Saturday, March 14, 2015

An apple a day keeps the doctor away

En av mina favoritfrukter är äpplen. Jag har alltid tyckt om denna frukt ända sedan jag var liten. I trädgården i Enebyberg växte äppelträd där vi kunde plocka egna, ekologiska äpplen. Så goda de var. :) Som jag berättat om tidigare här på bloggen tycks få personer i Weed av någon anledning ta vara på sina äpplen utan mycket av frukten hamnar på marken och ruttnar bort.

Här i USA hör "vanliga" äpplen till de frukter och grönsaker som är mest besprutade - de hör till listan "Dirty dozen". Äpplena toppar faktiskt listan. Andra frukter och grönsaker där man uppmanas att bara handla ekologiskt finns här: http://www.ewg.org/foodnews/dirty_dozen_list.php.

Trots ett massivt motstånd av konsumenter och andra organisationer godkände USDA (myndigheten i USA som godkänner och bannlyser mat) för bara några veckor sedan genmodifierade äpplen. Ett kanadensiskt företag (kanske de samarbetar med Monsanto?) har tagit fram äpplen som inte blir bruna när de skärs eller stöts. Nog känns det väldigt onödigt tycker jag och troligen vet ingen hur dessa äpplen påverkar oss människor. http://www.inquisitr.com/1852932/gmo-apples-that-dont-brown-approved-prompting-food-safety-debate/

Som vanligt vill man inte märka äpplena och informera kunder att de är genmodifierade men förhoppningsvis kommer de att ha en märkning som antingen säger "Arctic apples" eller en snöflinga. Till att börja med kommer denna nya äppelsort att finnas för Granny Smith och Golden Delicious men även Gala- och Fujiäpplen kommer att "få äran" framöver.

Finns det märkning kan man ju undvika dessa frukter men om de ingår i annan mat blir det svårt. Och många ekologiska äppelodlare - framför allt i "the Pacific Northwest" där stora delar av äpplena som säljs i USA odlas - är oroliga att deras sorter kommer att korspollineras av denna "frankenfruit". Det har hänt vid olika tillfällen här i USA med olika genmodifierade grödor och att de spritt sig även till ekologiska odlingar.

Det börjar nästan bli ett heltidsjobb att handla "rätt" mat och veta vad man skall äta. Vad tycker ni som läser om genmodifierad mat?

Det här är Cameo ekologiska äpplen som jag köpt i hälsokost affären i Mt Shasta.


Våren tycks ha kommit hit - efter en period som egentligen inte var någon vinter - med krokusar som växer utanför byggnaden där jag jobbar.


32 comments:

Charlie sa ... said...

Hej!

Dagens sanning! Det är verkligen ett heltidsjobb att handla bra mat! Jag håller mig så långt bort från genmodifierad mat som jag kan.

Vilka härliga krokusar! Jag tycker våren är extra vacker i Sverige. Det är något speciellt med vit- och blåsippor o tussilago och den där speciella känslan när ljuset kommer och vintern är över.

Stor kram!

Anonymous said...

Hej, ogillar genmanipulerade äpplen.

Jag odlar endast ekologiska äpplen.
Äpplen är gott och mysigt att äta. Och nyttigt men det vet väll alla. Hade med egna äpplen på,
långresa i höstas. Bra när man va små hungrig. Hälsningar Stig.

Annica said...

Vi uppmanas dagligen att äta mycket grönsaker och frukt för det är så nyttigt och bra för oss. Men hur nyttigt är det när det inte alltid finns ekologiska produkter att tillgå? Vad gör man då? Ibland känns det skrämmande att äta överhuvudtaget... :/

Marina said...

Just äpplen har jag blivit väldigt skeptisk mot. Äpplen som är hitflugna från Europa och står sig hur länge som helst... Nej, nu väntar jag tills jag kommer hem och äpplena som finns i trädgårdarna där hemma mognar.

Steel City Anna said...

Jag ar inte sa skeptisk till genmodifierad mat i sej forutom att jag tycker att det ar onodigt att lagga pengar och forskning pa sant, och ev gifter ar jag forstas radd for. Borjar bli trott pa allt krangel och skramsel kring mat, tycker det borjar ta upp for stor del av livet och manga manniskor har ju inte mat for dagen ens. Hur djuren mar engagerar jag mej mest i men aven dar ar det sa svart att fa en sann bild att enklast vore att inte ata kott och agg alls.

