Wednesday, February 14, 2007

Portland, Oregon

Så var min "utflykt" till Portland över. Det var en lång resa (12 timmar totalt) för ett kort besök (10 minuter) på Sveriges konsulat.

Det var ett mulet, dimmigt och regnigt Portland som hälsade mig i går morse. Eftersom bussen kom in till stationen redan kl 6 på morgonen fick jag vänta flera timmar innan jag kunde gå till konsulatet. Åt en pancake frukost och gick sedan ut i regnet.

Sveriges konsulat i Portland är ett så kallat honorärkonsulat. De har bara öppet två dagar i veckan under fyra timmar. Tydligen är konsuln inte avlönad utan gör det här arbetet som volontär. Hans egentliga arbete är hos ett företag som heter Milliman - ett konsultföretag med kontor över hela världen.

Jag fick inte träffa konsuln utan hans assistent. Hon tog emot min passansökan och sade att det skulle ta i stort sett två månader innan jag skulle få mitt nya pass. När man ansöker om pass utomlands måste man personligen åka till ambassaden eller konsulatet och lämna in sin ansökan och sedan också hämta ut passet personligen. När assistenten förstod hur långt jag hade att åka sade hon att de eventuellt skulle kunna skicka passet till en polissation eller liknande där jag bor. Jag får hoppas på det.

När jag åkte buss från Portland tillbaka till La Grande kunde jag se hur det såg ut eftersom det var ljust ute. Utmed gränsen mellan Oregon och Washington går en stor flod - Columbia floden. Det låg många stora, fina hus där med utsikt över floden. Portland är den största staden i Oregon och kallas ibland för "City of roses."

Jag kan också rapportera att bussen kom i tid och jag kom med bussen. Än finns det hopp för Greyhound.

Bilden från Portland.com

2 comments:

Tankevågor said...

Men vilken resa! Håller tummarna för att de kan skicka ditt pass!

Annika said...

Jag har varit där vid Columbiafloden! SÅ fint! Du bor verkligen i em mkt vacker stat. Portland var en trevlig stat, minns jag.