Saturday, February 21, 2015

Det här var enkelt - högskoleprovets orddel

Det har varit bloggstiltje för mig den senaste veckan. Både här på min blogg och att läsa andras bloggar.
Jag har "brottats med" många tankar inför mitt nästa steg och inte är jag mycket klarare ännu. Det är så otroligt många variabler och mycket att tänka på att jag helt enkelt började känna mig litet överväldigad. Inspirationen till att blogga fanns inte riktigt och då tycker jag det är bättre att "vara tyst".

Dessutom var jag tvungen att ta reda på olika saker som rör den amerikanska deklarationen och det jag måste rapportera på grund av mina svenska bankkonton.
Energin har inte varit i topp den senaste veckan. Den saken är klar.

Även denna helgen kommer att bestå av gå igenom papper och dokument här hemma och att - förhoppningsvis - avsluta mina deklarations- och bankrapporteringspapper. Jag hade hoppats att kunna göra en del under arbetsveckan men efter 8 timmar på jobbet känns det som om jag inte riktigt orkar med detta.

Efter en vecka med i stort sett svenska sommartemperaturer tycks torkan och solskenet fortsätta i Mt Shasta-området. Snön har smält betänkligt uppe på berget. Medan vi har haft uppemot +15-18 har man varit inne i rena istidstemperaturer på USAs östkust. Sedan vi hade skyfallen för ett bra tag sedan har det inte kommit en droppe regn eller snö. Boston på USAs östkust har däremot "drunknat" i enorma snömängder. Jetströmmen styr vädret och den har legat fastlåst och gett dessa extrema skillnader.

Då jag inte får svenska nyheter genom min mamma numera brukar jag alltid kolla in Dagens Nyheter på nätet. Den gångna veckan stötte jag på deras nya begränsningar, det vill säga jag hade läst "för många" artiklar gratis. Jag tycks ha hittat en lösning på detta som gjorde att åter kunde läsa hela artiklar.
Högskoleprovets orddel fanns på förstasidan idag och sådant tycker jag är kul. Jag har alltid tyckt om ord och haft lätt för att läsa.
20 frågor som var mycket lätta tycker jag. Skall det inte vara litet svårare än så här om man gör högskoleprovet? Litet mer hjärngymnastik trodde jag hörde till.
http://www.dn.se/nyheter/fragesport/hogskoleprovet-hosten-2014-orddelen/
Hur som helst, jag fick alla rätt och det är ett bra betyg efter 18 år i USA och bara engelska i stort sett under alla år. Att ha ett stort ordförråd tycker jag känns viktigt. Med de alltmer ordfattiga sociala medierna måste vi värna om våra ord. Både de svenska och engelska. Jag hade förmånen att ha föräldrar som gjorde det och fick med mig många ord som troligen är rent antikvariska vid det här laget. Och jag var ju gift med en man som var författare. :)

Önskar alla en fortsatt fin lördag!

Det är aldrig fel att lära sig fler ord och ha ett bra ordförråd - Learning vocabulary. :)


Bilden lånad från nätet.

36 comments:

Anonymous said...


Hej ANNE-MARIE
Tack för bra tips på din bra blogg.
här tips på blogg.
cornucopia.cornubot.se
häls christer

Louise said...

Men OJ?! Jag är 25 år och jag har aldrig haft planer på att göra högskoleprovet, jag tycker det har verkat svårt. Har inga planer på att plugga vidare just nu heller, så det är inte aktuellt pga det också, men, jag prövade här då på skoj. Det var ju VÄLDIGT lätt? Jag hade bara 4 fel, jag hade också tänkt mig att nivån skulle vara en helt annan här? Dock älskar jag ju också att läsa, jag gillar språk och speciellt etymologi... Men ordet allegori kan jag inte minnas att jag hört tidigare!
Då är det väl bara matematikdelen jag får oroa mig över om det blir ett högskoleprov i framtiden..!

Annica said...

