Wednesday, August 13, 2014

En liten bok från min barndom

Idag fick min bil en alldeles naturlig tvätt. Det regnade! :) Inte särskilt länge men en ordentlig åskskur kom frampå eftermiddagen och jag kunde ta en promenad på eftermiddagen utan att svetten lackade. Och luften kändes svalare än den gjort på länge.
Morgonen däremot startade med ett tjockt dis av brandrök och lukten var nästan bedövande. En del av våra bränder brinner fortfarande och de sprids till större områden för varje dag som går. Och denna sommar, som inte liknar någon annan sommar jag upplevt i norra Kalifornien, har mer moln och åskoväder (oftast utan regn) än någon gång tidigare. Det är dessa åskoväder som satt igång de allra flesta av våra bränder. Häromdagen startades 20! nya bränder efter åskoväder här i Siskiyou County.

Jag har inte mycket kvar från min barndom. Alla leksaker, barnböcker, kläder osv är borta efter min mammas bortgång. Ännu har jag inte saknat dem och kanske jag aldrig kommer att göra det. En liten bok som jag fortfarande har kvar dock är denna.


Jag minns inte när min mamma började skriva i den men den gavs ut redan 1965. I denna lilla bok finns vaccinationer jag fått, barnsjukdomar - jodå, när jag växte upp fick man barnsjukdomar och vi "överlevde" (numera tycks man tro att barnsjukdomar är jättefarliga); jag fick både röda hund, mässling och vattenkoppor - och annat hälsorelaterat som kan vara bra att ha nedskrivet. Jag hade faktiskt nytta av den när jag ansökte om mitt green card eftersom jag kunde uppge vilka barnsjukdomar jag haft och när. När man ansöker om green card måste man gå igenom en läkarundersökning och få vaccinationer om man inte haft vissa sjukdomar eller redan har fått vaccinationerna. Att jag sedan kom ur tvånget att ta vaccinationer - det är en helt annan historia. Jag skickade in en mindre "doktorsavhandling" för att slippa bli vaccinerad. Jag har läst tillräckligt för att vilja avstå och även haft egna, mycket dåliga erfarenheter, av vaccinationer.

Man planerar tydligen att i Sverige nu införa ett nytt system för att ha bättre koll på vilka vaccinationer folk får. http://www.dn.se/ekonomi/nytt-system-ger-vaccinationskontroll/.
Min lilla bok har varit ett bra, mycket "low-key" system för mig. Vad enkelt det var när man skrev saker för hand i en bok. :)

18 comments:

Annika said...

Jag har också alla gamla hälsokort sparade från barndomen. Men, de är fortfarande hos mina flädrar. DOCK, precis som du gick jag tillbaka till dem då jag skulle ha mitt Green Card.
Hemskt med alla skogsbränder, Anne-Marie.
Kramar!!

Desiree said...

En sådan där bok borde man ha. Det nya systemet för bättre koll på sina vaccinationer är välkommet och låter som en väldigt god idé. Det behövs verkligen. Vaccinationer är inget man ska vara rädd för. De fyller en väldigt viktig roll och skyddar både den som vaccineras liksom omgivningen för stora smittspridningar. Att det finns så mycket vaccin mot en hel del infektionssjukdommar är otroligt bra. Den traditonella och moderna läkekonsten är väl beprövad. Alternativ medicin är oftast inte alls lika väl beprövad och dokumenterad. Man ska inte tro att bara för att substanser är naturliga och förekommer i naturen att de är mindre farliga på något sätt än de som är syntetiskt framställda.
Hoppas att det snart blir lite regn och att brandrök och skogsbränder lägger sig.
Kramar!

Första året i Hjo said...

Kan rapportera att vår stora skogsbrand i Västmanland nu är under kontroll.
Din bok känner jag inte igen hemifrån. Barnsjukdomar tror jag inte är något att stå efter, följdsjukdomarna kan vara ödesdigra.

Fullblodsekologen said...

Brukar ibland ta djupdykningar bland mina gamla skolböcker. Nu är det väl snart antikvärde på de där böckerna som man skrev för hand i. Ha det gott!!/Annelie

Anonymous said...

Hoppas verkligen att ni får ordentligt med regn och en bättre luft snart.

Ett hälsokort har vi i familjen som har varit väldigt bra att gå tillbaka till vid vissa tillfällen.

Vaccinationer skall man vara glad och tacksam för att de finns. Hur skulle världen för övrigt se ut om smittsamma sjukdomar fick härja fritt. Desiree`s inlägg här ovan tycker jag säger allt som är viktigt.

Kram!

Anonymous said...

Sorry sista raden kom inte med.
Kram!
BM skall det stå också.

Annica said...

Det var en mycket bra liten bok. En sådan borde egentligen alla ha. Så praktiskt att inte behöva fundera över vilka vaccinationer och sjukdomar man fått/haft. Bra om det kommer att införas bättre kontroll.
Själv har jag inga anteckningar men jag vet... på ett ungefär. Jag skulle vilja veta exakt! :)

Det är så hemskt med dessa bränder som härjar. Den stora (med svenska mått mätt) skogsbranden här i Sverige är ju nu under kontroll och folk får återvända till sina hem. Men några har tyvärr inget hem att återvända till...
Skönt att du - och bilen! ;) - fick ett uppfriskande regn, även om det blev kortvarigt. Ni skulle behöva en ordentlig regnperiod. En vecka kunde det väl regna utan att någon skulle sakna solen.
Just nu är det sol och ca 20 grader här och det är alldeles underbart! Det är dags för hjärnkontoret att öppna igen efter "värmeledigheten". ;)

Marina said...

