Saturday, August 2, 2014

Bussutflykt till Yreka (och brandröken)

Uppdatering: Kaliforniens guvernör Jerry Brown har nu utfärdat "State of Emergency" för norra Kalifornien på grund av bränderna. Det innebär att mer resurser och pengar kan komma till oss. De bränder vi har har växt under natten och i morse hade jag till och med aska på fönsterbrädorna inomhus. En stor genomfartsled har också stängts av på grund av en av bränderna. Antar att jag mest kommer att vara inomhus framöver.

Skolan har fortfarande stängt på fredagarna och igår passade det bra att åka till Yreka. Jag var tvungen att besöka kontoret för Social Security (det kommer ett separat inlägg om det och vad som hände där) och handla några saker. Vanligtvis brukar jag ta min bil när jag åker till Yreka men igår tog jag faktiskt bussen dit. Mycket beroende på hettan och att min bil inte har luftkonditionering. Det var nog tur att jag tog bussen eftersom brandröken låg som ett täcke över hela Shasta Valley och även i Yreka och jag hade haft svårt att ha fönstren öppna i min bil.

Jag gav mig av redan vid halvtiotiden och då var det soligt och klart i Weed. Det fanns dock aska på min bil vilket gjorde mig rätt förvånad.
I Stockholm åkte jag alltid buss och tunnelbana eftersom jag inte hade någon bil. Det gick hur bra som helst eftersom bussar och tåg gick ofta. Här går våra bussar några gånger per dag under arbetsveckan men under lördag och söndag får man ta sin bil, cykla eller gå eftersom bussarna står stilla då. Då jag bor precis vid skolan har jag nära till en busshållplats.




STAGE (Siskiyou Transit and General Express) heter våra bussar och de har moderniserats på senare år. Tidigare lade man sina pengar i en plast"låda" framme vid föraren. Nu har de en "maskin" där man betalar. Man måste ha exakta pengar eftersom det inte ges någon växel. Åker man ofta med bussarna finns det biljetter för flera resor men jag betalade för två enkelresor. Det hade varit billigare att ta min bil men jag tyckte det kunde vara roligt att ta bussen som omväxling. Jag fick betala $8 för båda resorna - det är ungefär 60 svenska kronor.


Jag har läst om "eländet" i Stockholmstrafiken med mycket varma bussar och tåg. Här är det inga problem med värme eftersom luftkonditioneringen på bussen gick på högvarv. I Stockholm åker vem som helst kollektivtrafik. Här verkar det vara mera av "fattigmanstransport". Litet som en "udda fågel" kände jag mig. :) Jag åkte buss en hel del när jag bodde i Lake Shastina men det var flera år sedan.

När vi hade lämnat Weed åkte vi in i brandröken. Och den var tjock. Jag såg knappt kullarna som omger Shasta Valley. (Bilderna har en reflektion från bussens fönster).



Berget fanns där någonstans bland diset men det gick knappt att se.


Väl framme i Yreka var det hett och brandrökslukten stack i näsan och halsen. Mitt besök hos Social Security gick snabbt även om jag fick minst sagt en överraskning där (mer kommer som sagt om det) och Walmart var sig likt. Jag behövde inte vänta särskilt länge på bussen och det var lika mycket rök på vägen tillbaka. Och så helt plötsligt när vi kom till Weed blev det klart igen. Berget syntes och himlen var blå.


En katastrofartad brand rasar i södra Oregon och i norra Kalifornien. Den växte från ingenting till en jättebrand bara på en dag. Många olika brandkårer deltar i bekämpningen och människor har evakuerats från olika områden. De som bekämpar branden säger att den har skapat sitt eget väder och de har mycket svårt att få den under kontroll. Den kan bli en monsterbrand innan det hela vänder. http://inciweb.nwcg.gov/incident/4034/. Den finns ännu rätt långt från Weed men med den hastighet som den spridits hittills kan nog vad som helst hända.
Att vara brandman i en 35-gradig hetta i svår terräng är inget jag avundas. De är fantastiska egentligen som har valt ett sådant yrke.

Under eftermiddagen både idag och igår har det kommit in rök över Weed från andra bränder som brinner västerut. Efter åskovädret i onsdags gick vi från nästan inga bränder alls till sammanlagt kanske runt 100 bränder. Mönstret från förra sommaren tycks upprepa sig.

21 comments:

Channal said...

Aska på bilen! Läskigt med bränder! Då är vi rätt små när naturen tar över. Hoppas de har kontroll över branden.

Här i Kolmården går det bra med bussar in till stan. Fina bussar. Även de inne i stan! Både buss o spårvagn. Men det går inte att betala kontant! Sms-biljett eller busskort gäller! Att åka kollektivt är ett bra val och många som gör.

Kramar Anna

malix said...

låter lite skrämmande aska på bilen då måste det kännas hur jag nu menar. ;/ brand är nog det jag är mest rädd för men även lite fascinerad av hur den liksom slukar. När min pappa levde så brukade vi elda i trädgården på höst och vinter det var ju eld under kontroll och inte farligt utan mera mysigt. Hoppas de slutar brinna snart då brandrök är ju otrevligt när den är alltid. ha en fin dag

Gunnel said...

Vi är lyckligt lottade i Sverige som inte har de problemen med så stora bränder. Ha det bra

Gunnel said...
This comment has been removed by the author.
Gunnel said...
This comment has been removed by the author.
Gunnel said...
This comment has been removed by the author.
Anne-Marie said...

Anna: I morse var det ännu mer aska. Till och med på mina fönsterbrädor inne i huset. Och nej, ingen kontroll alls över alla bränder. Till och med en stor genomfartsled har nu stängts pga en av bränderna.
Här har vi givetvis inget så modernt som SMS-biljetter. :) Det finns någon slags busskort man kan köpa tror jag.
Det är disigt här idag pga bränderna. Troligen får jag stanna mest inomhus framöver.
Kramar!!