Ibland är det nödvändigt med bloggfria dagar. Bloggandet ska ju vara roligt och inte ett tvång. Man kan ha brist på tid, idéer/fantasi, lust och/eller ork. Alltihop är laga förfall. ;) Jag tror vi är många som drabbas av och känner igen (tillfällig!?) blogg-trötthet.
Precis som du så har jag alltid varit intresserad av ord och har antagligen vad man kallar "språköra". Jag har just gjort högskoleprovets orddel på DN och fick full pott, 20 av 20 möjliga. Hm... kanske man har en liten fördel om man inte är alldeles purung. ;) Råkar man dessutom tycka om ord och språk så är det säkert lättare.

Här har det den senaste tiden varit en omväxlande mix av allehanda väder; varmgrader, regn, kallgrader, snö, sol och moln. Man hinner alltså inte tröttna på de olika vädertyperna. Alltid något...
Ha en fortsatt bra helg. Kram från Norrbotten - som blir ljusare för varje dag! Det blir vår och sommar i år också! Skönt att åtminstone årstiderna fortfarande rullar på som vanligt i en i annars osäker och tokig värld. :)

Anonymous said...

"Ord, ord, ord. Det är finns för många ord och bokstäver i världen. Om folk bara fick en viss mängd tilldelade sig per dag skulle det nog snackas mindre skit." Så sa en vän till mig en gång. Han brukar komma med sådana här funderingar ibland och kan vara riktigt underhållande. Om han har rätt eller inte har jag ingen bestämd uppfattning om, men det är ett intressant diskussionsunderlag. :-) Bloggande ska vara lustfullt så därför är det mer än okej med blogg-vila, tycker jag. Fick också full pott på högskoleprovet och nickar gillande åt mig själv trots att den inte var särskilt svårt. Andas djupt och ta tag i allt du ska metodiskt och lugnt så kommer allt att veckla ut sig, Anne-Marie. /Susanne

olgakatt said...

Visst var de 20 frågorna lätta! Trots det har tydligen bara 14% alla rätt.
Hoppas din deklarationsvånda snart är över!

Åsa said...

Jag klarade också alla rätt utan problem, men tänk vad svårt det måste vara om man inte har svenska som modersmål!

eastcoastmom said...

Högskoleprovet var min biljett till Journalistlinjen för många år sen, jag som inte hade toppenbetyg fick toppresultat på högskoleprovet! Men det är ju faktiskt så att medelresultatet på det provet ligger på 50 procent rätt... (på alla delar av provet)

Anne-Marie said...

Hej Christer,
Tack för dina snälla ord om min blogg. :)
Tack för tips - har sett den hemsidan/bloggen.
Ha det bra!

Anne-Marie said...

Louise: Jag tyckte det var väldigt lätt faktiskt med de ord som de hade lagt ut.
Du har ju gått i en helt annan skola än vad jag gjorde eftersom jag är rätt mycket äldre än vad du är. Och jag växte upp i ett samhälle där man använde andra slags ord till viss del.
Matematikdelen är mycket svårare tyckte jag. Jag provade den vid något tillfälle och klarade inte alls av frågorna särskilt bra.
Har heller aldrig gjort det "riktiga" högskoleprovet.

Anne-Marie said...

Annica: Om jag har mycket att fundera på har jag svårt att finna inspiration. Hjärnaktiviteten går på högvarv redan. :)
Jag har inte direkt varit bloggtrött utan det har varit mer att energin och tiden inte riktigt funnits.
Jag tror att de som är yngre kanske har litet svårare med vissa ord som fanns med bland frågorna. Som du säger det kan nog hjälpa att inte vara purung. Intressant ord det också.
Detta är vår andra vinter utan en riktig vinter. Det känns fel eftersom nordligaste Kalifornien "skall" ha vinter. Jag minns mitt år i Hawaii med ständig sommar. Där skall det ju vara sommar året runt men jag ställde aldrig riktigt om mig till den typen klimat.
Det har blivit märkbart ljusare här också. Solen tycks fortfarande vara relativt pålitlig. :)
Kram från ett vårlikt Weed!

Anne-Marie said...

Susanne: Det ligger nog en del i din väns funderingar. :) Ord kan missbrukas samtidigt som de också kan vara en stor tillgång.
Minns du förresten en bok som skrevs av Hasse Alfredsson - "Varför är det så ont om Q?" Det försvinner bokstäver i den boken. Minns att jag tyckte om den.
Att skriva blogginlägg när man inte har så stor inspiration eller inte har tid och energi är onödigt tycker jag. De blir aldrig bra.
Det var lätta ord på provet. Förvånansvärt lätta.
Tack för dina kloka ord! :)

Anne-Marie said...

