Thursday, January 21, 2010

Dagens plus

Tänkte med jämna mellanrum skriva litet kortare inlägg om trevliga saker som hänt.

Dagens plus idag är:

  • Att ha ytterligare en ledig dag eftersom skolan var stängd även idag. Och att få ledigt med lön utan att behöva ta semester.
  • Att se en "bald eagle" (vithövdad havsörn) sväva över huset där jag bor. Min granne och jag var ute på en promenad och såg denna fina fågel - hade tyvärr ingen kamera. Det här är USAs nationalfågel.
  • Att ha el under alla oväder den senaste veckan. Läste idag att flera tusen personer i Mt Shasta varit utan el mer än 24 timmar. Min kollega hade inte haft el under 32 timmar. Man har till och med inrättat ett härbärge i stan för alla som har det kallt och mörkt hemma.




Bild på vithövdad havsörn från The Organic Leadership Blog

8 comments:

Katarina said...

Njut!

Anonymous said...

Härligt med en massa plus :-)

Och örnen är helt fantastisk. Vilka vackra fåglar...

Kram!

Annika said...

Plus är bra att lista på bloggen ibland.
Så underbart att se örnar. Jag tror aldrig jag har sett ngn. Mäktigt!!!

Mamaya said...

Vi har aven med en massa med ornar, falkar och hokar har borta. Dom ar alltid sa vackra att se..

dessvarre har vi aven en "plethora" av vultures som kanske inte ar lika vackra att titta pa nar dom sitter vid vagkanten och tuggar i sig ett roadkill.

Droppar en liten kommentar om amerikanarna och sno har:
Hahah
Jag ar fran Kiruna och Lulea och varje ar ar det likadant och jag skrattar lika mycket varje gang. Allting blir paralyserat nar snon kommer och det ar som om det aldrig har hant forr samt att folk ar livradda for den.

olgakatt said...

Rätt, Anne-Marie! Alltför sällan räknar vi med allt det som är bra, det är mycket närmare till gnäll!
Å, så härligt att få se en vithövdad havsörn!
Jag har en enda gång i norska fjällen fått se en kungsörn på så nära håll att man kunde se att den var gammal och hade litet medfarna vingar. Det kändes i hela kroppen!

Anonymous said...

Verkar som ni har samam väder där som i vancouver där har jag hört finns inga snöploghar så kommer det snö där blir det rena rama kaoset

Anne-Marie said...

Katarina: Jag börjar nästan glömma bort hur det är att jobba. :)

Maria: Det känns viktigt att ibland påminna sig själv om det som är bra. Dessa örnar är väldigt mäktiga och imponerande. Synd att jag inte hade kameran med mig. Kram!

Annika: Jag såg faktiskt fyra örnar förra vintern men på långt avstånd. Den här flög över min granne och mig och försvann ut över sjön. Kram!

Anne-Marie said...

Mamaya: Vi har också vulture fåglar som seglar på de varma uppåtvindarna på sommaren. Nej, de kanske inte är så vackra att titta på men de gör säkert nytta. Kul att du också har samma erfarenhet betr. snön även om du bor i en helt annan del av USA. Vet inte varför folk verkar så rädda - det verkar faktiskt som om amerikaner är rädda för en massa olika saker.

Olgakatt: Håller helt med dig - ibland måste man påminna sig själv om det som känns positivt. Stora fåglar kan vara väldigt mäktiga och imponerande. Jag hörde havsörnar förra vintern och de hade ett väldigt ynkligt läte. Det stämde inte riktigt med känslan man får när man ser en "bald eagle".

Anonym: Jodå, det finns snöplogar, men när det kommer ett par meter snö på ett par dagar blir det litet smått kaotiskt. :)