Monday, August 25, 2014

Mary Jane skor och stökiga grannar

Brandröksdiset lättade litet igår så det blev en bild av berget när jag var inne i Mt Shasta. Men igår kväll var det rent bedrövligt med mycket rök till och med mellan husen där jag bor. Så här kommer det troligen att vara under överskådlig tid framöver.


Det har varit segt här på bloggen med inlägg och det beror på att jag har varit seg på grund av sömnbrist. Den gångna helgen var det värsta som varit sedan granntjejerna flyttade in. Jag somnade klockan 3 på söndagsmorgonen. Jag har hållit hyresvärden underrättad med SMS under helgen och jag gick även och knackade på hos den granne som finns på andra sidan "mitt" duplexhus. Både hon och hennes syster (som är där och hjälper till då grannen är sjuklig) sade att det blivit högljutt och mängden bilar har varit rent löjlig.

I morse ringde min hyresvärd och sade att hon vräker tjejerna! Nu är det bara att hoppas att de faktiskt flyttar ut (det är inte alltid lätt att bli av med hyresgäster) och att det inte blir otrevliga hämndaktioner från tjejerna eller deras kompisar. Jag blev utsatt för det för några år sedan när någon/några försökte bryta sig in i min bil. Igår kväll såg jag några mycket stora "football athletes" och de såg faktiskt litet skrämmande ut. Jag får nog hålla extra uppsikt över min bil den närmaste tiden. Måste dock erkänna att detta var en liten seger att bra hyresgäster inte skall tvingas flytta på grund av dåliga.
Jag var nära att "slänga in handduken" den gångna helgen. Nu har hyresvärden gett tjejerna 30 dagars uppsägning så det kan nog bli högljutt under den tiden. Hyresvärden sade dock att det är helt okej att jag ringer henne eller polisen.

Mary Jane skor. Vad är det? Enligt engelska Wikipedia "Mary Jane is an American term (formerly a registered trademark) for a closed, low-cut shoe with one or more straps across the instep." Denna typen skor har funnits sedan renässansen och i det tidiga Kina. Då var det nog mest män som använde skorna medan det senare har varit skor framför allt för barn och kvinnor.

Jag har faktiskt två par Mary Jane skor. Båda sommarskor av naturliga skäl. Gillar den här typen skor eftersom de sitter på bra och de jag har är riktigt bekväma.
Självklart har inte Siskiyou County några sådan här skor ;) utan de jag har, har inhandlats i litet större städer.

Dessa inhandlades i Medford förra sommaren. Litet besviken har jag varit eftersom sulan slitits alldeles för snabbt. Märket Teva är kända för sina sandaler men har alltså även andra slags skor.


Och detta par har jag haft till jobbet nu på sommaren. Jag hittade dessa skor när jag hälsade på C i början av sommaren. Skechers är ett stort, känt märke här i USA. Mycket bekväma och välgjorda skor för det mesta. Och jag fick en rejäl rabatt när jag köpte dem - de var reade och C hade ett "store card" hos affären. Sådant gillas. :)


Mary Jane var en seriefigur i serien "Buster Brown". Hon var Buster Browns "sweetheart" och var dotter till seriens upphovsman, Richard Felton Outcault.


Bilden lånad från internet.

21 comments:

malix said...

va bra att det löser sig med grannarna, även om det allt är många dagar du måste stå ut innan det är klart. skorna såg härliga ut, bekvämt är viktigt tycker jag skor som man kan gå med hur långt som helst är aldrig fel. Ha en härligt dag

malix said...

va bra att det löser sig med grannarna, även om det allt är många dagar du måste stå ut innan det är klart. skorna såg härliga ut, bekvämt är viktigt tycker jag skor som man kan gå med hur långt som helst är aldrig fel. Ha en härligt dag

Desiree said...

Fy så jobbigt med granntjejerna. Usch sådant är hemskt. Skönt att de blev uppsagda. Håller tummarna och hoppas på det bästa att de flyttar ut då de ska och att det inte blir fler tråkigheter.

Mary Jane skor älskar jag. De är hur sköna och bekväma som helst och sitter bra med remmen som går över foten. Har flera par sådana själv.
Kram!

Anonymous said...