Anne-Marie said...

Malix: Mer aska idag. Som jag skrev till Anna till och med på fönsterbrädorna inomhus eftersom jag måste ha fönstren öppna under natten.
Bränderna växer mer och mer och de tycks ha svårt att få dem under kontroll. En stor genomfartsled har stängts pga en av bränderna.
Kontrollerad brasa utomhus kan vara mysigt. Det vi har är inte mysigt.
Ha det bra!

Anne-Marie said...

Gunnel: Ni har inte den torka vi har. Även om det varit torrt i Sverige är det ingenting mot vad vi har här i västra USA just nu.
Aska, rök och avstängda vägar är vad vi lever med nu. Ha det bra!

Desiree said...

Läskigt med bränderna som härjar i era trakter. Förstår att du känner dig orolig. Hoppas att det blir bättre snart. Bäst vore ju om ni fick lite regn. Men jag hoppas innerligt att nu när än mer resurser lagts ut att de får kontroll på bränderna. Svårt jobb dock.
Nog bäst att hålla sig inomhus med tanke på askan i luften. Sköt om dig och stay safe.
Kram!

Annica said...

Det där låter mycket, mycket skrämmande. Bränder är så oberäkneliga, rätt vad det är så exploderar de och/eller byter riktning och sprider sig okontrollerat på bara någon sekund. Och i denna extrema torka som ni har. Och det är så ohälsosamt med röken och askan. Jag skulle inte klara av det, jag tål inte ens att någon röker en cigarett i min närhet utan att börja hosta.

Jag beundrar brandmän, vilket farligt och tufft jobb de har - och både fysiskt och psykiskt påfrestande. De är riktiga hjältar. Man glömmer aldrig vilka insatser de gjorde 11 september.

Snart kanske det blir massflykt från Kalifornien. Klimatet blir värre och ekonomin dalar - liksom i stora delar av USA. (Och i många andra delar av världen.)
Naturkatastrofer, epidemier, krig är penningslukare. De kan skaka om de mest stabila och välskötta ekonomier.

Anne-Marie, var rädd om dig! Ta dig därifrån om röken och askan blir ännu besvärligare. Hälsan är viktigare än allt annat.
Kramar!

Anne-Marie said...

Desiree: Tack! :)
Jag tittade på en "Fire Map" som Google har och Mt Shasta-området - inklusive Weed, är nu egentligen omringat i alla väderstreck av bränder.
Och alla bränder tycks växa mycket snabbt pga den otroliga torkan.
Kram!!

Anne-Marie said...

Annica: Som jag skrev till Desiree är vi nu omringade av stora bränder i alla väderstreck. Och brandmännen tycks inte riktigt klara av att få kontroll. Har sett flera kommentarer att bränderna tycks ha sitt eget liv.
Jag är också mycket känslig för rök och inte bara askan utan även röklukten. Vi får se vad som händer framöver. Eftersom bränderna växer och det fortsätter att vara torrt kan det möjligen bli riktigt illa.
Intressant att du skriver om massflykt från Kalifornien. Läste precis om att det skulle kunna bli så att upemot 28 miljoner människor fick lämna Kalifornien. Vart skulle de ta vägen kan man undra?
Tack för din omtanke. :) Jag följer allt jag kan för att se hur det utvecklas.
Kramar!

Katta said...

Usch vad läskigt med alla bränderna. Även jag har studerat en fire Map och det ser verkligen besvärligt ut.Hoppas ni får regn och att ni får hjälp. Kram

Anonymous said...

Hej, Det var klokt att ta bussen. I Sverige får vi ju värme nu som vi inte har haft förut. Svenska hus, bussar, tåg etc. är oftast inte utrustade med AC, så när det blir varmt blir det varmt och klibbigt.

Ha det bra, trots värme och aska!

Kram, Anneli

Anonymous said...

Usch, vad läskigt med dessa bränder! De förekommer ju ganska ofta i Spanien oxå. Förra året snek det runt knuten på vårt hus.

Anne-Marie said...

Katta: Jag skall se om jag kan lägga ut en bild på en karta här på bloggen där man verkligen ser att Weed/Mt Shasta är helt omringade av stora bränder i alla väderstreck.
Det är otäckt även om ingen brand ligger riktigt nära oss. Men luften är fylld av rök och det är en konstig känsla att se solen genom tjocka rökdimmor.
Kram!

Anne-Marie said...

Anneli: Vet inte om jag sett dig här tidigare. Om inte - välkommen!
Bussen var nästan för kall som jag tog. Men förarna skall ju klara av hettan vi har så det är kanske därför.
I natt var det inte direkt aska i luften men berget syns inte och det är en vit/grå himmel pga all rök. Kram!

Anne-Marie said...

Lena: Just att vi har en historisk torka i Kalifornien gör att dessa bränder blir mer omfattande och farligare. Och nu pratar de om åskoväder igen. Om det kommer regn hjälper det men "torra" åskoväder kommer säkert starta nya bränder.

Anonymous said...

Hej! Har hittat till din blogg inför en stundande semester i Seattle, intressant att läsa om hur det är att bo i USA. Vi har en stor skogsbrand i Sverige nu, troligen den största någonsin, nära Sala. Vi bor 20 (svenska) mil ifrån men har fått stänga dörrar och fönster p g a all rök och det faller aska ner här, otroligt!

Anne-Marie said...

Anonym: Roligt att du hittat hit. :) Jag läste om skogsbranden i Dagens Nyheters nätupplaga.
Det verkar brinna på många håll i världen. Rök och aska är otäckt även om man inte bor alldeles i närheten.