Tuesday, January 5, 2010

Sussa sött med Ambien CR

Eftersom läkemedelsförtagen har gott om pengar pumpas det ut många reklamsnuttar om olika (onödiga) mediciner. Ambien CR (som också har en alldeles egen tupp :)) har två olika skikt som gör att man sussar sött hela natten.

Biverkningar:
"While taking Ambien CR don't drive and operate machinery. Sleepwalking, and eating, or driving while not fully awake with memory loss for the event as well as abnormal behavior, such as being more outgoing or aggressive than normal, confusion, agitation, and hallucinations may occur.
Don't take Ambien CR with alcohol as it may increase these behaviors. Allergic reactions such as shortness of breath, swelling of your tongue and throat may occur and in rare cases may be fatal. Side effects may include next day drowsiness, dizziness and headache.
In patients with depression worsening of depression including risk of suicide may occur.
If you experience any of these behaviors or reactions contact your doctor immediately.
Wake up ready for a new day!" (min anmärkning - om man nu vaknar :)).

De måste räkna upp alla biverkningar - men jag tror jag säger "Nej tack!"

7 comments:

em said...

Du store värld - och sån't utsätter sig folk frivilligt för. Nu ska kanske inte jag sticka ut hakan eftersom en av mina främsta talanger är att sova - och om jag nå'n gång inte kan sova gör det inget. Jag var på en sömnutredning en gång, då fyller man i formulär om hur länge man låg vaken innan man somnar. De hade aldrig tidigare haft en patient som sa' att hon låg vaken i tio minuter när det i själva verket var över en timme.
Men jag kan tänka mig att man blir desperat om man inte kan sova.
Margaretha
också känd som Törnrosa

Matildas fikarum said...

Usch, det där med att gå i sömnen och göra tokiga saker utan att minnas det, det låter inte som någon höjdare.

Annika said...

jag känner två personer som gått på Ambien, och bägge fick verkligt otäcka biverkningar. Min svärmor hamnade tom på akuten...
Riktigt råstark är den, och farlig. Nej, den ska man akta sig för. Den o många andra.
Tycker läkemedelsreklamen är hemsk, och när man hör alla biverkningar som raddas upp blir man helt mörkrädd.
Kram!

Mamaya said...

Paminner om reklamerna for Yaz/Yazella/etc vad dom nu heter for PMS for dryga 1.5 ar sen. Dom spelades nastan i alla kanaler, kvinnor som glatt sprang omkring och agerade "vanligt" med pageant smile pa lapparna, medans ballonger med olika menssmartor/pms symptomer flot upp mot himlen, en snabb kvinnorost dok upp i slutet mot reklamen som informerade att Yaz skulle bara tas emot pms-problem och forhindrade inte std'er eller graviditet och att man inte skulle ta det om man var hjartsjuk/lungsjuk/diverse sjukor och cancer.

Nu, ungefar halva 2009 och ut mot 2010 sa har du advokatfirmor reklamer som har ett akut medelande "Har du tagit Yaz/Yazella/etc och fatt biverkningar som DEATH or know anyone who died from taking yaz/yazella etc, ring det har numret och prata med vara advokater nu!"
Nu har jag dock sett det har handa med manga mer mediciner. Det verkar som om manga olika foretag kommer undan med att slappa olika preparat och mediciner innan dom blivigt ordentligt testade och godkandt dem. Helsjukt.

Unknown said...

Flyttade till Orchard Park i NY i augusti. Har också noterat alla läkemedelsannonser, efter att ha hört om alla biverkningar undrar jag hur någon törs prova någon medicin överhuvudtaget! Chantix reklamen t ex, "if you experience suicidal thoughts, or ACTIONS"? Efter actions kan man ju inte göra så mycket...

Anne-Marie said...

Margaretha: Hej Törnrosa! :) Tack förresten för dina baktankar (fyndig titel). Vi får se vad jag kan få till. Hade faktiskt tänkt göra mig av med bakmaskinen eftersom jag aldrig använder den. Kanske jag får tänka om. Att ligga vaken och inte kunna sova är jättejobbigt. Jag hade en period när jag bara var i 11-årsåldern när jag hade svårt att somna. Det som fungerade för mig var en lång promenad innan jag gick och lade mig och ett glas med varmt vatten där jag hade blandat honung och äppelcider vinäger. Det verkade fungera. God natt! :)

Matilda: Jag tycker det låter riktigt otäckt. Vissa mediciner har ännu längre listor med biverkningar. Tyvärr är det många människor som har svårt att somna och ofta tror jag det beror på stress. De kan inte "stänga av" sina hjärnor när de går och lägger sig.

Annika: Usch vad otäckt med din svärmor. Jag skulle aldrig våga ta "vanliga" mediciner för t ex sömnlöshet. Hellre provar jag alternativa medel och promenader. Jag tror verkligen på att det är bra att gå ut och gå innan man lägger sig. Jag gör det inte nu men, som jag skrev till Margaretha, hade jag en period när jag var riktigt ung och inte kunde sova. Kram!

Anne-Marie said...

Mamaya: Den reklamen måste jag ha missat. Ofta slår jag dövörat till under alla reklamavbrott men de här biverkningslistorna är rätt "imponerande". Har även sett reklamfilmer från andra advokatfirmor som just talar om folk som kan ha fått biverkningar av olika mediciner. Läste på en hemsida om hur de lägger upp reklamsnuttarna och att de mellan sekunderna 30 och 50 eller 55 rabblar upp alla biverkningar snabbt så att ingen egentligen skall kunna höra eller minnas allting.

Magnus: Så sant! Då verkar det ju litet för sent. :) Nej, jag förstår heller inte hur folk vågar ta de här medicinerna. Det finns ju en hel del också för impotens och där talas det t ex om erektioner som varar mer än 4!!! timmar. Sjukt det hela.