Olgakatt: Visst var orden enkla. Jag blev förvånad att inte fler hade alla rätt. Men med den "förtunning" av språket som skett de senaste åren i och med sociala medier är det kanske inte så konstigt.
Det är nog inte direkt deklarationsvåndor jag har. Blir mest trött på att man i USA måste vet allt om sina medborgare.

Anne-Marie said...

Åsa: Kul att vi var flera som hade alla rätt på ordprovet. :)
Har man inte svenska som modersmål kan det nog vara litet knepigare. Men man kan ju alltid lära sig. :)

Anne-Marie said...

Eastcoastmom: Kul att du kom in på den utbildning du ville gå med hjälp av högskoleprovet.
Jag har aldrig gjort det "riktiga" provet så vet inte riktigt hur svåra/enkla de olika delarna är. Matematikdelen vet jag att jag inte skulle klara särskilt bra.

Desiree said...

Tycker absolut inte att man behöver blogga varje dag bara för att. Jag känner själv att det numer får bli lite när jag känner att jag har något vettigt jag skulle vilja dela med mig av. Helt otroligt vilken skillnad i väder och klimat mellan öst och västkusten på USA. Just orddelen på högskoleprovet tycker jag är kul för det är nog den delen jag är bäst på.
Kram

Gunnel said...

Det är skrämmande att ordförrådet blir så litet över lag. Jag vet inte om det bara är här i Sverige eller likadant i andra länder. När det gäller Sverige är det kanske inte så konstigt. Halva vårt språk består snart av engelska glosor. Trevlig helg

Anonymous said...

Jag bloggar två gånger i veckan, onsdag och lördag, och då blir det verkligen av.För mej passar detta. Skulle inte klara av varje dag.
Däremot måste jag säja att jag blir lite orolig när någon som brukar skriva varje eller varannnan dag inte har har ett inlägg på ett tag. Har något hänt, tänker jag. Därför kanske det är bra med ett litet inlägg som säjer att man tar paus i x antal dagar och läsarna vet att allt är okej. Jag var faktiskt lite orolig för dej när du inte skrivit på flera dagar.Men det kanske bara är jag som är lite löjlig. Så glad jag i alla fall blev när jag såg ditt inlägg idag!!!! Sköt om dej!

Channal said...

Hoppas du snart kan samla ihop dina tankar så det blir bra med allt! Känner igen mig lite med att blogga! Ligger själv lite i dvala och inväntar inspiration. Vilken underbar värme ni har! Här är det som vanligt februariväder! Vill ha vår o värme!

Testet du gjorde var bara en liten del. Det var 60 ord på en timme. En min per ord. Kan bli stressigt! Grattis till att du fixade de första. Ska kolla in det!

Ha en skön söndag! Kramar Anna

Andra året i Hjo said...

Gjorde ordförståelsen alldeles nyss tycks det som. Och efter att ha läst din blogg då också. Alla rätt då, verkar ha blivit lättare med åren. Vet inte om jag vågar utmana ödet denna gång. Nöjd med alla rätt sedan sist.

Anonymous said...

Är det verkligen högskoleprov?
Även jag, efter mer än 60 år i USA,
fick 100%. Men så läser ja ju också
din välskrivna blogg. :)

Hoppas du hittar ett svar till
det du söker. Önskar dej lycka till!

Ruth i Virginia

Anne-Marie said...

Desiree: Du resonerar precis som jag gör när det gäller bloggandet. Har man mycket omkring sig finns inte alltid orken och tiden att blogga och att läsa andra bloggar.
Det väderläge som vi har haft en längre tid i USA är väldigt märkligt tycker jag. Inte alls normalt.
Tydligen är det rätt många fler ord på högskoleprovets orddel men de som DN hade var lätta.
Kram!

Anne-Marie said...

Gunnel: Engelskan tror jag också håller på att utarmas. Men det engelska språket har nog fler ord överlag så risken kanske är litet mindre. Svenskan kan snart göras om till engelska. ;) Ha en fortsatt fin vecka!

Anne-Marie said...

