Saturday, October 18, 2014

Att inte svara på telefonsamtal

För många år sedan registrerade jag mina hem- och mobilnummer hos USAs "Do not call" register. Det har fungerat förvånansvärt bra under årens lopp med bara ett fåtal samtal som har kommit från organisationer och företag som "får" ringa - politiska kampanjorganisationer, välgörenhetsorganisationer osv.

Det senaste året har dock antalet samtal skjutit i höjden som kommer från telemarketers och andra som egentligen inte "får ringa. Eftersom jag har telefoner som visar vilket nummer som ringer kan jag alltid se om det är ett okänt nummer eller inte. Alla samtal som visar ett nummer jag inte känner till brukar jag låta ringa tills min telefonsvarare sätter igång. Ingen lämnar meddelanden utan alla tycks lägga på om jag inte svarar.
Efteråt brukar jag alltid kolla numret via nätet och för det mesta är det nummer som andra har rapporterat som "telemarketers", "robocalls" och liknande. En bra hemsida för USA där man kan hitta andras kommentarer är: http://800notes.com/.

Under flera veckor ringde ett företag som faktiskt visade sitt namn plus telefonnummer - Nielsen Ratings. Det är ett legitimt företag som genomför enkäter beträffande TV-vanor. Jag råkade svara på ett samtal av misstag men alla andra har jag låtit gå till telefonsvararen. Efter många samtal - kanske ett par dag - tröttnade jag och ringde till "moderföretaget" eftersom ingen svarade (givetvis) när jag ringde till numret som visats hos mig. Kvinnan som svarade hos moderföretaget försökte få mig att tycka att jag nog skulle vilja ha en enkätundersökning trots allt. Redan innan jag ringde visste jag att jag skulle få köra en mycket tuff stil med den jag pratade med och jag hoppas att jag lyckats eftersom jag inte fått några samtal på flera dagar. Jag var inte alls trevlig mot henne och hade jag varit det hade jag aldrig lyckats ta mig ur deras "trakasserier" - vilket jag tycker att det är. Tyvärr måste man här i USA ofta vara väldigt tuff och nästan otrevlig för att få sådana här företag att fatta att man menar allvar.

Min telefonservice (genom AT&T) och deras Uverse service (som är ett kapitel för sig ;)) har faktiskt en funktion som innebär att man via nätet kan registrera upp till 20 telefonnummer som man inte vill få samtal från. Jag visste inte om denna service tidigare men har redan lagt in ett par nummer. Har en känsla av att jag relativt snabbt kommer att nå maxtaket. Tydligen får den som ringer ett meddelande som säger "This number does not accept calls from you".

Jag antar att det är likadant i Sverige numera. Hur hanterar ni som bor där oönskade samtal? Och ni som bor i USA har ni olika "strategier"? Det finns en hel del apparater som skall blockera nummer och samtal. Kanske det blir nästa steg jag måste ta. Uppenbarligen klarar inte "Do not call"-registret av att stoppa alla som försöker få pengar eller personlig information från mig och andra.

Jag vill helst kunna svara på samtal när min telefon ringer men tydligen får man värna mer och mer om sin personliga integritet gentemot dessa trakasserier.

Fortfarande står sig Jerry Seinfelds svar tycker jag när en telemarketer ringer. :)

28 comments:

eastcoastmom said...

Jag kör precis samma strategi, gjorde det i Spanien också. Svarar oftast bara när jag tycker mig känna igen numret. Det är mitt telefonnummer, jag svarar när jag vill!

Annica said...

Sedan många år har jag numret till min fasta telefon "nixat", d.v.s. anmält till NIX-registret, vilket i stort fungerar som USA:s "Do not call". Jag har ingen lust att kasta bort tid på envisa telefonförsäljare. När jag ska köpa en produkt eller tjänst så söker jag själv upp butik/säljare, endera där jag bor eller på nätet.
Fungerar ypperligt! :D
NIX är bra och om det någon gång slinker igenom ett samtal som jag inte tycker är okej så påpekar jag det genast och säger:
"Nej, jag är inte intresserad."
Lyssnar då inte säljaren utan fortsätter att argumentera så frågar jag (som Oprah Winfrey tipsat om):
"Vilken del av ordet NEJ är det du inte förstår?"
Det brukar ta skruv. Och gör det inte det så säger jag bara adjö och lägger på luren .
Jag är lika kortfattad när någon försäljare ringer på dörren. Ibland kan dessa säljare vara så påstridiga att de nästan tränger sig in. Men jag öppnar bara dörren en decimeter eller så och är väldigt bestämd. Otrevlig, kanske en del skulle säga. Men det bryr jag mig inte om. Mitt hem är min borg! Och jag bestämmer vilka jag vill prata med i telefon och vilka som släpps över tröskeln. Punkt, slut! :)
God söndag! Kram från (ett minusgradigt - burr!) Norrbotten!