Fullblodsekologen said...

Älskar också äpplen!! Bor i ett litet "äppelmecka". Dessutom är det fler odlare som har gått över till att odla ekologiska äpplen i stället. Mycket tack vare de där näten de har över odlingarna som håller fjärilarna borta. Ha en skön söndag! Kram/Annelie

Anne-Marie said...

Lotta: Att hitta information och ta del av allt som förändras är inte lätt. Och här i USA innehåller "vanlig" mat så många konstiga ämnen att man blir mörkrädd.
Jag tror helt och fullt att genmodifierad mat inte är bra för oss. Problemet i USA är ju att de stora, ekonomiska intressena styr och ser till att alla initiativ till märkning röstas ner.
Krokusarna lyser upp väldigt fint utanför "min" byggnad på jobbet. Vit- och blåsippor är fantastiskt fina och känslan jag får när jag ser ett "hav" av de blommorna är svårt att riktigt sätta ord på.
Stor kram!

Anne-Marie said...

Stig: Har man tomt som du har går det ju bra att odla egna äpplen. Varför folk inte tar tillvara på äpplena här i mina trakter är egentligen obegripligt eftersom frukt inte alls är särskilt billigt. Man undrar vad som inte kommer att vara genmanipulerat framöver.

Anne-Marie said...

Annica: Alla människor skulle få tillgång till en liten egen plätt att odla vissa saker på. Vissa "vanliga" frukter och grönsaker är nog inte fullt lika farliga att äta men självklart är de ekologiska allra bäst.

Anne-Marie said...

Marina: De allra flesta "vanliga" äpplen i affärerna här i USA ser väldigt glansiga och onormala ut. De ekologiska ser ut som äpplen gör som man plockar själv. Ja, man kan undra om de bevaras som mumierna på något underligt sätt.

Anne-Marie said...

Steel City Anna: Det börjar bli väldigt krångligt att äta tycker jag. Man måste nästan vara litet av en expert för att kunna känna till det som sker inom matindustrin och vad de som odlar håller på med.
Det allra bästa vore givetvis att ha en liten täppa där man kan odla och kunna handla från till exempel lokala bönder som inte använder gifter och som tar hand om sina djur.

Anne-Marie said...

Annelie: Vad fint att du bor i ett "äppelmecka". :) Och att odlarna har börjat att odla utan gifter. Frukt och grönsaker som odlats utan gifter går ju inte att jämföra med "vanligt" odlade.
Ha det gott! Kram!

Anonymous said...

Jag tycker att detta är en ganska komplex fråga som sträcker sig betydligt längre än man kan tro. Personligen är faktiskt inte emot genmodifierade grödor och jag tror att de har en plats i vårt samhälle. Vi blir fler och fler på den här planeten och resurserna är begränsade. Även om vi i väst har ett överflöde av mat så är vi ju alla väldigt medvetna om att så inte är fallet för de flesta länder. Att utveckla grödor som är tåligare mot tex torka och temperaturväxlingar, som inte kräver besprutning och som håller längre är verkligen inte av ondo. Faktum är att ett större utnyttjande av denna kunskap troligen är en av våra bästa vapen mot att undvika svältkatastrofer i framtiden. Samtidigt tror jag det är jätteviktigt att ekologiska grödor och original fröer bevaras, samt att vårt jordbruk bedrivs för att vara hållbart för framtiden.
Själv köper jag ekologiskt ganska ofta men det är främst för att undvika besprutning inte för att undvika genmodifierade produkter.
-Sophia

Anonymous said...

Fina bilder. Så söta blommor! Jag äter helst exotiska frukter och älskar papaya. Är nog mer än bärmänniska: jordgubbar, blåbär och tranbär; men tranbären ska vara i form av juice...i en Cosmopolitan. :-)/Susanne

Desiree said...

