Thursday, August 7, 2014

Egna tinkturer

Visst är det roligt att själv kunna tillverka olika saker. Innan jag kom till USA hade jag aldrig gjort egna tinkturer men det hade Michael.

Vi hade tidigare en affär i Mt Shasta som sålde örter i bulk. Tyvärr har de slagit igen dörrarna. Hälsokostaffären Berryvale har litet grand men det är oftast dyrt där. Det finns en del internetbutiker som säljer örter i bulk och en av dessa är Pacific Botanicals. De finns i Oregon och det var därifrån Michael och jag köpte många av de örter vi använde.

Det är väldigt enkelt att göra egna tinkturer. Man använder vodka och någon ört som blandas i en mörk flaska. Flaskan skall sedan skakas under några veckor ett par gånger om dagen.

Vi gjorde tinktur bland annat på:

  • Echinacea - för att stärka immunförsvaret
  • Blodstilla (goldenseal) - används också för att stärka immunförsvaret
  • Hjärtstilla (motherwort) - stärker hjärtat. Michael använde den för sitt hjärta
  • Cayennepeppar - också bra för hjärtat och hela kroppen. Man kan till och med stoppa en hjärtinfarkt om tillräcklig styrka används. Stoppar även blödningar. Jag skar mig väldigt illa en gång och vi hällde en del cayennepeppartinktur på såret. Det sved hemskt men blödningen avstannade.
Tinkturerna håller sig länge och blir billigare än de man kan köpa färdiga på flaska.

Tidigare hade våra två hälsokostaffärer en hel del tinkturer i bulk men de tycks i stort sett ha försvunnit nu.

Vodka säljs i mataffären. Det finns en del att välja på.




Hälsokostaffären Berryvale har en hel del färdiga tinkturer som är dyrare än de man kan göra själv.




Tinkturer i bulk som är billigare.


Man kan även köpa mindre glasflaskor i hälsokostaffären för tinkturerna i bulk.


I morse hade jag aska igen på min bil. Berget var faktiskt synligt idag igen efter några dagar då det var insvept i brandröken. Några av våra bränder har de fått mer kontroll över medan andra ökat i storlek. Inget regn verkar vara på ingång tyvärr.
Såg att generaldirektören för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) i Sverige så lägligt hade varit på semester när branden bröt ut och inte kom tillbaka förrän den pågått en vecka. Semestersverige i ett nötskal. :)

6 comments:

Desiree said...

Vad spännande och kul med Tinkturerna. Nu fick jag lära mig något nytt igen som så många gånger tidigare via din blogg. Vad använder du Tinkturerna till?

Inte kul med askan som far runt i luften. Hoppas innerligt att det blir bättre snart. Måste vara väldigt jobbigt då det är varmt ute och samtidigt far runt aska i luften hela tiden. HOppas det är tillräckligt svalt om nätterna så att du kan sova med stängda fönster.
Kram!

Anonymous said...

Ja, se svenskar och semester!

Vad använder man alla dessa tinkturer för? Vilken massa
olika blandningar det finns.
Skall dom intagas för vissa
sjukdomar eller ...?

I Indonesien gick det kvinnor med olika flaskor och sålde tinkturer. Det fanns för allting som t.ex. man ville bli gravid, hade mens-smärtor, huvudvärk, sömnlöshet, etc. etc. Själv är jag väldigt misstänksam, när det gäller kurer av alla slag; även läkarutskrivna mediciner.

Ruth i Virginia

Anne-Marie said...

Desiree: Skulle givetvis ha beskrivit litet mera om vad tinkturerna används till. Skall lägga till det i inlägget.
Echinacea och blodstilla används för att stärka immunförsvaret. Hjärtstilla stärker hjärtat - det var Michaels tinktur eftersom han hade dåligt hjärta. Cayennepeppar kan också användas för hjärtproblem men även till att stärka hela kroppssystemet. Och stoppa blödningar. Jag skar mig riktigt illa en gång och då använde vi cayennetinkturen. Det sved infernaliskt men stoppade blödningen. Cayennepeppar kan till och med stoppa en hjärtinfarkt. Det är starkt!
Nej jag har öppna fönster på natten för att få ner temperaturen inomhus då det fortfarande är ordentligt varmt på dagarna. Vi kommer nog att ha viss rök här under lång tid. Kram!

Anne-Marie said...

Ruth: Ja, man kan ju undra varför denna generaldirektör inte kunde masa sig till jobbet under storbranden.
Som jag skrev till Desiree skulle jag givetvis ha skrivit om vad de används till. Lägger till det i inlägget men skriver det till dig också. Echinacea och blodstilla används för att stärka immunförsvaret. Hjärtstilla stärker hjärtat - det var Michaels tinktur eftersom han hade dåligt hjärta. Cayennepeppar kan också användas för hjärtproblem men även till att stärka hela kroppssystemet. Och stoppa blödningar. Jag skar mig riktigt illa en gång och då använde vi cayennetinkturen. Det sved infernaliskt men stoppade blödningen. Cayennepeppar kan till och med stoppa en hjärtinfarkt. Det är starkt!
Jag tar till olika naturmedel om jag har en infektion eller något annat i kroppen eftersom de ofta påskyndar läkandet.
Jag är otroligt misstänksam mot vanliga mediciner.

malix said...

tintur lät spännande, det får jag läsa mera om känner jag kanske finns det något för min höft som kan vara bra. :) ja du semester och branden som nu känns som den hållit på i evigheter... Känns konstigt att de inte fått stopp på den. Alla som uttalar sig säger att de som jobbat med den gjort ett dåligt jobb vilket oxå är konstigt för de som uttalar sig har inte släckt den.... redan efter några dagar ville de ha en syndabock och på varför och vem nej tackar de till de ryska vattenplanen och ja du konstigt är det. Måste vara fruktanstvärt för alla de människor som fått lämna hem och hus djur och allt vad det är..... Hur detta kommer sluta är ännu bara skrivet i stjärnorna.... Ha en fin dag

Anne-Marie said...

Malix: Om du tar turmeric/curcumin (gurkmeja) hjälper det mot inflammation - om det är det du har. Det finns i USA i både tablettform och i tinktur. Och självklart som en krydda.
Jag tror att Sverige inte har beredskap för så stora bränder som den man nu haft. Här i Kalifornien har man varje sommar skogsbränder - fler nu pga torkan - men beredskapen finns i alla fall. Ha det bra!