Louise said...

Just nu blir det att jag svarar på allt då jag söker jobb och jag inte riktigt vet vem som kan vara i andra änden. Ofta är det någon jag inte pratat med innan och inte vet numret till.
Håller med Annica, det viktigaste är ju även i Sverige att just vara tuff med dem. Jag försöker direkt när de har presenterat sig och säger att "Jag heter X och ringer från Y", säga att "jag är INTE intresserad" och säga nej och det brukar gå relativt fort då tycker jag. Gör det inte det så lägger jag på ändå...

Äventyret framtiden said...

Sätter man inte själv ner foten så gör någon annan det. Man behöver inte acceptera att bli nedringd av företag som man inte är intresserad av alls.
Vi får många samtal från olika registerfirmor som är som iglar på en. Nu har vi lärt oss numrorna men ibland händer det trots allt att vi svarar. Är nödda och tvungna, vi har företag och det kan vara en seriös kund. Numera sätter jag resolut på luren, orkar inte vara trevlig ens när jag hör vad det handlar om. Ofta på finska. Ett trettiotal liknande samtal får vi på ca ett år. En del av dem kan vara oerhört skamlösa..borde kanske skriva blogg om eländet.

Ha det bra-kramar!

olgakatt said...

Hemtelefonen är NIXAD sedan många år, fungerar utmärkt. Numera kan man även NIXA mobiltelefonen men det funkat inte lika bra. Men jag har en app, TRUE CALLER, där man kan blockera nummer man inte vill svara på. Tror inte det finns nåt tak där, jag har i alla fall många fler än 20 blockerade.
Vi har även NIXAT all oadresserad reklam. Det blev åtskilliga kilo mindre till pappersinsamlingen efter det trots allt skräp som bladas in i tidningar och tidskrifter. Det brukar jag skaka ut och kasta direkt.

Anne-Marie said...

Eastcoast: Det är tur att det finns möjlighet att se vilket nummer det är som ringer. Tycker att det blivit värre bara det senaste året med samtal som är telemarketers eller robocalls.

Anne-Marie said...

Annica: Kanske NIX fungerar bättre än vad vår "Do not call" lista gör. Det verkar ha blivit värre bara det senaste året med folk som ringer och som troligen inte alls "får" ringa.
Det var ett bra tips hos Oprah. Skall komma ihåg det om jag får ett oönskat samtal.
Kanske pga den sämre ekonomin att de som ringer har blivit mer och vill ha både det ena eller det andra. Och självklart blir de här "scammers" mer finurliga och gör saker för att kringgå "Do not call"-listan.
Jobbigt att folk till och med kommer hem till dig och ringer på dörren. Det har jag faktiskt inte varit med om här. Kanske pga att det är ett fattigt område. Det mest irriterande är Jehovas vittnen som kommer till dörren. ;)
Absolut - man skall inte behöva släppa in varken personer eller telefonsamtal i sitt hem om man inte vill.
Kram! Vi hade runt +20 idag och sol från en blå himmel.

Anne-Marie said...

Louise: Självklart att du vill svara om du väntar på att höra från företag som du sökt jobb hos. Då får man kanske stå ut med att svara på en del oönskade samtal. Man måste vara tuff eftersom det är deras jobb att få resultat med nya kunder eller vad det nu kan vara.
Tror dock att folk i USA är mer påstridiga. Svenskar har liksom inte riktigt samma intensitet som amerikaner.

Anne-Marie said...

Karin: Är det något jag verkligen lärt mig i USA så är det att bli mycket mera bestämd, sätta ned foten och stå upp för mig själv. Var inte alls lika bra på det när jag kom hit.
Har man eget företag som ni har blir det säkert litet annorlunda eftesom ni självklart inte vill "skrämma bort" nya kunder. Vissa nummer tycks dock återkomma hela tiden och vet man att de är ointressanta blir det ju litet lättare.
Tror att du skrivit om detta om jag inte minns fel. Vissa saker tycker jag dock att man kan skriva om flera gånger.
Ha-det-bra-kramar till dig. :)

Anne-Marie said...