Mina flickor fick alltid ett par Mary Jane lackskor till fint, ett par Buster Brown snörskor och ett par Keds (gymnastikskor), när skolan började. Fanns inte mycket att välja på, och ungarna brydde sej inte mycket om, vad dom hade på sej "på den tiden".

Det är jättetråkigt att ungdomar inte har lärt sej att ta hänsyn
till folk i sin omgivning. Många verkar bara tänka på sej själva. Är det föräldrarnas fel eller?
Hoppas allt går bra med utflyttning, så det inte blir
några hämnder mot dej och din bil.

Ruth i Virginia

Äventyret framtiden said...

Usch, så tråkigt med grannarna. Hoppas verkligen att du får andra grannar än dessa stökiga, hänsynslösa individer. Håller tummarna för att allt ska bli lugnt och bra igen och det snart!

Kramar!

Gunnel said...

Så trist att inte folk kan ta hänsyn till andra. Det är ju ändå bra att hyresvärden tar tag i det och vräker dem. Jag har mest sett reklam för Mary Jane skor till barn, men modellen verkar väldigt skön. Jag får nog leta efter sådana. Har sånt besvär med att få skor som inte klämmer. Ha det bra.

Anonymous said...

Hej Anne Marie!!!
Fy f-n för stökiga grannar! Det har man haft några genom åren och det är alltid lika jobbigt. Jag har dåliga vibbar från kärringen som nyligen flyttat in bredvid, men vi får se hur det utvecklas!
Hoppas du haft en fin sommar med skön ledighet! Själv har jag jobbat hela tiden men jag unna mig några dgr i Berlin och det va mycket trevligt. Spännande historia och mycket att se!
Ha det gött!
Mvh Perra!

Annika said...

Men så bra att de nu ska flytta.
Säger det igen, men VEM hyr ut till college-ungar i ett vanligt område?
ALLA vet ju att de festar och är högljudda.
Så himla bra att de flyttar.
Hoppas du slipper hämnd nu, men jag tror inte du behöver vara rädd.
Mary-Janes ja...Jo, de finns ju i alla utformningar, även högklackade varianter, som jag har ett par :-)
Hörde talas om det ffg då jag jobbade som dekoratör för länge sen här så jag var ny i USA. innan dess hade jag inte hört talas om Mary-Janes.
Tänkte bara på dem som kinaskor och slejfskor hemma i sve!
Kram!!

Anonymous said...

Åh vad skönt att grannarna åker ut! Hoppas de håller sig i skinnet så länge.

Anne-Marie said...

Malix: Ja, 30 dagar är en rätt lång tid faktiskt. Igår kväll verkade det rätt tyst. Och jag såg inte en massa bilar parkerade överallt runtomkring mitt hus och grannhuset.
Bekväma skor är A och O. Jag kan inte gå i högklackat - ännu mindre efter det att jag stukade fotleden för 1,5 år sedan - och de Mary Jane skor jag har är väldigt bekväma. Ha det bra!

Anne-Marie said...

Desiree: Det som är kanske mest trist är att hyresvärden hade väldigt bra hyresgäster i det pensionerade paret som flyttade ut. Och de flyttade ut enbart pga att hyran höjdes. Litet får hyresvärden skylla sig själv tycker jag om hon bara tänker på pengar. Hon hyr förhoppningsvis aldrig ut till collegeungdomar igen.
Visst är Mary Jane-skor toppen. Jag gillar just det där att de sitter på så bra. Finns de i Europa?
Kram!!

Anne-Marie said...

Ruth: Det tycks finnas en hel del Mary Jane skor nuförtiden i alla fall här i USA. Jag gillar just det där att de sitter på så bra. Jag minns det där att det blev en större rotation på skor när jag var yngre eftersom fötterna växte. :)
Det mest trista med granntjejerna var att de ljög mig rakt i ansiktet. Dagen då de flyttade in hejade vi på varandra och de sade - detta var deras exakta ord "we do not have very many people over. We might have a few friends over for dinner sometime". Detta är så långt från sanningen som man kan komma. Att ljuga på det sättet och sedan bryta i stort sett varenda regel i hyreskontraktet ger mig inga varmare känslor för den typen personer.
Jag tror att de kanske till och med förfalskat sina tidigare "goda referenser". Ingen med sitt förnuft i behåll kan ge dessa tjejer goda referenser.