Lena: Jag förstår precis hur du resonerar kring blogginlägg. Eftersom jag inte kan planera som du gör (måste gå mer på inre känsla och inspiration) skulle jag ha svårt att vara så strukturerad som du är. Jag blir också litet undrande själv ibland om man inte ser inlägg på ett tag hos en annan bloggare men jag visste inte alls hur länge jag skulle känna mig litet "låg" så hade svårt att skriva ett "förvarnande" inlägg. Tack för din omtanke. :)

Anne-Marie said...

Anna: Jag tror att man måste göra precis som man känner betr. bloggen och inlägg. Vet man att man skall vara bortrest under 2-3 veckor och att man inte kan blogga kan man ju skriva ett inlägg så att andra vet men om man bara känner sig litet "låg" och inte har varken tid eller energi är det knepigt eftersom man ju oftast inte vet när inspirationen kommer tillbaka.
Jag misstänkte att det var fler ord än de 20. Antar att man får göra som man brukar göra under prov - ta de frågor man kan och sedan komma tillbaka till de som är litet svårare.
Det har varit alldeles för varmt här. Vi skall ha vinter men det tycks inte bli så.
Kramar!

Anne-Marie said...

Hans: Kanske bäst att inte utmana ödet. :) Minns att jag hade ett inlägg även förra gången de hade test hos DN och att det var rätt enkelt även då. Man undrar om de frågor som läggs ut är enklare än de som inte kommer med.

Anne-Marie said...

Ruth: Som Channal (Anna) skrev så är det många fler ord på det "riktiga" provet men om de är lika lätta som de som DN hade kan man ju verkligen undra. Skall ordförståelsen inte vara litet mer utmanande tycker jag.
Tack för dina snälla ord om min blogg. :)
Mitt nästa steg är fortfarande litet oklart men jag samlar in information och går igenom mina saker som ett första steg.

Marina said...

jag har haft planer på att göra högskoleprovet bara för att testa, egentligen inte med någon baktanke alls, men det blir liksom aldrig av... Däremot vet jag att det finns delar jag skulle ha väldigt svårt att klara av, det förkommer ju en hel del siffror också...

Anne-Marie said...

Marina: Jag provade en del frågor i matematikdelen och de var inte lätta. Jag skulle nog inte klara av den delen. Däremot orddelen vore nog inte några större problem.

Äventyret framtiden said...

Det är högst nödvändigt att ta lite bloggsemester ibland. Det är jag övertygad om...lite distans är aldrig fel och i all synnerhet om man känner att man MÅSTE blogga.
Det ska vara kul och inspirerande
Högskoleprovet var lätt i år, även jag tog hem alla poäng :)
Jag har läst på nu sedan den 22 januari här i din blogg, har missat en del medan jag var borta och kan hålla med om att tidsskillnader kan vara jobbiga att hålla ordning på.
Frukostinlägget var intressant på många sätt. Jag rannsakade mig själv och inser att jag oftast äter en skiva mörkt grovt surbröd, någon gång två med ost och grönsaker på. Aldrig brödfett. Osten ger mig det nödvändiga på den fronten. Frukt, kaffe och vatten blir det också varje morgon.
Också jag kan irritera mig på elledningar som hänger i vägen för att en bild ska bli vacker men det är kanske inte lönt att klippa av dem i rena frustrationen?;)
Här har vi inte heller någon vinter som vi kan kalla vinter utan ett mellanting av vår och vinter. Läste just några brev från 1973 i februari och då var det exakt som nu, rent väderleksmässigt.
Och väder fick ni verkligen! Vilket regnande!
Här har det mest varit blåsigt väder
Åh ja, stuff har jag alldeles för mycket av. Jag får dessutom en del att rensa och gå igenom med jämna mellanrum, i arv och så vidare. Det är svårt att kasta gamla brev och fotografier, så där bara...men man kan ju inte spara allting. Då drunknar man lätt
Nalle Puh hör till mina favoriter. Alltid klok och klurig
Ha en fin dag!
Kramar!

Gunilla Nardin said...

Kanske skulle du minska ner blogginlaggen lite grand.Sjalvklart sa tryter inspirationen da och da och nar man dessutom har mycket annat viktigt pa gang sa blir det nog "too much". Energidepan racker helt enkelt till. Jag alskar att lasa din blogg, men just nu har jag sa mycket omkring mig att jag inte kunnat kommentera som jag brukar.Hoppas du forstar.
Sa, fina Anne-Marie tag den tid du behover till att forbereda dig till en kommande flytt. Jag kan tanka mig att detta innebar stor omstallning och mycket jobb.

