Sunday, February 18, 2007

Helgdagar i Sverige och USA

Något som snabbt stod klart för mig när jag kom till USA var att de helgdagar jag varit van vid i Sverige inte alltid fanns här.

I ett tidigare inlägg skrev jag om hur man, när man växer upp i ett land, får en viss känsla för julen, påsken, midsommar osv. Här i USA firas många helgdagar som inte finns i Sverige. Några exempel är: Martin Luther King Day, President's Day, Memorial Day, Labor Day. Som svensk säger de här helgdagarna mig egentligen ingenting. Hade jag vuxit upp här hade det givetvis varit annorlunda.

I morgon är det President's Day här i USA och då firar man presidenten Washingtons födelsedag. Det är en så kallad statlig helgdag när man t ex inte får någon post och bankerna är stängda. De flesta affärer brukar hålla öppet däremot.

Här i USA har man spritt ut helgdagarna mera jämnt under året. Jag minns när jag bodde i Sverige att hösten kändes otroligt lång eftersom nästan alla helgdagar låg på våren.

Om jag lyckats få till mitt JavaScript skall nu helgdagar i Sverige och USA komma upp i listan till höger.

Bilden från Wikipedia - President Washington

4 comments:

Annika said...

Precis, helgdag, men maken jobbar, precis som dom flesta andra privat anställda. Skolan är stängd pga helg (inte snö). Skönt med helgdag, synd bara att inte Peter får njuta av den.
själv tycker jag det är så tråkigt att det inte finns ngn extra helgdag alls runt Påsk. Thanksgiving är den amerikanska helg som jag tycker absolut bäst om!

Toini said...

Coolt med helgdagarna på din sida. Här "uppe" i Alberta, hade firade vi Family Day och vi var lediga från jobbet.

Fia said...

Jag ser det som en komplott från affärernas sida...de vill "lura in" oss till reor med jämna intervaller. Skojar. Fast bara lite...

Anne-Marie said...

Annika: Thanksgiving är verkligen en trevlig helg med mycket god mat.

T&T: Jag kommer nog att lägga in även andra speciella dagar i Sverige och USA eftersom det blir så få dagar som är helgdagar.

Fia: Jag tror du har helt rätt. Helgdagar är ett sätt att få sälja mer. USA är väldigt kommersiellt.