Friday, January 22, 2010

Winter Wonderland

Följ med på en resa från barmark till meterhöga snövallar.
Min dag började i ett snöfritt Lake Shastina där sjön faktiskt växt till sig litet.


När jag kom till jobbet i Weed var det en annan värld som slog emot mig. Det var vitt. Och mycket vitt. Gatorna var smala och snövallarna höga. Weed hade också haft elavbrott men "bara" under 7-8 timmar. Skolan var igång idag som vanligt men det såg litet tomt ut på parkeringsplatserna.


Här jobbar jag - i Distance Learning byggnaden.



Mitt nästa mål efter jobbet var att handla mat i Mt Shasta. Jag hade, som sagt, hört talas om långa (flera dagar) elavbrott men affärerna hade öppnat igen. Läraren med svenska svärmor berättade att hon sett elledningar slitas loss och explodera. Hon hade mellan 1-2 meter snö hemma. Jag visste inte riktigt vad som väntade.

Det var fantastiskt vackert att köra motorvägen mellan Weed och Mt Shasta. Snötyngda granar kantade vägen. När jag kom in till Mt Shasta var det som att stiga in i en helt annan värld. Gatorna var smala, höga snövallar fanns mitt i gatan, parkeringsplatserna hade krympt till ett minimum på grund av snön, många trädgrenar hade brutits av. Så kan det se ut i slutet av vintersäsongen när många oväder dragit in.

Jag hörde historier om folk som varit utan el i flera dagar och som packade sina kylskåp med snö. Någon sade att han hade 10 plusgrader hemma. Andra hade tagit in på härbärget. Har aldrig sett så många bilar från elbolaget ute på stan. Affärerna hade stängt under 1-2 dagar och hela vårt område var egentligen avskuret från omvärlden när I-5 stängdes av. Mt Shasta Ski Park hade fått 6 feet snö under 2 dagar. Det är ungefär 2 m snö. Det kändes litet som en stad i kristillstånd samtidigt som folk handlade som vanligt. Välkomna till Mt Shasta i snö.


Huvudgatan i Mt Shasta - Mt Shasta Boulevard. Låter som en mycket stor gata i en mycket liten stad. :)





Jag blev förvånad över hur många stora trädgrenar som brutits av.


Insnöade hus och bilar.





10 comments:

Anonymous said...

Inte roligt när man får strömavbrott, man är ju verkligen beroende av elen.
Men det är kanske inte så konstigt att det blir så stora elavbrott i Usa. För det man ser när man är i Amerika är att nästan alla ledningar går i luften, inte som här hemma ... här ligger det mesta i marken.
/Patrik

Katarina said...

Vilken skillnad det var mellan ställena.

Snön ser tung och blöt ut så den lär bli tung på hustaken.

Tack för bilderna!

Malin Clapper said...

Jösses! Vackert att titta på, men kan inte vara så roligt att bo i det. Speciellt inte med bara 10 grader inomhus!
Men det ser ut att vara en väldigt fin stad där bakom all snö -älskar fasaderna.

em said...

Kontrasternas land!
Det ser ändå mycket vårligt ut.
säger
Margaretha
som bor på landet där vi bara har luftledningar

Saltistjejen said...

Vilket härligt vinterlandskap! Jag tycker om vinter som är riktig vinter så dina bilder får mig att vilja ha snö!!
kram!

Anne-Marie said...

Patrik: Nej strömavbrott är inte roliga. Det är då man inser hur otroligt beroende vi är av el. Skrämmande faktiskt. Elledningarna i Lake Shastina går faktiskt under jord. Alla slags ledningar går under jord här. Men inte i Mt Shasta och Weed. Läste idag att Mt Shasta till och med har deklarerat "state of emergency" pga alla elavbrott.

Katarina: Kul att du gillade bilderna. Det är bara litet drygt 3 svenska mil mellan Lake Shastina och Mt Shasta och ändå är det som två helt olika världar. Jag tror snön var mycket tung. Fick ett mail idag från min kollega på jobbet att hans skjul utomhus hade gått sönder pga all snö som fallit från träden och att han var tvungen att helt enkelt skära itu skjulet eftersom hans motorcykel fanns därinne.

Anne-Marie said...

Malin: Vad roligt att du tyckte om bilderna. :) Nej, att ha så kallt inomhus fungerar ju inte i längden. De har till och med talat om ett nytt oväder i morgon och måndag som kanske kommer att dumpa ytterligare 1 foot (ca 30 cm) ny snö. Inte bra för Mt Shasta om det stämmer. Hoppas att kunna ta mer bilder snart från Mt Shasta och visa litet andra saker än snö.

Margaretha: Ja, det var nästan litet vårligt i luften trots all snö. Och idag sken solen och jag kunde till och med gå ner till vattnet i Lake Shastina och höra vågskvalp. Luftledningar finns kanske mer på landsbygden. Men som sagt i L.S. finns det inga ledningar alls vilket kanske är tur med tanke på orkanstyrka nästan på vindarna.

Saltis: Jag är faktiskt glad att jag bor i L.S. eftersom vi väldigt sällan får snö. När jag först kom hit och levde med Michael utanför Mt Shasta bodde vi i ett område som fick otroligt mycket snö. Jag fick min skottnings"kvota" under de 7 åren för resten av mitt liv. :) Men visst är det vackert att titta på. Kram!

cajsa said...

Hej!
Vi håller på med ett skolprojekt om näringsliv och vi undrar om du kunde svara på några frågor om USA?

Hur är är sevicen i butikerna?
- När man betalar?
- När man kommer in i affären?
- När man behöver hjälp?

Är servicen bättre i USA än i Sverige?
Isånnfall vad är skillnaden?

Anonymous said...

Hej

Vilken skön blogg, hittade den idag och har läst igenom hela. Du skriver väldigt sympatiskt.

Jag var i Mt Shasta som turist och minns det som ett speciellt lite magiskt ställe. Så det var roligt att höra hur ett "vardagsliv" kan vara där framförallt med ett svenskt perspektiv

Fina bilder :)

Lycka till med allt!

Anne-Marie said...

Cajsa: Jag kommer att skriva till dig privat - mail kommer.

Anonym: Vad roligt att du hittat hit och gillar bloggen och bilderna - tack! :) Tänk att någon från Sverige kommit ända upp till nordligaste Kalifornien och till Mt Shasta - det hör inte till vanligheterna. Ja, nog har Mt Shasta en litet magisk energi. Många kommer hit just av den anledningen.