Sunday, March 22, 2015

Mina favoritkex

Numera läser jag alla innehållsförteckningar (ibland känns det som om affärerna borde ha förstoringsglas som kunderna kunde använda ;)) och den mesta maten håller inte måttet. Maten har även blivit mycket dyrare bara det senaste året - givetvis inget som vi ser i våra lönekuvert inom skolan med löneökningar - och den ekologiska maten kostar givetvis ännu litet mer. Men det får det vara värt så länge som jag har pengar jag kan betala med.

Efter ett par år när jag mer och mer övergått till nästan bara ekologisk mat märker jag att jag mår mycket bättre. Men, som jag skrev alldeles nyligen, är det numera nästan ett heltidsjobb att hänga med när det gäller vad som är bra och inte bra i maten vi äter.

Kex tycker jag är gott att äta som tilltugg och till soppa. Av någon anledning har vi få ekologiska märken just för kex i affärerna där jag bor. Hälsokostaffären i Mt Shasta har ett märke med goda "saltine crackers" som jag brukar köpa. Annie's är ett rätt känt märke med ekologisk mat här i USA och det finns även i våra affärer.

Det jag har märkt efter att ha lagt om kosten de senaste åren är att den mesta maten - som inte är ekologisk - är oftast antingen mycket salt eller söt. Den ekologiska maten smakar litet mer som den gör när man lagar till själv.




Eftersom båda mina föräldrar kom från södra Sverige uttalade vi alltid kex med tj-ljud. De allra flesta av mina klasskompisar och arbetskamrater uttalade kex med ett vanligt k-ljud. Det här lär vara ett "trätoämne" hur kex anses uttalas korrekt. Jag tycker det låter konstigt med k-ljud men andra verkar tycka att tj-ljud låter lika underligt. Hur uttalar du kex?

Idag har jag "roat" mig med att försöka hitta information som svar på en del frågor min advokat har om den svenska tjänstepensionen och privata pensionsförsäkringar. Jag får berätta mer litet senare men jag märker att mina kunskaper om det svenska pensionssystemet är mycket små och otillräckliga. Skall prata med advokaten i morgon per telefon för att få litet klargöranden och sedan måste jag nog ringa till ett par företag i Sverige där mina försäkringar finns och där jag förhoppningsvis kan få veta mer. Om inte annat kommer jag att veta mycket mer om mina svenska pensioner efter denna pärs.

26 comments:

Desiree said...

Håller tummarna för att det blir ett slut på denna härva snart vad gäller det ekonomiska och pansionerna. Du kommer säkert att lära dig väldigt mycket mer om pansionsförsäkringar än vad du någonsin trott att du skulle.
Kramar!

Gunnel said...

Vilket pappersarbete! Det gäller att ha tålamod. Jag säger kex med tj-ljud. Jag säger också kär med tj-ljud och det gör nog alla, så jag kan egentligen inte förstå varför det blivit ett annat uttal på kex. Ser man det grammatiskt så kommer det ju en mjuk vokal efter på båda orden. Ha en bra vecka.

em said...

Det fanns faktiskt förstoringsglas i affärerna - men det är rätt länge sedan nu, de försvann med kunderna, trots att de var fastkedjade. Jag har alltid ett litet förstoringsglas i väskan.
Margaretha

olgakatt said...

Som närsynt har jag inbyggt förstoringsglas - jag tar helt enkelt av mig glasögonen!
Jag skärskådar också alla innehållsförteckningar och det är åtskilligt som får stå kvar på hyllan. Och jag vill INTE ha amerikanska matvaror utan fullständig innehållsdeklaration till min mataffär. Jag motsätter mig TTIP- avtalet som dessutom skulle innebära att amerikanska företag skulle kunna stämma europeiska stater för lagstiftning som påverkar företagens vinst!
Kex och kilo uttalar jag med tje-ljud.

Marina said...

Som värmlänning så har jag tj-uttal på kex och det finns faktiskt en grammatisk regel som talar för att det är rätt! K uttalas tje framför mjuka vokaler och k framför hårda (Nu vet jag att det finns undantag från den regeln, men i det stora hela stämmer det i alla fall!)

Gunilla Nardin said...

Hej Anne-Marie! Lange sedan sist.
Med med renovering plus influensa och annat stok, sa kan det bli sa.
Ser att du fortfarande kampar pa med ditt skattestrul.Kan inte vara latt. Men en vacker dag sa maste ju problemet vara lost, och du med det en riktig expert pa amerikanska deklarationer! Hoppas saa att det skyndar pa.
vi har var har i sodra Frankrike,
man ser hur det gar framat for varje dag. Iofs hade vi ingen vinter har heller.Bara lite lagre dagstemperaturer.
Som uppvaxt i Göteborg sa sager jag naturligtvis "tjex", inget annat skulle vara mojligt.
Forsoker ocksa att kopa ekologiskt sa langt det nu gar. Som du sager, sa blir det ju mycket godare med obesprutat.
Ha en go vecka Anne-Marie!
Stor Kram
Gunilla

Annika said...