Jodå, jag har också en liknande bok. problemet är bara att jag inte har varit speciell ordningsam och hållit ordning på vaccinationer och liknande, och inte heller boken, så i mitt fall har den inte hjälpt mig sådär väldans mycket, men visst är det kul med alla gamla saker.

Channal said...

Jag har haft alla barnsjukdomar! Även påssjuka. Tror det bygger upp immunförsvaret. Idag får alla barn vaccin. Dessa sjukdomar är mer eller mindre utrotade i Sverige. Men de finns fortfarande kvar i världen och skövlar så många barn! Tror man kan skänka pengar till Rädda barnen. En hundring kan rädda många!

KRAM Anna

Anne-Marie said...

Annika: Den lilla hälsoboken tycker jag är väldigt bra. Har haft nytta av den flera gånger under årens lopp.
Jag trodde att man hos läkaren (för green card) skulle kräva bevis för att jag haft barnsjukdomarna men det behövdes inte som tur var.
Bränderna kommer nog att pågå under lång tid så torrt som vi har det nu.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Desiree: Jag är tacksam att min mamma fyllde i hälsoboken. Den har varit bra att gå tillbaka till flera gånger.
Jag vet att min uppfattning om vaccinationer går emot de flestas uppfattningar. Och alla har vi rätt att ha vår åsikt. :)
Jag blev mycket sjuk vid ett par tillfällen när jag hade tagit vaccinationer så det har bidragit till hur jag känner. Har faktiskt inte tagit några vaccinationer sedan dessa som gjorde mig sjuk.
Sedan har jag läst vad moderna vacciner innehåller och det är sådant jag inte vill ha i kroppen.
Självklart har man lyckats utrota vissa sjukdomar genom vacciner och det är givetvis positivt.
Man skall ha respekt för alla slags substanser - både naturliga och "konstgjorda".
Det skulle troligen kunna regna under flera månader här innan torkan gav med sig.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Hans: Har läst om att skogsbranden nu kommit under kontroll. Tydligen kom det ordentligt med regn vilket säkert hjälpte till bra.
Boken kanske inte fanns överallt i Sverige.
Jag tror - som någon annan kommenterade - att barnsjukdomar bygger immunitet. Självklart finns det följdsjukdomar som kan vara svåra. Men det kan det finnas även med en vanlig förkylning. En vän jag fått via bloggen var några år yngre än mig. Hon fick en svår förkylning och dog ett par veckor senare tidigare i år.

Anne-Marie said...

Annelie: Det skar litet i hjärtat när jag bara fick lämna en del av mina skolböcker som stod i mammas förråd. Det var i augusti förra året när hon gått bort.
Tror som du att de snart kan vara värda en hel del. :) Kram!

Anne-Marie said...

BM: Jag undrade litet först vem den Anonyma personen var. :)
Visst är det bra med hälsokort. Glad att jag sparade det och har det här i USA sedan många år tillbaka.
Som jag skrev till Desiree blev jag väldigt sjuk efter ett par vaccinationer. Och som sagt, jag har läst vad moderna vacciner innehåller och det har gjort mig att vilja avstå.
Vilken tur att alla får tycka som de vill. :)
Kram!!

Anne-Marie said...

Annica: Det är säkert bra med det system som man vill införa i Sverige. Sedan tror jag att det är bra att man har sitt eget system eftersom vi vet att datorer inte alltid fungerar. :) Gillar att man kan fram en liten bok utan att behöva använda datorn.
Det skulle kunna regna en månad troligen och bara hjälpa torkan en bit på traven. Jag skulle kanske tröttna efter ett par veckor med ständigt regn men det kunde regna på nätterna.
Bilen såg helt klart mycket renare ut. Jag hade inte kunnat tvätta den som planerat den gångna helgen pga brandröken.
Skönt att ditt hjärnkontor har kvicknat till. :)

Anne-Marie said...

Marina: Du kanske kan ha boken som "antikvitet". ;) Troligen har den nästan antikvärde vid det här laget. Min mamma skrev ned de viktigaste sakerna som hänt - inte alla mindre sjukdomar som förkylningar.

Anne-Marie said...

Anna: Jag tror precis som du att de bygger upp immuniteten. I USA får barn inte gå i skolor om de inte har vaccinationer såvida de inte kan ange till exempel religiösa skäl. Kanske det är likadant i Sverige numera att man måste vara vaccinerad för att gå i skolan. Jag tror att vi kanske skapar "superbakterier" med all antibiotika och vaccinationer.
Visst är det hemskt med de som drabbas i fattiga länder.
Kram!!

Anonymous said...

Min bror hade polio, barnförlamning som det hette på den tiden. Det var en förfärlig sjukdom. Varje höst kom oron. Så många av min brors jämnåriga blev sjuka. Kommer i synnerhet ihåg en familj i min hemstad, där ett par tvillingbröder båda blev invalider och deras syster slutade i en järnlunga. Ingen visste varifrån sjukdomen kom.
Äldsta dottern hade mässling och vi trodde vi skulle förlora henne.
Några månader senare kom det ut vaccin mot den sjukdomen.

Några promille av dem som blir vaccinerade har biverkningar, men jag, för min del, är glad att fler och fler sjukdomar kan motarbetas genom en injektion. Och jag hoppas att, en dag, det kommer att finnas en vaccin emot malaria.

Ruth i Virginia