Buss till jobbet
Eftersom jag inte längre kan gå till jobbet får jag köra bil eller ta bussen.
Det går faktiskt en buss till och från Lake Shastina. Inte är det som bussarna i Stockholm som går så ofta. Den här bussen går fyra gånger per dag och bara på dagtid. När jag börjar tidigt passar det riktigt bra på morgonen men mindre bra på eftermiddagen. Jag får vänta rätt länge efter det att jag slutat jobba. Min chef har sagt att vi kanske kan anpassa mitt arbetsschema litet grand när vårterminen börjar. När jag jobbar sent måste jag ta min bil.
Nu har faktiskt bensinpriset gått ner under $2/gallon och då är det nog egentligen billigare att köra bil än att ta bussen men jag gillar att inte behöva köra varje dag. Det blir nog så att jag tar bussen ett par dagar i veckan. När vädret blir sämre kan det också vara skönt att inte behöva köra bil varje dag.
Våra bussar heter STAGE (Siskiyou Transit and General Express). De går till alla de mindre städerna och numera finns det faktiskt även bussar på lördagarna till flera orter men inte till Lake Shastina av någon anledning.
Bussarna är nya och moderna. Chaufförerna mycket vänliga och trevliga. Eftersom det inte går så många bussar varje dag och det är samma personer som åker vet de vilka som stiger på och av vid en viss "hållplats". Jag skriver "hållplats" eftersom de flesta platserna där man stiger på och av inte har någon skylt eller kur utan man får lära sig var bussen stannar. Det tar mig bara några minuter att gå till min "hållplats".
Det verkar vara mest ungdomar som åker med bussarna och många åker just till skolan där jag jobbar. Bra att de här bussarna finns. :)
4 comments:
Oj, jobbigt att det inte finns hållplatser - iaf första gången man ska ta bussen! Jag förstår att du föredrar att ta bussen, man kan ju slappna av och halvsova lite innan man kommer till jobbet - eller det gör jag när jag tar bussen...
Petra: Det gäller att man vet var bussen stannar. Jag visste inte helt säkert när jag först började åka buss men där jag nu bor fanns det inte så många möjligheter där den kunde stanna. Det är skönt att kunna slappa och inte behöva vara på alerten som man måste vara när man kör, framför allt nu under vintern.
Din kommentar om att priset på bensin gått ner och att det därför vore läge att köra bil igen. Denna kommentar sammanfaller med uppgifter om att försäljningen av stora, bränsletörstande jeepar åter ökar i USA efter att oljepriserna gått ned.
Tänker inte USA generellt något på miljön eller på de sinande oljefyndigheterna? Diskuteras inte buss och tåg på allvar som ett miljövänligt och smidigt sätt att färdas? Varför släpa omkring på upp till 2 ton skrot för att förflytta sig själv? Här i Europa tar man beslut om att sänka utsläppen och sätter mål om det. Gödlampor förbjuds och ska ersättas med energibesparande lampor. Görs någonting liknande i USA?
Anders: USA är ju "bilens förlovade land". Och det tycks fortsätta. Tyvärr. Uppenbarligen är miljömedvetenheten mycket större i Sverige än i USA. Det visar ju sopsorteringen i Sverige. I USA är den fortfarande mycket outvecklad. Eftersom jag bor på en liten ort finns det väldigt dåligt med bussar och man måste faktiskt ha en bil. Som jag precis skrivit om i ett inlägg så är Greyhoundbussarna inget att lita på och tågen är nog ännu värre eftersom de får stå och vänta på spåren på frakttågen. Jag åkte tåg vid ett tillfälle och det var 10 timmar! försenat. Inte någon bra PR för allmänna färdmedel. Många använder energisnåla glödlampor men, som sagt, svenskar är helt klart mer miljömedvetna.
Post a Comment