Att ringa till Indien
Jag har pratat med Indien flera gånger den gångna veckan. Inte för att jag speciellt gärna ville ringa till Indien utan för att många företag här i USA har lagt ut sin kundtjänst till länder som har billigare arbetskraft.
Så när man ringer ett s k "toll-free" telefonnummer (motsvaras troligen närmast av Sveriges 020-nummer) - här i USA börjar de oftast med 800, 866 eller liknande - så kopplas samtalet till t ex Indien. Man hör på en gång att man inte befinner sig i USA eftersom personen man talar med har en tydlig brytning och oftast är kvaliteten på telefonlinjen inte särskilt bra. De som jobbar i kundcentret har fått engelska namn troligen för att man som kund skall ha en chans att uppfatta namnet. Indiska namn är nog inte alltid särskilt lättstavade.
Jag har en mobiltelefon som jag egentligen inte använder mer än om jag verkligen måste. Det är en s k "prepaid" telefon och den kommer från ett företag som heter Tracfone. Tracfones kundtjänst ligger i Indien. Det jag trodde skulle bli ett enkelt ärende utvecklades till en "kamp" för att få rätt information. Jag trodde att jag bara skulle kunna ringa och ändra telefonnummer eftersom jag flyttat från Oregon till Kalifornien. Men nej, så enkelt var det inte. Personen jag först pratade med sade att min telefon inte längre skulle kunna användas. Exakt varför förstod jag aldrig. Tracfone skulle sända en ersättningstelefon som skulle komma inom några dagar. Ett par dagar efter mitt första samtal ringde jag igen eftersom jag ville ha ett s k "tracking number" så att jag skulle kunna ha koll på när min nya telefon skulle komma. Jag fick ett nummer men efter att kollat på DHLs hemsida stod det att det inte var ett giltigt nummer. Jag ringde igen till Tracfone och för att göra en lång histora kortare har jag under den senaste veckan talat med mer än fem olika personer som alla har gett mig olika historier om vad som var på gång. Det har varit allt från att telefonen redan skulle ha kommit (vilket den ju inte hade) till att försändelsen hade avbeställts och ju fler jag pratade med desto mer frustrerad och uppgiven blev jag. Till slut trodde jag inte på vad någon sade och efter att ha läst recensioner om andra personers erfarenheter blev jag inte särskilt uppmuntrad. Många hade haft dåliga erfarenheter av Tracfones ersättningstelefoner och de hade hört samma undanflykter som jag fick höra.
Döm om min förvåning när jag gick till postkontoret i Mt Shasta idag och det fanns ett paket där med min nya telefon. Den hade inte sänts till gatuadressen vilket alla kurirföretag brukar göra utan till en postbox. Jag blev i alla fall glad att den kommit. Nu gäller det bara att få alla de minuter jag hade på min gamla telefon att föras över till den nya telefonen. Det blir säkert några fler samtal till Indien.
Även det försäkringsbolag som har hand om min bilförsäkring verkar ha lagt ut sin kundtjänst till Indien. Jag ringde dit idag och hörde den välbekanta indiska brytningen på engelska. Tur i alla fall att man inte behöver betala internationell telefontaxa.
Bilden från Tracfones hemsida
4 comments:
Jag hade lite kul med detta en gång, de ville inte erkänna att de var i Indien utan tjejen sa benhårt att hon var på företagets huvudkontor i Bethesda, MA. Jag visste att de hade urdåligt väder just den dag, eftersom min kompis är flygvärdinna där, så jag sa åh, då måste du njuta av det fina vädret jag har hört att ni har idag. Hon svarade att ja det var så underbart soligt och fint så... Fniss...
Sweflo: Det var ju en kul grej du gjorde. Kanske något att tänka på framöver. Visst är det svårt att förstå folk ibland som sitter i Indien!
Vilket kul inlägg! :-)
Här i Costa Rica finns också en massa amerikanska företag som ger kundtjänst till USA. Att jobba på call center här räknas som ett riktigt bra jobb, eftersom man ofta får en lön som är flera gånger högre än genomsnittet.
De amerikanska företagen betalar så bra, med costaricanska mått mätt, att folk jobbar där fast de har universitetsutbildning. Lärare, advokater, ingenjörer...
Det är synd att deras utbildning går till spillo, för den behövs verkligen i landet.
Nina: Visst är det synd att man lägger ut jobben utanför ett land och att folk som kanske behövs inom andra områden får de jobben. Det har ändrats mycket på 10 år. Tidigare kom man alltid till någon i USA - aldrig att man kom t ex till Indien.
Post a Comment