Nu hoppas jag att denna härva snart, snart ska reda ut sig. Att du ska få veta, och att du snart får gå vidare.
Surt är det onekligen.

Jag uttalar kex med k-ljud.

Ekologiskt, äter en del sådan mat, men absolut inte allt jag stoppar i mig.
Men det finns ju mkt att välja på, iaf här. Vet att du inte har lika mkt hos dig.
men det kommer, ska du se.


Önskar dig en bra måndag!

Fullblodsekologen said...

Ja jösses vad jag diskuterat med mina släktingar angående uttalet av kex.:)
Som du säger tycker jag också jag mår bättre av att äta ekologiskt, inte bara fysiskt utan även mentalt.
Kram/Annelie

Anne-Marie said...

Desiree: Jag hade inte riktigt räknat med att lära mig så mycket om de svenska pensionerna som jag nu tycks bli tvungen att göra. Det intressanta är att advokaten till och med skrev att det inte tycks finnas klara, raka riktlinjer som man kan gå efter och att saker och ting förändras hela tiden inom lagstiftningen. Man får helt enkelt nästan gissa vissa saker. Låter ju inte riktigt bra. Tydligen är även det "tax treaty" som finns mellan USA och Sverige luddigt skrivet vilket ju inte gör saken lättare. Kramar!

Anne-Marie said...

Gunnel: Jag börjar bli minst sagt otålig betr. det här med skatterna. Fortfarande har jag ingen aning om hur mycket jag blir skyldig att betala vilket känns litet olustigt. Man tycker ju att ord som har samma slags grammatiska "uppbyggnad" borde ha liknande uttal. Ingen säger väl kär med k-ljud. Jag är dock alldeles för dålig på svensk grammatik för att kunna uttala mig med stor säkerhet. Ha det bra!

Anne-Marie said...

Margaretha: Jag har tänkt att ta med mig ett förstoringsglas men tycks alltid glömma bort det. Här har jag aldrig sett några förstoringsglas i affärerna. Troligen vill man att folk inte skall kunna läsa vad som finns i maten. ;)

Anne-Marie said...

Olgakatt: Men så praktiskt med inbyggt förstoringsglas. :)
Jag småler litet ibland när jag ser vad folk har i sina varukorgar och inser att min mathållning skiljer sig väldigt mycket jämfört med vad de allra flesta äter.
Amerikansk mat är inte särskilt bra. Har alldeles för många tillsatser som ju ofta är förbjudna i Europa och genmodifierade dessutom.
Måste erkänna att jag inte kan direkt något om TTIP-avtalet. Men det tycks ju som om USA med skrämseltaktik får andra länder att gå med på amerikansk lagstiftning. Det här med FATCA är egentligen märkligt att inte fler länder motsatt sig. Sverige skrev in FATCA som svensk lag i februari i år.
Det verkar som om många i södra Sverige uttalar just kex med tje-ljud.

Anne-Marie said...

Marina: Jaha, så även värmlänningar säger kex med tje-ljud. Oftast tycks det som om de som bor litet längre norrut uttalar med hårt k. Flera ord med k före e uttalas ju med tje-ljud. Läste att kex lär komma från engelskans "cake" och att man därför vill uttala med hårt k.

Anne-Marie said...

Hej Gunilla!
Tänkte faktiskt på dig häromdagen och undrade hur du hade det. Roligt att se dig här igen. :)
Tror att till och med advokaten känner sig litet osäker eftersom lagstiftningen tydligen ändras hela tiden och skatteavtalet mellan USA och Sverige är luddigt skrivet. Hans email sade att man inte har några exakta riktlinjer. Det låter ju inte särskilt betryggande.
Vi har heller inte haft någon riktig vinter vilket är mycket ovanligt. Vi lär få uppemot +25 denna veckan! Normalt skall det vara kanske +12-13 vid den här tiden i mars.
Nej, att uttala kex med hårt k känns konstigt för mig trots att jag är uppvuxen och har bott i Stockholmsområdet tills jag kom till USA. Men man tar efter sina föräldrar.
Jag tycker att den ekologiska maten smakar mycket bättre. Har faktiskt till och med litet svårt att gå ut och äta nuförtiden.
Ha en fin vecka! Stor kram!

Anne-Marie said...

Annika: Skall ringa advokaten idag men det är ju litet svårt att ringa från jobbet så får kanske gå hem tidigare när min kollega kommer och "löser av mig".
Någon mening finns det väl med allt detta trots allt. Jag brukar ju försöka se det så. Vet dock inte riktigt ännu vad det är.
De allra flesta i Stockholm uttalar nog kex med k-ljud. Men med en pappa från Göteborg och en mamma från Småland blev det inte så för mig.
Jag var inte alls så inne på ekologisk mat tills för ett par år sedan men när jag började inse alla tillsatser och genmodifierat som finns i "vanlig" mat blev det en gradvis förändring av min mathållning. När jag kom hit 1997 var jag inte alls inne direkt på ekologiskt.
Ha en fin måndag! Kramar!!

