Sunday, April 5, 2015

Påskhelg

Här har påskhelgen gått obemärkt förbi. Till skillnad mot Sverige, där man firar påsken med helgdagar, är det bara idag som är den "stora" påskdagen - "Easter" heter dagen - i USA.
Jag har inte ätit ägg eller annan påskmat och har inget påskpynt. En vanlig helg med andra ord.

Den gångna veckan hade skolan spring break vilket innebar att kurserna var inställda men skolan var öppen. Jag arbetade måndag-onsdag och tog semesterledigt på torsdagen och fredagen.

På långfredagen - "Good Friday" här i USA - var jag och några andra arbetskamrater hembjudna till min chef på kvällen. Hon och hennes familj bor på gångavstånd från min bostad. Det är alltid trevligt att inte behöva ta bilen utan att det är så nära att man kan promenera. Vi blev bjudna på pizza, sallad och till efterrätt hade en av hennes söner bakat en mycket god chokladtårta med vispgrädde. Mmmm. :)

Tidigare på fredagen hade jag "roat" mig med att uppdatera en av de blanketter (som nu rapporteras elektroniskt) och som måste vara uppdaterad när allt senare skall skickas iväg skatteverket här i USA. Det var 7 års blanketter som skulle göras om. Min advokat skall nu bara kolla att det jag gjort ser riktigt ut.

Kan ni tänka er att det snöade här tidigare idag!!! Ingen snö som låg kvar men det var nästan litet av en "världssensation" att se snö. De har pratat om ytterligare snö de närmaste dagarna så vi får se om det blir något som till och med ser vitt ut på marken. ;)



19 comments:

Anonymous said...

Hej, och ni söm nästan haft
sommarväder. Vi kommer att ha fint väder två veckor. Sedan kommer det lite snö även här. Hälsningar Stig.

Annica said...

Här har påsken passerat lugnt och stilla. Av alla helgdagar återstår nu bara Annandag påsk innan det är vanlig vardag igen.
Det är en märklig vädermix ni har, sommarvärme blandad med snö. ;) Vi har haft 3-4 plusgrader på dagarna och ungefär samma antal grader på nätterna, men då minus. På söndagen behagade den (påsk)gula "jättelampan" vara framme och småhuttrande norrbottningar gick nästan man ur huse för att få känna värmen från en liten solstråle i ansiktet. Den senaste tiden har det inte varit så många chanser till det.
Hoppas nu din advokat finner att alla papper är i sin ordning så kanske du äntligen kan andas ut efter den här IRS-pärsen. Lycka till!
Chokladtårta med vispgrädde låter jättesmarrigt! :D
Kram!

My kids' Mom said...

GLAD PÅSK!

Jag tycker inte att högtiderna känns som riktiga högtider här. Inget kollektivt mys och firande, utan en tomhet och längtan hem efter riktiga traditioner.

Hoppas du har haft en skön ledighet.

Kram, Anneli

Tant Gröns Lilla Bod said...

Riktigt aprilväder ni har! Man vänjer sig snabbt vid värmen och tänker att "nu är våren kommen", innan kylan och snön dyker upp igen. I Småland var det nästan varmt i solen igår. Återstår att se hur den värmen står sig idag. Chokladtårta låter smaskens :)! Ha en fin dag och lycka nu till med blanketterna.

~ Maria ~

Tant Gröns Lilla Bod said...

Jo, förresten, varför heter långfredag "Good Friday" i USA? Jag har länge undrat :).

Anne-Marie said...

Stig: Det blev inte någon snö som låg kvar på marken. Det var omväxlande regn, snö och hagel till och från. Meteorologerna tror att det i morgon kväll och natt kan komma en del snö. Vi får se hur det blir med den saken.

Anne-Marie said...

Annica: Här svänger det ibland uppe bland bergen. Sommar ena dagen och mer vinterlikt nästa. Hela vintern har det faktiskt varit mer vår än vinter.
Jag har nästan glömt hur det var att längta efter solen men vet ju hur solfattigt det kan vara ibland i Sverige. Här bryr sig ingen om att pressa i solen under sommaren. Rätt sunt tycker jag.
Chokladtårtan var mycket god. Och att den dessutom var hembakad gjorde ju inte saken sämre. :)
Blanketterna jag fyllde i var bara en liten del av allt som skall iväg. Vi måste också få hjälp av (givetvis ytterligare pengar som skall läggas ut för mig) en CPA som arbetar professionellt med skatteblanketter. Det kommer nog att ta flera veckor innan allt är ivägskickat.
Tack för ditt email - jag skriver snart.
Kram!!