Åh vilka jättefina krokusar. Visst blir man lycklig av att se hur dessa tittar upp ur marken. Äpplen är nog min favoritfrukt nr 1. Älskar äpplen och ser alltid till att ha äpplen både hemma och på jobbet. Här säljer man mest lokala äppelsorter som odlas i Schweiz vilket jag tycker är bra.
Genmodifierade gröder är ju inte farliga för människan på något sätt men de kan utgör en fara i naturen om de får ta över så att man inte får en naturlig spridning av olika sorter. Mångfalden behövs så att man inte går miste eller slår ut bra och viktiga egenskaper. Det är väl det som är den största faran med genomodiferat. Men det är ju inte så att vi riskerar att bli sjuka på något sätt av att konsumera genmodifierade grödor.
Kram!

Channal said...

Vackra krokus!

Bananer och vindruvor hör till det giftigaste. Ris innehåller arsenik!! Tycker om att plocka äpplen från mina egna träd! Äta äpplen doktorn sa, det är hälsosamt och bra!

Kramar Anna

Anne-Marie said...

Sophia: Välkommen hit!
Självklart är det en komplex fråga och den blir troligen inte mindre komplex allteftersom tiden går.
Som du så riktigt skriver så blir resurserna färre och allt fler skall dela på dessa men allt jag läst om just genmodifierad mat är att det har olika negativa påverkningar både på miljön och människan. Problemet i USA är också att GMO grödor/växter tolererar mycket högre nivåer av bekämpningsmedlet Roundup som används i stor utsträckning. I både USA och Europa vet jag att man redan har eller kommer att förbjuda sk "heirloom seeds", dvs fröer som är de ursprungliga. Det här är en rätt bra artikel tycker jag om GMO och Roundup: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/10/06/dr-huber-gmo-foods.aspx

Anne-Marie said...

Susanne: Tack! :) Krokusarna är söta utanför "min" byggnad. Jag kan verkligen sakna vit- och blåsippor så här på våren. Minns "hav" av blåsippor i närheten av Edsviken i Sollentuna.
Papaya från Hawaii är till stora delar genmodifierad. EU lär inte tillåta GMO papaya så förhoppningsvis är den du äter okej. :)
Bär är också mycket gott. Minns de mycket goda jordgubbarna vi plockade i trädgården i Enebyberg.
Haha, du är för rolig om tranbären. :) De är nyttiga och säljs mycket i form av juice här i mataffärerna.

Anne-Marie said...

Desiree: Minns att du är en "äppelperson". ;) Och visst är äpplen goda. Jättebra att man säljer lokala äpplen hos dig som inte transporterats runt halva jordklotet.
Jag har faktiskt även läst om faror för oss människor när det gäller genmodifierad mat. Allt detta är ju givetvis relativt nytt så jag antar att man inte vet hur genmodifierad mat påverkar på lång sikt. Och som jag skrev till Sophie så är ju problemet i USA (kan inte hur det är i Europa) att bekämpningsmedlet Roundup används i mycket stor utsträckning och just GMO-grödor klarar mycket högre halter av Roundup.
Kram!

Anne-Marie said...

Anna: Visst är krokusarna fina. :)
Druvor skall man verkligen undvika att äta om de inte är ekologiska.
Japp, ris innehåller rester av arsenik. Såg att man uppmärksammat det nyligen i Sverige. Läste om det för några år sedan betr. ris här i USA.
Tänk vilken förmån att ha egna äppelträd som du har. Underbart!
Kramar!!

Annika said...

Äpplen ja, det godaste som finns nästan.
ÄLSKAR äppen, och äter nästan varje dag.
Jag vill inte heller ha genmodifierade äpplen, eller genmodifierat ngt alls.
Ris och arsenik, hade ingen aning. Äter mest basmati och jasminris. Men det är väl samma sak där. Snart kan man knappt äta ngt alls. Blir så trött.
OCH ändå blir det mer och mer ekologiskt överallt. Frågan är hur mkt man kan lita på det?
Krokusarna dina är underbara. Måste se om ngra kommit här än...
All snö är ju väck nu iaf.
Kramar!

Tant Gröns Lilla Bod said...

Jag tror att det här experimenterandet med genmanipulation och besprutning kommer att bita oss i ryggen en dag. Och det är svårt att handla rätt även när man gör sitt bästa för att försöka. Men pengar är makt, så om vi konsumenter gör varandra uppmärksamma på fenomenen så kan vi tillsammans vända den där galna trenden. Jag önskar dig en fin dag, och att du får njuta av vår-tecknen :).

