Monday, April 20, 2015

Katter, hundar och husdjur

Den här katten gav inspirationen till det här inlägget. :) Den satt på staketet som finns vid huset där jag bor i lördags morse. En helt okänd katt men den tycktes trivas på staketet.



Innan jag kom till USA var mina minnen av katter inte av det bästa slaget. Jag blev riven av en katt som liten och det gav mig obehagliga minnen av vassa klor och en känsla av osäkerhet när jag var i närheten av katter.

När jag kom till Mt Shasta visade det sig att Michael hade två katter - Mr Squeaks och Sasha. Bror och syster som var helvita. Både de och jag var litet avvaktande och försiktiga i början men successivt kom vi överens mer och mer. För mig blev det dock flera år med rätt intensiva kattallergier. Mr Squeaks och Sasha var Michaels familj redan innan jag kom så vi fick försöka att ha en någorlunda fungerande tillvaro trots mina allergier.

Mr Squeaks och jag fick en mycket bra kontakt - trots allergin - och han var mer som en hund faktiskt. Han höll sig ofta för sig själv men tydde sig även till mig. Jag sade alltid "hej" till honom när vi sågs och han svarade mig med ett "mjau". :)
När han blev äldre fick han något slags leverproblem och vi försökte hjälpa honom på alla sätt vi kunde men till slut var det hans tid att lämna Jorden. Han fick en sista viloplats i den trädgård som hörde till huset vi hyrde.

Hans syster Sasha hade jag aldrig samma kontakt med - hon var mer Michaels katt och kompis. Hon blev vilsen efter det att Mr Squeaks gått bort och bara något år senare var det hennes tur att bli sjuk och efter en kortare tids sjukdom fick hon vila bredvid sin bror i trädgården.

Trots att jag levde med två katter under flera år skall jag villigt erkänna att jag aldrig riktigt förstod mig på dem. De gick sina egna vägar och tycktes leva i sin egen värld. Det verkar som om de flesta katter gör det.

Hundar har jag alltid haft lättare att umgås med - trots en del allergier även där - men de har ett helt annat slags sinnelag och är lättare att förstå sig på.

Numera har jag faktskt ingen längtan alls att ha ett husdjur. Tidigare var jag nog inställd på att någon gång ha en hund. Men man blir otroligt bunden och att lämna en hund ensam många timmar per dag är inte sjysst mot hunden. Katter klarar sig ju bättre på egen hand under rätt många timmar.
Att vara hundvakt som jag varit flera gånger är ett bra sätt att kunna umgås med en hund utan att behöva ha allt ansvar.

Som liten hade jag ett akvarium med olika slags fiskar. Eftersom min pappa också hade djurallergier var det inte aktuellt med varken en katt eller hund. Fiskarna var inte riktigt lika gulliga så akvariet blev inte långvarigt. Men jag tog väl hand om fiskarna och städade plikttroget akvariet. :)

Vad tycker ni som läser om katter, hundar och andra husdjur? Har ni husdjur?

Vi har haft sommarvärme de senaste dagarna. Idag var det ungefär +25 där jag bor och allt blommar över så snabbt. Detta vackra träd står vid skolans parkeringsplats.



36 comments:

Åsa said...

Jag trodde jag var hundmänniska tills en försummad grannkatt flyttade in hos oss. Hon var verkligen en personlighet och lämnade ett stort tomrum när hon gick bort. Vi tog med oss två katter när vi flyttade till Portugal och så har vi fått en till, en liten övergiven stackare som vi adopterade. Jag tycker fortfarande om hundar, men som du säger blir man ju mycket mer bunden av dem. Katterna klarar sig själva om dagarna, har katttlucka och kommer och går som de vill. Här i byn (Portugal) finns många hundar som går löst. De har halsband och får mat hos någon, men degår omrking som de vill på gatorna, i bland i gäng om tre fyra hundar. Det tycker jag är lite konstigt!

Andra året i Hjo said...