Olgakatt: NIX fanns inte vad jag vet när jag bodde i Sverige. Fanns den tjänsten visste jag inte om den. Minns dock inte att jag direkt fick samtal från försäljare och andra. Det kunde hända någon enstaka gång men var väldigt sällsynt. Mycket har hänt på 17 år.
Intressant att man även kan NIXA reklam som kommer till brevlådan. Det finns inget liknande vad jag vet i USA. Vore bra om det fanns.

Channal said...

Är anmäld hos Nix. Funkade jättebra länge men sedan har några slunkit igenom. Irriterande!! Jag lägger bara på. Tar ingen diskussion.
Kram Anna

Gunilla N said...

Jag kollar numret,kanner jag inte
igen det, sa far telefonsvararen
ta samtalet.Ibland sa blir det ju att nagon slinker igenom och ar min man hemma , sa ar han enormt bra pa att fa ett snabbt avslut; utan att vara direkt elak alltsa.
Sa vi ar inte pa nagon lista an sa lange iaf.
Det ar dessutom ett ganska nytt fenomen i Frankrike,med enkater per telefon.

Masta saga att fransman rent allmant behover lara sig lite telefonhyfs. Ibland kan man fa sig ett "bonjour" som later mer eller mindre som en skottsalva.

Seinfeld ar ju obetalbar!

Ha en fin sondag!
Stor Kram!
Gunilla

Desiree said...

Vi körde med NIX i sverige innan vi flyttade till USA. Sedan 2006 har vi bara haft mobiltelefoner och ingen fast telefon. Då slipper man alla de där samtalen från försäljare och undersökningar. Bra också för då ser man vilket nummer som ringer. Så skönt att slippa dessa samtal.
Trevlig söndag.

My kids' Mom said...

Hej Anne-Marie,

Vilket intressant ämne som även många känner igen sig i.

Jag svarar bara om jag känner igen telefonnumret och allteftersom lägger jag till kontakter vid namn så att jag vet vem som ringer. När jag hade elever bad jag dem skicka sms om de ville kontakta mig och så ringde jag upp efter behov.

Jag håller med eastcoast mom, det är min telefon och min tid och jag svarar när jag vill.

Kram, Anneli

Anne-Marie said...

Anna: Vad bra att NIX finns i Sverige. Innan jag flyttade till USA 1997 tror jag inte att det direkt fanns alla dessa försäljare och inget register heller.
Nej, diskutera är nog det sista man vill göra. :)
Kram!

Anne-Marie said...

Gunilla: Visst är det tur att det finns nummerpresentatörer. Tänk på 60-talet när man hade mer "gammaldags" telefoner, men då kanske det inte fanns jobbiga försäljare.
Vad bra att din man kan avsluta på ett trevligt sätt. Undrar om inte män får mer respekt av andra - det där gamla att män på något sätt "räknas mer".
Skönt att Frankrike inte har detta "elände" i lika hög grad. Här i USA minns jag att telefonen ringde konstant innan jag och Michael hade registrerat oss.
Jag minns när jag jobbade i Sverige och ringde till ett av bolagets kontor i Italien och det enda man sade i växeln var "pronto"! Undras just om inte fransmän och italienare behöver litet mer telefonvett. :) Och även amerikaner. Många amerikaner är faktiskt inte särskilt trevliga på telefon.
Seinfeld är underbar. :)
Ha en fin vecka! Stor kram!

Anne-Marie said...

Desiree: Ringer alltså inte försäljare alls till mobiler? Vet att man i USA kan registrera sitt mobilnummer (vilket jag gjort) hos "Do not call"-listan.
Jättebra att kunna se vilket nummer som ringer och att kunna välja vilka samtal man vill svara på.
Kram!

Anne-Marie said...

Hej Anneli,
Roligt att du tyckte det var ett intressant ämne. Ja, det berör väl de allra flesta skulle jag tro.
Det tycks som om vi alla är eniga här i kommentarsfältet att vi svarar selektivt. :)
SMS tycks vara enormt stort i Sverige. Kanske större till och med än i USA.
Absolut, man skall inte behöva bli "trakasserad" i sitt hem. Litet jobbigt tycker jag det är att det ringer och att man får låta det ringa tills telefonsvaren går igång. Men hellre det än jobbiga försäljare.
Kram!

Anonymous said...

När det ringer och jag ser ett nummer eller namn, som jag inte känner till,
lyfter jag på telefon utan att säja nånting för att få det att sluta ringa.
De gånger jag svarar och upptäcker att det är mass-samtal, säjer jag bara
"not interested" och hänger upp, innan rösten har tid att säja mer.

