Wednesday, February 21, 2007

Lorenzo's oil ...


... som jag precis sett. En stark film som bygger på en sann historia om två föräldrars kamp för att rädda sin son som lider av ALD (adrenoleukodystrophy). Nick Nolte och Susan Sarandon spelar huvudrollerna och gör det fantastiskt.

Lorenzo (deras son) får en ovanlig sjukdom som det inte tycks finnas någon bot för. Eftersom läkarna inte kan hjälpa honom bestämmer de sig för att finna ett botemedel på egen hand. De får till slut tag på en olja (en form av olivolja) som visar sig normalisera fettsyrorna i Lorenzos hjärna. Sjukdomen stannar av och han börjar visa tecken på att bli bättre.

Two thumbs up!

Som patient har jag flera gånger känt att jag varit tvungen att veta minst lika mycket som läkaren för att kunna få rätt sorts hjälp. Många läkare verkar tyvärr vara rätt så inskränkta i sitt sätt att tänka och de tycks inte se patienten som en helhet utan som delar av en maskin. Jag hade problem med min sköldkörtel för många år sedan och det tog tre läkare för att komma fram till det. Som tur var behövde jag inte ligga på sjukhus. Den som sade: "Man måste vara frisk för att ligga på sjukhus" hade helt rätt.

6 comments:

Anonymous said...

Jag såg den här filmen för några år sedan. En väldigt stark film. Bra som bara den!

Annika said...

Den filmen är så BRA!!
Den ska jag se om snarast!

Annika said...

Förresten, Anne-marie, håller helt med dig om Idol igår. VAD BRA det var!!! Speciellt Melinda och Lakisha! TALA om STORA röster, eller hur?
ska bli en fröjd att få följa tjejerna. Killarna get jag, än så länge, inte mkt för. Kollade Youtube, inget av värde att se där vad gäller gårdagen.

Toini said...

Såg filmen för ett tag sedan, det är en jättebra film.

Här i Canada har jag bara possitiva möten med läkare, inte som i Sverige, där har dom varit mer negativa.

Mindi said...

Åh vad skoj.... nu hamnade jag i USA och på svenska dessutom. :) Perfekt! ;)

Måste vara nyfiken och fråga om man äter semlor i USA? Jag älskar semlor och i tisdags på fettisdagen klämde jag i mig hela två stycken. ;)

Här i Sverige blåser det isande kallt... hoppas att du har varmare? :)

Kram kram
M I N D I

Anne-Marie said...

Matilda: Visst är det roligt när man ser en bra film som verkligen har ett budskap.

Annika: Såg du American Idol igår och de första som blev bortröstade? Jag höll nog med men det var ett par stycken tjejer som jag trodde skulle ha försvunnit som är kvar.

T & T: Det är så tråkigt med läkare som inte lyssnar på sina patienter och som tror att de vet allting.

Mindi: Välkommen hit! Det finns nog de som äter semlor men jag vet inte om man kan köpa semlor någonstans. Vill man ha dessa godsaker får man nog baka själv. Här är det kallt och det snöade igår.