Senaste rönen: se din hund i ögonen och bli lycklig. Det är det vi pysslar med nu om dagarna.

Annika said...

Jag tål inte katter, och inte Peter och K heller. SÅ det har aldrig varit aktuellt. Men jag hade gärna velat!!! Hund, det vill Peter ha. Jag har ingen större lust. Är lite rädd för hundar också.
Lättast att inte ha husdjur, känner jag. Men jag är ganska säker på att jag skulle lära mig att älska en hund.
Trädet, det tror jag är en crab apple, paradisäpple. De blommar här för fullt nu. Men den där rödare sorten kommer senare, den som blommar för fullt hos dig nu. Det är min favorit. Älskar den!!!
Kramar!!

Annika said...

Jag drömde om att ha hund sen jag var tre år gammal (fick inte, mina föräldrar jobbade för mycket) och har just nu två.

Jag får erkänna att det är mycket med dem, nu i en stadslägenhet, med mycket resor, pendlande och jobb men de är en del av familjen och nu får vi leva med att det är lite svårt att rodda hundscheman och mycket tid går till att motionera dem. De är samtidigt en del av familjen, vi älskar dem och utan dem känns det inte som hemma.

När den äldre hunden gått bort blir det iallafall ingen ersättare. En får räcka, tidsmässigt och ekonomiskt. Däremot har jag mycket svårt att tänka mig livet utan någon hund alls numera.

Katter tycker jag också om och skulle gärna ha (tycker om alla djur egentligen ;)) men har aldrig haft. Där fanns inte samma långvariga längtan som med hundarna.

My kids' Mom said...

Hej,

Katter är motsatsen till hundar och gör precis som de vill medan hundar kan bli dresserade.

Jag har nog alltid varit lite rädd för katter just för att de klöser och biter och för att de är så oförutsägbara.

En gång passade vi grannens annars söta katter men de var tydligen inte så glada att ägarna var borta och gömde sig under sängen för att en gång hopppa fram för att klösa och bita Bella i benet. Ja, vi fick åka till doktorn och ta en stelkramp booster.

Inte kul. Katter är fina djur men jag håller mig till hundar tror jag.

Kram, Anneli

FREEDOMtravel said...

Jag har haft sammanlagt 10 tamråttor i mitt liv. Underbara djur! Kreativa, smarta, tama och väldigt roliga! De hittade alltid på bus: lärde sig öppna buren inifrån, stal sugrör från glas medan man tittade bort i två sekunder, lekte med vattnet i kranarna (som katter). De var tillgivna och klättrade gärna upp på en och det gick bra att gå med dem ute under jackan. Hemma kom de gärna och satt bredvid mig i soffan. Lovar, världens coolaste husdjur!

Gunilla Nardin said...

Vi har en hel del katter som strovar omkring i omradet.Kan inte diretk saga att jag ar en kattmanniska.Hundar alskar jag daremot.Hade flera nar jag vaxte upp.Min mans familj hade alltid minst tre hundar samtidigt.Numera har vi inga husdjur,men jag brukar kela med grannens underbart snalla Labrador.
Skulle garna vilja ha en hund,men som sagt; man blir valdigt bunden.
Och reser man ofta sa ar det lite krangligt att ta den med.
Och som man sorjer dem nar de gar bort.Vi var otrostliga hela familjen minns jag. Man faster sig ju sa enormt vid en hund.
Sa vi far se hur det blir med det.

Har ar det varmt och skont nu,
Allt har nastan blommat over.Vantar pa de forsta aprikoserna som brukar komma i Juni.
Ha en riktigt fin vecka Anne-Marie!
Stor Kram
Gunilla

Katta said...

Jag både gillar och ogillar katter. Oj, vilka vackra blommande träd du visar upp. Ha de bra!

olgakatt said...

