Friday, August 1, 2014

Nu brinner det!

Röken från skogsbränder fanns i luften igår. 2500 blixtnedslag häromdagen och en historisk torka. Inte den bästa kombinationen. Och resultatet ser vi nu i norra Kalifornien och södra Oregon. Skogsbränder som växer explosionsartat i de torra skogarna.

Vi fick några droppar regn häromdagen men på andra håll har det varit rätt kraftiga regnskurar. Men inte alls tillräckligt för att egentligen ha någon effekt på torkan.
Som jag berättat tidigare på bloggen har USA en monsunsäsong som finns framför allt i sydvästra USA "the North American monsoon". Vi brukar dock inte direkt få del av den men i år tycks den ha letat sig ända upp till norra Kalifornien och södra Oregon med åskoväder, blixtar och en del regn. Problemet är att när det är "torra åskoväder" uppstår ofta skogsbränder om blixten slår ner.

Kalifornien har skogsbränder varje sommar men självklart blir det värre när det är så otroligt torrt. Jag har varit med om kanske 3 eller 4 somrar under mina 17 år här då vi har haft stora skogsbränder med mycket rök. Förra sommaren var det så. Tur i oturen åkte jag till Sverige efter det att min mamma gått bort och slapp den värsta röken. Tänk er 35-gradig hetta och mycket rök från skogsbränder. Man mår inte bra av det. Och är det rök kanske man inte kan öppna fönstren på nätterna. Bara tanken på det gör mig illamående.

Jag kommer att skriva ett annat inlägg snart om den mycket konstiga sommar som vi har haft och har i USA med mycket svalt väder i den östra delen (svalaste sommaren på 90 år)och den extrema hettan i västra USA. Och det har regnat i stora delar av östra USA men inte i den västra.

Igår eftermiddag och kväll "exploderade" en skogsbrand på gränsen mellan Oregon och Kalifornien. Den växte från nästan ingenting till en stor och farlig brand bara på några timmar och man insåg hos brandkårerna att det var mest frågan om att rädda liv och inte byggnader. Otäckt och skrämmande. http://www.swofire.com/2014/07/oregon-gulch-fire-crosses-into-calif.html

Under årens lopp har jag funderat en del på vad jag skulle ta med mig om jag blev tvungen att ge mig av i all hast på grund av en brand. När jag bodde i Lake Shastina uppstod en brand en sommar som spreds mycket snabbt och den kom närmare och närmare det hus där jag bodde. Helikoptrar gick i skytteltrafik mellan branden och sjön (som fanns då eftersom det hade regnat) och hämtade vatten och jag satt på första parkett. Jag blev rädd och planerade vad jag skulle ta med mig om branden kom tillräckligt nära.
Idag har jag en rätt bra uppfattning vad jag skulle ta med mig: ett par kassar med viktiga papper, min bärbara dator, en del kläder och några andra vädefulla saker. Jag skulle kunna ge mig av på en mycket kort tid. Förhoppningsvis kunde jag ge mig av i min bil. Om inte, blev det ännu färre saker.

Att ha en plan tror jag är väldigt bra och att vara förberedd. Har ni som läser bloggen liknande förberedelser om något katastrofalt skulle hända? Vad skulle ni ta med er?



Bilden lånad från nätet.

15 comments:

em said...

Det är nog inte så dumt att ha en "bug out bag" stående vid ytterdörren.
Tack och lov har jag aldrig behövt använda en, men har vänner som lever med färdigpackade väskor - och använder dem ibland.
Margaretha

Susanne said...

Usch då, vad läskigt :(. Minns när vi bodde på Irland, då hade jag vänner i Australien och det var en stor skogsbrand i hennes område, jag var rädd varje dag att hon och hennes familj skulle behöva fly, eller något ännu värre.
Här i Sverige har det ju varit den varmaste sommaren i mannaminne. Underbart, enligt min mening. Med tanke på allt regn och all kyla vi får annars.

olgakatt said...

Att ha både en plan A och en plan B är klokt.
Även i Sverige pågår just nu flera enligt svenskt mått stora skogsbränder efter den ovanligt långa torkan. Otäckt när det kommer nära bebyggelse men ett intressant fenomen i naturen eftersom vissa växter inte gror förrän efter en brand.

Annica said...

Så skrämmande och obehagligt med förödande bränder och stickande röklukt. Jag hoppas verkligen att du aldrig ska behöva använda din utrymningsplan/nödpackning.
Ibland har jag också funderat över vad jag skulle ta med mig om något inträffade som tvingade mig att utrymma hemmet. Jag har faktiskt börjat anteckna de viktigaste sakerna på en lista. Den är bra att ha "utifall". Det skadar aldrig att ha en plan. Gärna både en A och B.
Det allvarligaste hotet där jag bor är nog om den enorma Suorvadammen i Stora Lule älv skulle brista. Dammkatastrofer har ju hänt så visst tänker man på det ibland.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/vad-hander-om-dammen-brister-1
-----
Nedanstående text om den stora (1500 hektar skog förstördes) skogsbranden 2006 i Bodens kommun är hämtad från Wikipedia. Mediebevakningen runt denna skogsbrand var givetvis mycket intensiv.