Anne-Marie said...

Anneli: Önskar dig en fin måndag - även om vi inte har Annandag Påsk. Jag är en sådan där konstig person som inte ens firade helger direkt när jag bodde i Sverige så för mig har det inte gjort så mycket att man inte firar vissa helger i USA såsom man gör i Sverige.
Minns inte ens när jag firade påsk senast. Måste röra sig om 35-40 år kanske.
Kram!

Anne-Marie said...

Maria: Vi har haft en onormalt varm vinter där jag bor i den allra nordligaste delen av Kalifornien. Längre söderut brukar det vara rätt varmt året runt. Mt Shasta-området (där Weed ligger) kan få väldigt mycket snö under normala vintrar pga att vi ligger ca 1000 meter över havet. Men inte så denna eller förra vintern.
Chokladtårtan var mycket god. :)
Det verkar som om ingen riktigt vet exakt varför det kallas "Good Friday". Jag googlade på skoj och hittade bland annat denna länk: http://www.bbc.com/news/blogs-magazine-monitor-27067136

Äventyret framtiden said...

Du fick känna lite grann på samma väderlek som vi också hade igår. Måste ha varit ett jättestort snömoln ovanför oss ;)

Ha det allra bäst!
kramar!

Gunnel said...

Jag kan inte påstå att jag avundas dig vädret du har nu. Vi har med väldigt kallt, men det är i varje fall sol och uppehållsväder. Det ploppar upp mer och mer grönt inne i skogen och det är underbart att gå där nu. Kram

Channal said...

Snö!! Nej tack! Mysigt att få bli bortbjuden! Tycker om påsken. Våren är här och inte lika hysterisk som julen. Sen är det extraskönt att ha påsklov när det är som vackrast här.

Glad Påsk och KRAM!! Anna

Annika said...

Nej, verkligen ingen påskledighet här. Inte alls.
Bara Easter. Sant.
Det har gjort att jag själv inte bryr mig om att fira påsk, men jag blev bortbjuden på svensk påsmiddag, så gott!!
DET uppskattar jag. Men idag har jag inget pynt att plocka ner, haha! Skönt ;-)
Jodå, visst firas helgerna ordentligt med traditioner med traditioner och mys. Se bara på jul o Thanksgiving,Halloween och 4 juli. Och säkert påsk också för dem som firar.
Aprilväder hos dig. Kan tänka mig att du baxnade då snön föll. Vi hade toppväder igår, och idag. Våren är här.
Glad att du blev bortbjuden på långfredagen.
Kramar!

Andra året i Hjo said...

Ta fram skidorna igen!
Aprilväder är nyckfullt. Vi har faktiskt haft sol hela påsken - som är lång här hemma - men kallt i vinden.

Anne-Marie said...

Karin: Jag har absolut inget emot snö och regn även om det är april. Med tanke på den enorma torkan vi har i Kalifornien tar vi tacksamt emot varenda liten droppe.
Det stora molnet måste vara jättestort. ;)
Ha det gott! Kramar!!

Anne-Marie said...

Gunnel: Som jag precis skrev till Karin så tar vi emot precis all väta vi kan få. Denna torka kommer troligen att ta en ända med förskräckelse eftersom vattnet helt enkelt håller på att ta slut i Kalifornien.
Våren i Sverige med den skira grönskan är underbar. Kram!

Anne-Marie said...

Anna: Det var ingen snö som låg kvar och det var skurar som kom och gick igår. De tror att vi skall få mer regn och snö idag och i natt. Vi får se hur det blir med den saken.
Härligt att du har påsklov. Min skola är igång idag igen.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Annika: Eftersom jag inte direkt firar helger bryr jag mig inte om att man i USA inte har något stort påskfirande.
Aha, så du är inte Queen of Easter också. ;) Skönt kanske att ta det lugnt.
Nog firas helger i USA om man inte är som jag som hoppar över helgerna. Thanksgiving är ju en jättestor helg i USA. Kanske den största till och med.
Jag hade studerat väderprognoserna och sett att det skulle kanske komma litet snö men oftast verkar det som om de utlovar något och sedan blir det sol och torrt ändå.
Det var en trevlig träff hemma hos min chef. Enkel och opretentiös (fick kolla stavningen där ;)) men trivsam.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Hans: Det blev inget som låg kvar. Marken var torr igen senare på dagen.
Det har utlovats mer "väder" idag och inatt. Vi får se om det blir som tidigare i vinter, dvs de utlovar regn och snö och sedan blir det inget trots allt.