Jag tycker om de flesta djur och har haft både hund och häst och katt. Födde upp Russian Blue-katter i ett tiotal år. Nu har vi två katter. Jag är inte rädd för några djur men har respekt för dem och vill se dem för vad de är, inte förmänskliga dem. Katter är otroligt fascinerande och outgrundliga.

Desiree said...

Vilket otroligt fint rosa träd! Underbart. Har haft både hund och katt då jag var tonåring och mina föräldrar har fortfarande hund. Hundar är underbara men man blir otroligt bunden som du säger. Det är nog perfekt att ha som pensionär. Jag gillar både hundar och katter. Calle älskar hundar och det tycks som om alla hundar älskar honom. Skulle nog kunna tänka mig att ha en katt också på äldre dagar. Just lite sällskap av något husdjur tror jag betyder mycket då man blir gammal.
Kramar!

Marina said...

Vi har gått genom de flesta djur på den "typiska husdjurslistan" allt från guldfisk till häst, men om du frågar mig så vinner hunden klart, fast nu har vi bestämt att det får vara bra på den fronten, tror vi i alla fall...

Anonymous said...

Det var som katten!
Jag älskar katter och har haft en själv, men har ju inte kattallerig. Däremot är jag allergisk mot vissa hundar och vill därför hellst inte umgås med hundar.

Steel City Anna said...

Jag skulle ha alla mojliga djur om jag hade plats och tid och pengar. Vi har en 17-arig katt-madame som levt ute under flera ar och kom smal och sjuk till katthemmet. Nu ar hon lugn och nojd och jag vill att hon ska fa det allra basta den tid hon har kvar. Hon ar en underbar katt, tillgiven och snall. Nar jag var liten hade jag kaniner som jag lyckades tjata mej till nar jag inte fick nagon katt! Jag skulle garna ha en hund, och manga fler katter!

Anne-Marie said...

Åsa: Jag var fäst vid katterna som Michael och jag hade men när man har rätt svåra allergier blir man inte riktigt lika "intim". Jag föredrar hundar eftersom vi tycks komma bättre överens. :)
Har en känsla av att det inte alls är ovanligt att hundar drar omkring i grupper i länder som är litet "fattigare" än till exempel Sverige.
Alla husdjur lämnar stora tomrum efter sig när de går bort.

Anne-Marie said...

Hans: Hundars ögon har en speciell energi och kärlek. Det är svårt att inte tycka om hundar tycker jag. Och jag föredrar litet större hundar (typ Hjo-Hjo) eftersom mindre hundar ofta är väldigt "skälliga". Ett undantag är dock Joey som är min kompis Cs hund - han är en mindre hund. Han och jag är mycket goda vänner. :)

Anne-Marie said...

Annika: Katter har verkligen en egen vilja och man kan inte ha riktigt samma relation till en katt som till en hund. Så är det bara. Och ofta verkar det som om fler har allergier mot katter än mot hundar.
Jag blev av med min ev. rädsla inför hundar när jag var relativt ung och definitivt på Hawaii när jag var volontär på ett "Animal Sanctuary" och gick ut och gick med MYCKET stora hundar. ;)
Jag skulle inte vilja ha husdjur numera - och framför allt inte om jag skall flytta över halva världen.
Vad bra att du kan mer om träd än vad jag kan Annika. :) Det trädet är redan i stort sett överblommat - tyvärr.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Annika: Har man väl hundar blir de självklart familjemedlemmar som man älskar och inte kan tänka sig att vara utan.
Jag vet hur mycket tid det tar att motionera hundar på rätt sätt :) - har varit hundvakt ett antal gånger här i USA.
Jag var nästan helt övertygad om att jag skulle fortsätta att känna att jag ville ha hund men för ett par år sedan ändrades känslan av någon anledning. Vet egentligen inte varför. Jag kommer dock alltid att tycka mycket om hundar.
Katter håller jag litet avstånd till pga allergierna. :)

Anne-Marie said...