Anne-Marie said...

Karin: Nu hör det ju till saken att jag inte tänker bo här hur länge som helst men det behöver ju inte hyresvärden veta ännu - eftersom jag inte vet riktigt när jag flyttar. Flytta skall jag och det blir troligen ingen liten flytt.
Det är påfrestande att inte veta om man ens kan sova på natten.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Gunnel: Trist är verkligen ordet. De här tjejerna verkade inte ens bry sig om att de fick en varning av hyresvärden i förra veckan. Det var i alla fall vad hon sade att hon skulle göra. Det blev värre i stället.
Jag vet inte om det finns Mary Jane skor i Sverige. Utbudet av olika slags skor är säkert mindre än här i USA. Du får berätta på din blogg om du hittar några. :)
Ha det bra!

Anne-Marie said...

Hej Perra,
Roligt att se dig här igen på bloggen. :)
Jag tror att jag faktiskt skulle passa bättre i en liten stuga ute i obygden. ;) Grannar kan verkligen vara jobbiga. Hoppas du får rätsida på din grannkärring.
Jag har bara varit ledig i ca 2 veckor i början av sommaren. Som du vet har vi i USA ingen längre semester. Så jag har jobbat i stort sett hela sommaren.
Vi har haft en enorm hetta och många skogsbränder. Har haft aska på min bil flera gånger och rökdiset ligger tungt här ibland.
Ha det gott du också!

Anne-Marie said...

Annika: Det bor faktiskt massor med collegeungomdar i "vanliga" områden i Weed helt enkelt pga att det inte finns tillräckligt med "housing" inom skolan. Weed är ju some bekant en liten stad.
Men att vara så pengagirig att man inte ser till att kunna behålla mycket bra hyresgäster (mina tidigare som bara flyttade pga hyreshöjningen) förstår jag inte. Hon har sig själv att skylla till viss del. Och jag blev förstås lidande och indragen i detta.
Jag kommer att ha extra koll på min bil efter mina tidigare upplevelser.
Mary Jane skor är jättetrevliga och bra tycker jag. Jag kan inte ha med klack. Framför allt inte efter det att jag stukade fotleden.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Sara: Jag hoppas att det inte blir alltför jobbigt tills de flyttar ut. Och att de flyttar ut och inte försöker stanna kvar.

Anonymous said...

Tråkigt med människor som inte respekterar sina grannar! Tyvärr finns det såna. Kul om Mary Jane skorna. Tack!

My kids' Mom said...

Hej Anne-Marie,

Vad skönt att det löste sig med festprissarna. Jag hoppas verkligen inte att hyresvärden varit så klumpig och talat om att du ringt...Hoppas iallafall att det hela löser sig på ett smidigt sött.

Jag brukar också höra mina grannar fastän vi bor i hus som INTE delar vägg. Men här på Coronado står husen så tätt att om grannarna och jag har fönstren öppna samtidigt så hör man allt de säger.
Vilken tur att flickorna och jag pratar svenska.

Mary Janes är så sköna och speciellt dessa light weight sportigare modellerna. Jag brukade köpa sådana från Sketchers, precis som du. Supersköna och som tofflor på fötterna. Skönt att du fick tag på ett par!

Ha en underbar dag!

Kram, Anneli

Anne-Marie said...

Lena: Nej grannar som inte fattar att andra behöver sova är jobbiga. Nu får vi se hur det blir tills de flyttar ut.
Mary Jane skorna lärde jag mig mera om när jag skrev inlägget. :)

Anne-Marie said...

Hej Anneli,

Nej, det tror jag inte att hon gjort - talat om att jag ringt - men det är ju samtidigt inte så svårt att förstå att jag troligen har klagat eftersom vi bor vägg i vägg. Men som tur är var jag inte ensam om att klaga.

Det är ändå inte riktigt samma sak att ha litet luft emellan husen som att dela vägg. Hoppas att dina grannar inte kan svenska i smyg. ;)

Kul att fler gillar Mary Jane skorna. Jag har verkligen haft nytta av mina Skechers denna sommar. Och de är väldigt bekväma.

Ha det bra! Kram!