"En stor skogsbrand härjade området mellan den 11 augusti och den 8 september år 2006. Under de 29 dagarna som branden rasade förstördes ett område lika stort som 3000 fotbollsplaner. I och med detta så är branden i Bodträskfors den största skogsbranden i Sverige i modern tid."
-----
Låt oss hoppas att vi aldrig behöver lämna våra hem p.g.a. av någon katastrof.
Var rädd om dig, Anne-Marie! Kram!

Anonymous said...

Skogsbränder är otäcka.
Vinden kan vända sej helt hastigt, och det är stor fara för dem som
fajtar bränderna. Flera dog vid just en sådan händelse för några år sen. Och jag tänker på hur dom kämpar i hetta i sina tjocka kläder och med sina utrustningar.
Verkliga hjältar är min åsikt.

Ja, att vara redo. Det hade vi lite aning om, när vi bodde i
Palo Alto i närheten av San Andreas "fault". Jordbävningar, små, hände då och då, men man visste inte när den stora skulle komma.

Ruth i Virginia

Anne-Marie said...

Margaretha: Jag har heller aldrig behövt använda någon "flyktväska" men i en stat som Kalifornien som har olika slags möjliga katastrofer (jordbävningar, skogsbränder osv) är det väldigt bra att ha litet förberedelser.

Anne-Marie said...

Susanne: Här i Kalifornien (framför allt norra Kalifornien) har det möjligen varit den varmaste juli någonsin eller i alla fall på mycket lång tid. Detta ihop med den historiska torkan och sedan blixtnedslag. Då kommer bränderna som ett brev på posten.
Skönt för er i Sverige med värme. Såg att DN skrev om skogsbränder även i Sverige.

Anne-Marie said...

Olgakatt: Eftersom det alltid kommer regn i Sverige blir torkan inte så omfattande. I Kalifornien - där jag bor - har det ju varit otroligt litet regn det senaste året.
Tror att det är bra att ha litet planer och förberedelser om olyckan skulle vara framme och man måste ge sig av i hast.

Anne-Marie said...

Annica: Jag var iväg till staden Yreka norr om Weed igår. Jag fick en mindre chock när jag såg all rök där. Vi hade då ingen direkt rök i Weed. Och det var dessutom hett.
Skogsbränder är otäcka och skrämmande tycker jag. Den som "exploderat" på bara ett par dagar i södra Oregon/en bit in i Kalifornien är nu uppe i ca 8500 hektar. Och det är bara en skogsbrand. Förutom den brinner det troligen ett par hundra i Oregon och norra Kalifornien större och mindre.
Hade inte hört talas om den brand du skriver om.
Ha det gott! Kram!

Anne-Marie said...

Ruth: Minns den olycka du pratar om med många brandmän som omkom.
Den skogsbrand som vuxit mest hos oss just nu ligger i allra sydligaste Oregon och en bit in i Kalifornien. På ett par dagar bara har den "exploderat" från nästan ingenting till 8500 hektar. Och brandmännen säger att den har ett "nasty behavior" och att den faktiskt skapar sitt eget väder och förhållanden.
Att vara litet förberedd tror jag är bra och det kräver inte mycket att ha gjort vissa förberedelser.

Scottish Moments said...

det är så otäckt med skogsbränder , urs, tänker på alla som drabbas.

hälsningar från Skottland

Anne-Marie said...

Scottish Moments: Det är otäckt med dessa stora skogsbränder eftersom de kan spridas mycket snabbt och med torkan vi har (och även i Sverige) blir det mycket mera svårsläckt.

Rebekah M said...

Hej,
Hittade den här posten, till att börja med.

Jag har ingen färdig väska, men jag tror jag har en rätt klar uppfattning om vad jag skulle ta med mig. Det här är ju en lägenhetsbyggnad och vi har också katten att tänka på.

Anne-Marie said...

Rebekah: Nej, jag hade ingen färdig väska men jag visste vad jag skulle ta med mig när branden väl satte igång i september.
Jag kan ha varit den mest förberedda personen i Weed. ;) Det hemska var att folk fick lämna sina hus springande pga hastigheten hos elden och många husdjur blev innebrända eftersom folk var på sina arbeten. Mycket tragiskt.

Rebekah M said...

Fruktansvärt! Tänk bara, att sedan försöka komma igen efter något sån't, när man förlorat allt. Dessutom fungerar ju inte saker och ting som hemma ... att socialen steppar up, utan man får förlita sig på sina medmänniskors godhet, Röda Korset i viss mån osv.