Hej Anneli,
Jag vet precis vad du menar om att man inte riktigt vet var man har katter och att hundar är mer förutsägbara och man vet mer var man har dem.
Och du som har en sådan fantastiskt fin hundkompis i Lando förstår jag älskar din hund. :) Och jag ser fram emot att träffa honom framöver någon gång.
Usch, det lät inte trevligt med katterna som bet Bella. Man får vara försiktig med kattklor. Vi brukade klippa klorna då och då eftersom katterna nästan fastnade i heltäckningsmattorna.
Kram!!

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Har aldrig ens varit i närheten av en tamråtta men det låter ju som ett spännande alternativ till hundar och katter.
Jag tror det finns många vanföreställningar om vissa djur som inte alls stämmer. Råttor har ju annars kanske inte världens bästa rykte.
Det är som med pit bulls - en del är farliga och en del är världens snällaste. En bloggkompis har en mycket snäll och go pitbull som är bästa kompis med hennes 3-åriga dotter.

Anne-Marie said...

Gunilla: Det du beskriver låter som något jag kunde ha skrivit själv. :) Det är något speciellt med hundar och att man verkligen fäster sig vid dem. Självklart fäster man sig även vid katter.
Jag kan bara föreställa mig hur otroligt tragiskt det är när en hund går bort. Både Michael och jag var ledsna självklart när katterna gick bort.
Alla slags husdjur kräver självklart tillsyn och omsorg så vill man inte bli bunden skall man inte ha husdjur. Det är min filosofi.
Aprikoser låter väldigt gott. Kan du plocka från egna träd?
Ha det gott! Stor kram!

Anne-Marie said...

Katta: Jag har nog samma känsla om katter som du har.
Eftersom det varit så varmt här ovanligt tidigt har väldigt mycket redan blommat över. Sådant som annars brukar blomma i maj och juni.

Anne-Marie said...

Olgakatt: Du har verkligen erfarenhet av olika slags djur. En hel del personer tycks vilja göra hundar och katter till personer och det skall man självklart inte göra men samtidigt verkar vissa djur vara mer "mänskliga" än andra.

Anne-Marie said...

Desiree: Just de här rosa träden har tyvärr i stort sett blommat över pga den ovanligt tidiga värmen. Men de är vackra. :)
Om man vant sig vid att ha hund tror jag det är svårt att vara utan. Eftersom jag har såpass jobbiga kattallergier har jag ingen längtan alls efter att ha katt. Att vara hundvakt är faktiskt ett rätt bra sätt att få en hund"fix" då och då. :)
Kramar!!

Anne-Marie said...

Marina: Det var en bra bredd på husdjur ni haft. :) Stora och små.
Hundar är väldigt lojala och fäster sig nog lika mycket vid sina ägare som ägarna fäster sig vid hunden. :)

Anne-Marie said...

Lena: Ja, det var som katten. ;)
Har man inga allergier tror jag katter kan vara perfekta kompisar och husdjur. Hundar kräver ju både mer motion och omsorg.

Anne-Marie said...

Steel City Anna: Vad fint det låter med din katt"pensionär". :)
Jag tycker djur tillför något väldigt bra men man måste ha tid och vilja att ta hand om djuren vilket tyvärr många inte tycks ha. Jag blir ledsen ibland när jag ser folk rasta sina hundar under kanske 5 minuter och de drar i kopplet när hunden vill stanna och nosa. Hundar måste få nosa och stanna ibland under promenaderna.

Anonymous said...

En gång i tiden var det en katt i vår cul-de-sac (återvändsgata) som inte hörde hemma någonstans. Vi grannar gav honom mat och fint bemötande. Han började komma till vårt hus oftare och oftare, och till slut adopterade han oss.
Gav honom namnet Kiko. Han var en underbar kompanjon; gillade att vara bland folk och gick omkring och blev klappad och omtyckt, när vi hade parties. Hade otroligt tålamod med barn. När det blev för mycket, avlägsnade han sej bara.