~ Maria ~

Andra året i Hjo said...

Vi har sex urgamla äppelträd på tomten och är självförsörjande. Garanterat ekologiska. Rätt sura allihop men ändå.

Krönikören said...

Jag säger NEJ till allt genmodifierat. Människan har meckat tilltäckligt med vår jord och oftast visar sig biverkningarna senare. Monsanto = dåliga vibbar.

Vill inte amerikanska folket att produkterna ska märkas?

Anonymous said...

Hej!!
Va härligt med vår! Vi har haft toppenväder med vårkänsla en vecka här i Göteborg. Snart dags att åka hoj!!
Jag kan inte äta äpplen längre tyvärr, det kliar i halsen då. Är väl nån allergi. Bananer äter jag gärna, det är nog "min" frukt!
Får man fråga varifrån i Göteborg din pappa kom ifrån?
Ha det gött!
Perra.

Anne-Marie said...

Annika: Visst är äpplen goda. Allra godast är givetvis de man plockar direkt från träden.
Nej, genmodifierat tror jag inte alls är bra.
Det är nästan ett heltidsjobb att kunna hålla koll på allt kring mat. Jag brukar kolla ett antal mer alternativa hemsidor som rapporterar mycket av det som vanliga massmedia (som är mycket kontrollerat och styrt) inte rapporterar.
Eftersom det är samma myndighet (USDA) som nu godkände de genmodifierade äpplena som också märker ekologisk mat kan man ju faktiskt undra. Men man får göra så gott man kan.
Vi fick faktiskt en del regn i söndags natt och igår. Det kändes uppfriskande. Antar att vårblommorna tyckte om det. :)
Kramar!!

Anne-Marie said...

Maria: Jag tror att önskan att "leka Gud" som de stora, pengahungrande företagen nu ägnar sig åt redan har "bitit oss i ryggen". Problemet är att massmedia inte skriver om allt detta eftersom de stora, pengastinna företagen inte vill att allt skall komma fram. Förhoppningsvis kan människor påverka men i USA räcker inte detta alltid verkar det som betr. genmodifierad mat. Här ser företagen som "styr" till att ev. lagstiftning om märkning inte sätts igång.

Anne-Marie said...

Hans: Låter väldigt bra att ni har egna äpplen som är garanterat ekologiska. Våra äppelträd i Enebyberg var också riktigt gamla. Från 20- eller 30-talen.

Anne-Marie said...

Krönikören: Jag håller med dig helt och hållet. :) Monsanto=dåliga vibbar=SANT!
Jodå, de allra flesta amerikaner vill att man märker genmodifierad mat men de stora företagen som styr matmarknaden vill inte att det skall bli märkning. De såg till exempel till att ett förslag i Kalifornien (som hade stor folklig förankring) inte gick igenom. Pengarna styr i USA - tyvärr.

Anne-Marie said...

Hej Perra,
Såg precis hos DN att det kanske skulle bli bakslag i Sverige med litet mer kyla. Det är fortfarande tidigt så det är ju helt normalt. Hos oss är vädret allt annat än normalt.
Bananer äter jag också varje dag. De tillhör mina favoritfrukter.
Du har en bra fråga om området där min pappa växte upp. Nu skall jag helt ärligt säga att jag faktiskt inte minns detta. Låter ju helt bedrövligt dåligt men jag har aldrig varit där och sett var han växte upp. Pappa och mamma flyttade till Stockholm i mitten av 50-talet och min farmor kom också till Stockholm under 60-talet. Självklart har jag hört vilket område det var men det var länge, länge sedan.

Mrs Clapper said...

Åh jag tycker det är så vansinnigt!! Och vila resurser som lägga på att få fram dessa produkter. Resurser som skulle kunna göra så mycket nytta någon annan stans. Snacka om att vara ett "låtsas-problem" med bruna äpplen! Usch nej mat ska vara naturlig!

Anne-Marie said...

Mrs Clapper: Jag kan bara hålla med dig. Att ta fram äpplen som inte blir bruna är ju så otroligt onödigt.
Tänk om man kunde odla all sin mat. Det vore grejer det. :)