Det är bara några veckor till stort och viktigt val i USA, och varje kandidat
har en s.k. "phone bank", där folk sitter i grupper med en lista av nummer att ringa och uppmanar folk att "get out the vote", givetvis för hans/hennes favorit. De har också "robo call", där det bara är en maskin som ringer med ett inspelat meddelande. A pain in the rear!!

Ruth i Virginia

Anne-Marie said...

Ruth: Jag har läst någonstans att om man lyfter på luren så registreras ibland telefonnumret på något sätt hos den organisation som ringer. Om det stämmer vet jag inte. Det är därför jag brukar låta telefonen ringa tills telefonsvararen sätter igång.
Jodå, jag märkte till valet för 2 år sedan att det var väldigt många politiska kampanjorganisationer som ringde. Jag svarade aldrig men letade upp numret på nätet. Verkligen tröttsamt.
Pain in the rear är helt klart en bra sammanfattning!

Andra året i Hjo said...

Har ingen fast telefon länge. Fick en massa samtal från oönskat håll och spärrade dem i iPhonen efter tag. Nu tycks de faktiskt ha upphört. Även i Sverige är de väldigt påträngande i telefonen ibland. Sedan finns det en del studenter som extraknäcker och låter beskedliga men dem tycker jag mest synd om.

Annika said...

Peter o jag screenar hårt. Svarar bara då vi känner igen numret.
De kan lämna meddelande om de vill ngt.
De som ringer på hemtelefonen är nästan uteslutande försäljare el dyl. USCH!! Funderar på att säga upp landlinjen nu, bara köra via mobiler. Men även där, om ngn ringer på min mobil o jag inte känner ingen numret svarar jag inte. Som sagt, de kan alltid lämna meddelande.
Kramar!

Anne-Marie said...

Hans: Det tycks som om detta är ett globalt "fenomen" med påträngande personer som ringer. Skönt att du fick ordning på "eländet" i din telefon.
Det kan inte vara lätt att ringa som student och bli avsnäst troligen för det mesta.

Anne-Marie said...

Annika: Man känner sig litet som en polis tycker jag. Men man måste värna om sitt privatliv.
Väldigt bra att man kan se nummer både på en hemtelefon och mobilerna. Och troligen kommer de här företagen och organisationerna alltid att komma på nya idéer för att ta sig igenom spärrar och liknande.
Kramar!

arvidochlydia said...

Trist med oönskade telefonsamtal. Jag gör precis som du och svarar inte på okända nummer. Kollar och spärrar när jag får möjlighet.

Importerar en del från Kina och de kan ringa rakt ut i luften. Vet inte hur de får mitt nummer men på något sätt lyckas de. :-)

Anne-Marie said...

Arvidochlydia: Välkommen hit! Och tack för kommentar. :)
Det tycks som om alla vi som har en telefon vill slippa dessa trakasserande telefonsamtal.
Tror att nummer sprids via datorer och databaser. Och det kan nog vara över hela världen.
Tur att jag inte fått några samtal från Kina ännu. :)

Mimmi said...

Seinfeld är bara för härlig, den serien kan man verkligen referera till dagligen. ;)

Jag svarar aldrig i telefon om jag inte vet vem det är som ringer. Vi har fortfarande en landline, helt enkelt bara för att det ingick i vårt TV och Internet paket. Det numret ger jag ut vid alla de tillfällen man måste fylla i ett telefonnummer. Vi har även gjort "Do Not Call" på det numret.

Mitt mobilnummer ger jag bara ut till de jag kommer svara på ifall de ringer. Ibland, väldigt sällan, ringer det från nummer jag inte känner till, och då svarar jag helt enkelt inte.

Helst av allt pratar jag inte alls i telefon, utan kör med SMS, E-mail, eller Facebook Messenger. :)

Anne-Marie said...

Mimmi: Seinfeld, Friends och Big Bang kan man faktiskt referera till om olika händelser i vardagen. :)
Jag ville behålla min landline när jag flyttade förra året och mitt telefonnummer har jag haft under rätt många år nu. Tycker det är bra.
Do not call vet jag inte om den listan egentligen fungerar som den gjorde tidigare. Verkar som om fler "felaktiga" samtal slinker igenom.
Min mobil använder jag väldigt litet och där får jag faktiskt aldrig sådana här samtal.
Jag gillar att prata i telefon så behöver min vanliga telefon. :)