Min make och Kiko hade ett alldeles särskilt förhållande. Vi brukade alltid ta en liten promenad, innan vi gick till sängs, och Kiko var alltid med. Han gick bredvid oss som en hund.
Om Don visslade, kom Kiko omedelbart.

Sen fick Don cancer. Kiko visste att det var nåt fel med Don. Han låg i ett hörn och var väldigt nere. Efter Don dog, började Kiko vara borta allt oftare, och till slut kom han aldrig tillbaka. Så vi visste inte varifrån han kom, och vi visste inte vart han tog vägen, men däremellan gav han oss och många andra på gatan, 15 år av nöje och vänskap.

Ruth i Virginia

Anne-Marie said...

Ruth: Vilken fin och rörande historia om er vän Kiko.
Katterna som Michael hade var också katter som kommit till honom. Det verkar som om katter ofta adopterar människor.
Tror att många djur känner på sig om det är något fel med deras människovänner.
Tragiskt att Kiko bara försvann efter det att Don dog. Måste ha varit svårt att förlora två livskompanjoner.
Tack för att du delade med dig!

Steel City Anna said...

Har alltid dromt om en Russian Blue! Vackraste katten jag vet.

Hanna said...

Så vackert det blommar och växer
Ha en fin kväll!
Hanna

Anne-Marie said...

Steel City Anna: Jag får kittlingar och "droppande" näsa när jag tänker på katter. ;) Tyvärr.

Anne-Marie said...

Hanna: Det är vår här också - även om mycket redan blommat över pga den ovanligt tidiga värmen.
Ha en fin kväll du också!

Mimmi i MA said...

Jag är en riktig djurälskare, och om jag kunde så skulle jag fylla hela huset med djur. Just nu har vi bara en hund (Barney), Vi har planer på att skaffa en till Golden, kanske i sommar. Jag skulle även kunna tänka mig ha en katt. Jag har aldrig haft en katt, men min pappa hade två stycken, och jag gillade dem. Några vänner har också katter, och vi kommer väldigt bra överens.

Jag har alltid haft husdjur, fick min första hund (Collie) när jag var ca 6 månader gammal. Sen har det kommit och gått en massa ökenråttor, kaniner, fiskar, och fåglar. Jag har bara varit husdjurslös under ett par väldigt korta perioder i mitt liv.

Som mest hade maken och jag 8 ökenråttor, 6 hamstrar, en hund (Spencer, som jag tog med mig från Sverige), och en kanin.

Just nu skulle jag vilja ha et par ökenråttor, och två kaniner, men maken är inte så pigg på det, men jag skall nog övertala honom så småningom. ;)

Jag skulle vilja ha en liten get också, jag tror nog Barney skulle gilla det.

Anne-Marie said...

Mimmi: Jag har ju sett Barney på dina bilder. Han är fantastiskt fin och go tycker jag. Men så är jag ju också en hundvän. :)
Betyder det att du och din man har arbeten som gör att ni kan gå ut med Barney eller följer han med er till era arbeten? Troligen skulle Barney gilla en kompis.
Kan man ha en get i ett stadsområde?
Det är bara att konstatera att du är en djurvän. :) Du kanske skulle öppna Mimmi's Animal Sanctuary. ;)

Mimmi i MA said...

Maken jobbar hemifrån för det mesta, och om han måste iväg en mer än ett par timmar, så följer Barney med mig till jobbet - är lyckligt lottad att han får hänga med dit (har postat bilder på FB på honom på jobbet).

Vi bor i stort sett ute i bushen, så här kan man ha getter (och höns, och allt sånt).

Ha, ha... Ja en Animal Sanctuary skulle passa mig alldeles utmärkt. ;)

Anne-Marie said...

Mimmi: Jodå, jag har sett bilderna på Barney som följer med dig till jobbet ibland men visste inte om det var bara någon enstaka gång. Han ser rätt ointresserad ut av ditt jobb. ;)
Jaha, jag trodde ni bodde i en del av en stad - såg ut så på bilderna du lade ut när ni fick all snö.