaluta i vissa delar av världen. Man betalar mycket stora summor för ett svenskt pass. Bäst att hålla hårt i det. :)
Helt sant, det är en sanning med modifikation.
Idag var en mycket fin dag här i Weed med sol och uppemot +17. Härligt att du uppskattar regn! Kramar!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Den nya lagen skall (i teorin) förhindra skatteflykt men den drabbar ju alla andra ärliga också. Visst är det absurt som det hela är.
Tyvärr är inte den nya sjukförsäkringen någon större framgång hittills i USA. Alltfler upptäcker baksidorna - som jag läst om under en längre tid.

Anne-Marie said...

Desiree: Har svarat Tennswede som hade en annan uppfattning. Han vände sig till dig i sin kommentar.
Jag förstår verkligen att C inte vill ha kvar sitt amerikanska medborgarskap om han ärver större tillgångar. Då skall ju amerikanska staten ha en del av dessa.
Tur att ni båda har amerikanskt medborgarskap - går det alltså att ansöka om green card om man varit amerikansk medborgare? Intressant om det går.
Visst lägger sig USA i till höger och vänster och det verkar ju tyvärr inte bli bättre med tiden.
Kram!!

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Det är inte lätt att vara amerikansk medborgare om man vill ha det litet enklare när det gäller rapportering även om man inte bor i USA. Förstår faktiskt att folk ger upp sina medborgarskap.

Anne-Marie said...

Tennswede: Jodå, Desiree har helt rätt. Om man är amerikansk medborgare och ärver större summor i till exempel Sverige skall det rapporteras OCH skattas i USA. Det kan bli skatt både på den federala nivån och statlig nivå. Bor man inte i USA blir det väl troligen bara den federala nivån.
Vid inkomst av tjänst (arbete) beskattas allt över runt $93,000 OCKSÅ i USA. USA är i stort sett det enda landet som har dessa regler att man måste rapportera och beskatta vissa inkomster även om man inte bor i USA. Trist att det är så. Framför allt utländska arv som ju inte har något alls med USA att göra.

tennswede said...

Vill inte att du ska uppfatta detta som att jag argumenterar men jag tror inte att de behöver betala arvskatt eftersom det gäller arv från Sverige till person som ej är domiciled i U.S.A. Även om så vore fallet så har de exemption på cirka 10 million dollars eftersom de är båda U.S. citizens. Detta som jag pratar om är sk non income producing inheritance. Allt detta faller givetvis om de har domicile i U.S.A vilket de inte har. Hur som helst, det är komplicerat det här.

Anne-Marie said...

Tennswede: Nu börjar vi röra oss in i områden som jag nog inte kan i detalj. Eftersom man måste deklarera som amerikansk medborgare även om man inte bor här (man måste ju fylla i en blankett varje år) trodde jag att man även var tvungen att rapportera arv oavsett var man bor. Jag har också hört $5 miljoner men jag tror att det bara rör den personen som ärver. Men, återigen, nu är det detaljer som jag inte kan. Vi kan helt klart konstatera att det är komplicerat!

tennswede said...

Ja det är en djungel, Om två amerikanska medborgare som sambeskattas ärver så har de en exemption på 10.5 mil dollars. 5.25 mil om man är ensamstående. Allt det andra du säger är rätt.Vi får enas om att om de ärver något som är värt över det så är jag inte säker på hur det blir. Klart är att före 2008 så hade det inte blivit något. Estate treaty med Sverige sades upp av U.S.A eftersom Sverige avskaffade arvsskatt. I vilket fall som helst så är jag väldigt förtjust i din blogg och jag vill inte att någon ska tro att jag är hundra procent säker,så the tax lawyers will still be needed. lol. Ha det bra och tack för en trevlig diskussion.

Anonymous said...

Vet ej om detta gäller johan då han är född i usa och alltså amerikansk medborgare men bott och uppvuxen i sverige

Anne-Marie said...

Anonym: Det gäller alla som är amerikanska medborgare. Det spelar ingen roll var man bor.