Anne-Marie said...

Annelie: Jag har nog aldrig egentligen diskuterat uttalet av kex med folk men har givetvis märkt - när jag bodde i Stockolm - att mitt uttal av kex var annorlunda än hur de flesta uttalade ordet.
De få gånger jag äter mer av den "vanliga" maten mår jag faktiskt inte lika bra. Kroppen verkar ställa om sig. Kram!

Anonymous said...

Som Boråsare och dessutom med skånsk mamma så var det definitivt "tjex" som gällde när jag växte upp. Resten av familjen (och resten av min omgivning nu när jag bor i Piteå) säger "kex", så jag kämpar i motvind, men jag hävdar att när jag handlar köper jag "tjex" och inget annat!

Charlie sa ... said...

Kex med K-ljud ;)

Och ja, väljer alltid ekologiskt om jag. Visst känner man skillnad på hur salt och sött det kan vara.

Ja, hoppas din advokat kan sortera ut det här!

Filmen finns på Netflix om du har det ;)

KRAM!

Anne-Marie said...

Sara: Inte lätt att vara ensam om ett visst uttal. :) Bra att du står på dig.
Visst heter det tjex. Det tycker jag också.

Anne-Marie said...

Lotta: Inte konstigt att du säger kex med k-ljud eftersom du bott i Stockholmstrakten. Jag kände mig alltid litet underlig när jag sade "tjex" och alla andra i min klass sade kex.
Visst smakar den ekologiska maten godare än den "vanliga". Och den känns inte lika "tung" tycker jag. Kroppen känns lättare på något sätt.
Jag pratade med advokaten idag eftersom jag var tvungen att få litet klargöranden innan jag kan ringa till de svenska pensionsställena. Han sade till och med att han och andra som sysslar med detta inte vet exakt vad som gäller eftersom reglerna ofta är litet oklara och saker och ting ändras. Det låter ju betryggande. ;)
Nej, jag har inte Netflix. Tyvärr.
Kram!!

Anonymous said...

Jag kommer ju från Västkusten, så kex uttalar jag med tj-ljud förstås.
Det har varit lite lugnt här med prat om ekoligiskt, visst finns det men inte som för några år sedan då det var "på tapetern". Så jag blandar.
Ha det bra!

Annica said...

Dina nyttiga kex ser jättegoda ut! Mmmm, jag vill smaka! ;)
Som norrbottning uttalar jag (givetvis) kex med k. Men de flesta ord som börjar på ke/kä (och andra ord med k+mjuk vokal) uttalas ju med tje-ljud så egentligen följer tjex-anhängarna ett mönster.
Kiosk är ett annat ord som uttalas på olika sätt. Jag har hört både kiosk (med k, och tjosk. (Jag säger tjosk.)
Däremot har jag aldrig hört de båda varunamnen Keso (cottage cheese) och Kesella uttalas med tje-ljud. Men det kanske även där är olika mellan syd och nord. Intressant.
Kram från soligt norr!

Anne-Marie said...

Lena: Det verkar som om västkustbor oftast uttalar kex med tj-ljud. Läste precis idag hos DN på nätet att allt fler skolor i Sverige vill ha ekologisk mat. Positivt tycker jag.

Anne-Marie said...

Annica: De där kexen är mycket goda. Skulle gärna bjuda dig på några. :)
Det är intressant att det till viss del verkar vara förknippat med var man bor och hur många uttalar just kex. Jag säger också tjosk men jag vet att en del i Stockholmsområdet uttalade det med k-ljud.
Har heller aldrig hört någon säga Tjeso och Tjesella. ;) Låter konstigt om man skulle uttala dessa varunamn på det sättet.
En "gray area" kanske med uttal och litet godtyckligt.
Kram från ett mulet Weed!

Anonymous said...

Off topic /

"Ama de Casa" befinner sej f.n.
på "din" ö, The Big Island. Kaske du har lust att titta in.

Jag bryr mej faktiskt inte om organisk
eller ej, Räknar med att jag är så gammal, så det kvittar; dessutom kan jag verkligen inte känna skillnad på smaken på frukt och grönsaker. Det jag alltid tänker på är, hur mycket salt produkten innehåller.

Ruth i Virginia
(som brukade få Marie-kex (med k)
och saft på somrarna)

Anne-Marie said...

Ruth: Kollade in Amas blogg. Det ser bekant ut. :) Jag har faktiskt inte direkt besökt de andra öarna utan vi höll oss mest på The Big Island.
Alla har vi olika behov och jag åt inte ekologisk mat på det sättet jag gör nu för 2-3 år sedan. Men maten verkar bli sämre och sämre så då har jag gått över mer till den ekologiska.
Marie-kex (med tj ;)) och saft åt och drack jag också som liten.