Sa ni har inte haft nagon riktig vinter i ar? Det har vi inte heller, men det ar ju ganska ovanligt har i sodra hornet av Frankrike.Nu kanns det som varen ar pa vag pa riktigt.Det ar den basta arstiden har tycker jag,innan det blir for varmt.

Hogskoleprovet var ju ganska latt,undrar om hela orddelen ar lika enkel.

Ha en bra start pa veckan
Stor Kram
Gunilla

Annika said...

Helt rätt att dra ner bloggande, och bloggläsning, ibland.
Jag skriver aldrig på helgerna. Läser inga bloggar då heller. Är knappt online då helgen kommer.
Mina somrar är helt bloggfria, och det gillar jag.
DET är nödvändigt med vila ibland från bloggandet. Det är verkligen det.
Ja, jag kan tänka mig att du har tusen och en tankar i huvudet.
Visst var det där ordtestet som låg ute i höstas? Full pott för mig också då jag tog det då.
Hoppas att du känner dig lite piggare nu.
Som sagt, jag vet ju att du har så mkt på gång just nu.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Karin: Att gå igenom papper som man samlat på sig under 10-15 år tar sin lilla tid. Jag tittar faktiskt på vartenda papper och bedömer vad jag skall göra med det. Det knepiga är dock att jag i dagsläget inte vet exakt vad jag skall göra och vart jag skall ta vägen vilket gör besluten litet extra omständliga. Men jag har slängt ett antal stora svarta sopsäckar med papper (mer neutrala sådana och inte med namn och adress osv) och gamla kläder och skor. Känns skönt.
Och den amerikanska deklarationen som numera innebär mycket mera rapportering efter arvet från mamma känns onekligen litet betungande. Men jag tror att jag är i stort sett klar nu.
Roligt att du läst ikapp litet. Tack för dina tankar och synpunkter.
Ha det gott! Kramar!

Anne-Marie said...

Gunilla: Jag brukar bara skriva när jag känner inspiration, har tid och ork och har något vettigt att säga. Det kan bli flera inlägg per vecka eller en paus på flera dagar. Självklart skall du bara kommentera när du har tid och lust.
Uppskattar alltid att se dina kommentarer. :)
Eftersom jag i dagsläget inte vet exakt vad som kommer att komma framöver är jag ännu så länge bara inne i förberedelser som att gå igenom saker och ting och ta reda på information.
Nej, vi har inte haft någon vinter. Det var vintern 2012/13 som var den senaste med kyla och snö. Så har det aldrig varit här sedan jag kom hit 1997. Något är riktigt fel med klimatet.
Om alla ord var lika lätta på provet var det rätt enkelt tycker jag. Men för många yngre kan det nog vara litet knepigare.
Ha det gott! Stor kram!

Anne-Marie said...

Annika: Man måste följa sin inre vägledning och göra det som känns rätt - även ifråga om att blogga. Våra bloggar är ju inga dagstidningar som läses av miljoner människor som betalar för det vi skriver.
Vet jag att jag kommer att göra ett längre uppehåll brukar jag skriva att det blir så men annars får det bli som det blir. :)
Jag vet inte om det var samma ordprov som fanns i höstas. Det är mycket möjligt.
Att försöka ta reda på information och annat som är viktigt när man inte riktigt vet vad man skall göra är onekligen litet knepigt men jag gör så gott jag kan. Och deklarationen var nödvändig att göra. Tror att jag i stort sett är klar nu.
Kramar!!

Fullblodsekologen said...

Har också sådana där perioder när jag inte har inspiration till att blogga. Det är så mycket "eko- och miljöstuff" som jag vill veta mer om men den tid och lust som behövs infinner sig inte alltid. Ha det bra! Kramar/Annelie

Anne-Marie said...

Annelie: Jag tror att man måste följa vad som känns bra inombords när man bloggar. Ingen betalar ju för våra bloggar så vi behöver inte komma ut med inlägg varje dag. Tur är det. :) Ha det gott! Kramar!