Friday, December 12, 2008

Lucia


I morgon är det Luciadagen. Denna fina svenska högtid som jag kan sakna litet grand här i USA.

Det finns ingen Luciadag här alls. Igår pratade jag med en av mina arbetskollegor och berättade om Lucia. Han blev väldigt fascinerad av denna ljushögtid eftersom han aldrig sett något liknande.

Jag visade en video från YouTube med ett Luciatåg och han fick även höra Luciasången. För en person som aldrig sett detta ser det troligen rätt exotiskt ut. För oss svenskar är det en självklarhet.

Visst är det en fin tradition att lysa upp mörkret. Det är ju som mörkast nu - skönt att det snart vänder.

Numera kan man ju se på Luciaprogrammet via svensk web-tv. Det kanske är en bra start på min lördag. Lussekatter får jag väl vara utan eftersom jag inte bakat några. :)



Bilderna från Wikipedia.

7 comments:

Mia said...

Jag inbillar mig att de tror det är någon form KKK firande. Det måste lite läskigt ut för någon som inte vet vad det handlar om.

Jag är hemma i Sverige nu och det märks knappt att det är Lucia här heller. Har man inte småbarn omkring sig så släpper man traditionerna lite. Synd men så är det.

Ha de bra!
Kram Mia

Anne-Marie said...

Mia: Välkommen! Läskigt kanske är att ta i :) men att det är något exotiskt och främmande är ju helt klart. Jag kollade litet på TVs Luciaprogram via webben och det var väldigt stämningsfullt och fint. Håller med dig om att barn förstärker t ex Lucia och jul-firande. Ha det gott!

Lars Hultqvist said...

Hoppas att du hade en fin Lucia Anne-Marie. Vi firade Lucia igår tillsammans med 8 andra svenskar och deras respektive här i Little Rock. För 7 av dessa 8 svenskar var det första gången jag träffade dem och ingen av Svenskarna kände mer än 3 st andra Svenskar. Det var lite lustigt. Jag hoppas vi kan hålla kontakten och fortsätta fira Svenska traditioner. Skall uppdatera min blogg lite senare med mer detaljer.

Anne-Marie said...

Lars: Kollade litet på SVTs Luciaprogram. Var riktigt stämningsfullt. Det låter ju väldigt trevligt att träffa andra svenskar och kanske kunna fira svenska helgdagar. Finns det alltså så många svenskar i Little Rock. Vad gör de där? Jag menar, vad jobbar de med?

Lars Hultqvist said...

De flesta (5) som jag träffade hade kommit hit på idrotts stipendium och sedan beslutat sig för att stanna. Vi andra 4(*)hade olika brokiga anledningar att vi hamnade här, exempelvis en maka/make.

Två jobbar som tennis instruktörer, två med 'interior design', ingenjörer, börsmäklare, lärare, IT etc. En vanlig blandning av sysselsättningar alltså :-)

(*) Jag inser nu att vi var 9 svenskar inte 8 som jag ursprungligen sa.

Petchie75 said...

Jag förklarade för min spansklärare om luciafirande förra veckan - visst är det exotiskt för utlänningar. Jag har insett genom att bo utomlands att vi har väldigt många jultraditioner (occh även andra) i Sverige - jag tror att folk glömmer bort hur traditionella vi trots allt är i Sverige. I SPanien tex har man inte många traditioner runt jul, förutom de religiösa och samma under resten av året. I Bryssel var det alltid jag som bjöd in till olika sorters traditionella firanden och de var alltid mycket uppskattade bland mina utländska kompisar.
Snart är du på väg hem och får säkert riktigt svenska lussekatter (när åker du exakt?)!

Anne-Marie said...

Lars: jag hade ingen aning om att det fanns så många svenskar där du bor. Det måste vara roligt att ha litet svenskar på nära håll.

Petra: Du har ju bott på så många olika platser att du verkligen kan jämföra. Intressant att höra om andra länder och skillnaderna.